Bukefalos 28 år!

Icke prop ekipage. Så trött.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Icke prop ekipage. Så trött.

Taget från din hemsida...
"Övrigt: Jag är en målmedveten ryttare som rider med hjärtat och inte med kroppen dvs jag rider på hästens villkor och inte för att vara bäst, även om det är roligt att vinna en tävling så måste man alltid ta hänsyn till hästen.

Jag hanterar Bobby enligt NH och tycker inte om att höja rösten eller att använda slag eller liknande. Utan lugn hantering och fridfullt hela tiden."

Ursäkta mig om jag är elak men....
Du tar ingen som helst hänsyn till den lilla ponnyn när du rider på den och jag tror knappast att den ser det som fridfullt när du sätter dig på den. :crazy:
Jag skulle inte ens låta någon på 75 kilo rida min d-ponny regelbundet även om hon är väldigt välmusklad och i bra kondition!
 
Sv: Icke prop ekipage. Så trött.

*kl*

Jag hoppas bara TS tänker till lite nu efter alla åsikter....tyvärr är det svårt att nå fram till vissa människor när dom har fått en stenhård åsikt om ngt:(

VARFÖR ens RISKERA sin häst välmående när det finns sååå många andra alternativ inom hästrasvärlden som med 100 procent säkerhet INTE skulle må dåligt av varken längd lr vikt:confused:

Inte för att va elak, men känns som det antingen ligger lite maktbehov bakom, att hästen helt enkelt inte orkar säga emot lr bråka, lr att TS är lite smårädd för större hästar och känner att hon har mer kontroll över en liten häst.

Något annat har jag svårt att tänka mig:confused:

För så naiv kan man väl bara inte vara att man tror att ponnyn inte tar skada utav detta, iaf i längden.
Ens strävan som hästägare måste ju ändå vara att ge sin häst ett så behagligt,välmående liv som möjligt. Den här ponnyn har helt enkelt inte förutsättningarna för ett långt skadefritt liv...tyvärr
 
Sv: Icke prop ekipage. Så trött.

Kl.
Stämmer in i den övriga kören. Jag är chockad. Det kan inte vara juste mot hästen. Finns det inga regler när man tävlar som säger att man inte får vara hur stor som helst på en ponny/häst? (Tävlar inte så jag har noll koll.) Jag rider visserligen ponny (vuxen, men kort och tunn) men inte f-n hoppar jag upp på en som är 130 sen må den vara hur viktbärande som helst men nääää. Ponnyer pallar inte hur mkt som helst.
 
Sv: Icke prop ekipage. Så trött.

Jag tycker inte du är för lång, elelr ens för tung nödvändigtvis om du verkligen väger 75kg?(Jag väger lite under 70kg och är lätt misnt 10kg lättare ärn dig, så jag är lite skeptiskt. känner ju inte hästen så kan itne uttala mig om hur den bär dig) däremot vad jag ser och skulle kommentera på, eftersom du nu läggt ut en tråd om det, är att du är för stor för sadelsitsen (inte elakt menat) och därför blir det feltryck från sadeln garanterat. Och att hästen är ung så just nu tycker jag inte att du borde rida honom.
Det är viktigt att man har en sadel som passar både ryttare och häst, och jag vet att det kan vara svårt att hitta en som är stor nog för dig men kort nog för hästen, men han kommer garanterat få problem med ryggen senare om du fortsätter att rida med feltryck i sadeln (jag skulle säga samma sak om det var att sadeln inte låg bra och därför fick feltryck oavsett varför, det handlar inte om din vikt elelr storlek utan om att ha en sadel som funkar)

Det enda andra 'negativa' (som egenltigen är råd) är att du ser ut att sitta i stolsits, vilket gör hela feltrycket ännu värre eftersom det är främst baktill det kommer vara. Det gör också att du pga. DET blir för tung för den hästen, om du rider i obalans, vilket finns en stor chans för eftersom du på flera bilder inte sitter balanserat o bra. Men det går ju ändra på men tills du rider i bra balans och sits så tror ajg nog att hsäten blir överbelastad, eftersom det är regelbundet, och SPECIELLT för att hästen är ung, och exmoors växer ju sakta så då vore det bättre att itne ha så tung ryttare som är obalancerad på. Skilland om det vore äldre häst och mer balanserad ryttare. Det är inte sagt för att vara elak, eller för att jag har nåt emot tyngre ryttare på mindre hästar, detta tycker jag om alla ekipage!! Unga hästar ska inte ridas av ryttare som är i obalans, och att du är ltei kraftigare hjälper inte så att säga.

Jag precis som andra förstår inte riktigt vad du vill ha ut av tråden dock, om det är folk som klagat så ta det med dom, och att du hittat en häst som du trivs med är superbra men det har ju dom flesta andra här också så det är ju inget ovanligt. Och om du inte bryr dig om andra, varför starta en tråd om det?
För övrigt hoppas jag att ni komemr ha massa glada år tillsammans, och fortsätta att utvecklas.

Bra skrivet!! Precis vad jag med tänkt, HUR kan man rida *bra* när man inte ens får plats i sadeln, och som du skriver tänk så felbelastad hästens rygg blir tack vare sadelns felbelastning som beror på en förstor ryttare.
majeld
 
Sv: Icke prop ekipage. Så trött.

Ser du verkligen inte själv hur illa det ser ut?
Du är alldeles för tung för din lilla häst och har dessutom en sadel som inte passar dej.
Ser du inte hur sadeln trycker in i hästens rygg?
Ser du inte att sitsen är för liten till dej? du ska ha en hand bakom dej i sadeln, i ditt fall går din rumpa utanför sadeln, det kan ju inte ens vara bekvämt för dej:confused:

Jag blir verkligen ledsen av att se sådant för i mina ögon går dina ord och dina bilder verkligen inte ihop. Du är inte snäll mot din häst någonstans.

Jag hoppas att du inte betalar din tränare för om hen inte säger ifrån vid åsynen av ett sådant ekipage så undrar jag när hen säger något?

Det är verkligen inte för att vara elak som jag skriver det här, jag rider själv en liten häst på ca 150 cm och jag är ingen smal sticka, men skulle vi se ut så på kort som ni så hade jag fått tänka om, det är ingen rättighet att rida, det är en förmån. Hästen ska inte behöva lida! Öppna ögonen! Snälla!
 
Sv: Icke prop ekipage. Så trött.

Jag tycker att TS ska köpa sig en ny våg, sen väga sig utan nånting på sig, och sen med alla kläder plus utrustning!
TS lär bli förvånad!
Aldrig i livet att du "bara" väger 75 kg!
 
Sv: Icke prop ekipage. Så trött.

Jag ser inte vitsen med att du ska rida en sådan liten häst? Vad är tanken? Det finns ju mängder av olika raser... varför väljer du en sådan liten som du uppenbarligen är för stor för?
Om du nu är så mån om din häst och aldrig kan tänka dig att sälja honom så bör du väl vilja hans bästa i alla lägen?
Jag tycker du ska arbeta honom från marken om du inte vill sälja honom. Allt annat är för mig egoistiskt.
 
Sv: Icke prop ekipage. Så trött.

Att sen TS rider i gympaskor och lägger sadeln fram på manken kan ju dessutom tyda på att personen i fråga inte är så kunnig på ämnet häst och ridning...
 
Sv: Icke prop ekipage. Så trött.

Tyvärr, men jag måste hålla med dom på detta forum som tycker att du är alldeles på tok för stor för din häst.
Måste ju finnas andra hästar som passar dina behov och din storlek bättre än denna.
 
Sv: Icke prop ekipage. Så trött.

Får dessvärre ställa mig till skararn som anser att du är på tok för stor för din häst. Oförsvarbart stor!
Jag förstår att folk i din omgivning reagerar. Det är synd om din häst som får jobba under dessa förutsättningar dag ut och dag in....
 
Sv: Icke prop ekipage. Så trött.

Men kolla här, jag väger nästan 90 kilo och är 165 cm. Min häst är 160cm, jag är medveten om att jag är lite tung för honom men rider inte mer än tre till fyra dagar i veckan (har en liten medryttare oxå) och sällan mer än en halvtimme, mycket skritt, vissa dagar längre turer i skogen (nån gång i veckan) han är fem år så vi jobbar mest i skritt fortf och korta travpass, rider akademiskt. och jämfört med dig på din bild ser jag ju ut som en pygmé. Du kan ju aldrig väga 75 kilo om du är 165cm lång.

DSC00967.jpg
 
Senast ändrad:
Sv: Icke prop ekipage. Så trött.

Alltså... JAG är en tung ryttare, därför så sätter jag mig inte upp på vilken pålle som helst... en PONNY skulle aldrig falla mig in att ens testsitta på... förstår inte varför man inte kan vara lite självkritisk... Jag valde en STOR och STADIG halvblodskamel för att det skulle passa... kan inte tänka mig att det du gör är gott för pålle... Vill du se bilder på mig finns det under min profil... Man kan inte sätta sig på vilken pålle som helst om man är tung och kompakt... :angel:
 
Sv: Icke prop ekipage. Så trött.

KL*

TS:
Om du nu absolut inte vill byta häst. Ta in en medryttare som inte är så stor och jobba med din vikt under tiden. Ta långa promenader med ponnyn. Kör ponnyn.
Umgås med hästen på andra sätt än att rida tills din vikt passar bättre.
Och går inte det så är det ju tyvärr inte rätt häst för dej.

Jag tror inte att min häst tar skada av min vikt, men för säkerhets skull så skrittar jag mest och lite trav för att hästen så gärna vill springa i skogen.
Sen låter jag min bonusdotter på 12 som väger som en dunfjäder rida de lite snabbare passen ihop med sambon så hästen ändå får ha lite kul.

Under tiden så jobbar jag med min vikt, så att jag med gott samvete kan rida min häst som jag vill.

Tror ingen här vill dej illa eller menar att mobba dej för din vikt, men det ser inte snällt ut mot ponnyn, särskilt inte med den lilla sadeln som skär in i ryggen på den.
Visst fortsätt du att rida men då kanske du står med en obrukbar och skadad ponny som inte går att använda alls. Det måste ju kännas värre än att ta en paus från ridandet för att göra nåt åt vikten...
 
Sv: Icke prop ekipage. Så trött.

Fast helt ärligt TS: Du väger väl inte 75 kg?
Det tror inte jag heller.
Jag har inga direkta muskler just nu och väger 70-75 kg (på väg nedåt:banana:), jag är bra mycket mindre.

photo.php



Jag kommer väl få en del efter mig nu. Men jag ser det inte som någon som helst rättighet att få rida. Vi får rida på hästar om vi kan göra det hälsosamt. Det innebär bla att inte väga för mycket. Och vissa väger helt enkelt för mycket för samtliga hästar. De är inte gjorda att sittas på. Det måste man ha i åtanke.
Att rida är den största egotrippen som finns. Vi kan iaf göra det under för hästen icke hälsovådliga eller otrevliga former.
Bra skrivet, håller helt med! :bow:
 
Sv: Icke prop ekipage. Så trött.

Det jag reagerade mest på när jag läste ditt inlägg var din attityd. Det känns nästan som om du har köpt hästen just för att du är stor. Du vill poängtera att alla kan rida oavsätt storlek, känns som att det är därför du har startat din hemsida? Det är din rättighet att rida en liten ponny trots att du är för stor! Du kanske är rädd för att rida på lite större hästar?
Sadeln du rider i är alldeles för liten, det kan inte vara skönt att trava runt iden. Köper du en större sadel som passar dig kommer du att förbättra din sits(vilket din tränare borde ha sagt för länge sedan). Jag tror att du skulle må bra av att korta stiglädren några hål, men i din nuvarande sadel hamnar rumpan utanför sadeln. Köp bara inte en sadel som är för stor för din häst!
Jag tror också, är ganska säker, på att din ponny är alldeles för liten. Men enligt din hemsida så har du just fått barn... Jag gissa då på att många av dina kg är "babyfat", kanske skulle sluta rida tills du gått ner några kg?
Du säger att du rider på hästens villkor, det kan jag inte hålla med om. Ta en ordentlig titt på dina bilder, titta NOGA på dina bilder. Titta på helheten och på de små detaljerna. Kan du efter det helt ärlig säga att du tycker om dina bilder? Skulle inte du reagera om du såg ett likadant ekipage på en träning?
 
Sv: Icke prop ekipage. Så trött.

Jag hoppar f.ö att du använder pall när du sitter upp....!
 
Sv: Icke prop ekipage. Så trött.

Har nu kollat igenom din hemsida lite mer. Och det som slår mej är att den handlar mkt om storleken och vikten på dej. och att denna ponny minsann orkar och trivs.
Så innerst inne måste du ju vara medveten om att du är för stor?
Du skriver att du är mullig och därför ser stor ut, men du är ju stor! Och längden är ju som den är oavsett kilon.

Varför satsar du inte på en större häst?
Måste ju kännas trevligare för dej själv..

Jag blev jättefeg efter att fått 2 sladdbarn så sambon fick ta över min häst på 1.60. Jag köpte då en d-ponny på 1.43 som är riktigt stabil och viktbärande. Jag fick då tillbaka mitt självförtroende.
Men efter att satt in hormonspiral sa det pang och min vikt ökade med 10-15 kg på ett halvår. Ponnyn protesterade inte det minsta och sprang på som innan, men när jag såg ett kort på mej så fick jag skuldkänslor och tappade ridlusten och lät hellre bonusdottern och granntjejerna rida på henne.
Till slut letade jag efter större häst och hittade en som jag kände att det passade mkt bättre med.
Jag känner mej fortfarande tung men när hästen fått lite mer muskler och jag förhoppningsvis gått ner några kilon så vet jag att jag gjort det rätta.
Jag älskade min d-ponny men nu har hon fått en liten nätt vuxen ryttare som passar henne bättre.

Om du månar så om din ponny som du skriver på din hemsida så gör nåt!
 
Sv: Icke prop ekipage. Så trött.

Hej.

jag har nu läst allt och vill säga en sak.

Jag har en medryttare på 45 kg som rider honom hela tiden.
Det fungerar bra.

Jag rider ibland.

Men ej regelbundet.

Sadeln är en mindre och vi skall köpa en ny. Är bara en 16 tum nu. Men behöver en större, håller med.
Han skall även köras in eftersom det är ett större intresse.

Bilden blev tagen när jag bara satt upp och ville ta ett foto så ni skulle se.

Jag håller med att jag är stor. Men jag känner mig ej stor så på honom att jag vinglar rint utan sitter stadigt. Kämpar med vikten osv och är på Väg ner.

Jag kommer att bli smalare och väga runt 60 kg. Men tills dess rider jag ju bara lite.
Så ingen fara.

Men ville ha era åsikter och är glad för dem. Jag vet om min kropp och hur jag ser ut. Han säljes inte utan går med en annan ryttare samt körs.
 
Sv: Icke prop ekipage. Så trött.

Exakt. Jag rider då och då ej mkt pga min storlek. Har medryttare.
Men han är på g att köras in.

Men då jag rider rider jag lugnt eftersom jag vet om allt detta.

Så nu kan vi låsa denna tråd.

Det jag ville fått ut av detta var inte att alla skulle gnälla på min kropp utan att även en vuxen kan rida ponny.
Dvs om det går ihop.

Av själ till hästen så rider jag som sagt ibland men bara skritt och lite trav. Men bantar nu för fullt och snart kan jag rida igen =)
 
Senast ändrad av en moderator:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej alla kloka hästmänniskor, Jag har en 6-årig PRE-hingst, han är ca 165 cm hög och nätt i typen. Väger just nu ca 440 kg, han bör...
Svar
18
· Visningar
1 837
Senast: TinyWiny
·
Hästmänniskan Min dotter är 5 år och har ridit mycket och haft egen shettis sedan hon föddes. Hon rider mkt bra för sin ålder dvs skritt, trav och...
3 4 5
Svar
84
· Visningar
12 257
Senast: Badger
·
Hästvård Hej. Jag var för en tid sedan medryttare på en häst som var hur snäll som helst. Varför jag valde att söka till denna annonsör var för...
Svar
9
· Visningar
3 129
Senast: Djurvän
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Vad ska man säga. Ingen av de medföljande sadlarna passar optimalt :meh:. Är väl något dottern misstänkt med fick det bekräftat i...
Svar
3
· Visningar
818
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp