I väntans tider - om ALLT inför den kommande fölningen!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: I väntans tider - om ALLT inför den kommande fölningen!

Har aldrig "mjölkat" en häst. Om det finns mjölk är det enkelt att få ut? Måste jag ha "verktyg" för det? :confused:
 
Sv: I väntans tider - om ALLT inför den kommande fölningen!

Nej, bara dina händer! :)
Jag bara drar/klämmer lite försiktigt i spenen. På Bika kommer "mjölken" direkt.
Finns säkert ston som är svårare att mjölka, men jag har bara haft lättmjölkade.
Får väl se hur det blir med förstföderskan som ska ha till midsommar... :)
 
Sv: I väntans tider - om ALLT inför den kommande fölningen!

I värsta fall så behöver du medhjälpare om stoet inte tillåter att man mjölkar. Vi hade ett sånt en gång och där fick man försöka hålla henne så pass att en kunde mjölka och tre andra med gemensamma krafter hålla henne någorlunda stilla då hon försökte slå. Fölet var för svagt för att kunna resa sig själv första tiden och matades, men när han blev starkare så fick han dia själv utan problem. Det var själva urmjölkningen stoet vägrade gå med på.

Jag håller tummarna för alla er som fortfarande vakar att allt går vägen, jag håller även tummarna för alla er som vakar över sjuka och svaga föl att de kryar på sig och att era ston mår bra. :bow:
 
Sv: I väntans tider - om ALLT inför den kommande fölningen!

tack, jet, för svar - det får nog bli ett blodprov på måndag.
/p
 
Sv: I väntans tider - om ALLT inför den kommande fölningen!

Tack för svaren! Har försökt klämma men bakbenen går som om hon satt och trampade på en cykel. :D Hon vill verkligen inte att jag tar där men hon försöker inte göra mig illa. Ska försöka att störa henne så lite som möjligt, kollar henne morgon och kväll. Det är spännande det här. :)
 
Sv: I väntans tider - om ALLT inför den kommande fölningen!

Tack för svaren! Har försökt klämma men bakbenen går som om hon satt och trampade på en cykel. :D Hon vill verkligen inte att jag tar där men hon försöker inte göra mig illa. Ska försöka att störa henne så lite som möjligt, kollar henne morgon och kväll. Det är spännande det här. :)

Ha ha! Är hon ute & cyklar? :)
Bika vevar oxå, men bara med det bakbenet som är längst bort ifrån mig. Hon är snäll lilla skruttan. :D
 
Sv: I väntans tider - om ALLT inför den kommande fölningen!

*kl*
Kommer tillbaka hit nu efter några dagars "ledighet". Har Inte läst och det verkar vara mycket som hänt senaste dagarna.

Det börjar dra ihop sig för föl nr.2 här...TROR jag. Med det inte sagt ATT det blir ännu. Det har jag lärt mig.
Allra helst på dessa förstaföderskor.

Lillan som fölade Valborgsmässoaftons tidiga morgontimmar visade inga tecken mer än kanske lite snabbare andhämtning sista kollen...innan mamma efter en månads (!) vakande somnade i fyra timmar.
Skickar med en liten länk på nr.1.http://www.pixbox.se/alb_show_id376077_page0.html
 
Sv: I väntans tider - om ALLT inför den kommande fölningen!

Har aldrig "mjölkat" en häst. Om det finns mjölk är det enkelt att få ut? Måste jag ha "verktyg" för det? :confused:
Enklaste sättet är att först smeka stoet under magen, närma sig juvret sakta och smeka även det runt om o mellan 'halvorna'. Sen vänder du handen med ovansidan mot juvret o småknuffar försiktigt några ggr.

Ta sen spenen mellan pek- o långfingret (fortf. med ovansidan av din hand) o kläm åt samt dra ytterst försiktigt. Kommer det ingen mjölk.. så är kanalerna inte öppna ännu.

Man bör inte ta tag i spenen med tumme- o pekfinger o klämma/dra, det kan skada spenen.. man blir för stark helt enkelt!

Bia
 
Sv: I väntans tider - om ALLT inför den kommande fölningen!

Enklaste sättet är att först smeka stoet under magen, närma sig juvret sakta och smeka även det runt om o mellan 'halvorna'. Sen vänder du handen med ovansidan mot juvret o småknuffar försiktigt några ggr.

Ta sen spenen mellan pek- o långfingret (fortf. med ovansidan av din hand) o kläm åt samt dra ytterst försiktigt. Kommer det ingen mjölk.. så är kanalerna inte öppna ännu.

Man bör inte ta tag i spenen med tumme- o pekfinger o klämma/dra, det kan skada spenen.. man blir för stark helt enkelt!

Bia

Det var ett bra tips! Tack för den! :bow:
 
Sv: I väntans tider - om ALLT inför den kommande fölningen!

*knapplån*

Det är sååååå dryyyyygt att vänta på fölis! Min märr ser INTE ALLS ut att vilja föla den närmaste tiden och hon är idag på 316:e dygnet. Juvret är bara lite fyllt och jag är tveksam till om hon hinner fylla det till den 17:e som hon är uträknad till. Jag är så avundsjuk på alla er andra som redan fått föl! :love: Jag vill också ha! :mad:

/AFF
 
Sv: I väntans tider - om ALLT inför den kommande fölningen!

Jag vill ha föl nu!! Kikar på henne via kameran nu, men hon står lugnt och äter. Idag har vi dygn 336... och hon har jättefyllda juver men inte rätt färg på mjölken...
Så de e väl bara att vänta.
Hur vanlig är det att stona fölar utan att ha fått mjölkfärgad mjölk??

Lycka till med alla fölningar
 
Sv: I väntans tider - om ALLT inför den kommande fölningen!

Ela och Angels_fall_first:

Klaga inte! Jag måste vänta tills 22 juni :cry:
 
Sv: I väntans tider - om ALLT inför den kommande fölningen!

Enklaste sättet är att först smeka stoet under magen, närma sig juvret sakta och smeka även det runt om o mellan 'halvorna'. Sen vänder du handen med ovansidan mot juvret o småknuffar försiktigt några ggr.

Ta sen spenen mellan pek- o långfingret (fortf. med ovansidan av din hand) o kläm åt samt dra ytterst försiktigt. Kommer det ingen mjölk.. så är kanalerna inte öppna ännu.

Man bör inte ta tag i spenen med tumme- o pekfinger o klämma/dra, det kan skada spenen.. man blir för stark helt enkelt!

Bia

Tack för tipset, ska prova det. Än så länge verkar det inte alls vara mjölk på gång. Är idag på dag 327 så det kanske dröjer några dagar till. Får säkert sova i husvagnen utanför stallet en månad. :smirk:
 
Sv: I väntans tider - om ALLT inför den kommande fölningen!

Dygn 323 idag.

Bika är som vanligt, men hon hade större "kristaller" i spenarna i morse.
Står mest & sover i hagen och äter gräs emellanåt.

Kompisen har ett förstagångssto som har gått 332 dygn idag. Hon börjar bli otålig, tror jag! :D
 
Sv: I väntans tider - om ALLT inför den kommande fölningen!

jippiiii. idag var det stoora fina vaxproppar, och kalkstickorna visade på färdigt, så det blir att vaka hela natten... kanske väntat efter 350:angel: dygn..................:smirk:
 
Sv: I väntans tider - om ALLT inför den kommande fölningen!

Är det lätt att få tag på dessa kalkstickor? Och hur mycket kostar de?


Här är vi på 334 och hon verkar Inte ha brottom med att trycka ut fölungen... *sucka*
Det enda hon gör på nätterna är att äta, sova, snarka, fisa, lyfta på svansen och prata med sin lilla kompis musen som bor i hennes box.
 
Sv: I väntans tider - om ALLT inför den kommande fölningen!

jag ringde efter dem och sen fick jag dem efter 1 postdag, så det gick fort! Köte av en veterinär som heter kerstin darenius, har ej numret längre, men det bör ju gå att hitta på eniro eller så, företaget heter caballa. De kostade bara 220 tror jag. Så det var ju billigt. Iofs tycker jag nu i efterhand att det var rätt tydligt när mjölken var färddig, men jag slapp ju noja mig innan dess iallafall.
 
Sv: I väntans tider - om ALLT inför den kommande fölningen!

Dag 333. Igår fylldes juvret rejält på Heba, men fortfarande genomskinligt därinne. Idag tyckte jag att juvret gått tillbaka lite grann. Det tar nog några dagar till.

OA
 
Sv: I väntans tider - om ALLT inför den kommande fölningen!

och kl. 20.00 kom hon! Stoföl e: Santa Cruz ue Czempin xx uue Urbino.
llt gick väl och tog 5 min. Därfeter 10 min tills hon stod och drack och tarmbecket ute. Det tackar man för...:)
Och trots teorier om att det är hingstar vid långa dräktigheter så kom detta lilla sto till världen 350.
 
Sv: I väntans tider - om ALLT inför den kommande fölningen!

Grattis alla med nya fölungar....
Det är otroligt hur fort de utvecklas. Har tittat på mina idag, 3v o 9 dagar gamla. De som var så skrangliga, magra o vingliga är nu runda o goa o racar järnet på sina ben.
Hingsten som är 9 dagar är fortfarande lite knotig men han har desto mer att växa i än vad stoet hade.
Han är dessvärre jätteskygg, men vi gjorde framsteg i dag när han faktiskt nosade på min hand efter 20 minuter. Det kommer ...
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

K
Avel Mitt sto ska snart föla, bara ca ett par dagar upp till kanske 2 veckor kvar innan bäbisen kommer! Det är hennes första bäbis och jag...
2
Svar
30
· Visningar
5 527
Senast: Nafayette
·
C
Hundhälsa Hej! Jag vill dela med mig av mina erfarenheter så det kan hjälpa andra. Jag har en snart 11 år gammal schäfertik som haft problem...
2
Svar
26
· Visningar
17 021
S
Träning Jag har ganska nyligt (ca 3 veckor sedan) fått hem två nya hästar. Ett 20 årigt sto med ett hingstföl på 2 månader. (Gajja och Camaro)...
Svar
3
· Visningar
1 006
Senast: skuggi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2024
  • Bra blötmat

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp