Bukefalos 28 år!

icke silverhingst???

Sv: icke silverhingst???

Tänker man behålla hästen spelar marknaden mindre roll, fölet är redan tingat innan det ens "tillverkades". För övrigt så verkar det inte ens som TS tänker avla på färg utan vill endast undvika fux vilket är klokt om man har en häst med silveranlag så man minimerar risken att få en häst med ett dolt sådant som kan ploppa upp när amn minst anar.

Fast det är ju ingen garanti att man har möjlighet att behålla hästen hela livet. Det är bra många år innan hästen ens är riktigt ridbar, mycket kan hända under den tiden. Sen är det väl inte bara fuxhingstar TS vill undvika, utan hingst med fuxanlag, dvs hon vill ha en hingst som är homozygotsvart. I alla fall har jag förstått det så, och det är ju det som blir problematiskt, eftersom det begränsar möjligheten till ungefär tre hingstar eller vad det kan bli. Hade det handlat om att TS inte ville ha en fuxhingst hade det nog låtit annorlunda, för då har man fortfarande ett extremt brett utbud på hingstar och kan nog ganska enkelt hitta en hingst som passar egenskapsmässigt också.

Dock skulle det ju fortfarande underlätta med tips om man fick lite mer att gå efter än färg, har man lite fler krav kan man ju komma med önskemål om färg utan problem, som nån skrev tidigare.
 
Sv: icke silverhingst???

Vill man undvika att få en fux som grundfärg med en häst som har fuxanlag så gäller det att partnern inte har det. Jag har själv funderat i banorna att jag om jag betäcker skulle önska mig någon annan färg än fux och kan inte se något direkt fel i det. Det är givetvis inte det enda jag sett på, och jag har dessutom den dåliga smaken att fundera på att betäcka min häst för att jag tycker om henne och vill ha som påminner om henne.

Betydligt fler än 3 hingstar som inte har fuxanlag finns det förmodligen, kanske inte en uppsjö men så ovanligt är det inte.
 
Sv: icke silverhingst???

Kollade lite snabbt, hittade 2 hingstar som inte verkar få fuxföl.

Ari från Stora Öllstorp och Ardur frá Lundum II.
 
Sv: icke silverhingst???

Jag tror att alla avlare (nästan i alla fall) oavsett antal föl de avlar fram har sitt mål om vad som är den perfekta hästen. Jag har absolut full förståelse att alla inte vill ha en het häst med mycket bensprattel utan en lugn trevlig ridhäst. Det är för mig helt, helt ok.
Och så länge man har ett friskt och någorlunda bra sto som man vill ha ett föl efter ser jag inte heller något problem att man betäcker det. Det jag kan vända mig mot är just det där när färgen är det viktigaste på avkomman. Borde man inte välja en hingst som har just "det" man eftersträvar och som man hoppas få till sin avkomma. Att man funderar vad ens sto kan bidra med och vad som hingsten borde bidra med för att bli en så bra ridhäst som möjligt. För det är ju ändå ridning vi håller på med.
Mitt sto som fått tre föl är inte alls någon VM-vinnare. Däremot är hon över medel och välstammad. När jag valt hingst så har jag försökt att få en så bra avkomma som möjligt. Som jag skrev ovan har jag betäckt med Víglundur då han är en sån wow-hingst för mig med mycket meriter. Mitt mål och förhoppning är att avla fram en VM-vinnare. Jag vet att sannolikheten med detta sto är mycket små, men det är liksom ändå det som jag eftersträvar och som gör att jag tycker avel är så roligt. Jag betalar sjukt mycket pengar för att avla fram detta föl som kanske inte blir "mer" än en familjehäst men eftersom det är min hobby så är det värt det. Just fölet efter Víglundur blir tre efter årsskiftet och är ganska grovt byggd med grov hals. Inte så konstigt då både sto och hingst har det. Jag har inte sett så mycket flashighet i hagen än men jag hoppas att det kommer när hon börjar ridas och får lite tryck. Visar tölt och trav i hagen. Förhoppningen finns fortfarande och jag ser så sjukt mycket fram emot att få rida in henne.

Bara man har ett avelsmål om en bra ridhäst och är realistisk över ekonomin i hästavel ser jag inte alls något konstigt att gemene man avlar :)
Jag kanske ska lägga till att jag definitivt tillhör gemene man!
 
Sv: icke silverhingst???

KL

Reynir frá Hólshúsum har inte lämnat några fuxar efter sig än, troligen homozygot för svart. :)
 
Sv: icke silverhingst???

Det jag kan vända mig mot är just det där när färgen är det viktigaste på avkomman. Borde man inte välja en hingst som har just "det" man eftersträvar och som man hoppas få till sin avkomma.är ganska grovt byggd med grov hals.

Jag kan hålla med om att bara avla på färg ( vilket TS inte verkar göra ändå) är fel, men lika fel som att bara avla på flashighet, bara på hållbarhet eller bara på storlek eller vad det nu månde vara. Däremot kan jag inte se något som helst fel på att avla på exakt de egenskaper man önskar och sätta vilken egenskap som helst högst om man tycker att skräck eller flashighet är viktigast spelar mindre roll. Jag antar att ingen här skulle opponera sig särskilt om jag sökte en fuxhingst till min fux, urvalet är tillräcklig ändå.
 
Sv: icke silverhingst???

Självklart kan man inte bara avla på en enskild egenskap. Om du sökte en fuxhingst enbart för att färgen var viktig skulle många opponera sig. Skulle du lägga fram det att du verkligen vill ha en fuxhingst och radar upp egenskaper denne ska ha och ber om förslag skulle du med ganska stor sannolikhet hitta en hingst som stämmer väl med vad du efterfrågar i egenskaper och dessutom vara fux. Eftersom fux är en ganska vanlig färg. Svårare är om man absolut vill betäcka med en silvermusblackskäckhingst t.ex.

Avel på flashighet (som man också kan ifrågasätta) innebär dock att man letar fler egenskaper och att man ser till ridegenskaper. För att få flashighet måste vi ha en häst med separerade gångarter och bra grundtakt. Annars visar sig ingen flashighet.
Man ska inte bara avla på en egenskap helt enkelt. Det gör inte kloka avlare heller.
 
Sv: icke silverhingst???

Avel på flashighet (som man också kan ifrågasätta) innebär dock att man letar fler egenskaper och att man ser till ridegenskaper. För att få flashighet måste vi ha en häst med separerade gångarter och bra grundtakt. Annars visar sig ingen flashighet.
Man ska inte bara avla på en egenskap helt enkelt. Det gör inte kloka avlare heller.

Nej avel på flashighet behöver inte alls innebära att man tittar särskilt noga på ridegenskaper, det finns en hel del flashighet hästar som har problem att separera gångarterna eller med grundtanken. En skicklig ryttare kan kompensera hjälpa hästen där en mindre van bara lyckats med rollningar och grisepass. Men visst hästen måste ha så pass mycket att den är ridbar och man kan visa gångarterna korrekt, men det gäller för alla hingstar som totalvisas. Det blir inte mycket till poäng annars.
 
Sv: icke silverhingst???

*kl*

Jag tänkte bara slänga in ett litet tips, om du har några hingstar du är intresserad av så kan du ju gå in på WorldFengur och skriva in ditt sto och hingsten på Virtual mate selection och se vad det kan bli för något som tittar ut. :)

En hingst som jag tycker ger trevliga avkommor är Óliver frá Eyrarbakka. :) Han är svartskäck. Jag har själv en mycket trevlig kille efter honom (svart) och han har en syster som är lika trevlig. (också svart) :)
 
Sv: icke silverhingst???

Det är sant. Klart det finns svårridna häst som ibland lyfter högt på benen men ändå har taskig takt många gånger.
Det kanske bara är jag som inbillar mig att de är färre än hästar som inte avats med tanke på flashighet. Men mitt resonemang kan nog halta :p
 
Sv: icke silverhingst???

Jag vill bara flika in att färg-avel vänder ju jag mig emot också - naturligtvis.
Det är ju för övrigt smått idiotiskt. Man har ju en viss procentuell "chans" men procent och slump lever ju sitt eget lilla liv på gott och ont...

Vill man absolut ha en häst i en särskild färg gör man ju bäst i att helt enkelt köpa en sån. Inte försöka producera en själv. Slutkostnaden är ju oftast högre om man gör den själv dessutom.
 
Sv: icke silverhingst???

Sant, det enklaste och billigaste är helt klart att köpa en häst med "rätt" färg!

Jag har dock inget emot att ha med färg som en variabel. Hittar man två likvärdiga hingstar egenskapsmässigt där den ena är fux och den andra är silversvart/annan motsvarande favoritfärg får man gärna välja färg som urval där. Men det är ju just det när det i princip enbart är färgen som är viktig som jag blir mörkrädd!

Jag drar mig ju själv från att betäcka mitt fuxsto med Kraftur eller Vaki just för att då vet jag att jag får en fux. Jag tycker att båda hingstarna är fantastiska med ridegenskaper jag vill få in i en avkomma. Men än så länge är det inte läge att betäcka så vi får se hur det blir i slutändan :)
 
Sv: icke silverhingst???

Det är sant. Klart det finns svårridna häst som ibland lyfter högt på benen men ändå har taskig takt många gånger.
Det kanske bara är jag som inbillar mig att de är färre än hästar som inte avats med tanke på flashighet. Men mitt resonemang kan nog halta :p

Jag tror som du. Inbillar mig att ska häst bli riktigt värdefull, även på hög nivå, måste den ju vara intressant för fler än några få som 1. Kan rida den bra 2. Vill ha en svår häst.
 
Sv: icke silverhingst???

De enda egenskaper jag ser som obligatoriskt att avla på är lynne och hållbarhet samt i viss mån välseparerade gångarter. De flesta pållar kan finna en bra plats i livet så länge de är friska och snälla. Gångarterna ä nästa på listan och för mig själv ett måste och säkert för de flesta.
 
Sv: icke silverhingst???

*kl*

Jag tänkte bara slänga in ett litet tips, om du har några hingstar du är intresserad av så kan du ju gå in på WorldFengur och skriva in ditt sto och hingsten på Virtual mate selection och se vad det kan bli för något som tittar ut. :)

problemet i det är att mitt sto är felreggad.... hon står som skimmelskäck med okänd födelsefärg.. o mamman är oxå felreggad..

förövrigt så har jag en svart häst oxå som är den mest underbara fantastiska häst man kan ha.. han är vacker som en dag med rörelser långt över medel så detta handlar inte om att jag vill avla på färg som vissa fortfarande tror! utan om att jag OM jag betäcker vill försöka få färg på avkomman. och efterssom jag inte vill ha en fux så vil jag försöka undvika det om det går.

hur vida jag skulle fokusera på annat som många tycker så fattar jag inte alls resonemanget... jag har ett hyffsat fint sto och envänder mig troligtvis av en 1-klass godkänd hingst så det handlar inte alls om att betäcka nån "gullig gårdsponny" av sentimentala skäl. varför e det så himla fel att vilja ha en häst med färg?
 
Sv: icke silverhingst???

varför e det så himla fel att vilja ha en häst med färg?

Det är inget fel med färg men som jag provade förklarar i mitt förra inlägg så har de flesta här stött på mer eller mindre katastrofala avelstankar kring färgavel vilket gör att första tanken man får, när man ser någon som är ute efter en roligfärg, är NEJ INTE EN TILL... där av undviker de flesta avlare också att numera nämna färg pga risken att verka oseriös, det är tråkigt att det blivit så pga oseriösa färgavlare men så är det väl med det mesta.
Men tror att de flesta här har fattat nu att du inte är ute efter enbart färg men det är ju fortfarande en het diskussion och tror inte att du personligen behöver ta åt dig av jonaz och lobeilas (mfl) disskussion om du inte känner dig träffad för dem diskuterar, som jag fattar det, mest allmänt.
 
Sv: icke silverhingst???

Delvis knapplån

Jag blir lite mörkrädd över okunskapen i det här forumet och flera av er är onödigt hårda mot TS som har en högst reell farhåga. I synnerhet som jag minns hur mycket Silverkedjan och Inte_Ung (:bow:) gjort för att åtminstone Islandsforumet på Buke ska vara informerade om riskerna med de vackra silverfärgade hästarna. Jag hade inte tänkt att skriva, för jag tror ingen kan göra mer än vad de gjort.

TS prat om färg på hingsten, handlar inte om att få en häst som ser flådig ut, utan tvärtom att undvika hingstar med färger som kan dölja ett silveranlag. Dubbelt silver ger även blindhet. Hennes sto har redan med sig ett silveranlag. En fux kan ha silveranlag som inte syns - har hingsten också silveranlaget ger det 25% risk för en avkomma som sakta blir blind.
 
Sv: icke silverhingst???

Knapplån:

Håller med ovanstående. Tycker ni beter er dåligt och svarar inte på frågan utan en massa påhopp. Låt var och en välja och göra som den vill och var inte så moraliserande. Undrar hur många av er som hade sagt detta till Icca om ni mött henne... Tycker tonen här är onödigt hård och fördömmande.
 
Sv: icke silverhingst???

Delvis knapplån

Jag blir lite mörkrädd över okunskapen i det här forumet och flera av er är onödigt hårda mot TS som har en högst reell farhåga. I synnerhet som jag minns hur mycket Silverkedjan och Inte_Ung (:bow:) gjort för att åtminstone Islandsforumet på Buke ska vara informerade om riskerna med de vackra silverfärgade hästarna. Jag hade inte tänkt att skriva, för jag tror ingen kan göra mer än vad de gjort.

TS prat om färg på hingsten, handlar inte om att få en häst som ser flådig ut, utan tvärtom att undvika hingstar med färger som kan dölja ett silveranlag. Dubbelt silver ger även blindhet. Hennes sto har redan med sig ett silveranlag. En fux kan ha silveranlag som inte syns - har hingsten också silveranlaget ger det 25% risk för en avkomma som sakta blir blind.
Jag är ganska övertygad om att alla som svarat i den här tråden är fullt medvetna om det här. Det tog iaf som en självklarhet var anledning till att TS inte vill ha en hingst med silver-anlag = självklart om man har ett silversto.
Sen kanske TS formulering om att det inte spelade någon roll om vilken hingst hon valde, bara den hade rätt färg, var lite olycklig och gjorde det svårt att svara enbart på sakfrågan.
 
Sv: icke silverhingst???

Flipi från Österåker verkar vara homozygot för svart. Dessutom är han en av våra få elithingstar så kvalitén måste väl vara bra ;)
 

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
12 521
Avel Jag skulle behöva ha hjälp med namn på ett föl som troligtvis kommer bli skimmel då båda föräldrarna är det. Vill ha förslag på både sto...
Svar
4
· Visningar
1 014
Senast: Emiro
·
Islandshäst Har en idé om vilka hingstar jag skall använda iår, men har inte helt bestämt mig och vill ha lite tips. Både äldre och unga...
Svar
1
· Visningar
2 067
Senast: Gimlan
·
Islandshäst Jag har ett sto på Island som jag vill låta betäcka i sommar. Har någon förslag på hingst? Mitt sto är femgångare, Móálótt/Blue...
2 3
Svar
47
· Visningar
11 356
Senast: netia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp