Icke prop ekipage. Så trött.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Icke prop ekipage. Så trött.

Jag tror inte att någon har något alls emot vuxna som rider ponnyer. Visst, de finns säker dom som inte förstår varför en vuxen rider ponny när man inte får tävla, men inget har ju något emot det. Men det förutsätter ju att ponnyn orkar ryttaren.
Hur lång ryttaren är spelar ju igentligen ingen roll så länge ryttaren har bra balans och koll på sin kropp.
Däremot vikten spelar ju alltid roll, för hur bra balans och kroppskontroll man har kan man inte trolla bort några kilon. Är man 80 kilo så är man, hur fint man än sitter i sadeln. Klart att om man väger 50 kilo och studsar blir ju trycket på hästens rygg mer än 50 kilo, men bara då ryttaren faktiskt studsar. Iaf halva tiden man sitter på hästen antingen skrittar man, travar i lättridning eller galopperar man i lätt sits. Då behöver hästen bara bära 50 kilo, medans med en 80 kilos ryttare alltid 80 kilo. Därför funkar det inte att säga att en tyngre mer balanserad ryttare är bättre eller samma som en lagom stor ryttare med dålig balans.
Hästen offrar så mkt för att vara oss till lags, att det minsta vi kan göra är att rida hästar tillräckligt stora för oss, eller om man gärna vill rida en för lite häst isf banta. Hästen sliter och jobbar för din skull, då kan väl du göra något för den? För du är förstor för hästen. Visst din ridlärare säger inget, men du betalar din ridlärare som i sin tur måste se till att få ihop pengar till mat och hyra. Du kan ju inte heller bara räkna på hur många kilo du väger, du måste ju lägge på sadels vikt på det. Och större ryttare = större sadel.

Jag tycker att alla ska få rida, men stora ryttare på stora hästar ser proportioneligt ut, likaså ser det igentligen inte så snyggt ut med en liten ryttare på en väldigt stor häst, men ingen bryr sig för det skadar inte hästen.
 
Sv: Icke prop ekipage. Så trött.

Just for the record, man kan tävla ponny bland stora hästar i både hoppning och dressyr, det gör jag. Inte fälttävlan dock. Hur det är med t.ex. western har jag dock inte koll på, men tror att det går.
 
Sv: Icke prop ekipage. Så trött.

I western finns inga särskilda ponnyklasser. Däremot ungdomsklasser men sen vad man har för storlek på hästen spelar ingen roll. Inte ovanligt med shettisryttare i samma klass som de som rider större hästar ;)
 
Sv: Icke prop ekipage. Så trött.

Just western har ja ingen koll på och när Pancakes nu säger det så tror ja att ja hört att man kan tävla ponny med stora hästar, ja e lite dåligt uppdaterad om sånt. Men det spelar ju ingen roll i den här diskussionen igentligen. Hoppas att det var det enda felet i mitt inlägg, tack för att ni sa till. Har man lärt sig ngt idag iaf!!
 
Sv: Icke prop ekipage. Så trött.

Misstänkte att det var nåt sånt. Tävlade aldrig under min korta tid som delvis westernryttare :p

erikaengdahl: Det var inte meningen att påpeka nåt egentligt fel i ditt inlägg, det vara bara lite info OT :)
 
Sv: Icke prop ekipage. Så trött.

Folk har så förbannat mkt fördomar och åsikter om ALLT!
När jag köpt min första arab,ett föl, och stod inackorderade i ett stort stall (de hade stora gräshagar och det var intill skog med ridvägar)så stod där en liten bossig husar-gubbe med en 1,80 hög kuse,som undrade vad jag skulle med den där (min häst) till- för jag kunde ju inte ha den och rida på!??
Jag blev så förb..Vet än idag inte riktigt om han tyckte jag var för stor (var då 1,73 + ca 75 kg tror jag),att araber var små och stirriga och inte gick att rida på!En kombination av det tror jag.
Men han kräkte ur sej på fel person,kan jag säga.Han fick svar på tal.
Mitt lilla föl blev ca 1,53 så visst kan jag rida henne.
Vissa raser är mer viktbärande än andra,så enkelt är det.
Det gäller att man kan rida,har takt och balans.
Om sen folk kan vara mindre trångsynta och kan inse att det finns mer än bara halvblod så blir det trevligare för den som står inackorderad iaf.
 
Sv: Icke prop ekipage. Så trött.

Tung för mig går vid 80 kg.
Men hästen måste vara musklad och bära upp sig samt ryttaren.
INTE bara att rida.
 
Sv: Icke prop ekipage. Så trött.

Jag köpte en mindre då jag vill ha en mindre.
Inga planer på att sälja honom.
Gör inte så.

Han stannar oavsett min storlek. Den dagen jag blir för tung, kommer ej hända så rider jag ej.
 
Sv: Icke prop ekipage. Så trött.

Hur lång ryttaren är spelar ju igentligen ingen roll så länge ryttaren har bra balans och koll på sin kropp.

Längden spelar en ofantlig roll oavsett vikten, därför att balansen förskjuts hur koordinerad man än är. Ett för långt överliv på en liten liten ponny, gör att minsta rörelse från ryttaren tippar ponnyn/hästen framåt osv, det blir STORT utslag, därav proportionerlighets regeln inom tävlan på hästar, just för att det kan bli så slitsamt för hästen annars.
 
Sv: Icke prop ekipage. Så trött.

Tung för mig går vid 80 kg.
Men hästen måste vara musklad och bära upp sig samt ryttaren.
INTE bara att rida.

60 kg är vad man brukar rekommendera på en mindre ponny som absolut max.
en annan måttstock som brukar användas generellt, är att hästen MAX ska bära 1/6 av sin egen vikt på ryggen, för att fungera som den ska, utan att behöva lägga all energi enbart på att just bära ryttaren. Så om din ponny väger 400 kg, bör den böra max 66,6 kg.
 
Senast ändrad:
Sv: Icke prop ekipage. Så trött.

Vissa raser är mer viktbärande än andra,så enkelt är det.
Fast så enkelt är det inte heller, inte ens en ardenner som inte är musklad tillräckligt mår ju bra i längden av en för tung ryttare för den hästen. Däremot så klarar såklart en musklad en tyngre ryttare än en lättare och musklad häst.

Det gäller att man kan rida,har takt och balans.
Om sen folk kan vara mindre trångsynta och kan inse att det finns mer än bara halvblod så blir det trevligare för den som står inackorderad iaf.

Jag tycker det är tråkigt att folk drar till med det såfort någon säger något om någon ras, att då är man bara halvblodsmänniska osv och har fördommar om andra raser. Tror faktiskt att du hade fått samma kommentar om du köpt ett litet nätt halvblod på 153. Och många araber är faktiskt väldigt små och åt det tunnare hållet, man vet ju aldrig riktigt hur hästen kommer se ut och att då köpa en sån lätt häst som föl är ju en chansning.

Det handlar inte om rasen, det handlar om hur hästen är tränad för att klara av saker och ting. Jag anser inte att någon som är stor och tung ska tex rida in eller utbilda en omusklad häst och rida den varje dag oavsett vad hästen är för ras.
 
Sv: Icke prop ekipage. Så trött.

Eh. Du är tokstor för ponnyn, och jag förstår faktiskt varför folk reagerar och säger till dig.

Grejen är ju den att hästen ska inte bara ORKA bära ryttaren, utan rygg, senor, leder ska också orka.
99% av alla hästar går gladeligen med för stora ryttare när de är i kondition, men sen är också risken väldigt stor att hästens ben eller rygg tar stryk av det.
Och om ryttaren inte märker att den är för stor så lär den väl heller inte märka det. :cool:

Du är inte bara för lång, så det är knappast det folk "gnäller för" utan du är BÅDe för lång OCH för tung för en så liten ponny!
Har man bra balans så kan man såklart rida hästen lite lätt nångång då och då, det dör den inte av, men att gå med övervikt på ryggen varje dag är INTE bra för hästen!
Tänk på det istället för på hur andra "gnäller."

Ang din första jämförelse, så givetvis är det bättre om den långe smale ryttaren rider på hästen.
Du är som sagt BÅDE för lång och för tung för hästen. Det blir ju två saker som belastar hästen för mkt.

Ni kan ju inte blunda för att man vill se en smal ryttare på en häst och ingen tjock ryttare eftersom enligt många av er så får man ej rida häst när man är kraftig.
Jo det får man. Man får rida häst.
Grejen är ju den att de flesta bra hästmänniskor anser att man anpassar hästens storlek efter sin egen.
Är man stor och tung, så köper man en stor och tung/stark häst.
 
Senast ändrad:
Sv: Icke prop ekipage. Så trött.

Tung för mig går vid 80 kg.
Men hästen måste vara musklad och bära upp sig samt ryttaren.
INTE bara att rida.

Då är det nog dags att du tänker om innan du sätter dig på hästen igen.

Med kläder, utrustning och lite mat i magen lär du väga minst 80 kg om du väger 75 i "normala fall". :grin:
 
Sv: Icke prop ekipage. Så trött.

Visade nyss en bild på dig på din ponny för min sambo som inte håller på med hästar, det första han sa att du var på tok för stor o du måste ju väga bra mkt mer än 80 kg med kläder samt sadel.
Jag skulle inte sätta mig på den ponnyn regelbundet och jag väger ju ändå "bara" 69 kg ca.

Enligt mig så ska ett ekipage se proportionerligt ut för alls skull dock kan en liten ryttare rida en stor häst utan att det blir några förslitningar på hästen.
Sen om en vuxen rider en ponny eller häst spelar mindre roll sålänge ryttaren inte är förstor för ponnyn.
 
Sv: Icke prop ekipage. Så trött.

Gör bara ett snabbt inlägg utan att säga bu eller bä: Här är jag, på tre olika hästar, ALLA 155 i mkh och bilderna är tagna med ganska kort mellanrum.

15245900.jpg


12380329.jpg


28800139.jpg


Den första är omusklad och väldigt nätt. Jag ser ut som en fet kossa på den lille stackarn. Helheten var obalans, då pålleplutt var liten och snabb, och jag hade å fruktansvärt långa ben (därav hoppläder).

Den andra är dölehäst, modell smäcker men ganska muskulös. Såg nästintill liten ut på henne, men fan vad vi kunde åstadkomma saker, tjejen och jag :love:

Den tredje var jag som klippt och skuren för, fem centimeter och två kilo mer och jag hade varit för stor.

Reflektioner på detta? Jag vill mena att det har helt med typ av häst att göra. Vi ser ett varmblod, ett kallblod och en hannoveranare på bild, alla helt olika i kroppstypen men med exakt samma mankhöjd...

Sen att jag aldrig skulle sätta mig på något som understiger 155 i mkh är ju en annan femma. Har även vett att se när hästen är för klen för att jag ska rida. TS och hennes häst ser ut som ett ganska kompakt ekipage, snudd på för stort, men ptja, med tanke på hur folk som ägnar sig åt islandsridning ser ut så... (tänker främst på två meter långa karlar på b-ponnyer :P )
 
Sv: Icke prop ekipage. Så trött.

Jag håller mina åsikter för mig själv vad gäller TS, finns svar så det räcker i denna träden.

Jag ville bara kommentera det sista i filifjonkans inlägg. Detta är ett argument som hela tiden kommer tillbaka och jag förstår helt enkelt inte. Varför anses det vara ok bara för att det finns fler som gör likadant?
 
Sv: Icke prop ekipage. Så trött.

Du har rätt i att man resonerar så som att "fler gör likadant", men så ÄR det ju. Inte allt för ofta gnälls det ju på den sortens ridning, så jag menar... Men ja. Man kan väl diskutera hur man vill. TS rider sin ponny om hon vill. Jag vet bara att jag själv aldrig i livet skulle sätta mig på en ponny, om denna inte var av grövre modell/kallblod och helt säkert var viktbärande. Vill att det ska se ut och kännas harmoniskt i min ridning, och på den översta bilden (mig på den tunna travaren) kändes det allt annat än harmoniskt. bara svajigt, obalanserat och som om jag mest spenderade ridturen åt att försöka balansera mig själv med mina jättelånga ben så att inte jag och pålle trillade omkull. Dålig sadel var bidragande faktor, men nej, ingen hit. Dessutom nådde jag mina egna tåspetsar mitt under pålles mage. Och han är byggd som en arab i ponnymodell.
 
Sv: Icke prop ekipage. Så trött.

Om sen folk kan vara mindre trångsynta och kan inse att det finns mer än bara halvblod så blir det trevligare för den som står inackorderad iaf.

Jag rider inte bara halvblod, funderar på att skaffa mig en Camarguehäst, den ja hade i tankarna är 145 cm, allstå stor för en Camargue. Jag blir snart 18 och kommer då bli en "vuxen ponnyryttare". Vem är trångsynt?
 
Sv: Icke prop ekipage. Så trött.

Jao, det är ditt val och upp till dig hur du gör med din häst och ditt liv. Du skapade ju denna tråden för att skapa en diskution och du har lyckats..
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej alla kloka hästmänniskor, Jag har en 6-årig PRE-hingst, han är ca 165 cm hög och nätt i typen. Väger just nu ca 440 kg, han bör...
Svar
18
· Visningar
1 825
Senast: TinyWiny
·
Hästmänniskan Min dotter är 5 år och har ridit mycket och haft egen shettis sedan hon föddes. Hon rider mkt bra för sin ålder dvs skritt, trav och...
3 4 5
Svar
84
· Visningar
12 156
Senast: Badger
·
Hästvård Hej. Jag var för en tid sedan medryttare på en häst som var hur snäll som helst. Varför jag valde att söka till denna annonsör var för...
Svar
9
· Visningar
3 091
Senast: Djurvän
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Vad ska man säga. Ingen av de medföljande sadlarna passar optimalt :meh:. Är väl något dottern misstänkt med fick det bekräftat i...
Svar
3
· Visningar
807
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp