Bukefalos 28 år!

I väntan på Regeringen

Status
Stängd för vidare inlägg.
En extremt kortsiktig vinst möjligtvis. Lite som att dra in all sjukvård, det skulle också ge en kortsiktig vinst när inga pengar behöver gå till sjukvården.
Ett samhälle som inte tänker på de svagaste är inte något jag vill leva i, och det hoppas ocj tror jag att många håller med mig om.

Utgår från att du menar att det är en ekonomisk vinst men medmänsklig förlust.

Grundskillnaden mellan oss tror jag är att jag inte ser bidragstagare som de svagaste i samhället. Problemet är att det finns svaga människor bland bidragstagarna men att det är svårt att bedöma vilka de är.
 
Utgår från att du menar att det är en ekonomisk vinst men medmänsklig förlust.

Grundskillnaden mellan oss tror jag är att jag inte ser bidragstagare som de svagaste i samhället. Problemet är att det finns svaga människor bland bidragstagarna men att det är svårt att bedöma vilka de är.

Jag tror att det är en extremt kortsiktig ekonomisk vinst. Det är en medmänsklig förlust helt och hållet. På vilket sätt menar du att det är svårt att bedöma? Och vilka ser du som de svagaste i samhället?
 
Det var inte så det var avsett.
Det var avsett att belysa skillnader: storstadsperspektivet är ett, det lantliga perspektivet kan vara ett annat.

Oftast blir det ju så att storstäderna, pga stor befolkning, får sina önskemål och synpunkter väl tilgodosedda medan det finns en benägenhet att inte vilja ta hänsyn till "landet".
Då bör du nog fundera igenom vilka ord du använder tillsammans med storstads- resp landsbygds-. Det jag kommenterade, smickrar dig inte på den punkten.

Ett aber, det här med demokrati. Eller, vad menar du?

Och storstäderNA? Vilka är det? Jag kan komma på HÖGST en storstad i Sverige. Men minst lika rimligt är det väl att säga att vi inte har någon alls.
 
Nej, i ett humant samhälle kan det inte vara ett alternativt att sparka på de som redan ligger. I ett humant samhälle omfördelar man. De som kan bidra mer får helt enkelt göra det. Om det inte behagar dem och inte tycker att de får ut något av det svenska samhället får de väl dra någon annanstans då. Om de inte vill vara med och bygga upp hela Sverige (inte bara sin egen plånbok) ska de inte åtnjuta samhällets fördelar heller. De klarar sig säkert vart de nu väljer att flytta.

Men det är klart, när folk gnäller på att luciatåg tas bort från skolan för att de mindre bemedlade helt enkelt inte har råd att köpa kläder som används en gång per år inser man ju att folk har noll på hur illa ställt människor faktiskt kan ha det. Det är viktigare med ett luciatåg än att folk har mat på bordet.

Jag väljer trots detta att tro att de flesta inte är egoistiska ärkesvin utan faktiskt tror på ett solidariskt samhälle och är beredda att göra uppoffringar för att alla ska få vara med.

Du blandar äpplen och päron.
Luciatåg i skolan har inget att göra med om människor har råd att köpa kläder.

Din argumentationsteknik är väldigt tråkig eftersom du använder termer som "sparka på dem som ligger". Det gör att du talar om att de människor som tycker annorlunda än du gör, är moraliskt dåliga människor.
Det är fult och ett skuldbeläggande sätt att diskutera.
 
Jämställhetsmyndigheten som paradoxalt nog är den mest ojämställda myndigheten enligt sina egna mått. Dessutom bekräftat dysfunktionell arbetsplats där personalen mår dåligt. Rätt att skiten läggs ner!

Med tanke på att Jämställdhetsmyndigheten applåderade de där dumheterna med "mens-certifierad arbetsplats" där de anställda (på frivillig basis) skulle skriva upp sin mens-cykel för att periodvis få extra förståelse från ledningen, så kan jag inte annat än tolka det hela som en myndighet som gör rätt lite nytta.
Men det är klart, resten av deras verksamhet känner jag inte till så jag är fullt införstådd med att jag kan vara ute och cykla.
 
Naturligtvis är det så att getton främjar utanförskap. Men finns inte resurserna så finns de inte. Och då måste man prioritera. Problemet är att Pensionärer har rösträtt och påverkar därigenom politikers val, och det kan betyda att man för över resurser till de gamla istället

Och det känns rimligt att pensionärerna ska få det drägligt.
 
Vanligen brukar man väl avse Stockholm, Göteborg och Malmö när man säger "storstadsregionerna" i Sverige.

Att de sedan är småstäder i ett internationellt perspektiv är en helt annan sak.

Till skillnad mot dig, avstår jag från att gå till personangrepp när jag skriver.
 
En extremt kortsiktig vinst möjligtvis. Lite som att dra in all sjukvård, det skulle också ge en kortsiktig vinst när inga pengar behöver gå till sjukvården.
Ett samhälle som inte tänker på de svagaste är inte något jag vill leva i, och det hoppas ocj tror jag att många håller med mig om.
Jag tror inte ngn , inte bryr sig om de svagaste, som du uttrycker det. Men Det handlar ju om hela samhället. Om vi, genom att till fullo och hänsynslöst, bryr oss om de svagaste så blir belastningen på dem som ska stå för kalaset för hög och en motreaktion kommer till stånd. Och den motreaktionen kan försätta de svagare i ett ytterst prekärt läge genom att finansieringen av hjälpen stryps.
 
Den här debattartikeln fick mig att vilja ta på mig en gul väst :love:
https://www.aftonbladet.se/debatt/a/Ql6gGx/nyliberalismen-goder-var-hogerpopulism

Förtydligande tillägg: Jag menar inte att jag stöder högerpopulism, absolut inte.
Frankrike är ett ypperligt exempel på vad jag försöker förklara. Där har man unnat sig pensioner, samhällsservice o anställningsregler som ligger långt över vad landet på sikt förmår. Att gå ut på gatorna och slå sönder saker när ngt inte passar är en fransk tradition...som småbarn som inte får som de vill.
 
Det är ganska konstant.

2005 utsattes 26% av befolkningen för någon typ av brott.
2010 utsattes 23% av befolkningen för någon typ av brott.
2015 utsattes 24% av befolkningen för någon typ av brott.

Det är ungefär lika konstant gällande "brott mot person".
Ok, jag har läst lite olika uppgifter och inget tydligt mönster än att vissa brott blivit vanligare (såklart) och andra färre. Men när man pratar om det med andra låter det som att brotten ökat lavinatat, likaså de som läggs ner.
 
Frankrike är ett ypperligt exempel på vad jag försöker förklara. Där har man unnat sig pensioner, samhällsservice o anställningsregler som ligger långt över vad landet på sikt förmår. Att gå ut på gatorna och slå sönder saker när ngt inte passar är en fransk tradition...som småbarn som inte får som de vill.
Det är väl snarare tvärtom? Att man inte har lagt tillräckligt på de fattigaste i samhället. Om du ursäktar så citerar jag debattartikeln: "Lägsta lönerna och pensionerna hänger inte ens med den lilla inflation som finns. Servicen läggs ned på landsbygden med färre skolor, postkontor, förskolor samt indragna buss och tåglinjer mm. Klyftorna ökar och företagen får sänkta skatter, tillsammans med de med högst inkomster. Många har svårt att få pengarna att räcka."
Är det att unna sig? :confused: Om du inte talar om dem som har högst inkomster, ja de har unnat sig.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag har en nära anhörig, pensionerad sedan drygt tio år, som ibland har så extremt hårda övertygelser om hur saker ÄR. Jag skriver milda...
2
Svar
28
· Visningar
2 302
Senast: manda
·
Relationer OBS! vet att svaret på frågan i rubriken är nej, men hela min situation känns så absurd. Pepp önskas. OBS 2! Skriver anonymt då jag ej...
2 3
Svar
53
· Visningar
7 215
Senast: Angel
·
Tjatter VÅR HISTORIA Hogwarts, första kvällen på höstterminen 2098. Förväntansfulla förstaårselever strömmar in i den stora salen, redo för...
69 70 71
Svar
1 406
· Visningar
33 505
Senast: Habina
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
8 012
Senast: lundsbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp