Ibland blir allt helt perfekt

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag har tidigare skrivit om mina åtaganden, då de helt enkelt blev väldigt många och livet gick inte ihop.

Något som orsakade mycket stress var mina hundar. Inte åtagandet i sig, absolut inte. I somras när jag radade upp mina åtaganden hade mina två tikar bott isär i cirka tre månader. Det skulle bli ytterligare två månader. Vi fick akut dela på dem eftersom de slogs ordentligt. Framför allt den ena tiken var så arg, hon blev svart i blicken och gick till attack på en halv sekund. Den andra tiken svarade upp. Inga allvarliga sårskador, men stämningen hemma var minst sagt tryckt. Vi fick börja dela på dem hemma, en på ovanvåningen och en på nedanvåningen. Detta hade eskalerat hela tiden och var som absolut värst under den ena tikens löp. Som grädde på moset är den andra tiken konstaterat rädd för löptikar. De gick från att vara världens bästa vänner till att inte ens kunna titta på varandra.

Under de fem månaderna som gick visste vi inte alls om det skulle fungera att sätta ihop dem igen. Läste ALLT jag kom över gällande löp, kastrering av tik, resursförsvar osv. Vi pratade om omplacering av en av tikarna, vilket var fruktansvärt att tänka på och otroligt stressande. Under de fem månaderna isär tog vi även beslutet att kastrera tiken som vi upplevde startade bråken.

Tiken hade precis haft sitt första löp och två månader efter det skedde kastreringen. Mina föräldrar som passade henne började efter ett tag rapportera om att tiken var annorlunda - hon var som en valp igen! Jättebusig helt enkelt. Vi började hoppas på att det skulle fungera igen trots allt.

Tog hem tiken efter tre månader hos mina föräldrar, två månader fick hundarna leva isär här hemma då den andra tiken fick valpar under den tiden. De gick på promenader tillsammans efter cirka en månad och det fungerade bra. De gjorde lekinviter under promenaderna. Hoppet ökade ytterligare.

Sedan en vecka tillbaka lever de ihop igen. Skillnaden mellan då och nu är total. De leker makalöst mycket. Det blir inte dålig stämning. Saker som kunde frambringa dålig stämning förr funkar nu. Tydliga lekinviter och glatt kroppsspråk.

En annan stress som snart kommer släppa är hästarna. Jag kommer att flytta tillbaka till stallet jag stod i innan det nuvarande, med fullservice måndag - fredag. Det nuvarande stallet innebär för mycket stress, speciellt nu sedan lunchfodringarna drogs in vilket innebär 10-12 timmar utan mat :meh: Datum för flytten är inte bestämd ännu, men det kommer bli innan årsskiftet. Lyxar även till det med att anlita hästtransportör för flytten :)
 

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundhälsa Förlåt för en brutalt lång text Våra två tikar har precis löpt(dom är extremt synkade och löper typ exakt samtidigt). Sedan löpet har...
Svar
4
· Visningar
1 117
Hundträning Vi har två hundar, en OEB och en OEB/Bully. Tikar, uppvuxna tillsammans, nu 1,5 och 1,3 år. De skulle ha kastreras efter första löp men...
10 11 12
Svar
220
· Visningar
13 002
Senast: Lhas
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
26 398
Senast: Snurrfian
·
  • Artikel
Dagbok Hej ❤️ Jag vill bara skriva god jul till alla er här! Jag hoppas att ni har en jätte bra jul helg o avsett ifall ni firar själva eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 288

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp