icke godkänd hingst och dess föl

skorpannorpan

Trådstartare
Nu har jag skrivit och raderat detta inlägget hur många gånger som helst... hjälp mig snälla. Jag har försökt läsa och jag har mailat ASVH men inte fått svar ännu och då jag har lite problem med att vänta så ber jag även er om hjälp. Jag har försökt på alla sätt att få möjlighet till licens på ett hingst till mitt sto. Nu verkar det inte sämre än att även ett-sto-licensen fallit bort och då återstår alltså... ja vad? Vad är bäst? Vad ger fölet mest och störst möjligheter att bli som en "vanlig-gröna-papper-häst"? vad hade ni gjort? Jag vill ju egentligen avla gröna-papper som kan gå breeders, kvalitebedömningar, rådgivande å andra roliga saker. Jag vill kunna avla "gröna hästar" om det blir ett bra sto av fölet och om ödet faller sig så även kunna delta i bruksprovet. Går detta om hingsten jag utsett inte har licens? Full stamtavla, inga problem där. Hjälp mig snälla. Jag har läst så mkt jag kan läsa men blir bara mer och mer deprimerad. Finns det nåt sätt?
tacksam för hjälp!
 
Jag tror inte att du kan få gröna papper på fölet om hingsten inte har licens nånstans. I så fall hade ju all form av godkännande varit fullkomligt meningslös
 
Tyvärr kunde de inte skriva under på friskgarantin. Så klart sa de inte varför vilket också gör att jag velar... men samtidigt så är det en så fantastisk hingst. :-(
 
Ingen som vet vad Selle Francais kräver av sina hingstar för att bli godkända? Har de inga krav på friröntgen som vi har i SWB?
 
Kolla med ASVH vilka de aktuella reglerna är innan du gör något. Regler ändras för varje år, man vill slippa att behöva ge gröna papper till avkommor efter hingstar som man inte vill godkänna så det är inte alltid så enkelt att hästar registrerade med motsvarande gröna papper i ett visst förbund automatiskt ger det även i ASVH.
 
Kolla med ASVH vilka de aktuella reglerna är innan du gör något. Regler ändras för varje år, man vill slippa att behöva ge gröna papper till avkommor efter hingstar som man inte vill godkänna så det är inte alltid så enkelt att hästar registrerade med motsvarande gröna papper i ett visst förbund automatiskt ger det även i ASVH.
Ja Shezuan har bara ett registrerat föl 2014 i S.
Vad är vinsten med att dansk registrera som jag antar att de flesta har gjort?

När hingsten är så pass outstanding kan man inte utvärdera hur det ser ut med verklig nedärvning av osteochondros i Danmark? Röntgas de per automatik?
 
ASVH är inte så duktiga på att svara så förvänta dig inget :p Jag fick vänta i över 6 månader på ett svar och när jag ringde kunde de inte svara på frågan, för de hade aldrig varit med om en sån fråga innan.

Apropå hingst så har jag också hittat en som faller på de veterinära kraven i ASVH. Enligt hingsthållaren får jag hjälp med att registrera i annat förbund om jag vill det. Sen beror det på var OCD hittats, om det nu är OCD.
 
Ja Shezuan har bara ett registrerat föl 2014 i S.
Vad är vinsten med att dansk registrera som jag antar att de flesta har gjort?

När hingsten är så pass outstanding kan man inte utvärdera hur det ser ut med verklig nedärvning av osteochondros i Danmark? Röntgas de per automatik?

Det är väl så att det blir annan färg på papper om du tilläggsreggar en danskreggad häst med en (i Danmark) godkänd stam i ASVH, mot om du använder Sezuan och direktreggar i ASVH. Gör du det senare får ju ungen grå papper, då Sezuan är a.t.m. kasserad pga. OCD.

Sedan för ju ASVH ingen statistik över OCD nerärvning, utan hingstar som t.ex. Kannan och Bretton Woods har ju trots sin OCD godkänts lite senare i livet pga. sina tävlingsprestationer och/eller avkommornas prestationer. Så man skulle ju kunna hävda att indirekt så betyder det att det är okej med OCD bara det inte påverkar prestationen på hingst och avkommor...
 
Jag får ringa ASVH, kanske maila SF... Oldenburg? Han har ju genomgått 70-dagars provet. Har inte de några rötgenkrav. Jag tror ju det bara är en tidsfråga innan Sezuan också får dispans för sin OCD. Och jag kan väl erkänna att vissa hästar, trots problem, behöver vara i aveln. Och även om jag inte vet varför de inte kan skriva på till för Don Juan så tycker jag nog att han är en hingst vi behöver i den svenska aveln. Även om jag personligen inte vill avla på ärftliga defekter. Men orkar inte riktigt tänka på att det är så nu, vill bara reda ut om jag kan betäcka med honom eller inte. Han är ju ändå 177 cm, om han har lösa benbitar så är det ju långt ifrån säkert att de är något som går i arv. Ingen i hans träd verkar ha det. Han är ta mig .... perfekt, helt perfekt för mitt sto. Känner det ända in i märgen. :banghead:
 
Personligen tycker jag att man ska ha hårda hälsokrav för djurskyddets skull, det måste vara viktigare än om hingsten rör sig eller hoppar fantastiskt. Likadant tycker jag med exteriör, att man inte ska släppa igenom för stora defekter, för det viktigaste måste vara att producera en sund individ.

Om du tycker att det bara finns en endaste hingst av alla tusentals på marknaden som passar ditt sto perfekt så måste du kanske acceptera att avkomman inte får gröna papper i ASVH. Den får ju pass och tävla ändå även om den är grundregistrerad i något annat förbund. Hur reglerna för treårstest och kvalitetsbedömning när den är i den åldern vet ingen ännu.
 
Jag får ringa ASVH, kanske maila SF... Oldenburg? Han har ju genomgått 70-dagars provet. Har inte de några rötgenkrav. Jag tror ju det bara är en tidsfråga innan Sezuan också får dispans för sin OCD. Och jag kan väl erkänna att vissa hästar, trots problem, behöver vara i aveln. Och även om jag inte vet varför de inte kan skriva på till för Don Juan så tycker jag nog att han är en hingst vi behöver i den svenska aveln. Även om jag personligen inte vill avla på ärftliga defekter. Men orkar inte riktigt tänka på att det är så nu, vill bara reda ut om jag kan betäcka med honom eller inte. Han är ju ändå 177 cm, om han har lösa benbitar så är det ju långt ifrån säkert att de är något som går i arv. Ingen i hans träd verkar ha det. Han är ta mig .... perfekt, helt perfekt för mitt sto. Känner det ända in i märgen. :banghead:

Varför tycker du vi behöver honom i svensk avel? Blodet finns ju via andra hingstar som är riktigt bra de också. Storleken är ju enorm, samt OCD.
 
Vill poängtera att jag inte vet om han har OCD, de kunde bara inte hjälpa mig med friskhetsintyget. Det är såhär rykten börjar så jag är noga med att poängtera detta!!

Anledningen till att jag tycker han behövs i svensk avel är hans uppförsbacke, hans mekanik, hans genomsläpp, som ett gummiband i kroppen och att han hoppblod i sig. Gillar honom helt enkelt :) Storlek kanske inte är nåt alla behöver men jag anser vi behöver långbeningar. Och visst finns blodet men i mina ögon har han det där lilla x-a som tex Sezuan har. Jag hoppas ju innerligt att han kan komma att bli tillgänglig. :)
 
Nog mitt fel, jag skrev OCD :D Den hingsten jag vill använda har det. Så jag snor din tråd lite till. Om hingsten visar sig har OCD i kotled, då kan den bli godkänd på ett-sto-licens i Sverige?
 

Liknande trådar

Avel Jag går ettan på hästgymnasium och har en uppgift kallad "fantasi-avel" där vi väljer ett sto och en hingst som vi ska låtsas avla på...
Svar
13
· Visningar
2 690
Senast: Kisseninan
·
Avel För några år sedan köpte jag ett föl tack vare hans härstamning. I somras "råkade" :angel: jag köpa fölets (enligt mig) ursnygga och...
Svar
17
· Visningar
2 342
Senast: Pudlan
·
Avel hejsan allihopa☺️ Jag är helt ny inom det här med avel och skulle vilja ha lite hjälp . Jag har ett jätte fint sto på 155 cm i mkh hon...
Svar
5
· Visningar
1 625
Senast: Görel
·
Avel Hej! Funderar på att betäcka mitt sto till våren. Hon står som okänd härstamning i passet, och detsamma gäller den tilltänkta hingsten...
Svar
8
· Visningar
1 164
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp