Bukefalos 28 år!

I vilka situationer använder ni kedjegrimskaft?

Sv: I vilka situationer använder ni kedjegrimskaft?

Något jag däremot inte förstår är folk som använder kedjegrimskaft men som ett vanligt grimskaft, så kedjan lixom hänger löst nedåt, det tycker jag är mycket märkligt :p

Finns ett svar på det. Jag har ett ett grimskaft med kedja som bara knäpps på som ett vanligt. Haken på det grimskaftet gick sönder och jag tog då en kedja jag hade löst då det var den enda haken jag hade att använda ;) Dessutom är det alltid bra att ha en kedja tillgängligt om man står i kollektivstall där andra hanterar ens häst, alla tycker kanske inte att ens häst är "gudasnäll" som man själv alltid tycker....
 
Sv: I vilka situationer använder ni kedjegrimskaft?

Jag använder alltid kedja på en av mina hästar och får den effekten jag vill åt.

Hästen i fråga vet hur han skall placera sig i förhållade till den som leder för att bli så stark som möjlig och sedan bara går han dit han vill, att vara tidig med att böja halsen eller flytta baken struntar han totalt i.

Effekten jag vill åt är att lättare kunna byta riktning på huvudet.
 
Sv: I vilka situationer använder ni kedjegrimskaft?

knapplån

jag har väl lite en känsla av att de som aldrig använder/har använt en kedja inte heller har träffat på de hästar som man verkligen behöver något mer än ett vanligt grimskaft till. Det är ju lätt att vara kaxig och tycka att man är världsmästare på att hantera hästar tills man stöter på de hästar som inte är mottagliga för vanlig mjuk hantering...
 
Sv: I vilka situationer använder ni kedjegrimskaft?

knapplån

jag har väl lite en känsla av att de som aldrig använder/har använt en kedja inte heller har träffat på de hästar som man verkligen behöver något mer än ett vanligt grimskaft till. Det är ju lätt att vara kaxig och tycka att man är världsmästare på att hantera hästar tills man stöter på de hästar som inte är mottagliga för vanlig mjuk hantering...

:bow:

Precis. Min häst har nästan haft ihjäl mig flertalet gånger, så själv förstår jag det vettiga i att ta det säkra före det osäkra och använda tex kedja.

TS. Jag använder kedja vid lastning i grimma, under hakan. Men även vid tex betessläpp eller på klinik. Min häst är en temperamentsfull dam, oftast snäll, men hon är fenomenal på att resa sig på 0,3 sekunder, så jag använder kedja för säkerhets skull.
 
Sv: I vilka situationer använder ni kedjegrimskaft?

Jag tror det där är att göra det lite väl enkelt för sig. Jag vet flertalet problemlösare som inte vill ha just kedja.
Och nog fasen har de som arbetat så i ca 30 år nog träffat en del hästar som lärt sig tekniker att dra etc.

Och behöver man konstant ha kedja, repgrimma, kapson etc ser jag det lite som ett misslyckande ärligt talat. Det finns inte en häst i världen som det ska behövas på under längre tid för ägare/hanterare själv förutsatt att den fodras och motioneras etc normalt.
Då bör man backa bandet och träna på någonting, tycker jag.

De flesta hästar går att lära sig att ha samma respekt de har för kedjan för en människa. Hittills har jag inte stött på någon omöjlig.
Visst behöver man på vissa ta till skarpare saker för att bryta ett befäst problembeteende.
Jag föredrar en repgrimma och långt ledrep. Jag lär också in före jag börjar gå med hästen att den ska flytta arslet för små signaler. De KAN INTE dra så länge de aktivt kliver på i sidled rejält. Men svarar de inte(toillräckligt eller alls) för den sidförande hjälpen så är man rökt. Då kan de dra fram eller bak eller upp. Som männniska måste man då vara både snabb och dynamisk och kunna läsa av var man ska placera sig och hur mkt energi man ska lägga i sitt kroppsspråk och sina hjälper etc.

När det där sitter ska man kunna ha vanliga saker på dem. De känner igen signalerna nog.

Däremot vet jag måååånga som anser att deras HÄSTAR är omöjliga. När det beror på att de gör lite, lite fel själva.

Behöver man alltid kedja eller repgrimma i rent kontrollerande syfte vid ledning eller lastning är ngt missat.
Om man är medveten om det och erkänner för sig själv att man struntar i den biten och hellre har kedja - ja det är ngt helt annat.
 
Sv: I vilka situationer använder ni kedjegrimskaft?

Nu vet jag att du inte riktade ditt svar till mig, men...

Hästar kan (iaf min) resa sig även om de korsar bakbenen eftersom de inte konstant korsar. Min häst kan, medans man flyttar, häva sig framåt på en halv sekund och resa sig. När de sen väl står där upplever jag att jag inte har särskilt mycket kontroll när hon har repgrimma.

Men så är min häst också totalt felbehandlad av en kvinna som menade att hon kunde NH, så hästen blir smått rabiat bara av att ha repgrimma på sig, så jag avstår mest av den anledningen.
 
Sv: I vilka situationer använder ni kedjegrimskaft?

man kanske kan behöva en kedja för att hantera hästen under en övergångsperiod, om den inte varit korrekt hanterad tidigare. :idea: Alla hästar är ju inte väluppfostrade och superlätthanterade från början.
Det är ju toppen om några enstaka problemlösare klarar sig utan, men skuldbelägg inte dem som behöver det och kan hantera det på ett bra sätt. Det finns inte ett sätt som är rätt, utan flera...
Repgrimma är ditt sätt, kedjan någon annans.
 
Sv: I vilka situationer använder ni kedjegrimskaft?

knapplån

jag har väl lite en känsla av att de som aldrig använder/har använt en kedja inte heller har träffat på de hästar som man verkligen behöver något mer än ett vanligt grimskaft till. Det är ju lätt att vara kaxig och tycka att man är världsmästare på att hantera hästar tills man stöter på de hästar som inte är mottagliga för vanlig mjuk hantering...

Håller med dig!

Jag har aldrig behövt kedja på någon av mina andra hästar eller alla dom unghästar (förutom 2) jag jobbat med men D har både bus och lite egna ideér för sig. Tex så gillar han att backa när jag precis öppnat hagen och där står jag med eltråden i ena handen och en dragandes häst i andra-och 3 hästar i hagen som kan gå ut när dom vill...

Med grimskaftet över mulen så kan han inte dra lika mycket och jag ska skaffa ett riktigt med kedja i helgen när jag kan ta mig till en hästbutik.

Han är ju inget monster men han kräver en fast hand och detta underlättar.
Han är ju bara 2 och jag hoppas det försvinner med tiden.
 
Senast ändrad:
Sv: I vilka situationer använder ni kedjegrimskaft?

Jag skrev inget om de som använder det övergående.
Jag skrev att man gör det enkelt för sig om man tror att folk som är emot kedjor inte träffat på hästar som är problematiska.

Och jag skrev att när det blir någonting man måste fortsätta ha(oavsett om det är repgrimma, kedja, kapson, stigbett etc) trots att hästen inte är konvalecent eller liknande så anser jag att man bör vara medveten om att man hopat över något i utbildningen av häst.
Det GÅR att lära hästar av med sånt.
Men jag möter många som hävdar att deras hästar minsann alltid måste hanteras så som de gör, med diverse skarpa prytlar. Och detta enbart för att de misslyckats i sin träning. Inte för att HÄSTEN är omöjlig att träna rätt - bara man gör det!

Och jo, det tycker jag bör lyftas fram. Att vara i det mentala tillståndet som kräver kedja är inget som är skoj för hästen. Inte heller att kedjan används, metall mot nosen..
Korrigeringsmetoder måste bli just tillfälliga korrigeringar som man tar sig ur, tränar förbi i både hantering som ridning.
Många har det tänket i ridningen. För där tar man undervisning. Men man ser det som fullt normalt att fastna i korrigeringsläge i hanteringen. Och där tar man heller inte undervisningshjälp lika ofta.
 
Sv: I vilka situationer använder ni kedjegrimskaft?

Iom att den inte konstant korsar har du varit för långsam/inte flyttat nog. Då kan de resa sig. :)

Som inte särskilt tung eller jättestark tjej som hanterar mycket såna hästar lär man sig snabbt vad som funkar.
Att flytta en sån häst ger så mkt mer i det långsiktiga mentala än att påverka dem i huvudet med kedja.
Den vet om att du har kedja. Den vet när kedjan är av.
Den vågar inte resa sig med kedja iom att det gör ont. Men den har respekt för kedjan, inte för dig. Och den har inte lärt sig tagga ner mentalt.
Jag hade jobbat med det mentala. Arbetat bort det som triggar hästen. Och så hade jag lärt den att den inte gör så nära mig, för min säkerhets skull.
Din häst flyttar på dig.
Det är basics i problemlösning. Man lämnar inte mark till en sån häst. Man kanske tom tar den i såna lägen.
Men visst måste man veta vad man gör då. Annars skadar man sig lätt.

Har du inte lyckats träna in det andra kommer den sen utan kedja göra det som tidigare var dens problem.
Det finns folk som lär ut sånt så man slipper vara beroende av kedja, så man slipper ha en häst som är i det mentala tillståndet.

För hästen uppskattar varken att vara i den felaktiga energin eller kedjan som krävs för att man ska kunna kontrollera den så man inte blir skadad, den blir det eller andra blir det.

Det går att träna bort hur den reagerar på repgrimma med. Att du säger att du undviker det ger mig lite förutfattade meningar(hört det där mycket..).
Jag tror den reser sig för tryck i nacken. Den har inte lärt sig söka där det inte är tryck. Den slår emot. Drar man i snöret vid lastning i grimma och den inte vill på tror jag den går upp eller bak.. Samma i andra lägen där den inte vill riktigt eller är tveksam.
Har jag rätt eller fel?

Det finns övningar som lär hästen att inte få panik då. Och lär den att söka sig undan trycket istället för att reagera i mottryck som alla hästar per instinkt gör.
Generellt är det något man bör börja med när de är små. Men det går att träna gamlingar till sånt med.

Väljer man att trots vetskapen om att det GÅR, med i stort sett alla hästar, så har man gjort ett informerat val.
Men om man är övertygad om att det krävs våld, att ens häst är omöjlig, är förstörd etc och därför inte gör det är man fel ute.
 
Sv: I vilka situationer använder ni kedjegrimskaft?

knapplån

jag har väl lite en känsla av att de som aldrig använder/har använt en kedja inte heller har träffat på de hästar som man verkligen behöver något mer än ett vanligt grimskaft till. Det är ju lätt att vara kaxig och tycka att man är världsmästare på att hantera hästar tills man stöter på de hästar som inte är mottagliga för vanlig mjuk hantering...

Och lika lätt (lättare?) är det att hävda att skarpare medel alltid ger mer kontroll när det kommer till att hantera i grimma.
 
Sv: I vilka situationer använder ni kedjegrimskaft?

Jag håller med dig fullständigt i allt du skriver! :bow:
 
Sv: I vilka situationer använder ni kedjegrimskaft?

KL

Jag använder kedjegrimskaft varje gång jag leder min medryttarhäst till och från hagen, och har kedjan ovanför mulen. För att ägaren har sagt att det ska vara så. Det är en hingst, men det görs så med alla hästar i stallet, en till hingst och 2 valacker. Många gånger kan jag dock gå med mer eller mindre slakt grimskat.
Hade jag haft egen häst hade jag inte använt kedjegrimskaft, om det inte var absolut nödvändigt en period.

När jag var i ett stall och kollade upp ett jobb, var det ett sto där dom la kedjan i munnen, för annars gick den inte att leda sa dom. Då brister det ju någonstans tycker jag...
 
Sv: I vilka situationer använder ni kedjegrimskaft?

Efter som jag är en av dom som har kedja elle grimskaftet över näsan på en av mina hästar så är jag nyfiken på det mentala tillståndet som du pratar om.
 
Sv: I vilka situationer använder ni kedjegrimskaft?

Det går att träna bort hur den reagerar på repgrimma med. Att du säger att du undviker det ger mig lite förutfattade meningar(hört det där mycket..).
Jag tror den reser sig för tryck i nacken. Den har inte lärt sig söka där det inte är tryck. Den slår emot. Drar man i snöret vid lastning i grimma och den inte vill på tror jag den går upp eller bak.. Samma i andra lägen där den inte vill riktigt eller är tveksam.
Har jag rätt eller fel?

Jag uppskattar att du skrev ett långt svar, vill jag bara börja med, så att du inte tror att jag bara kastar bort det du skriver. Men jag vill också framföra att det finns alltid undantag. Det finns hästar som gör saker som förbluffar folk, min häst är faktiskt en sån. Knepig mentalitet i kombination med en uppväxt som inte var optimal för hennes psyke och sedan så skulle ett proffs som inte kunde nånting lösa alla hennes problem på en eftermiddag. Själv var jag ung, förstod inte bättre och lät hästen få bank. Kortfattat.

Jag har, sedan dess, kommit hur långt som helst med min älskade häst. Jag har varit på clinic ett par gånger för att vi skulle komma över det här med repgrimme-monstret, vilket hjälpte ganska bra. Men även där konstaterade hästmannen att hästen min är lite knepig, men jätterolig att arbeta med.

Jag kan skriva världens längsta novell om min häst, du kommer antagligen inte tro på det eftersom jag nog inte heller hade gjort det. Men hon är jäkligt knepig. Vi lever numera ett gott liv ihop:D Hon har lugnat sig, jag har såklart lärt mig att förstå henne efter 12 år ihop och eftersom vi numera lever ganska konfliktfritt så bryr jag mig inte om att fundera på om jag ska träna bort användningen av kedjegrimskaft vid lastning. Däremot har vi börjat träna akademiskt, så det kanske kommer:up:
 
Sv: I vilka situationer använder ni kedjegrimskaft?

Varför kan man inte rida utan träns? Att rida med grimma visar att jag har kontroll. Men det var inte tråden, den handlar om kedja eller ej.
Mycket förvånande att höra att så många måste hantera sina hästar med kedja, något har missats i hanteringen. Kedja över mulen, under, i munnen????

Är hästarna så svårhanterade så ska man inte rida dem. Har man inte kontroll över dem från marken så ska man inte sätta sig på dem. Hur är det med ledarskapet egentligen, det är något man tar med sig upp på hästryggen. Allt handlar om ledarskap, din häst ska följa om man så leder den i manen. Men naturligtvis förstår jag att man inte kan göra det med alla och andras hästar. Tyvärr finns det ouppfostrade hästar som man får "bråka" med när man ska leda, det är upp till varje ägare som har sin häst inackorderad och ska hanteras av olika människor att den ska kunna ledas i grimma + grimskaft. (anser jag).

Aldrig kedja, jag förespråkar repgrimma och längre ledrep. En repgrimma är hur snäll som helst så länge hästen går med dig och tänk vilken frihet att leda sin häst med långt rep som jag gör med min. Aldrig att han konstrar. Men han är tränad på ett snällt sätt och väljer att följa mig. Repgrimman är skarp om hästen kastar sig, men då kanske han väljer att gå med dig istället! Man ger hästen ett val. "Aha, om jag går med dig så gör det inte ont! Men om du leder mig med kedja över min mule eller kedja i min mun då gör det ont och jag kommer inte att vilja gå bredvid dig, för det orsakar smärta"

Nej fy fasiken, inte trodde jag att hanteringsproblemet var så stort, eller har jag blundat:banghead: Börja läs hästhantering och kör med ledarskapsövningar så får både du och din häst en mycket roligare tillvaro.
 
Sv: I vilka situationer använder ni kedjegrimskaft?

Sen finns det ju ganska många som inte tror på det där med dominans mellan arter. Simple as that.
 
Sv: I vilka situationer använder ni kedjegrimskaft?

Det kanske är så att man tar över en dåligt hanterad häst från någon annan och behöver ha något för att "öka hästens känslighet" under en period då hästen lär sig respektera den som hanterar den.
Huruvida man använder kedja eller repgrimma måste få vara en smaksak.
Alla sätt som fungerar, utan att djuret lider, är bra.
 
Sv: I vilka situationer använder ni kedjegrimskaft?

Varför kan man inte rida utan träns? Att rida med grimma visar att jag har kontroll. Men det var inte tråden, den handlar om kedja eller ej.
Mycket förvånande att höra att så många måste hantera sina hästar med kedja, något har missats i hanteringen. Kedja över mulen, under, i munnen????

Är hästarna så svårhanterade så ska man inte rida dem. Har man inte kontroll över dem från marken så ska man inte sätta sig på dem. Hur är det med ledarskapet egentligen, det är något man tar med sig upp på hästryggen. Allt handlar om ledarskap, din häst ska följa om man så leder den i manen. Men naturligtvis förstår jag att man inte kan göra det med alla och andras hästar. Tyvärr finns det ouppfostrade hästar som man får "bråka" med när man ska leda, det är upp till varje ägare som har sin häst inackorderad och ska hanteras av olika människor att den ska kunna ledas i grimma + grimskaft. (anser jag).

Aldrig kedja, jag förespråkar repgrimma och längre ledrep. En repgrimma är hur snäll som helst så länge hästen går med dig och tänk vilken frihet att leda sin häst med långt rep som jag gör med min. Aldrig att han konstrar. Men han är tränad på ett snällt sätt och väljer att följa mig. Repgrimman är skarp om hästen kastar sig, men då kanske han väljer att gå med dig istället! Man ger hästen ett val. "Aha, om jag går med dig så gör det inte ont! Men om du leder mig med kedja över min mule eller kedja i min mun då gör det ont och jag kommer inte att vilja gå bredvid dig, för det orsakar smärta"

Nej fy fasiken, inte trodde jag att hanteringsproblemet var så stort, eller har jag blundat:banghead: Börja läs hästhantering och kör med ledarskapsövningar så får både du och din häst en mycket roligare tillvaro.


Lite hackig logik... en kedja inverkar inte heller om hästen går med dig. Det är när hästen flyger och far som den tar i, liksom det är då repgrimman tar i - och då inte bara över nosen utan över hela huvudet.
 
Sv: I vilka situationer använder ni kedjegrimskaft?

Det kanske är så att man tar över en dåligt hanterad häst från någon annan och behöver ha något för att "öka hästens känslighet" under en period då hästen lär sig respektera den som hanterar den.
Huruvida man använder kedja eller repgrimma måste få vara en smaksak.
Alla sätt som fungerar, utan att djuret lider, är bra.

:bow: allra helst till den sista meningen.

Eftersom att jag hanterar andras hästar, väljer jag hellre ett något skarpare redskap som exempelvis en kedja där hästarna skärper till sig ifall någon individ är stökig eller ouppmärksam på mig där jag också behöver göra minst. (Det är värre när folk rycker, sliter, viftar med grimskaft eller skriker på hästarna och håller på pga tappat tålamod..)
Främst för min egen säkerhet men också för att hästen inte ska hålla på att uppfostras av 10 olika personer som korrigerar den på olika vis/ska träna den på olika vis..det får hästägaren göra själv då jag just inte uppfostrar andras hästar med tanke på hästen och hur förvirrande det måste vara då alla tenderar till att ha olika synsätt/uppfostringssätt..

Alla hästar ska kunna ledas ledigt och följsamt ja..men jag anser mig inte ska uppfostra andras hästar. Hittar jag en lösning där jag inte behöver bråka med någon använder jag mig av den, där vi stillsamt går till/från hagen utan tjafs.
Hästar som är totalt hopplösa vägrar jag leda.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Ja, som rubriken lyder. Är det viktigt för er chef och hens chef hur ni mår?
2 3 4
Svar
76
· Visningar
3 601
Katthälsa Precis som rubriken lyder undrar jag om något har koll på om och hur giftig begonia är för katter? Upptäckte nämligen att min katt vart...
Svar
2
· Visningar
299
Senast: Celinehenn
·
Hoppning Ja, som rubriken lyder. Jag kanske har missat en viktig poäng med detta eftersom jag själv aldrig tävlat i hoppning annat än på...
Svar
11
· Visningar
1 122
Senast: co-SMAD4
·
Hästhantering Ja, som rubriken lyder. HUR kan jag lära hästen att ta godis snällt? Jag har en häst som gärna tar godis med exakt hela munnen. Tänder...
2
Svar
26
· Visningar
2 398
Senast: mily
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avliva aggressiv hund
  • Shop to you drop, del 4
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp