I väntans tider - om ALLT inför den kommande fölningen!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: I väntans tider - om ALLT inför den kommande fölningen!

Grattis till stofölet!!!
Mitt ena sto fick förra året ett stoföl på dygn 351 och de tre tidigare fölen (alla hingstföl) kom ganska precis på dag 335. I år är hon nu på dag 343 och har fortfarande ingen vit mjölk eller jättespänt juver, så det kanske är ett stoföl i år också.... ;)

Mitt andra sto fölade i natt på dag 332 trots att hon varken hade fyllt i juvret ordentligt eller hade vit mjölk. Vi hade kameran riktad på stoet ovan, så vi missade denna fölning totalt. När jag kom ut i stallet vid 6 i morse stod där ett torrt hingstföl och diade :o
Himla tur att den fölningen gick utan problem.
 
Sv: I väntans tider - om ALLT inför den kommande fölningen!

Dygn 337 idag....fortfarandes inga tecken på att hon ska föla...
 
Sv: I väntans tider - om ALLT inför den kommande fölningen!

Tack så mycket!
Och grattis till ditt å alla andras föl!


MiaR; Jag beklagar verkligen!! Var det A som kastade? För du har väl henne kvar?
 
Sv: I väntans tider - om ALLT inför den kommande fölningen!

KL

bara måste berätta..
Mitt sto är på 281 dagen.. så det är rätt långt kvar.. har dock gått och oroat mig ett tag för att hon inte ska vara dräktig.. kollade henne bara på 90 dagen.. tycker inte att hon blivit nå tjock.

Jag och pappa stod idag och pratade om detta och tittade på henne och helt plötsligt började hela magen att gunga, det såg ut som att det var hundra hovar där inne som sparkade runt.. på båda sidorna dessutom.. Detta höll på i säkert en minut. har aldrig sett nått liknande.. men det känns som att detta inte kan avfärdas som nått annat än att det finns ett levande föl därinne.. eller vad tror ni? :D Känns som en stor sten har släppt från mina axlar!

Föresten.. är det någon mer som varit med om en sån där attack nångång?
 
Sv: I väntans tider - om ALLT inför den kommande fölningen!

Bompelibomp-show kallar vi det för.:)

När det bara bompelibompar i magen på mammahästen.

Kul att sitta och titta på. Helt normalt av en normal fölunge att skutta runt i mammas mage sådär och underhållande för oss tvåbeningar.:D
 
Sv: I väntans tider - om ALLT inför den kommande fölningen!

Ett stort GRATTIS!!! till "Spyrets" lilla barn. (Fråga inte om namnet, lillasyster och hennes knäppa smeknamn på hästarna...:cool: )

Och beklagar att det inte gick att rädda CG-fölet trots alla era ansträngningar.:cry:
 
Sv: I väntans tider - om ALLT inför den kommande fölningen!

Fölisen verkar inte sugen på att titta ut, 339 dagar idag, igår började mjölken ändra färg från genomskinlig till grummlig, så jag gissar att vi börjar närma oss *hoppas* Är lite nervös inför första... Är det så att det finns en tendens att de gär längre med stoföl? Någon som skrev ovan sa att hennes gick längre med stoföl? Finns det fler som sett tendenser till detta? Längtar iaf efter att den lille Qallebebben skall komma nu!
 
Sv: I väntans tider - om ALLT inför den kommande fölningen!

*kl*

Dygn 324 idag.
Bika hade "kristaller" i morse som vanligt. "Mjölken" har blivit liiite grumlig.
Igår fick jag faktiskt se henne galoppera i full kareta, med den stora magen! Såg ganska roligt ut! :D
Hon råkade bli sist in från hagen och det GÅR JU INTE AN!! Tänk att bli lämnad ensam! Oj oj oj! Staaackars liten. ;)

Nu hoppas jag nästan att hon kniper tills på fredag. Vi ska jobba övertid måndag-torsdag. Suck! Blir nog inte populärt om jag tar ledigt när det är så bråttom på jobbet. He he! Men hästarna går före allt! :)
Får be grannen hålla koll när jag inte är hemma. Hon är lika nyfiken som jag när det gäller fölisarna!
 
Sv: I väntans tider - om ALLT inför den kommande fölningen!

dygn 338 idag, genomskinlig vätska i juvren, men när jag tog in henne hade hon som små gulaktiga kristaller på toppen av spenen...
tempen låg på 37,1 lite lägre än normalt. Hon brukar ligga på 37,8.
Vad tror ni??? Kan det börja närma sig??? Jag har inte börjat att vakta henne ordentligt än...men det kanske ä dags nu??
 
Sv: I väntans tider - om ALLT inför den kommande fölningen!

*lånar*

Här börjar det närma sig nästa fölning..
Stoet är idag på dygn 340 och mjölken har ändrat färg...vaxproppar finns på spenarna sedan imorse och under de senaste timmarna har det börjat droppa rätt rejält. Jag tycker dock inte mjölken är "påriktigtvit" så det kanske inte blir inatt....men det är inte långt kvar...
 
Sv: I väntans tider - om ALLT inför den kommande fölningen!

*kl*

Rosa ska som sagt var ikke föla förräns i slutet av juli. Men magen växer tdligt på henne! Tycker även att juvret har förändrats men jag kanske bara inbillar mej. Så här ser hon ut nu.
Kyllinge004.jpg
 
Sv: I väntans tider - om ALLT inför den kommande fölningen!

*knapplån*
Vårt sista sto är superavundsjuk på bebisen som föddes natten till fredagen, men ändå kniper hon som sjutton :crazy:
Hon är på dag 344 idag och inte lär det bli i natt heller. Juvret bara halvspänt när hon kom in i kväll, ingen vit mjölk, men går mycket lätt att dra ur en stråle. Bäckenbanden kan man inte gå på när det gäller henne (hon är rund som en ardenner om baken och jag har aldrig kännt helt släppta bäckenband på henne)
 
Sv: I väntans tider - om ALLT inför den kommande fölningen!

inget föl här ännu, en vecka över tiden.
Stoet mår kanon, och njuter av all mat hon serveras...
Förra gången gick hon tre veckor över, ser ut att bli ngt liknande i år med...
 
Sv: I väntans tider - om ALLT inför den kommande fölningen!

*kl*
Hur avgör ni när det är dags att börja vaka?
 
Sv: I väntans tider - om ALLT inför den kommande fölningen!

*kl*
Idag är dag 321, och vår dam (12 år o förstagångsföderska) är inte så rund. Hon har släppt lite på bäckenbanden (inatt?) och har svullet juver, men inte spenarna. Hon är irriterad som bara den när man känner på det, har inte vågat mjölka ur nåt än...:crazy:
Hon äter inte så mycket som hon brukar av natthöet, antagligen finns det mycket gräs i hagen.
Undrar när man ska börja bli orolig :angel: (även jag är föl-för-första-gången)
 
Sv: I väntans tider - om ALLT inför den kommande fölningen!

Vårt andra sto är oxå på 321 dagar, hon har fyllt på i juvren och det är jätteklistrigt så vi får se .
Första fölet är nu 4 dagar den blev ju svart något förvånad, :confused: mamma skäck pappa brun .
 
Sv: I väntans tider - om ALLT inför den kommande fölningen!

Inatt fick vi ett lite stoföl efter att ha totalsenerat hela stallet från kvarkan till kl 23 .00. Det var visst det som stoet väntade på !:smirk:
Problemet är dock att hon tycker att det är en äkla utböling i boxen och sparkar och slår mot fölet. Fölet är piggt och hungrigt och väldigt aktivt och vi har hittils(med livet som insats) lyckats mölka ur och få i fölet ca 6-7 deciliter sedan kl 08.00 i morse!
En del fick jag ur direkt i morse men sen blev stoet bara värre och fölet får inte ens komma i närheten trots att vi är tre personer som håller henne och hon är bremsad. Så tillslut fick vi ta ut veterinär som har drogat henne och efter mycket om och men kom fölet åt att snutta lite! Enligt veteriären ska vi vänta ett par timmar och sen droga henne igen , och förhoppningsvis ska det ge sig.

Ni med mer erfarenhet , har ni några extra tips på hur vi ska göra ?
Ni som har haft såna här ston , har det gett med sig till slut och hur lång tid tog det då?
Så länge fölet ligger attackerar hon det inte men försöker det dia skickar hon det i vägen så vi vågar ju inte lämna henne heller!
 
Sv: I väntans tider - om ALLT inför den kommande fölningen!

*kl*

Kan jag få se hur ett juver ser ut innan fölning? och vaxpropparna, hur ser de ut?
Usch, man läser så mycket men inte i en enda bok finns bild:mad:

Och Bäckenbanden?

Och allt annat, alla tecken-på-fölning-bilder mottages tacksamt:D

Och passar det inte in i denna tråden så får ni gärna länka till en befintlig, då jag inte hittade nån :crazy:
 
Sv: I väntans tider - om ALLT inför den kommande fölningen!

Kan tillägga att på mitt sto som ska föla 28:e maj så ser man när fölet sparkar, och hon har fått lite temperament! Kör runt som en diva och jagar iväg alla hästar som kommer i hennes närhet, samt har hon fått en oerhörd matlust!!

Och att mysa är också helt underbart, tycker hon nu. Förr har hon varit lite halvt kelig... Kan också vara att hon mest går ute och latar sig, jag varken borstar eller hanterar(mer än klappar) så ofta. Klart man hälsar på henne när man fodrar, men inte mer. Hennes päls har nog aldrig varit blankare eller finare!(det har jag väl sagt varje vår...)

Yjihoo vad spännande!;)
 
Sv: I väntans tider - om ALLT inför den kommande fölningen!

Har tyvärr ingen bild på ett färdigt juver med vaxproppar, men vill tipsa om boken "Hästavel" av Peter Rossdale. Där finns bilder på juver med vaxproppar om jag inte minns helt fel. Det finns också en bild i boken "Att bli med föl".

Vaxpropparna är för det mesta ganska så stora (ca 1 cm i diameter och lite vitaktiga). När du väl ser dem (OM stoet för sådana, alla får det inte) kommer du säkert inte att tveka om vad det är. Vaxpropparna trillar ofta bort efter några timmar och mjölken kan då börja droppa/rinna. Ett ganska så säkert tecken på att fölningen är nära.

I ett fyllt juver så brukar juverhalvorna flyta ihop längst bak. Jag minns när jag väntade mitt första föl. Då tyckte jag att juvret var så stort och väl fyllt att jag trodde fölningen var nära förestående. Men tji fickk jag. Juvret fylldes mer och mer och stoet fölade inte förrän efter tio vaknätter och då var juvret MYCKET större än då jag först trodde att det var färdigt! Nu för tiden brukar jag beräkna fölningarna rätt så bra och vakar sällan mer än två nätter.

Jag har startat en juvertråd som jag hoppas ska få lite fler inlägg med bilder på juver i olika storlekar. Har du möjlighet att ta kort på ditt stos juver och visa? /AFF
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

K
Avel Mitt sto ska snart föla, bara ca ett par dagar upp till kanske 2 veckor kvar innan bäbisen kommer! Det är hennes första bäbis och jag...
2
Svar
30
· Visningar
5 527
Senast: Nafayette
·
C
Hundhälsa Hej! Jag vill dela med mig av mina erfarenheter så det kan hjälpa andra. Jag har en snart 11 år gammal schäfertik som haft problem...
2
Svar
26
· Visningar
17 021
S
Träning Jag har ganska nyligt (ca 3 veckor sedan) fått hem två nya hästar. Ett 20 årigt sto med ett hingstföl på 2 månader. (Gajja och Camaro)...
Svar
3
· Visningar
1 006
Senast: skuggi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp