icke godkänd hingst och dess föl

Står såhär på ASVHs sida "Det som krävs är att hingsten måste uppfylla ASVHs hälsokrav, d v s vara fri från osteochondros (OCD) i has- och knäled bak och detta ska styrkas genom antingen intyg från avelsorganisationen eller röntgenbilder. Detta tillsammans med testikelintyg som visar att hingsten har normala testiklar skickas till ASVHs kansli." Så en veterinär kan ju faktiskt skriva under egentligen... eller?
 
Vill poängtera att jag inte vet om han har OCD, de kunde bara inte hjälpa mig med friskhetsintyget. Det är såhär rykten börjar så jag är noga med att poängtera detta!!

Anledningen till att jag tycker han behövs i svensk avel är hans uppförsbacke, hans mekanik, hans genomsläpp, som ett gummiband i kroppen och att han hoppblod i sig. Gillar honom helt enkelt :) Storlek kanske inte är nåt alla behöver men jag anser vi behöver långbeningar. Och visst finns blodet men i mina ögon har han det där lilla x-a som tex Sezuan har. Jag hoppas ju innerligt att han kan komma att bli tillgänglig. :)

Den storleken behövs absolut inte tycker jag. Hästar närmare 180 är det alldeles för få som behöver. Jag tycker det finns fler än hans om har det där lilla extra, det är ju en smaksak. Kan är ju långt ifrån den enda i uppförsbacke och idag när vi kan använda utlandsstationerade hingstar på ett annat sätt så är han ju inte unik på något vis. Tycker jag.
 
Det är väl tur vi har olika smak, annars hade alla varit så frustrerad som är jag är nu . Sen är jag lite cementsugga och blir jag säker på en hingst så blir jag SÄKER, ett litet problem jag har. Kan iiiiblaaaand glömma att andra inte är så brydda om vad jag anser är perfekt till mitt sto, men perfekt hade han varit! Därav mina desperata försök att vända och vrida på detta.
 
Står såhär på ASVHs sida "Det som krävs är att hingsten måste uppfylla ASVHs hälsokrav, d v s vara fri från osteochondros (OCD) i has- och knäled bak och detta ska styrkas genom antingen intyg från avelsorganisationen eller röntgenbilder. Detta tillsammans med testikelintyg som visar att hingsten har normala testiklar skickas till ASVHs kansli." Så en veterinär kan ju faktiskt skriva under egentligen... eller?

precis. Hasled och knäled. Så har den OCD i ex kotled så är det ok då? Den hingsten jag vill använda säger de att den har ett chip. Vart vet jag inte. Men jag antar att chip = OCD.
 
precis. Hasled och knäled. Så har den OCD i ex kotled så är det ok då? Den hingsten jag vill använda säger de att den har ett chip. Vart vet jag inte. Men jag antar att chip = OCD.

Eftersom endast has -och knäled ingår i en hingströntgen i Sverige borde ju endast dessa plåtar behöva lämnas vid lösning av ett-sto. Frågan är möjligtvis om övriga kända anmärkningar borde nämnas på hälsointyget.
 
ja man tycker ju att man måste uppge ev andra avvikelser som är kända. Även om det inte står något om det och heller inte finns plats på blanketten.
 
Vill poängtera att jag inte vet om han har OCD, de kunde bara inte hjälpa mig med friskhetsintyget. Det är såhär rykten börjar så jag är noga med att poängtera detta!!

Anledningen till att jag tycker han behövs i svensk avel är hans uppförsbacke, hans mekanik, hans genomsläpp, som ett gummiband i kroppen och att han hoppblod i sig. Gillar honom helt enkelt :) Storlek kanske inte är nåt alla behöver men jag anser vi behöver långbeningar. Och visst finns blodet men i mina ögon har han det där lilla x-a som tex Sezuan har. Jag hoppas ju innerligt att han kan komma att bli tillgänglig. :)

Samtidigt ser han ju ut att vara väldigt mycket häst att rida - stor häst med stora rörelser, om man inte har en utbildare på nivå med den vad det se ut mycket skickliga ryttare som verkar rida och utbilda honom, så skulle det kunna bli pannkaka istället. Föda upp en häst om det finns risk att bara proffs kan rida bra känns för mig lite som ett vågspel, vad gör man om den inte blir så bra att det lönar sig att ha proffs att rida den?

Men är du helt stensäker på att kombon är perfekt, så är det väl bara att köra? När avkomman väl går Grand Prix sen, så lär nog ingen bry sig om färgen på pappren.
 
precis. Hasled och knäled. Så har den OCD i ex kotled så är det ok då? Den hingsten jag vill använda säger de att den har ett chip. Vart vet jag inte. Men jag antar att chip = OCD.

Kotled är lite "speciellt". Förr kallades de chipfrakturer, sen birkelandsfrakturer och nu POF. Lös benbit i kotleden - men de lärda tvistar om det ska höra till OCD och om det eg är någon arvbarhet att tala om (jmf med tex has där det är hög arvbarhet).

Jag har haft två med POF. Båda besvärade av den lösa biten redan vid mycket lätt ridning... Så jag personligen särskiljer inte från annan OCD.
 
kan säga så här att om ASVH inte tar in hästen på ettstolicens pga att den inte går igenom deras hälsokrav, då kommer den aldrig kunna gå bruksprovet här heller. Har kollat detta med asvh då jag satt i samma sits. En häst som reggas i tex oldenburg går ju att tilläggsregga i asvh och få gröna papper den vägen. MEN vet Asvh att hästen har nån defekt så är det kört.
 
Den enda vägen in som det ser ut i dagsläget är om hingsten hamnar i topp-15 på World Breedings ranking, antingen genom sina egna tävlingsresultat eller som fadershingst, då beviljas de automatiskt dispens. Detta förutsätter dock att de lämnar ut information om hälsotillståndet så att SWB kan upplysa om detta.
 

Liknande trådar

Avel Jag går ettan på hästgymnasium och har en uppgift kallad "fantasi-avel" där vi väljer ett sto och en hingst som vi ska låtsas avla på...
Svar
13
· Visningar
2 691
Senast: Kisseninan
·
Avel För några år sedan köpte jag ett föl tack vare hans härstamning. I somras "råkade" :angel: jag köpa fölets (enligt mig) ursnygga och...
Svar
17
· Visningar
2 342
Senast: Pudlan
·
Avel hejsan allihopa☺️ Jag är helt ny inom det här med avel och skulle vilja ha lite hjälp . Jag har ett jätte fint sto på 155 cm i mkh hon...
Svar
5
· Visningar
1 625
Senast: Görel
·
Avel Hej! Funderar på att betäcka mitt sto till våren. Hon står som okänd härstamning i passet, och detsamma gäller den tilltänkta hingsten...
Svar
8
· Visningar
1 164
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp