Icke prop ekipage. Så trött.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Icke prop ekipage. Så trött.

Du är ju ginormous på den där lilla ponnyn. Om du börjar rida en större häst kommer du säkert att förstå varför "omgivningen" misstycker.
 
Sv: Icke prop ekipage. Så trött.

Jag fick prova en camargue i somras. Ponny, men jäklarns så mycket häst! Samlad kändes han superstor. Extremt välriden med, och jag är helt frälst. Synd bara att de kostar så jävligt, annars är det nog min drömhäst. Just det här exemplaret var extremt välridet också. Mycket huvud, men jäklar...Tror han jobbade med AR och western, not sure, men liknande. Hästen lyssnade uteslutande på mina vikter i alla fall och gick samlad på lång tygel (som hempfling förespråkar). Coolt var det!
 
Sv: Icke prop ekipage. Så trött.

Nu har jag sett bilderna och jag vill kalla detta för snudd på djurplågeri.
Nog för att ponnyer kan vara viktbärande men detta?

Du får ju inte ens plats i sadeln!

Skulle jag möta dig skulle jag skälla ut dig utan tvekan! :mad:


Du skriver på hemsidan att det handlar om hästens villkor men det visar du inte direkt! Stackars ponny säger jag bara..
 
Sv: Icke prop ekipage. Så trött.

Nu har jag sett bilderna och jag vill kalla detta för snudd på djurplågeri.
Nog för att ponnyer kan vara viktbärande men detta?

Du får ju inte ens plats i sadeln!

Skulle jag möta dig skulle jag skälla ut dig utan tvekan! :mad:


Du skriver på hemsidan att det handlar om hästens villkor men det visar du inte direkt! Stackars ponny säger jag bara..

Jag ville bara säga att jag håller med. Att du, TS, ens har tanken på att rida på en så liten ponny!
 
Sv: Icke prop ekipage. Så trött.

Sen att jag aldrig skulle sätta mig på något som understiger 155 i mkh är ju en annan femma. Har även vett att se när hästen är för klen för att jag ska rida. TS och hennes häst ser ut som ett ganska kompakt ekipage, snudd på för stort, men ptja, med tanke på hur folk som ägnar sig åt islandsridning ser ut så... (tänker främst på två meter långa karlar på b-ponnyer :P )

Det här är ts på sin häst
bobby.jpg


Tycker man om sin ponny så kan man ju alltid köra den om man är för stor.
 
Sv: Icke prop ekipage. Så trött.

*kl*

Du är absolut för stor...:crazy:

Jag fick själv lite komplex igår när jag såg ridbilder på mig och min arab. Hon är 1,44 och jag är 1,62 och väger 54 kg. Jag känner mig absolut inte stor eg. och hon är rätt mycket häst att rida.

Till saken hör att jag ser lagom ut på allt från C-ponny till 165-häst (dock inte för grov) egentligen, men just när jag såg mig på min egen häst fick jag ändå lite komplex...:o
 
Sv: Icke prop ekipage. Så trött.

man kan ju tycka att det är onödigt att tvunget skaffa sig minsta hästen på marknaden bara för att bevisa nåt, när det finns större hästar. Speciellt inte om man är lite större själv. Men som sagt så vet jag bara hur jag SJÄLV resonerar angående storlekar och grejer. Själv anser jag mig för stor för små hästar, eller små hästar som är lättare i typen, och DÄRMED ringer jag inte på annonser om medrytteri där det är en ponny som skall ridas. Nya medryttarhästen är 155 han med (det är en siffra som förföljer mig) men kallblodstravare och också väldigt grov i typen. Himla vacker :love:

.Nej, men I made my point, tror jag.
 
Sv: Icke prop ekipage. Så trött.

Jag köpte en mindre då jag vill ha en mindre.
Inga planer på att sälja honom.
Gör inte så.

Han stannar oavsett min storlek. Den dagen jag blir för tung, kommer ej hända så rider jag ej.

Din inställning skrämmer mig! Tänker du på vad PONNYN vill? Du skriver att DU väger 75...med sadel och ridkläder är det uppe i säkert 85...och du vill ha MEDLIDANDE för att omgivningen reagerar??
Jag lider med PONNYN!
 
Sv: Icke prop ekipage. Så trött.

Jag är själv vuxen och har en ponny som jag rider. Jag har en korsning Islandshäst/New Forest som är viktbärande.
Men även jag reagerar på din bild. Jag tycker inte det ser just ut mot hästen. Kolla hur den hänger i ryggen och betänk vilken belastning det blir där och i ponnyns framben. Jag hade aldrig i livet satt mig på en häst som jag var så pass för stor för, inte ens för ett ridpass. Att regelbundet rida en häst som ser ut som din när man är i din storlek tycker jag är väldigt grymt mot djuret. För det ger i långa loppet garanterat förslitningsskador i hästen.
Vill man behålla sin ponny, som jag själv vill och valt att göra, så kan man motionera den avsuttet tills man själv gått ner till en vikt som är hälsosam för hästen. Så har jag själv gjort om jag gått upp för mycket i vikt.
Och min ponny är då en maxad D-ponny som är hyfsat skolad till att bära upp sig och ryttaren i en hälsosam form.
Min ponny är nu 26 år och frisk. Det tvivlar jag tyvärr på att den där kommer vara länge till om det här fortsätter. Synd på så söt ponny!
Vill du ha kvar den tycker jag du ska motionera den från marken. Det finns massor med kul man kan göra avsuttet.

Att din tränare inte säger till tycker jag är skandal. Någon skrev att du betalar dennes lön. Men oavsett tycker inte jag man som tränare ska låta hästar fara illa under sin arbetstid.
 
Sv: Icke prop ekipage. Så trött.

Fast helt ärligt TS: Du väger väl inte 75 kg?
Jag väger isåfall mer än dej och det har jag svårt att tro.
Jag har dessutom en bylsig jacka på mej och ser tjockare ut än normalt på kortet.
jag är själv en knubbis eller tjockis eller vad man vill kalla det, men jag är medveten om det och försöker göra nåt åt det.
Jag har oxå sålt min d-ponny ( igår) fast hon är världens bästa, men det var i omtanke för henne.

Fast det diskussionen handlar om är ju om du är för tung för din ponny, och det tycker jag.
Det ser väldigt kompakt och tungt ut för den.

Och jag är orolig för mitt kallblod på 1.55 som jag bara skrittar i skogen på..

bobby.jpg



29286133.jpg
 
Sv: Icke prop ekipage. Så trött.

Jag kommer väl få en del efter mig nu. Men jag ser det inte som någon som helst rättighet att få rida. Vi får rida på hästar om vi kan göra det hälsosamt. Det innebär bla att inte väga för mycket. Och vissa väger helt enkelt för mycket för samtliga hästar. De är inte gjorda att sittas på. Det måste man ha i åtanke.
Att rida är den största egotrippen som finns. Vi kan iaf göra det under för hästen icke hälsovådliga eller otrevliga former.
 
Sv: Icke prop ekipage. Så trött.

kl

Ska jag vara helt ärlig så höll jag på att sätta drickan i halsen när jag gick in på Ts sida och såg bilderna.

Vart är detta proportioneligt (stavning?)?
HUR kan man påstå att detta är på ponnyns villkor?

Hade detta skett i mon närhet hade jag sagt både ett och två och troligen många ord om detta. Detta är INTE snällt mot din ponny! Ligament och senor och ryggen och ja.. hela ponnyn tar skada av det här.

Jag håller med ett ovanstående inlägg om att detta är ganska nära djurplågeri.

Dessutom, inte alls för att vara elak mot dig TS, försöker vara ärlig, jag tror att du väger mer än 75 kilo. Jag väger närmare 80 och skulle haft betydligt mer plats i den sadeln. Jag är också överviktig, men har anpassat mig till hästar som inte alls lider av att ha mig på ryggen.

Jag förstår att du älskar din ponny, men älska den då på rätt sätt!
Du behöver inte sälja honom, varför har du honom inte som körponny ist?
Det skulle nog både du och framför allt han njuta mer av :)

För att ge en liten bild av vad jag pratar om så lägger jag in en bild på min häst Jag 162 ca 80 kilo han 177cm
S6301299-1.jpg


Och härär en häst jag tränat en del, en baskirpojke på 158 cm
franz.jpg
 
Sv: Icke prop ekipage. Så trött.

Knapp*
jag tycker att du ska ta dig en funderare på om det verkligen är bra för hästen att du sitter på den. Jag tror dig absolut när du säger att den är stark och rejäl, men även om ponnyn rent teoretiskt sett skulle klara att bära vikten, så är det en annan sak hur mycket det faktiskt måste slita på hästen att ha så pass många kilon på ryggen, som den ska bära på i rörelse. Betänk sedan att du rör dig på hästen när du rider, samt att en människokropp på en häst inte är alldeles fantastiskt ditsmockad, med mycket vikt på en relativt liten anläggningsyta. Det är faktiskt ett skelett därunder, tänk på vad det är du faktiskt skilet på när du rider din ponny. Även om det inte märks på ponnyn så kommer den förr eller senare att ta skada, du och din ponny ser inte proportionerliga ut, och med det menar jag inte att du är för lång för den, utan faktiskt att det ser rent skadligt ut för den lilla ponnyn att vara tvungen att bära så mycket.
Du säger att du är trött på tjat om ekipage som inte ser proportionerliga ut, jag måste säga att jag är trött på människor som inte inser när de är för stora för sina ponnyer.

Detta skriver jag faktiskt inte för att vara elak, utan av ren och skär omtanke för ponnyn.
 
Senast ändrad:
Sv: Icke prop ekipage. Så trött.

Fast du glömde väl ett KL* nu? :)

För jag tyckte LadyLusifer såg fin ut på korten.
 
Sv: Icke prop ekipage. Så trött.

Jag tycker inte du är för lång, elelr ens för tung nödvändigtvis om du verkligen väger 75kg?(Jag väger lite under 70kg och är lätt misnt 10kg lättare ärn dig, så jag är lite skeptiskt. känner ju inte hästen så kan itne uttala mig om hur den bär dig) däremot vad jag ser och skulle kommentera på, eftersom du nu läggt ut en tråd om det, är att du är för stor för sadelsitsen (inte elakt menat) och därför blir det feltryck från sadeln garanterat. Och att hästen är ung så just nu tycker jag inte att du borde rida honom.
Det är viktigt att man har en sadel som passar både ryttare och häst, och jag vet att det kan vara svårt att hitta en som är stor nog för dig men kort nog för hästen, men han kommer garanterat få problem med ryggen senare om du fortsätter att rida med feltryck i sadeln (jag skulle säga samma sak om det var att sadeln inte låg bra och därför fick feltryck oavsett varför, det handlar inte om din vikt elelr storlek utan om att ha en sadel som funkar)

Det enda andra 'negativa' (som egenltigen är råd) är att du ser ut att sitta i stolsits, vilket gör hela feltrycket ännu värre eftersom det är främst baktill det kommer vara. Det gör också att du pga. DET blir för tung för den hästen, om du rider i obalans, vilket finns en stor chans för eftersom du på flera bilder inte sitter balanserat o bra. Men det går ju ändra på men tills du rider i bra balans och sits så tror ajg nog att hsäten blir överbelastad, eftersom det är regelbundet, och SPECIELLT för att hästen är ung, och exmoors växer ju sakta så då vore det bättre att itne ha så tung ryttare som är obalancerad på. Skilland om det vore äldre häst och mer balanserad ryttare. Det är inte sagt för att vara elak, eller för att jag har nåt emot tyngre ryttare på mindre hästar, detta tycker jag om alla ekipage!! Unga hästar ska inte ridas av ryttare som är i obalans, och att du är ltei kraftigare hjälper inte så att säga.

Jag precis som andra förstår inte riktigt vad du vill ha ut av tråden dock, om det är folk som klagat så ta det med dom, och att du hittat en häst som du trivs med är superbra men det har ju dom flesta andra här också så det är ju inget ovanligt. Och om du inte bryr dig om andra, varför starta en tråd om det?
För övrigt hoppas jag att ni komemr ha massa glada år tillsammans, och fortsätta att utvecklas.
 
Senast ändrad av en moderator:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej alla kloka hästmänniskor, Jag har en 6-årig PRE-hingst, han är ca 165 cm hög och nätt i typen. Väger just nu ca 440 kg, han bör...
Svar
18
· Visningar
1 825
Senast: TinyWiny
·
Hästmänniskan Min dotter är 5 år och har ridit mycket och haft egen shettis sedan hon föddes. Hon rider mkt bra för sin ålder dvs skritt, trav och...
3 4 5
Svar
84
· Visningar
12 156
Senast: Badger
·
Hästvård Hej. Jag var för en tid sedan medryttare på en häst som var hur snäll som helst. Varför jag valde att söka till denna annonsör var för...
Svar
9
· Visningar
3 091
Senast: Djurvän
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Vad ska man säga. Ingen av de medföljande sadlarna passar optimalt :meh:. Är väl något dottern misstänkt med fick det bekräftat i...
Svar
3
· Visningar
807
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp