Bukefalos 28 år!

I vilka situationer använder ni kedjegrimskaft?

Sv: I vilka situationer använder ni kedjegrimskaft?

Jag har aldrig fattat poängen med stigbett, varför inte bara ett vanligt bett? De är ju dessutom (har bara sett standardmodellen på Hööks :D) väldigt smala väl?
 
Sv: I vilka situationer använder ni kedjegrimskaft?

Jag har aldrig fattat poängen med stigbett, varför inte bara ett vanligt bett? De är ju dessutom (har bara sett standardmodellen på Hööks :D) väldigt smala väl?

Ett vanligt bett skulle inte fungera så bra. Man skulle bara kunna sätta fast grimskaftet på endera sidan av bettet vilket säkert skulle leda till att bettet åkte ur munnen om hästen ställde sig. Sen viker sig ett vanligt bett med till skillnad från ett sigbett vilket utesluter en "delta". Sen vill jag nog inte säga att ett stigbett är "samalt" direkt.

Det är lite som Super Cassie skriver. Det är vad man använder i galoppen. Och det av flera skäl. Det är säkert, snabbt och enkelt att använda framför allt.

I galoppen är det desutom inte ovanligt att man har många hästar i träning. Men med stigbett så klarar man sig långt med tre, fyra bett fast man kan ha över trettio hästar. Det betyder att man kan ha färre grimmor hängandes i gången vilket i sig ge en bättre säkerhet. Speciellt som man ofta rider ut ur galoppstallen.

https://www.google.se/search?q=stig...BOs3T4QTOq4HoBA&ved=0CD4QsAQ&biw=1258&bih=671
 
Senast ändrad:
Sv: I vilka situationer använder ni kedjegrimskaft?

Jag har fyra ponnyer hemma som alla beter sig på olika vis, de är olika fostrade och har olika erfarenheter. Om något år eller så kommer de vara mer lika i sitt sätt och vara mer hanterade på samma vis. Det går ju inte att anta att alla är likadana.
 
Sv: I vilka situationer använder ni kedjegrimskaft?

Bowman har redan svarat mycket bra.

Tillägg bara: Skulle vi då tränsa hästarna varje gång vi skulle till skrittmaskin/hage? våra vanliga ridbett sitter på tränsen nämligen :)

För oss går det oftast jättebra med stigbett, funkar bäst för ändamålet liksom
 
Sv: I vilka situationer använder ni kedjegrimskaft?

Det är snyggt med repgrimma och den är mjuk, den sitter löst och som jag sagt så använder jag den som en vanlig grimma fast med längre rep.
Naturligtvis är alla hästar olika, vi har tio hästar i stallet som alla är olika. En del med nerver utanpå, en hingst men alla leds med vanlig grimma. Ingen behöver tas med kedja.
Min häst har också nerver utanpå ibland som fd tävlingshäst kan han också vara på tårna, så han är ingen häst som lufsar i skogen. Men han är mycket marktränad, miljötränad och vi kör mycket ledarskapsövningar.
Jag är inte ute efter att reta upp någon utan vill bara tala om att med snälla metoder så kan man få en häst att följa en. Klart det finns hästar som kan tyckas vara omöjliga men då kanske det beror på andra omständigheter och en fel start i livet eller att de blivit felaktigt hanterade. Det finns säkert tränare som lyckas med dem också, har sett det själv på clinics. De tränarna skulle ALDRIG använda kedja på sina hästar!
 
Sv: I vilka situationer använder ni kedjegrimskaft?

Du är inte ute efter att reta upp någon men i nästa andetag är du ändå ute och mer eller mindre dumförklarar alla som använder kedja. Vi förstår att det är fel metod i din värld, men man måste inse att det finns många olika läror vad gäller hästhantering, inte bara en som är rätt och alla andra fel...

Om du får hem en halvgalen ouppfostrad hingst, som inte lyssnar på dig och dina snälla metoder - VAD gör du med den då? Låter den stå kvar i sin box tills den insett att den måste lyssna på dina snälla metoder innan den får gå ut i hagen? Eller väljer en genväg tills du hunnit hantera den mer?

Kedja eller repgrimma är bara två olika sätt att uppnå ungefär samma sak. Inget av det är bättre eller sämre än det andra, bara annorlunda.
 
Sv: I vilka situationer använder ni kedjegrimskaft?

Repgrimma och kedjegrimskaft är bara två olika verktyg båda dessignade för samma sak, att ge obehag om häst eller människa drar i sin ända. Det är helt okej att föredra den ena eller den andra, men att dissa det ena verktyget och förespråka det andra tyder mest på okunskap. Det är inte verktyget som gör illa hästen utan om det blir ryck och slit.

Din snälla metod fungerar lika bra eller dåligt oavsett verktyg.
 
Sv: I vilka situationer använder ni kedjegrimskaft?

Det är snyggt med repgrimma och den är mjuk, den sitter löst och som jag sagt så använder jag den som en vanlig grimma fast med längre rep.
Naturligtvis är alla hästar olika, vi har tio hästar i stallet som alla är olika. En del med nerver utanpå, en hingst men alla leds med vanlig grimma. Ingen behöver tas med kedja.
Min häst har också nerver utanpå ibland som fd tävlingshäst kan han också vara på tårna, så han är ingen häst som lufsar i skogen. Men han är mycket marktränad, miljötränad och vi kör mycket ledarskapsövningar.
Jag är inte ute efter att reta upp någon utan vill bara tala om att med snälla metoder så kan man få en häst att följa en. Klart det finns hästar som kan tyckas vara omöjliga men då kanske det beror på andra omständigheter och en fel start i livet eller att de blivit felaktigt hanterade. Det finns säkert tränare som lyckas med dem också, har sett det själv på clinics. De tränarna skulle ALDRIG använda kedja på sina hästar!

Jag förespråkar inte att använda kedja jämt. Jag anser också att man bör kunna få sin häst att följa med "snälla" metoder, ffa om man börjar redan från början med helt normal hantering av den unga hästen så brukar det oftast inte bli några större problem. MEN, vi har, av ditt svar att döma, olika syn på säkerhetsaspekter. Jag skulle aldrig riskera varken min häst eller omgivningen genom att envisas med att hon prompt ska ledas i bara grimma och grimskaft precis överallt.

Att använda repgrimma bara för att det är "snyggt" låter i mina öron mycket märkligt.
 
Sv: I vilka situationer använder ni kedjegrimskaft?

Jag har fyra ponnyer hemma som alla beter sig på olika vis, de är olika fostrade och har olika erfarenheter. Om något år eller så kommer de vara mer lika i sitt sätt och vara mer hanterade på samma vis. Det går ju inte att anta att alla är likadana.

Nä det är ju precis det jag vill ha fram. Alla hästar får man inte mer kontroll över genom en speciell typ av huvudlag.
 
Sv: I vilka situationer använder ni kedjegrimskaft?

men HUR får du det lil-sis skrev till att motsvara att man inte får mer kontroll genom ett speciellt huvudlag???
 
Sv: I vilka situationer använder ni kedjegrimskaft?

Jag vet inte om hon höll med mig eller inte, därför förtydligade jag att det var precis vad jag menade - alla hästar blir inte mer kontrollerbara med ett skarpare huvudlag.
 
Sv: I vilka situationer använder ni kedjegrimskaft?

Japp jag gjorde en dunder tabbe med min när han var liten då han som 1 och 2 åring kom lös xx antal gånger för jag inte ville använda annat en bara grimma och grimskaft och det har han lärt sig att utan kedja kan han gå med mej dit han vill.

Så ja tack till en snäll metod, till snäll räknar jag inte repgrimma eller psykiskt nedbrytande.
 
Sv: I vilka situationer använder ni kedjegrimskaft?

Använder aldrig kedjegrimskaft i den bemärkelsen. Möjligen om jag ska leda i träns då det smidigt att dra genom bägge bettringarna och sen fästa i sig själv igen men det bara för att det smidigare än vanligt tjock grimskaft och ser snyggare ut (tex när vi ställde ut vår häst). Vår häst är lika snäll att leda i alla situationer vare sig han har grimma, träns eller bara mantag men det beror ju på att han gärna följer en även lös. Tränar mycket från marken så då vill man ha en häst som är intresserad av att följa en.
 
Sv: I vilka situationer använder ni kedjegrimskaft?

När vi lånade en shettishingst förra sommaren så ledde denna ur sin ägare med kedjegrimskaft ur transporten.. Vet inte hur stor nytta ett kedjegrimskaft gör när en liten shettis kan leda iväg med en fullvuxen man i det, frågan är om det mest sitter i våra huvuden att det skulle vara säkrare? Dock så kanske lillen hade kommit lös utan kedja så lite nytta gör det, men det är främst uppfostran som krävs när man hanterar så stora djur anser jag. När hingsten sen hämtades efter tre månader så kunde min dotter på 11år leda in honom transporten med vanligt grimskaft som var slakt.

Därmed sägar jag inte hurvida det är rätt eller fel med kedjegrimskaft, repgrimma eller stigbett, bara säger att prio ett är uppfostran och jag förstår inte hur folk kan slarva så med den.. Med trådskaparens häst så skulle jag börja med respekt för människan i första hand.
 
Sv: I vilka situationer använder ni kedjegrimskaft?

Han har blivit mycket bättre nu :)

Går med slakt grimskaft men har fortfarande kedja då jag testat utan och han tänkte busa till det igen. Men men, hellre en slak kedja än en lös häst. Vi får testa om ett tag igen.
 
Sv: I vilka situationer använder ni kedjegrimskaft?

Kul att höra, ofta krävs det bara konsekvent hantering :).

Måste ju säga att det där med att leda hästen är det ju många som inte är så noga med.. Ett stall jag stod i där vi hade lite kollektivt var det i princip alla hästarna som ledde en till stallet och inte tvärtom (utom vår häst då men han stod i lösdriften så det var ingen som hanterade honom). Blev lite matt när det kommit en ny inackorderad och hästen var en ENORM bruks nordis (jättefin) och jag skulle ta in honom första gången, döm min förvåning när hästen gick som ett ljus bakom en.. Den enda hästen i stalllet på 20 hästar förutom min som gick att leda utan dragkamp, det du ;). Vad jag vill säga är att enligt min erfarenhet så är just det här med att leda hästar nåt som är jättevanligt att folk inte bryr sig om. Sen förfasas folk över min brist på säkerhetstänk när min häst går i slakt grimskaft 1,5 meter bakom mig :meh:.. Tänk om han får panik och springer över dig!! Han har blivit getingstucken och inte sprungit över mig för han vet att det är inte okej, de gånger det varit nåt så har han skuttat till men bromsat 0,5 meter ifrån mig. Sen om det respekt eller om han tycker att matte är här och det löser sig spelar ingen roll bara han vet att han inte får gå på mig oavsett vad som händer.
 
Sv: I vilka situationer använder ni kedjegrimskaft?

Men fram till man hunnit få till den grundläggande fostringen kan det ju behövas lite hjälp i den dagliga hanteringen. Det är nog få människor som vill ha en ouppfostrad häst.
 
Sv: I vilka situationer använder ni kedjegrimskaft?

Han har blivit mycket bättre nu :)

Går med slakt grimskaft men har fortfarande kedja då jag testat utan och han tänkte busa till det igen. Men men, hellre en slak kedja än en lös häst. Vi får testa om ett tag igen.

Testa inte förrän du är säker på honom, ett bakslag kan förstöra så mycket. Shettisen ledde vi inte omkring i bara grimma o grimskaft förrän vi befäst att han lyssnade på oss (på inhägnat område i början). Vi gjorde mycket övningar med honom i korallen och det var han som "valde" att han ska följa oss eller vad man nu ska säga. Det handlar om både respekt och förtroende för människan. Sen så fick vi ju visa också att han inte kunde rusa iväg ute (med långlina o grimma) men det ju lättare med en sån liten. Helst ska hästen helst aldrig inse att den är starkare än oss..
 
Sv: I vilka situationer använder ni kedjegrimskaft?

Det är sant, men jag tror att det är för att folk kanske inte hanterar sin häst så mycket så de funderar inte över det. Alla hästarna var ju likadana så det var ju "normalt" att det skulle gå till så. Tror inte det var många som funderade på att det var hästarna som släpade en till stallet.. Sen så kanske man inte ens hanterade sin häst mer än att man sadlade på den i gången och så upp och rida, för många betalde ju för att slippa fodra.
Jag brukar ta promenader med vår häst ibland, eller som sagt jobba/leka från marken då han bara är fem och vi inte ridit varje dag (köpte honom som tre-åring) samt tömkört och nu ska vi börja köra igen. Tycker det bra att kunna variera hans träning men många rider ju bara och är nöjda med det och tycker säkert att vi är skumma i huvudet som håller på med våra "konster".
 

Liknande trådar

Hoppning Ja, som rubriken lyder. Jag kanske har missat en viktig poäng med detta eftersom jag själv aldrig tävlat i hoppning annat än på...
Svar
11
· Visningar
1 106
Senast: co-SMAD4
·
Hästhantering Ja, som rubriken lyder. HUR kan jag lära hästen att ta godis snällt? Jag har en häst som gärna tar godis med exakt hela munnen. Tänder...
2
Svar
26
· Visningar
2 372
Senast: mily
·
Hästhantering Precis som rubriken säger har jag en häst som är svår/jobbig att sko. Jag vet varför - en hovslagare har varit dum mot honom en gång -...
2
Svar
29
· Visningar
1 698
Senast: Askur2017
·
IT & mobiler Som frågan i rubriken lyder. Jag ansvar för utskick av ett nyhetsbrev och tanken är att det ska se lite proffsigt ut (läs: inte allt för...
Svar
12
· Visningar
499

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp