Bukefalos 28 år!

I vilka situationer använder ni kedjegrimskaft?

Sv: I vilka situationer använder ni kedjegrimskaft?

Kul att höra, ofta krävs det bara konsekvent hantering :).

Måste ju säga att det där med att leda hästen är det ju många som inte är så noga med.. Ett stall jag stod i där vi hade lite kollektivt var det i princip alla hästarna som ledde en till stallet och inte tvärtom (utom vår häst då men han stod i lösdriften så det var ingen som hanterade honom). Blev lite matt när det kommit en ny inackorderad och hästen var en ENORM bruks nordis (jättefin) och jag skulle ta in honom första gången, döm min förvåning när hästen gick som ett ljus bakom en.. Den enda hästen i stalllet på 20 hästar förutom min som gick att leda utan dragkamp, det du ;). Vad jag vill säga är att enligt min erfarenhet så är just det här med att leda hästar nåt som är jättevanligt att folk inte bryr sig om. Sen förfasas folk över min brist på säkerhetstänk när min häst går i slakt grimskaft 1,5 meter bakom mig :meh:.. Tänk om han får panik och springer över dig!! Han har blivit getingstucken och inte sprungit över mig för han vet att det är inte okej, de gånger det varit nåt så har han skuttat till men bromsat 0,5 meter ifrån mig. Sen om det respekt eller om han tycker att matte är här och det löser sig spelar ingen roll bara han vet att han inte får gå på mig oavsett vad som händer.
Fast det där med om hästen ska gå bredvid eller bakom när man leder den får vi nog anse vara en annan historia och det beror på vad man är van vid att göra och fått lära sig att känna sig trygg med.
Det viktiga är inte var hästen går i förhållande till människan utan att den faktiskt är lyhörd för de signaler som människan ger. Det finns inget rätt och fel i just detta utan bara "olika sätt".
 
Sv: I vilka situationer använder ni kedjegrimskaft?

För många år sedan använde jag kedja under hakan på "bångstyriga" hästar när jag jobbade på ett stuteri. Då vi fick "order" om detta.

Det är något jag aldrig skulle göra idag.:mad:
Järn mot dessa tunna ben i hästens ansikte och hud är tortyrredskap i mina ögon.
Slår hästen med huvudet så slår kedjan upp i huvudet på dem och hästen skyggar med huvudet och det blir en ond cirkel.

Idag använder jag vanlig grimma eller träns eller repgrimma. Ett längre rep eller longerlina så jag har mer tid på mig att fånga upp hästen än ett kort 2 meters grimskaft. Är det en hingst använder jag träns på bortaplan och vanlig grimma på hemmaplan.:)

Repgrimma har jag använt i 10 år och aldrig mött en häst som tycker detta är obehagligt. En kedja som dras åt blir åtdragen medan ett lätt tryck i en repgrimma vid en eftergift släpper ifrån hästen direkt.

Att den skulle trycka på känsliga nerver tror jag inte en sekund på då jag anväder den på mina arabiska fullblod som ofta är känsliga för tryck i ansiktet. De har då aldrig reagerat illa på repgrimma ens när jag fått ta lite i grimman.
Möjligtvis om denna skulle vara fel inpassad så kan jag tänka mig obehag ifrån repgrimman samt om man skulle rycka i den..:(
 
Sv: I vilka situationer använder ni kedjegrimskaft?

Fast det där med om hästen ska gå bredvid eller bakom när man leder den får vi nog anse vara en annan historia och det beror på vad man är van vid att göra och fått lära sig att känna sig trygg med.
Det viktiga är inte var hästen går i förhållande till människan utan att den faktiskt är lyhörd för de signaler som människan ger. Det finns inget rätt och fel i just detta utan bara "olika sätt".

Jag har inte sagt att det rätt eller fel. Min egen åsikt är att min häst ska kunna gå där jag vill ha honom, vare sig det framför, brevid eller bakom beroende på sitautionen.
 
Sv: I vilka situationer använder ni kedjegrimskaft?

Kl

Jag har testat i 2 dagar nu att ha grimskaftet som vanligt och det har gått bra :)

Han har utvecklats jättemycket på alla plan väggarunder den 1 1/2 månaden jag haft honom och jag tror att han är redo för nästa steg.
Jag kommer vara på min vakt men han ser mig som sin ledare nu. Han följer mig lös dit jag går i paddocken och har mer respekt för mig. Det märks tydligt när vi är ute på promenader. Han följer med som ett litet lamm och låter mig leda honom genom alla farligheter vi möter. Han litar definitivt på mig nu.
 
Sv: I vilka situationer använder ni kedjegrimskaft?

Använder ALLTID kedja över mulen+lädergrimma vid lastning hemma/på träning/vid klinikbesök osv på tävlingsplats är det ju bett/tränstvång (? Eller gäller det endast hingst?) Så då tränsar jag o lastar ur/lastar ponnyn.
På promenader har jag träns+kedja genom bettringarna då jag känner att jag har en skyldighet till stoägare och andra människor som rör sig i området att kunna säkerställa att min shettishingst inte kommer lös.
Till och från hagen har jag aldrig kedja utom vid ev utsläpp då han verkar ha stått i boxen o laddat upp me energi :p Efter motion och mycket huvudträning då kanske det går att gå en lite längre promenad (för oss längre ca 40min) Innan motionen är det värdelöst tyvär, oavsett om kedjan är på eller inte eller om vi har repgrimman eller vanlig grimma.

Min grabbs bakgrund:
1-3åring lösdrift me andra hingstar o valacker, normal hantering.
3åring o frammåt (5 år nu) uppstallning med tvungen hantering av vuxna vid in och utsläpp.
Har sagt till alla som hanterar honom att han kan resa sej, bocka till hagen, han kan även försöka dra iväg så känner du dej osäker, ta kedja på honom. Ser hellre att dom använder kedja på honom än att han kommer lös o betäcker ett sto/orsakar problem.
Har en repgrimma till honom, den funkar ibland, ibland inte. Man får reda på om den funkar eller inte just i samma sekund. Ingen liten hint redan i hagen/stallet eller så.
Har tränat timtals med alla möjliga typer av grejer, halter, mycket promenader, uppmärksamheten på mig osv. Det funkar super när vi tränar, för att han sedan ett par timmar senare ska testa nästa människa minst lika mycket igen.


Jobbar och har jobbat i olika typer av stall med olika typer av hästar. Dom flesta hästar går att leda utan kedja, medans en häst jag verkligen kommer ihåg, en ganska stor 3åring (ca 170++) väldigt vinglig o unghästig (inte riktigt koll på fötterna eller vart jag var osv) Han skötte sej super i säkert ett halvår sen hände något en morgon och den lilla pojken stegrade, bockade, försökte sticka iväg, studsade på stället m.m. Då var jag extremt tacksam för att jag tog på honom kedja just då.

En annan häst jag tänkte på är väldigt snäll, men kan explodera totalt vissa stunder. Den har jag alltid kedja på vid utsläpp, 99 av 100 insläpp utan kedja, men blåser det mycket, hon är näst sist in och hon redan är stressad i hagen tar jag hellre kedjan på så vi slipper ha en lös häst väldigt nära många större vägar, 70/80/90vägar överallt.

Haha, ojj nu blev de ju en uppsats, jag som bara skulle skriva lite kort :p
 
Sv: I vilka situationer använder ni kedjegrimskaft?

Har aldrig ägt ett kedjegrimskaft och kommer nog aldrig göra det heller så på mina egna hästar har jag aldrig använt ett sånt och har aldrig tänkt tanken att göra det.

Kompisens häst använde jag det på men då som ett vanligt grimskaft och inte över mulen/under hakan.
 
Sv: I vilka situationer använder ni kedjegrimskaft?

*knapplån*

Jag använder kedjan på min häst om jag går ut och går med henne och jag inte har träns på, mest som säkerhet. Då menar jag i trafik osv. Förr använde jag det på hästar som behövde det för att dom var stökiga att gå med (trav/galopp)

Jag har nästan alltid haft kedjan under hakan, några fåtal gånger över nosen. Jag sätter alltid kedjan så att det blir som en triangel under hakan.
 

Liknande trådar

Hoppning Ja, som rubriken lyder. Jag kanske har missat en viktig poäng med detta eftersom jag själv aldrig tävlat i hoppning annat än på...
Svar
11
· Visningar
1 063
Senast: co-SMAD4
·
Hästhantering Ja, som rubriken lyder. HUR kan jag lära hästen att ta godis snällt? Jag har en häst som gärna tar godis med exakt hela munnen. Tänder...
2
Svar
26
· Visningar
2 323
Senast: mily
·
Hästhantering Precis som rubriken säger har jag en häst som är svår/jobbig att sko. Jag vet varför - en hovslagare har varit dum mot honom en gång -...
2
Svar
29
· Visningar
1 589
Senast: Askur2017
·
IT & mobiler Som frågan i rubriken lyder. Jag ansvar för utskick av ett nyhetsbrev och tanken är att det ska se lite proffsigt ut (läs: inte allt för...
Svar
12
· Visningar
489

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp