Bukefalos 28 år!

I vilka situationer använder ni kedjegrimskaft?

Sv: I vilka situationer använder ni kedjegrimskaft?

Bara för att folk använder kedja istället för repgrimma så har man ingen koll menar du. Nej det handlar inte om det alls. Olika hjälpmedel bara. Repgrimman är starkare än en kedja under nosen. Bara för att man använder repgrimma är man inte per aoutomatik värdens mest lyhörda. Det sitter inte i själva redskapen utan i en själv. Löst rep/grimskaft orsakar noll smärta, enkelt däremot ger knutarna alltid ett visst tryck.
 
Sv: I vilka situationer använder ni kedjegrimskaft?

Det kanske är så att man tar över en dåligt hanterad häst från någon annan och behöver ha något för att "öka hästens känslighet" under en period då hästen lär sig respektera den som hanterar den.
Huruvida man använder kedja eller repgrimma måste få vara en smaksak.
Alla sätt som fungerar, utan att djuret lider, är bra.

Huvudet på spiken!

D är en underbar häst men dåligt uppfostrad från start. Jag googlade honom för några dagar sen för att jag var nyfiken och hittade förra ägarens blogg där dom beskrev att en person skadade sin hand när denne försökte uppfostra hästen som det står. Hur, var och när vet jag inte för det stod det inget om.
Men det vittnar om det jag fått bevisat för mig-han är dåligt uppfostad och har troligtvis fått göra som han vill från början, kanske då för att ingen vågat säga till honom. Ren gissning från min sida.
Det står även att han är busig och har humör.
Inget av detta stod så klart i annonsen men jag märkte att han hade bus i sig när jag tittade på honom, så jag köpte inte grisen i säcken utan jag var väl medveten om att han var en unghäst som inte var speciellt fostrad.

Nu har jag haft honom i 3 veckor och han är en annan häst än när jag hämtade honom. Jag har fått visa var skåpet ska stå några ggr och respekten börjar sätta sig. Han tycker dessutom om mig för för någon vecka sen kollade han bara på mig när jag ropade på honom från ingången i hagen och jag fick gå och hämta honom-sedan 3 dagar tillbaka går han och möter mig när jag visar mig och vill mysa med mig.

Nåväl, han börjar få respekt för mig och börjar se mig som sin ledare och jag tänker fortsätta med kejdan för bådas skull.

Han är en häst som behöver en fast hand och då får han det.

Så du har alldeles rätt i det du säger. Det finns många olika anledningar till att man använder kedja.

Det handlar inte om att jag inte kan hantera hästen. Det gör jag alldeles utmärkt eftersom det går framåt med honom.
 
Sv: I vilka situationer använder ni kedjegrimskaft?

"Bara för att folk använder kedja istället för repgrimma så har man ingen koll menar du". Nja det var väl inte riktigt så. Repgrimma används som ett arbetsredskap, att man måste leda hästen med kedja från hagen anser jag som att man missat något i hanteringen.
Den repgrimma jag använder är tunn lätt och mjuk, ( Parellis repgrimma ) just dessa egenskaper gör den perfekt för kommunikation mellan häst och människa. Jag har tränat min häst till följsamhet, jag hittade denna text som förklarar på ett sånt bra sätt:
" En bra repgrimma är lätt, mjuk, stark och gjord av smala rep. Den är ett väldigt bra verktyg för att lära en häst att gå undan för press och inte släpa runt på folk. De smala repen och knutarna gör att det inte är bekvämt för hästen köra ner nosen och gå iväg med sin ägare hängande efter. När hästen däremot gör rätt är grimman så lätt och mjuk att den knappt känns ".

http://naturhunden.se/list_varugrupp.as?t=Repgrimma&varugrupp=245&lang=sv
 
Sv: I vilka situationer använder ni kedjegrimskaft?

Jag tycker de där 6-mm repgrimmorna som Parelli-folket använder är för skarpa.
8 mm är minimum för mig.
Det går att göra lätta 8mm-grimmor också. Det beror på repet, vilken sort det är. De skär dock inte in lika mkt som 6 mm. Testar man kan man klart märka skillnad.
 
Sv: I vilka situationer använder ni kedjegrimskaft?

Håller med om att man behöver lägga lite energi på träningen om man ständigt måste leda sin häst i kedja. Men jag anser faktiskt att man missat något om man ständigt måste använda repgrimma också. Repgrimman är dessutom inte så snäll som många utmålar den som, den är (som du skriver) ett "arbetsredskap".

Här leder vi normalt med grimma och långt grimskaft. MEN, ibland måste vi ut på en trafikerad väg för att komma dit vi ska. Ute bland bilar får absolut inget gå fel, hästarna MÅSTE följa för både sin egen och andras säkerhet. Och där är kedja under hakan just en säkerhetsgrej.
 
Sv: I vilka situationer använder ni kedjegrimskaft?

Som så många andra här vill jag naturligtvis att min/mina hästar ska gå att leda i grimma och vanligt grimskaft. MEN - det finns tillfällen och situationer där jag vill hävda att det är värre att låta bli (och nu likställer jag kedja, träns, repgrimma eller lång lina/stigbett). Om det finns den minsta risk att hästen/hästar eller människor i omgivningen kan bli skadade om jag skulle tappa den så är det min skyldighet att se till att hästen inte kommer lös i första taget! Hur jag sen gör det är mindre relevant. Eller handlar diskussionen om utifall en kedja skulle vara skadlig för hästen? Det mesta är skadligt för en häst om det används på fel sätt.. Om bett/kedja i sig skulle vara förkastligt skulle man lika gärna kunna säga att "jag använder inte hjälm - för min häst är så snäll att jag aldrig åker av".

Precis som skrivs så är inte en löst hängande kedja (under hakan) det minsta obehaglig för hästen när den sköter sig. En normalt väluppfostrad häst går vid sidan oavsett vad man leder den i. Eftersom jag har haft hästar uppstallade (inackorderade i stort stall med personal) vid järnväg och med mycket lastbilstrafik intill så hade jag som krav att all personal skulle leda i kedja för DERAS och omgivningens skull - som en extra säkerhetsdetalj. Inte för att mina hästar på något sätt var besvärliga eller särskilt stökiga utan för att man aldrig helt kan veta vad som kan hända. Alla hästar kan flyga i luften och explodera om något oväntat händer..

Att mina hästar normalt kunde ledas med sytråd spelar igen roll - det är i sånt fall endast jag själv som ska ta det ansvaret - inte lägga över det på någon annan.

Så mitt svar är att jag använder kedja om jag tycker att omgivningen på något sätt kan bli "farlig" - men den ersätter inte en god uppfostran, träning vid hand eller liknande.

Men jag tycker att det är oansvarigt som hästägare att tex leda sin häst i endast grimma på trafikerad väg - oavsett om "man kan" eller inte - av hänsyn till medtrafikanter mm...
 
Sv: I vilka situationer använder ni kedjegrimskaft?

Mina repgrimmor är på 6 mm. Ska jag ha repgrimma ska det vara skarpt annars kan jag lika gärna träna löst lr med annat det går också bra. Som sagt löst rep ger det inte mkt tryck. Men en lätt rörelse känns tydligt till skillnad från vanliga grimmorna. Det är skarpt och det är lixom tanken med det. Små signaler. Har man en häst som har massa farligt för sig vill inte jag använda repgrimma iaf annat än på inhägnat område eventuellt till å från hagen. En häst som anses farlig måste man ju jobba med oftast är det eller snarare nästan alltid människan det hänger på. Den största marodören går att få med sig visa bara vad som är ok och inte. Va sjust. Kan vara osäkerhet lr det har ju alltid funkat hittills så vad ska hon börja gorma om idag. Bara ta det pö om på och gärna kul överraskningar.
 
Sv: I vilka situationer använder ni kedjegrimskaft?

Och jag tänker snarare på hästen. Risken för att bli överkörd. Nä fy vad hemskt! Som bilist är man ju alltid uppmärksam på vilt men visst är det massor med olyckor. Inte ok :(
 
Sv: I vilka situationer använder ni kedjegrimskaft?

Var det adresserat till mig? Jag har inga problem med att folk leder sina hästar med kedja. Eller stigbett. Eller repgrimma. Vad man nu anser passar.

Jag bara kommenterade att repgrimman skulle vara "snällare" än kedja...det är den verkligen inte.
 
Sv: I vilka situationer använder ni kedjegrimskaft?

Nä - sorry, det var mer att jag höll med dig! =)
 
Sv: I vilka situationer använder ni kedjegrimskaft?

Tänk så olika man föredrar mina hästar har inget annat än breda läder grimmor då jag är rädd om nacken.

Varför skulle en häst med kedja över näsan inte vilja gå nära när man leder? min häst har aldrig hört talas om det iallafall.

Varför är det ok att det gör ont på hästen om den inte lyder med repgrimma men fel med annat hjälpmedel?

Om du med att läsa på lite om hästhantering menar NH eller liknande så nej tack.
 
Sv: I vilka situationer använder ni kedjegrimskaft?

Som det sagts tidigare så är en repgrimma ett arbetsredskap som man kan använda tillfälligt om man vill det.
När jag leder min häst behövs inget arbetsredskap, han går så snällt i grimma och långt grimmskaft, naturligtvis har jag koll på honom. Efter en väg som trafikeras av diverse släp med båtar, mm. Det är vägen från hagen. Inga problem. Men jag har tränat mycket ledarskap och han väljer att följa mig. Hade jag hanterat honom på fel sätt med repgrimma och hårda händer så tror jag inte jag fått en så följsam häst. Han hämtar man inte i hagen, han väljer att komma själv till grinden när jag ropar.
Repgrimman föredrar jag med det extra långa repet till när vi är ute på promenad, hästen får en stor frihet och vi har trevligt tillsammans. Man går så mycket lättare i skog och mark, jag kan gå före och efter om jag inte hinner med uppför en backe. Han väntar om jag säger till. Det är NH för mig. Vi har det avslappnat tillsammans och han är uppmärksam på mig. Han "ser" nästan vad jag tänker. Önskar att alla fick uppleva det och alla kan om man vill läsa om den hästhanteringen och få en mycket trevligare häst.

Så nu fick du lite svar på min "NH" Tyvärr har du hittat fel.

Varför behöver ni/du använda kedja? Används den att leda hästen till och från hagen?
 
Sv: I vilka situationer använder ni kedjegrimskaft?

Och bara för att man råkar ha en häst som snällt lufsar omkring till synes oberörd av omgivningarna så ska alla andra hästar också vara så? Sådana uttalanden gör mig irriterad och de tyder på brist på erfarenhet av olika typer av hästar.
Min häst är synnerligen impulsiv och imponerad av sin omgivning. MEN, hon kommer också fram till mig i hagen, hon leds med grimma och långt grimskaft. Hon följer både maken och mig som en hund trots sina nerver. I vissa lägen behövs dock extra kontroll av rena säkerhetsskäl och hänsyn till andra och då används kedja under hakan.

Du har uppenbarligen en fin kontakt med din häst. Därför undrar jag varför du anser dig behöva repgrimma när ni är ute och strosar och har trevligt i skogen?
 
Sv: I vilka situationer använder ni kedjegrimskaft?

Det är just det, så han inte gör någon vana av det, då blir det ett helvete misstänker jag :meh:


Jag hade gjort som du funderar på och satt på kedjan, just för att ta det innan det blir en full ovan. Dom får liksom aldrig inse att dom är "starkare" än oss för då har man inte chans.
Bättre att ta den diskussionen med unghästarna så tidigt så möjligt för då brukar det inte krävas så mycket, värre när man fått tag i 4-åringar och äldre som fått göra som dom vill. Skönast är att ta det redan med fölen för då slipper man ta till något mer än vanlig grimma och grimskaft :-)

/Camilla
 
Sv: I vilka situationer använder ni kedjegrimskaft?

Var hade jag fel?

På den jag har kedja har jag alltid det när han leds i grimma så ja till och från hagen, promenader och när han går som handhäst.

Bara för jag har kedja på betyder det inte att jag hänger konstant i grimskaftet och försöker bromsa han utan han går snällt och trevligt brevid mej förutom dom 2-3 gånger om året han bestämmer att tex höger är bättre än vänster.
vid dom tillfällena är dom som bor här omkring glada att han inte kommer lös och gör hål i deras gräsmattor.

Han kommer oxå till grinden i hagen när man ropar vad det nu har med saken att göra.
 
Senast ändrad:
Sv: I vilka situationer använder ni kedjegrimskaft?

Aldrig kedja, jag förespråkar repgrimma och längre ledrep. En repgrimma är hur snäll som helst så länge hästen går med dig och tänk vilken frihet att leda sin häst med långt rep som jag gör med min. Aldrig att han konstrar. Men han är tränad på ett snällt sätt och väljer att följa mig.

Flertalet redskap och bett är hur snälla som helst om de bara hänger där och inte används. Min följer mig med ett rep runt halsen, ett tag i pannluggen, tyglarna runt halsen och inte har jag tränat något särskilt på det....hon skulle garanterat fixa repgrimma också men varför tvång ;)?

Klart att hästen väljer att följa med repgrimma normalt, det gör ju ont att inte göra det. Om man när det gäller en häst där det inte funkar att leda normalt tränar den med repgrimma eller kedjegrimskaft spelar förmodligen ingen roll för hästen, båda verktygen går ut på att skapa obehag om hästen inte gör det som önskas.
 
Senast ändrad:
Sv: I vilka situationer använder ni kedjegrimskaft?

Min häst beter sig som din utan någon ledarskapsövning öht. Det räcker fint med vardaglig hantering i grimma!

Repgrimma har min haft på kurs men det är inget jag skulle leda i någon annanstans i nuläget. Även om jag aldrig behöver ta i honom och det är väldigt sällan han mer än sträcker snöret om han hoppar rundor. Lika lite vill jag leda i träns. Råkar jag ta i honom blir han rädd om huvud/mun och det ger direkt mindre kontroll.

Till övriga: Är min häst verkligen ensam om att reagera så?

En bred, mjuk lädergrimma ger helt klart mest kontroll på marken. På ryggen har jag mest kontroll med vanligt träns, för att det är enklast att flytta undan bakdelen i trängda situationer genom att ha stenkoll på huvudet.
 
Sv: I vilka situationer använder ni kedjegrimskaft?

Mina andra 2 är som din fast en av dom blir inte rädd om munnen och den andra har jag aldrig haft bett i munnen på.
 
Sv: I vilka situationer använder ni kedjegrimskaft?

*lånar knappen*

I stallet jag jobbar har vi ett 20-tal hästar.
De flesta leds till och från skrittmaskinen/hage (samt ute på området) i stigbett, dels för att Täby Galopp är ett stooort område där du kan stöta på många olika farligheter (oavsett hur snäll/väluppfostrad DIN häst är) och det känns bättre att ha ett bett i munnen då och dels för att "det är så vi jobbar". Ett väl tillpassat stigbett gör ju dessutom ingen skada när man bara leder hästen.

EN av våra har sedan han var överfrisk efter lång skadevila lagt sig till med att RUSA ur skrittmaskinen. Just den individen (som för övrigt kallas pansarvagnen) "tar" inte stigbett, han bryr sig inte ett dugg.
På honom har vi grimma och kedja över nosen, detta funkar utmärkt på honom, ytterst sällan han gör rusningar längre.
 

Liknande trådar

Hoppning Ja, som rubriken lyder. Jag kanske har missat en viktig poäng med detta eftersom jag själv aldrig tävlat i hoppning annat än på...
Svar
11
· Visningar
1 063
Senast: co-SMAD4
·
Hästhantering Ja, som rubriken lyder. HUR kan jag lära hästen att ta godis snällt? Jag har en häst som gärna tar godis med exakt hela munnen. Tänder...
2
Svar
26
· Visningar
2 322
Senast: mily
·
Hästhantering Precis som rubriken säger har jag en häst som är svår/jobbig att sko. Jag vet varför - en hovslagare har varit dum mot honom en gång -...
2
Svar
29
· Visningar
1 589
Senast: Askur2017
·
IT & mobiler Som frågan i rubriken lyder. Jag ansvar för utskick av ett nyhetsbrev och tanken är att det ska se lite proffsigt ut (läs: inte allt för...
Svar
12
· Visningar
489

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp