I väntan på Regeringen

Status
Stängd för vidare inlägg.
Dra in på de mest utsatta i samhället? Ja, det kan man ju göra om man gillar att sparka på de som redan ligger.
Ja det kan vara ett alternativ, i en framtid där vi tvingas att prioritera. Till det kommer att allt fler blir äldre och som grupp kommer den gruppen att, med styrka av sina röster, kräva allt mer. De som då inte kan rösta under 18) och de som får rösta (de nyanlända) får då kanske backa till den äldre generationens fördel. Jag ser framför mig hur vi ska finansiera bygget av 100 tusentals bostäder, att vi ska finansiera vård, omsorg boende o pensioner till 100 tusentals som inte varit med och finansierat dessa utgifter. Skatten kan vi som sagt inte höja mer, vad blir då alternativet? jo obekväma och osmakliga prioriteringar.
 
Och så är det ju redan idag.
en allt talar för att vi kommer att ha ett 2/3samhälle. Där en tredjedel har arbete som kräver extremt hög kompetens eller kapitalinkomster där inkomsterna vida överstiget resten av befolkningens, den andra tredjedelen har normala arbeten med normala inkomster som ger rätt stor ekonomisk frihet och den sista tredjedel är de som lever på bidrag och tillfällighetsarbeten, och den gruppen tvingas leva ur hand i mun. Man har inte de ekonomiska resurser för att ta sig ur sin situation. Idag har vi fortfarande resurser att nödtorftigt upprätthålla en levnadsstandard för den sista tredjedelen. men jag är osäker om så är fallet om 20 år.
 
Ja det kan vara ett alternativ, i en framtid där vi tvingas att prioritera. Till det kommer att allt fler blir äldre och som grupp kommer den gruppen att, med styrka av sina röster, kräva allt mer. De som då inte kan rösta under 18) och de som får rösta (de nyanlända) får då kanske backa till den äldre generationens fördel. Jag ser framför mig hur vi ska finansiera bygget av 100 tusentals bostäder, att vi ska finansiera vård, omsorg boende o pensioner till 100 tusentals som inte varit med och finansierat dessa utgifter. Skatten kan vi som sagt inte höja mer, vad blir då alternativet? jo obekväma och osmakliga prioriteringar.

Nej, i ett humant samhälle kan det inte vara ett alternativt att sparka på de som redan ligger. I ett humant samhälle omfördelar man. De som kan bidra mer får helt enkelt göra det. Om det inte behagar dem och inte tycker att de får ut något av det svenska samhället får de väl dra någon annanstans då. Om de inte vill vara med och bygga upp hela Sverige (inte bara sin egen plånbok) ska de inte åtnjuta samhällets fördelar heller. De klarar sig säkert vart de nu väljer att flytta.

Men det är klart, när folk gnäller på att luciatåg tas bort från skolan för att de mindre bemedlade helt enkelt inte har råd att köpa kläder som används en gång per år inser man ju att folk har noll på hur illa ställt människor faktiskt kan ha det. Det är viktigare med ett luciatåg än att folk har mat på bordet.

Jag väljer trots detta att tro att de flesta inte är egoistiska ärkesvin utan faktiskt tror på ett solidariskt samhälle och är beredda att göra uppoffringar för att alla ska få vara med.
 
Nej, i ett humant samhälle kan det inte vara ett alternativt att sparka på de som redan ligger. I ett humant samhälle omfördelar man. De som kan bidra mer får helt enkelt göra det. Om det inte behagar dem och inte tycker att de får ut något av det svenska samhället får de väl dra någon annanstans då. Om de inte vill vara med och bygga upp hela Sverige (inte bara sin egen plånbok) ska de inte åtnjuta samhällets fördelar heller. De klarar sig säkert vart de nu väljer att flytta.

Men det är klart, när folk gnäller på att luciatåg tas bort från skolan för att de mindre bemedlade helt enkelt inte har råd att köpa kläder som används en gång per år inser man ju att folk har noll på hur illa ställt människor faktiskt kan ha det. Det är viktigare med ett luciatåg än att folk har mat på bordet.

Jag väljer trots detta att tro att de flesta inte är egoistiska ärkesvin utan faktiskt tror på ett solidariskt samhälle och är beredda att göra uppoffringar för att alla ska få vara med.
Den humanitet vi kan visa är beroende på den ekonomi landet har. Så länge vi är ett av världens rikaste/per capita så har vi naturligtvis råd. Men den dagen då resurserna tryter så börjar folk att se efter sig själva först. Att sedan bara be dem som börjar klaga att sticka, det hjälper föga, för de som då sticker är just dem vi har behov utav. Vi har ett alldeles utmärkt exempel söder om oss. Där tog man ifrån bönderna den mark man tilldelat dem efter kriget. Resultat, de driftiga stack västerut. Efter dem följde läkare, ingenjörer och andra landet hade förtvivlat behov utav. Det hela gick så långt att man var tvungen att låta bygga en mur för att landet skulle överleva. Det hjälpte för stunden men 1989 gick landet i konkurs. Och sönerna till de bönder som stack för sextio år sedan kom tillbaka och driver stora gårdar där nu. Jag säger inte att vi ska dra ner för ros skull, jag säger bara, att på grund av den politik som bedrivits tvingas landet med all säkerhet göra en hel del prioriteringar i framtiden som kommer att chocka många
 
Nu har jag inte hängt med riktigt i diskussionerna men med så mycket mord som vi har nu så behöver sjukvården och poliserna mer pengar. Elände är det.
 
Dra in på de mest utsatta i samhället? Ja, det kan man ju göra om man gillar att sparka på de som redan ligger.

Så man sparkar på de som redan ligger om man bara vill hjälpa de som har det sämsta ställt lite?

Märklig definition.

Mat och husrum och 1000 i matkuponger är tillräckligt imo.
 
Är det någon här som har tips på vart man kan läsa om de olika budgetarna kortfattat och gärna samlat på ett ställe? Jag skulle gärna vilja jämföra dem mot varandra.
 
Nu har jag inte hängt med riktigt i diskussionerna men med så mycket mord som vi har nu så behöver sjukvården och poliserna mer pengar. Elände är det.

Så för att vi nu har lika många mord som 1990 (ca 120 per år) så behöver vi plötsligt enormt mycket mer pengar till polisen?

Förra året hade vi 19741 poliser i tjänst.
1990 hade vi runt 15000 poliser i tjänst.

Förra året var det alltså 30% fler poliser i tjänst och samma antal mord.

Hur illa var det inte då när du växte upp?
 
Så för att vi nu har lika många mord som 1990 (ca 120 per år) så behöver vi plötsligt enormt mycket mer pengar till polisen?

Förra året hade vi 19741 poliser i tjänst.
1990 hade vi runt 15000 poliser i tjänst.

Förra året var det alltså 30% fler poliser i tjänst och samma antal mord.

Hur illa var det inte då när du växte upp?
Men har inte antalet brott ökat totaltsett? Förutom morden menar jag
 
Så för att vi nu har lika många mord som 1990 (ca 120 per år) så behöver vi plötsligt enormt mycket mer pengar till polisen?

Förra året hade vi 19741 poliser i tjänst.
1990 hade vi runt 15000 poliser i tjänst.

Förra året var det alltså 30% fler poliser i tjänst och samma antal mord.

Hur illa var det inte då när du växte upp?
Är det avsiktligt som du lägger fram det just nu mot 1990? För sedan 90-talet så har det varit en minskning i antal mord fram till senaste åren då det kraftigt gått upp igen. Det är då ganska fult att jämföra 1990 mot nu när det även gått neråt och har varit mycket lägre fram till 2014.
 
Läste att Jämställdhetsmyndigheten läggs ned som resultat av M/KD-budgeten O_o. Vet iofs inte argumentet för det, men låter ju lika deppigt som resten av budgeten.

Jämställhetsmyndigheten som paradoxalt nog är den mest ojämställda myndigheten enligt sina egna mått. Dessutom bekräftat dysfunktionell arbetsplats där personalen mår dåligt. Rätt att skiten läggs ner!
 

"Jämställdhetsintegrering innebär att "ett jämställdhetsperspektiv införlivas i allt beslutsfattande, på alla nivåer och i alla steg av processen". De senaste fem åren har omkring 60 myndigheter haft regeringens uppdrag att integrera könstänkandet i vardagen. En konkret politisk förändring som jämställdhetsintegreringen har gett upphov till är den feministiska snöröjningen, där kommunen plogar vägar baserat på vilka kön som använder olika vägar mest.

Det tangerar svart humor att Jämställdhetsmyndigheten inte har hunnit med sin egen jämställdhetsintegrering, medan myndigheter med ett statligt kärnuppdrag och kapacitetsbrist som Polismyndigheten, Migrationsverket, Försvarsmakten och Åklagarmyndigheten förväntas lägga resurser på samma sak. Det är också ironiskt att det bara sitter kvinnor i Jämställdhetsmyndighetens ledningsgrupp (8st kvinnor) trots att man talar om vikten av könsbalans."

"Myndigheten som inrättades av regeringen Löfven för mindre än ett år sedan har inte bara stora problem med arbetsmiljön. En ny rapport visar att 70 procent av de anställda ligger i farozonen för ohälsa. "
https://www.svd.se/hur-jamstalld-ar-jamstalldhetsmyndigheten


Lägg ner skiten som sagt.
 
Är det avsiktligt som du lägger fram det just nu mot 1990? För sedan 90-talet så har det varit en minskning i antal mord fram till senaste åren då det kraftigt gått upp igen. Det är då ganska fult att jämföra 1990 mot nu när det även gått neråt och har varit mycket lägre fram till 2014.

Jag tycker inte det. Jag tog avsiktligen ett värde som funnits historiskt som var på samma nivå och jämförde antalet poliser.

Jag tror inte att 19000 poliser eller 15000 poliser eller 56000 poliser spelar särskilt stor roll för om mordsiffran hamnar på 120 eller 80 personer (vilket är den ungefärliga max/min tidsvariationen).
 
Jag tycker inte det. Jag tog avsiktligen ett värde som funnits historiskt som var på samma nivå och jämförde antalet poliser.

Jag tror inte att 19000 poliser eller 15000 poliser eller 56000 poliser spelar särskilt stor roll för om mordsiffran hamnar på 120 eller 80 personer (vilket är den ungefärliga max/min tidsvariationen).
Funnits historiskt? Som jag skrev så var det den siffran 1990 och har sedan sjunkit konstant under en lång period för att 2014 och framåt sticka iväg igen i ett trendbrott. Att jämföra med 1990 är väl ganska ointressant när man kan fråga varför man nu på ett negativt sätt bryter en lång tid av minskande antal mord
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag har en nära anhörig, pensionerad sedan drygt tio år, som ibland har så extremt hårda övertygelser om hur saker ÄR. Jag skriver milda...
2
Svar
36
· Visningar
3 155
Senast: skiesabove
·
Relationer OBS! vet att svaret på frågan i rubriken är nej, men hela min situation känns så absurd. Pepp önskas. OBS 2! Skriver anonymt då jag ej...
2 3
Svar
53
· Visningar
7 325
Senast: Angel
·
Tjatter VÅR HISTORIA Hogwarts, första kvällen på höstterminen 2098. Förväntansfulla förstaårselever strömmar in i den stora salen, redo för...
69 70 71
Svar
1 406
· Visningar
34 147
Senast: Habina
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
8 268
Senast: lundsbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Bra blötmat
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp