Bukefalos 28 år!

icke silverhingst???

Sv: icke silverhingst???

Hm, jag skulle gärna välja Hyreygur från Smärslid. Nu är jag inte helt neutral i det, har en avkomma efter honom som är så himla trevlig!! Vad finns det mer som jag tycker om... Þáttur frá Arnarhóli och Forni frá Horni har gett så trevliga avkommor också som jag sett. Men Forni är fux.....Bogaryr från Rooslunda?? Har sett honom tävla några gånger och syns trevlig. Magni från Gnubbarp?? Det finns nog en hel del att se på!!
Sibelius von Eichenhof är också trevlig. Det är nog svårt att välja idag, vi har många fina hingstar i Sverige.
 
Sv: icke silverhingst???

Så om du får ett föl från henne som är precis allt du önskar MEN den är fux, är det en helt ointressant häst då ?

Att du väljer bort silver är ju inte konstigt men varför välja bort fux ? Det är ju liksom bara en färg bland andra ?
Det borde ju vara så att andra egenskaper är viktigare än färgen.
 
Sv: icke silverhingst???

Det enda jag vill ha ut av islandshästavel är att folk har ett avelsmål om att få fram bra ridhästar. .

Men färgen kom långt ner på listan över egenskaper jag eftersträvade.

OT men ...

Vad som är "bra ridhästar" är ju en fråga som alla har rätt att ställa sig. Etablissemanget har ju kommit sams om vad man anser är "en bra häst". Sen verkar det vara så att gemene man inte alltid håller med etablissemanget men gud förbjude den som vågar yppa detta .... Då måste man genast slå sig på bröstet och belysa vad klok och förståndig man är och vad man mår rent av DÅLIGT av att andra inte är lika kloka och förståndiga.

Låt folk avla. Det föds massor med fina hästar varje år. "Eliten" hotas inte av att Svensson tar sig ett föl.

Till TS: Har du tillgång till Worldfengur? Då är det lätt att kolla lite bakåt. Det finns som sagt var massor med fina hingstar i Sverige idag, de flesta betäcker inte mer än ett par ston om året. lycka till med letandet. :-)
 
Sv: icke silverhingst???

Men det är tämligen onödigt att ta ett föl bara för att ens sto kan bli dräktig liksom.
 
Sv: icke silverhingst???

OT men ...


Låt folk avla. Det föds massor med fina hästar varje år. "Eliten" hotas inte av att Svensson tar sig ett föl.

Just nu finns det fler islandshästar än ägare.
Bara av den anledningen tycker iallafall jag att man ska tänka till en och två gånger innan man avlar. Vi har hästar så att det räcker och blir över ;)
 
Sv: icke silverhingst???

Gneisti från Lermansbo.

Han är isabellblack med bläs, 1a klass hingst och har sett endel avkommor efter honom med alla dess färger. :) Mycket bra exteriör.
Har själv ridit honom lite hos förra ägaren, och hanterat honom väldigt mycket. Super trevlig! :)

Tycker han är en bra häst om man är intresserad utav färg :) då han själv också har bra bedömning, stam osv.
 
Sv: icke silverhingst???

Just nu finns det fler islandshästar än ägare.
Bara av den anledningen tycker iallafall jag att man ska tänka till en och två gånger innan man avlar. Vi har hästar så att det räcker och blir över ;)

Och vilka hästar är det som säljs då? Trevliga och fina allmäna familjehästar för runt 40-50' eller hästar av lite mer klass som börjar toppa runt sex-siffriga belopp?, unghästar och föl av lite mer medioker stam/utseende/rörelser för 10-15' eller riktigt lovande och superfina hästar med toppklass som kostar 20-40'?

Att en enskild hästägare väljer att ta ett föl för sitt eget höga nöjes skull kan jag tycka är bättre än att man redan står där med 30-40 osålda unghästar/föl som man får rea ut till första bästa... :angel: Samtidigt som man fortsätter avla år efter år.
 
Sv: icke silverhingst???

Just nu går det segt att sälja alla olika typer av hästar.
Jag menar inte att man enbart ska avla för att få fram topp hästar, eller att bara hobby avlare ska tänka till: utan ALLA.

Sen om man ska avla kan man försöka på bästa möjliga sätt att avla efter SIFs mål ; som är en frisk, stark och hållbar häst med god exteriör, rena gångarter och stor färg variation.
Att enbart avla på färg eller enbart på stora rörelser är lika båda "dåligt".
Sen en sak som jag tror många glömmer är att avla på de djur med hög fertilitet och hållbarhet över lag. Hur många gånger har man inte hört : "mitt sto höll inte för ridning så hon fick bli avelssto istället"
 
Sv: icke silverhingst???

det är ju just detta jag är ute efter.. jag tror att minhäst kan ge en fin avkomma med trevliga gångarter. jag vet ju inte vad hon kommer att nedärva så kan man då dessutom få lite färg på den oxå så är det ju bara bättre :D sen kan ju givervis vad som helst komma ut, tyvärr är ju jätte många hästar felreggade vad gäller färgen inklusive mitt sto som står som skimmelskäck i passet så det är ju svårt o veta vad som verkligen finns bakom i färg generna.. jag va ju tvungen o DNA testa mitt sto för att få veta vad hon e för färg
 
Sv: icke silverhingst???

OT men ...

Vad som är "bra ridhästar" är ju en fråga som alla har rätt att ställa sig. Etablissemanget har ju kommit sams om vad man anser är "en bra häst". Sen verkar det vara så att gemene man inte alltid håller med etablissemanget men gud förbjude den som vågar yppa detta .... Då måste man genast slå sig på bröstet och belysa vad klok och förståndig man är och vad man mår rent av DÅLIGT av att andra inte är lika kloka och förståndiga.

Låt folk avla. Det föds massor med fina hästar varje år. "Eliten" hotas inte av att Svensson tar sig ett föl.

Till TS: Har du tillgång till Worldfengur? Då är det lätt att kolla lite bakåt. Det finns som sagt var massor med fina hingstar i Sverige idag, de flesta betäcker inte mer än ett par ston om året. lycka till med letandet. :-)

Läs gärna vad jag skriver och inte vad du tror att jag tycker. Jag tycker själv i stort mycket bra om det av FEIF uppställda avelsmålet för islandshästar. Jag kan absolut se att man kan peta i detaljer och håller inte med om att islandshästen måste vara så smäcker. Däremot kan jag inte komma ifrån att jag vill ha en flott häst med stora benrörelser och kraft i steget. Det är vad jag tycker.

Att avla en BRA ridhäst tycker jag borde vara ett avelsmål för alla. Hur en bra ridhäst ser ut skiljer sig för alla, men att ha rena, lättväxlade gångarter torde väl vara ett minimun. En lättriden och naturlig tölt i många tempon, en trav med tydlig tvåtakt och en buren galopp i tretakt är väl det mål alla borde se efter. Sen om den sprattlar på benen eller inte är upp till var och en.
TS nämnde enbart att hen inte villa ha silver och fux och att hästen skulle vara frisk. Inte ett dugg om ridbarhet. Hen må ha reviderat lite av detta senare.

Om du tycker att jag slår mig för bröstet får du tycka det. Men jag kommer icke se mellan fingrarna på ogenomtänkt avel. Det kommer alltid att förekomma och jag har ingen som helst möjlighet att hindra någon från det. Men att inte uttrycka min åsikt om det kommer heller inte hända. Jag vill ha en fortsatt sund islandshästavel och det kommer jag slåss för. Jag har svårt att tro att jag trampar någon på tårna för det.
 
Sv: icke silverhingst???

at jag inte nämde det från början är för att jag ser det som en självklarhet att man vill ha en fin ridhäst med lätta gångarter. mitt sto är 5 gångare o använder alla gångarter med lätthet. nu är hon inte riden så jag kan inte säga hur hon blir men som det ser ut blir hon en jätte fin häst med kapacitet för tävling.. kanske inte på SM nivå men.... hon fyller alla mina önskemål och jag avlade henne för att få min drömhäst vilket jag oxå fick :D

jag vet att man inte lyckas varje gång men man måste iallfall få försöka :D
 
Sv: icke silverhingst???

På det här forumet har det förekommit många som haft färg som mer eller mindre enda mål med sin "avel" efter sitt gulliga sto och efterfrågat förslag på färghingstar. Med tanke på det kan du nog förstå lite mer varför tonen blivit som den varit i den här tråden. Man kan inte ta för givet att folk har det som en självklarhet.

Lycka till att hitta en hingst med de egenskaper du söker och med en bra färg. Men jag hoppas att egenskaperna väger tyngre än färgen om du måste välja!
 
Sv: icke silverhingst???

och jag tycker inte att man ska stirra sig blind på SIF's mål utan våga tänka lite själv. ;) Jag ser ingen fara i det. Generellt sett finns det för mycket hästar i Sverige idag men jag tror ändå att de hästar som kostar vad Svensson ha råd att betala är de som omsätts mest.
Jag tycker dessutom att det verkar vara ganska bra omsättning på hästar. I allafall här i Gävleborg/södra Norrland.


Jag tycker däremot inte att man ska sätta odugliga djur te.x djur med lynnesfel eller skador som gör att de inte kan ridas, i avelsboxen, men jag tror nog att det är "seriösa uppfödare" som står för merparten i den aveln för de flesta enskilda hästägare prioriterar ridningen tillräckligt mycket för att sälja sin häst om den inte håller för ridning.
 
Sv: icke silverhingst???

Jag läser det du skriver. Tyvärr är jag en jävel på att tänka själv, och tolka ... . :D

Du verkar dela FEIF's idé om en BRA häst. Tryck i steget håller jag med om men det här med bensprattel och "flott-het" är mindre viktigt för mig. Allt handlar ju om vad man har för intresse egentligen. Jag kan njuta när jag sitter på tävling men när jag rider min egen häst finns inget behov av detta.

Jag tror att det är ett mål för alla som väljer att ta ett föl är att få en bra häst. Men när man diskuterar det här hamnar det ofta i att man som "gemenem man" som "råkar ta ett sto" och "vill ta ett föl" inte begriper sig på någonting, att stoet inte duger någonstans och att det aldrig kan bli ett bra föl.

Jag vet att det har funnits och finns människor som till varje pris ska ha färg. Till såna människor brukar jag uppmana att köpa en häst med färg som redan finns. För det kan slumpa sig så otroligt. Bästa tänkbara kombo och där står man med sin älggrå fölunge som skvallrar om att den kommer bli svart.

Jag menade egentligen inte kritik mot dig personligen utan det var egentligen tänkt som kritik mot etablissemanget och idéerna om "hur" man ska avla.

Hade jag haft kvar mitt sto hade jag lätt tagit ett föl på henne. Hon var en sån där vanlig trevlig ridhäst som inte utmärkte sig särskilt mycket. Jag hade tagit ett föl för att det är spännande och lite kul att följa processen. Att säga det högt ( i synnerhet på nätet ) det är att genast bli nedröstad, idiotförklarad och utpekad som oansvarig, inte bara mot den enskilda hästen utan mot Islandshästen i stort.

Jag skulle önska att man slutade vara så rädd för den här småskaliga aveln och kanske vågade kritisera de lite större gårdarna här hemma och på Island som föder upp föl "på löpande band". Det må väl vara värre att producera 30-40 föl/år än att som enskild hästägare producera ett föl på hela sin livstid.. Överproduktionen står vi redan med.

hästens ridbarhet handlar ju också om vilken typ av träning den får .... och självklart vilka förutsättningar. En korsning med två starka fyrgångare kan ju faktiskt resultera i en tregångare som inte kan tölta. Det är ju inte så lyckat eftersom det är Islandshästens "finess" ....
 
Sv: icke silverhingst???

Lycka till att hitta en hingst med de egenskaper du söker och med en bra färg. Men jag hoppas att egenskaperna väger tyngre än färgen om du måste välja!

om jag inte hittar hingsten som jag vill ha så betäcker jag inte.... egenskaperna är givetvis jätteviktiga för som det sagt tidigare så kan ju allt hända i framtiden o då måste det gå o sälja hästen.

fick tips om gneisti från lermansbo här o det är just såna tips jag söker!! en superfin hingst som jag inte hade en susning om att han fanns ens.. han är jätte intressant men jag vill ha fler tips :D:D
 
Sv: icke silverhingst???

Just nu går det segt att sälja alla olika typer av hästar.
Jag menar inte att man enbart ska avla för att få fram topp hästar, eller att bara hobby avlare ska tänka till: utan ALLA.

Sen om man ska avla kan man försöka på bästa möjliga sätt att avla efter SIFs mål ; som är en frisk, stark och hållbar häst med god exteriör, rena gångarter och stor färg variation.
Att enbart avla på färg eller enbart på stora rörelser är lika båda "dåligt".
Sen en sak som jag tror många glömmer är att avla på de djur med hög fertilitet och hållbarhet över lag. Hur många gånger har man inte hört : "mitt sto höll inte för ridning så hon fick bli avelssto istället"

Tänker man behålla hästen spelar marknaden mindre roll, fölet är redan tingat innan det ens "tillverkades". För övrigt så verkar det inte ens som TS tänker avla på färg utan vill endast undvika fux vilket är klokt om man har en häst med silveranlag så man minimerar risken att få en häst med ett dolt sådant som kan ploppa upp när amn minst anar.
 
Sv: icke silverhingst???

När du i första stadiet börjar leta vilka hingstar som skulle kunna vara intressant rekommenderar jag att du kombinera World Fengur med islandshingstar.se och stormhestar.de. Islandshingstar för att de är lätt att hitta och se vilka hingstar som finns att välja på, World Fengur för att få så riktig information som möjligt utan att behöva kontakta ägaren och stormhestar som har överlägset största bildbanken. Man ska dock inte lite på all info som du hittar på stormhestar då alla som gör sig en inloggning kan ändra infon på sidan och lägga till och ta bort hästar men somsagt bildbanken där är överlägsen och många gånger kan du se foton långt bak i tiden och bilder på ev.avkommor som aldrig blivit visad osv. En väldigt rolig sida att titta runt på.

När det gäller att avla på färg så är det ett ganska känt fenomen inom islandaveln och därav reaktionerna du möts av, det skulle antagligen ha rekt med att du skrev hur många gångarer hingsten du letar efter ska ha så skulle reaktionerna inte vara lika kraftiga.

Men som exempel på oseriös, färgavel kan jag nämna en kvinna som Jag besökte för några årsedan. Kvinnan gjorde väldig mycket reklam för sin nya islandshästridskola men när jag kom och hälsade på visade det sig att kvinnan, förutom att hon hade mindre ridvana än vad jag vid tillfället hade, bara ägde ston som hon hade låtit betäcka så samtliga ston var alltså dräktiga i verksamheten med turridning och ridskola som hon just startat.
När jag började fråga om hästarnas egenskaper så viste hon inte mycket och gångartriding hade hon ju själv aldrig varit så intresserad av. När jag sedan fågade va för slag hingstar hon använde så svarade hon "nja ja vet inte va han heter men han är iaf silver du förstår jag hoppas på ett silverskäck föl". Alltså det skulle lika gärna ha kunnat vara ett internet spel hon talade om helt utan mål och framtidsplaner" jag for aldrig tillbaka dit men 6 månader senare sålde hon alla Islandshästar och skaffade sig någon annan ras typ nordisar som hon provade fortsätta sin verksamhet med. Vet inte vad som hände sedan.
 
Sv: icke silverhingst???

fick tips om gneisti från lermansbo här o det är just såna tips jag söker!! en superfin hingst som jag inte hade en susning om att han fanns ens.. han är jätte intressant men jag vill ha fler tips :D:D

Fast Gneisti är ju isabellblack, därmed har han dubbla röda anlag (fux i botten), och du ville väl inte ha ett enda fuxanlag hos hingsten?
 

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
12 521
Avel Jag skulle behöva ha hjälp med namn på ett föl som troligtvis kommer bli skimmel då båda föräldrarna är det. Vill ha förslag på både sto...
Svar
4
· Visningar
1 014
Senast: Emiro
·
Islandshäst Har en idé om vilka hingstar jag skall använda iår, men har inte helt bestämt mig och vill ha lite tips. Både äldre och unga...
Svar
1
· Visningar
2 067
Senast: Gimlan
·
Islandshäst Jag har ett sto på Island som jag vill låta betäcka i sommar. Har någon förslag på hingst? Mitt sto är femgångare, Móálótt/Blue...
2 3
Svar
47
· Visningar
11 356
Senast: netia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp