Icke tillmötesgående hingstägare

ForeverYoung

Trådstartare
Jag är inte ute efter att smutskasta någon med denna tråd, och kommer därför inte att nämna några namn på varken hingst eller ägare. Det jag dock vill höra är era reaktioner och synpunkter på följande situation.

Efter ett par dagars mailkontakt med hingstägaren meddelade jag denna den 3 April att jag ville använda hingst X till mitt sto. Dagen efter fick jag svar att de börjar skicka på hingstarna först fredagen 15 April eftersom de då fått CEM-provsvaren på sperman. OK, tänkte jag, men valde redan då ut en reservhingst ifall mitt sto skulle stå med en bra brunst tidigare än så. Jag skrev även till hingstägaren att mitt sto skulle till seminstationen redan samma vecka (dvs v. 14, 4-10 April).

Just fredagen den 15 April stod mitt sto med ett ägg som var bra att semineras på. Hingstägaren kontaktades av min seminstation, men meddelade att h-n kunde inte skicka någon semin eftersom h-n inte fått provsvaren än. Efter överläggande med stationsveterinären bestämde vi oss för att avvakta till måndagen och hoppas på att ägget var kvar.

På måndagen den 18:e hade ägget växt ytterliggare och var nu perfekt att seminera. Hingstägaren kontaktades därför igen, men hade fortfarande inte fått provsvaren. Då visade det sig att h-n skickat iväg proverna först onsdagen den 13:e! H-n förväntade sig dock att få provsvaren senast dagen efter, alltså tisdagen den 19:e, så hingsten tappades och sperman skickades. På tisdagen kom dock inga provsvar, så seminen kunde inte användas.

Även på onsdagen den 20:e fanns ägget kvar och vi insåg då att det var sista chansen! Eftersom provsvaren fortfarande inte var komna valde jag att byta till min reservhingst. Nu hade vi sån otrolig otur att den hingsten just den dagen inte vill släppa någon sperma, trots mycket duktig och erfaren personal (annan seminstation än hingst X).

Sen blev det påsk och stoet kontrollerades först veckan därpå, och då hade hon självklart släppt ägget.

Idag åkte stoet åter till seminstationen efter att ha börjat brunsta igen, och stationsveterinären ansåg att vi skulle beställa semin redan idag. Jag bad därför min kära mamma att ringa (då jag befinner mig i Tyskland) till den första hingstägaren och fråga om h-n kunde tänka sig att ge oss en rabatterad språngavgift som plåster på såren för att vi missade den första brunsten pga de försenade provsvaren. Jag har dessutom uppstallningsavgifter på seminstationen och transportkostnader under den brunsten. Jag förväntade mig verkligen att hingstägaren nu skulle vara tillmötesgående och i alla fall skulle vilja diskutera saken med oss, men så var inte fallet. Nej, h-n hade svarat mamma med "Kan vi ta det imorgon?!". Mamma hade då förklarat att vi ju behöver få semin skickat redan idag och att vi vill veta det innan, för om hon inte kan tänka sig att förhandla så kanske vi byter hingst. Svaret hon fick då var i stil med "Jag har ju samma jobb ändå, så det är kanske bättre att ni byter hingst.". Dessutom hade hon sagt att semin kunde de NOG skicka redan idag. Observera att jag inte citerar rakt av nu, utan att detta är återberättat från min mamma. Hingstägaren kan alltså ha uttryckt sig på ett annat sätt, men budskapet ska ha varit detsamma.

Valet blev därmed ganska enkelt för oss, vi tog reservhingsten igen, som nu gärna ville hoppa på bocken ;) Så imorgon ska min prinsessa semineras igen! Men faktum kvarstår - jag missade en brunst på mitt sto och jag har fortfarande extra kostnader på seminstationen för att den första hingstägaren inte skickat in proverna i tid. Tilläggas bör att jag har ett mycket meriterat sto, vilket hingstägaren visste.

Tja, vad säger man?
 
Sv: Icke tillmötesgående hingstägare

Underligt att man säger att man börjar skicka den 14 och inte själv skickar proverna förrän den 13.. Det kan jag tycka är konstigt.

I övrigt så brukar det väl inte ges rabatt på själva språnget utan isf på dräktighetsavgiften.. så det är inte mkt att sia om.
 
Sv: Icke tillmötesgående hingstägare

I övrigt så brukar det väl inte ges rabatt på själva språnget utan isf på dräktighetsavgiften.. så det är inte mkt att sia om.

Jo, det vet jag ju, men i detta fallet kändes det mer aktuellt på språngavgiften eftersom det blivit som det blivit. Med en brunst mindre att seminera på är ju chansen dessutom mindre att stoet blir dräktigt, rent teoretiskt, och då kanske det inte blir aktuellt med någon dräktighetsavgift.
 
Sv: Icke tillmötesgående hingstägare

Med en brunst mindre att seminera på är ju chansen dessutom mindre att stoet blir dräktigt, rent teoretiskt, och då kanske det inte blir aktuellt med någon dräktighetsavgift.
Det fanns inga garantier i alla fall.

Jag kan se problematiken från båda sidor. Jag vill som uppfödare att det ska gå att lita på hingstägare. Men jag kan förstå hingstägare som har tillräckligt att göra såhär års än att få telefonsamtal där kunderna vill pruta.

Men eftersom det inte fanns några garantier på att ditt sto skulle ta sig på första semineringen i alla fall tycker inte jag att hingstägaren har någon skyldighet att ge rabatter för missad seminering, speciellt inte så tidigt på säsongen som i mitten på april.

Sen är detta med vad som är meriterade ston högst individuellt. Uppenbarligen tyckte inte hingstägaren att det var tillräckligt meriterat för att ge några hundralappar i rabatt.
 
Sv: Icke tillmötesgående hingstägare

Jag är inte lika petig med hingstägare som jag är med hingsten, men visst spelar det roll hur hingstägaren beter sig. En otrevlig eller icke-tillmötesgående hingstägare skiter jag i och går vidare. Det finns massor med hingstar på marknaden med bra ägare.

När jag läser sådana här trådar blir jag än en gång så glad över hur jag blev behandlad sist. En bra kontakt med hingstägarna är viktigt!
 
Sv: Icke tillmötesgående hingstägare

Jag tycker att hingstägaren betedde sig oproffsigt, och jag förstår mycket väl att du tog reserven i stället!
 
Sv: Icke tillmötesgående hingstägare

Jag tycker att du gjorde rätt som bytte hingst om hingst ägaren inte har ordning och kan skicka prover så att denna har sina svar till den 15 April så är det fruktansvärt dåligt av denna hingstägare att inte hålla detta datum .

Och ja jag kan tycka att hingstägaren skulle kunnat gett lite rabatt i Goodvill .

Hingstägaren har gett dig massor av extrakostnader och även merjobb så att han h*n har samma jobb ändå som denna faktiskt inte skulle ha haft om H*N skickat proverna i tid , då skulle inte problemet ha uppstått .

Nej dålig av hingstägaren och borde kunnat löst det på ett bättre sätt än vad man har gjort .
H*n kanske hade en dålig dag just den dagen ?

Mia
 
Sv: Icke tillmötesgående hingstägare

Jag vet inte riktigt...

Jag tycker kanske att du var lite överdrivet petig. Så illa är det inte från hingstägarens sida. De hade ju sagt från början att de börjar först 15 April eftersom de förväntade sig provsvaren då - att provsvaren inte kommit är ju sånt som händer, jag hade nog dubbelkollat innan jag skickade iväg märren. Visst hade de kunnat vara ute tidigare men jag tycker inte att det är någon katastrof såpass att man ska ha rabatt på nästa språng. Dessutom så är det så tidigt på säsongen att en missad brunst inte är det värsta som kan hända, värre är det ju om det är i slutet av säsongen och man missar betäckning helt pga ngt schabbel.
 
Sv: Icke tillmötesgående hingstägare

Jag tycker hingsthållaren verkar seriös, som inte skickar sperma på en hingst där provsvaren inte kommit. Vem vet, det kanske inte gick att få hingsten att lämna proven tidigare än så heller?
Att du kör stoet till seminstationen innan hingsten är tillänglig ska väl inte hingshållaren drabbas av, genom att tvunget ge dig rabatt?
 
Sv: Icke tillmötesgående hingstägare

Jag håller också med. Har själv varit i sitsen att hingst som jag varit intresserad av inte skickat in provsvar eller inte löst licens när jag velat skicka iväg mitt sto. Då får man antingen byta hingst eller vänta till nästa brunst.
 
Sv: Icke tillmötesgående hingstägare

Fast dom skickade ju sperman, eftersom att hingstägaren sa att dom skulle hinna få provsvaren dagen efter.
 
Sv: Icke tillmötesgående hingstägare

Med reservationen att inte använda seminen om svaret inte kommit. (Eller varit positivt, såklart.)
 
Sv: Icke tillmötesgående hingstägare

KL

Oavsett turerna i den här frågan, så är ALL kontakt med en stoägare marknadsföring.

Det är ytterst viktigt att sköta sina kort rätt och se till att behandla sin "kund" med respekt och stor välvillighet för att få en nöjd kund som i sprider vidare hur positivt mötet med hingsägaren/hållaren var.

God marknadsföring kan ex vara att vara ute i god tid med alla förberedelser och i frågan ovan kunde ju TS fått reda på att CEM provet var inskickat den 13 och att det fanns stor risk att svaret skulle dröja. Då hade TS kunnat ta ett beslut redan där, att chansa och veta förutsättningarna innan, eller byta hingst direkt.
 
Sv: Icke tillmötesgående hingstägare

Jag tycker helt klart att det är dålig stil. Vad förlorar man på att vara tillmötesgående och lämna lite rabatt? - INGENTING. Man vinner kunder som kommer igen och får ett gott rykte som även om något fel begåtts. Då har man överseende med det. Det gör inte ont att vara snäll.

Nu vet inte jag hur tidigt hingstägarna får skicka in sina prover men att göra det 2 dagar innan känns inte övertänkt om hingsten ska vara tillgänglig från den 15onde.
 
Sv: Icke tillmötesgående hingstägare

PRECIS !

Jag själv är just denna säsong intresserad av en hingst som står utomlands, denne har en representant i Sverige, en i Danmark och en i Tyskland.

Jag mailade representanten i Sverige och frågade efter dräktighetsprocent samt motilitet, fick svar att det var hingstens första år i avel men att han hade bra sperma.
Bra ??? Jag frågade efter siffror.

Jag mailade ägarna i både Danmark & Tyskland, får till svar att hans första föl kommer i år och att dräktighetsprocenten varit hög. Danskarna sa att hans motilitet var ca 80%, tyskarna sa 50-60%. Det är ju ett rätt stort spann däremellan.

Jag mailade då den svenska representanten för 3 veckor sedan och frågade vad dom egentligen stämde, inget svar. Mailade igen för 1 ½ vecka sen och påpekade att jag inte hade fått något svar.
Inte ett ord tillbaka.

Denna hingst skulle passa mitt sto bra, men pga representanternas dåliga service kommer jag inte använda honom.
 
Sv: Icke tillmötesgående hingstägare

Jag tycker hingsthållaren verkar seriös, som inte skickar sperma på en hingst där provsvaren inte kommit. Vem vet, det kanske inte gick att få hingsten att lämna proven tidigare än så heller?
Att du kör stoet till seminstationen innan hingsten är tillänglig ska väl inte hingshållaren drabbas av, genom att tvunget ge dig rabatt?

Fast om det nu inte gick att få hingsten att lämna proven tidigare, borde h-n inte lovat mig att han skulle vara tillgänglig från den 15:e. Att räkna med att få provsvaren inom två dagar anser jag är ganska vågat. Men självklart skulle varken h-n eller jag vilja att mitt sto seminerades med sperma utan provsvar!! Det har aldrig varit på tal.

Och jag behövde ju ingen sperma förrän just den 15:e, som hingsten skulle vara tillgänglig ifrån. Hade jag behövt tidigare hade jag, som sagt, tagit reservhingsten.

Att h-n inte ville ge mig någon rabatt är bara en liten del i sammanhanget. Hade h-n varit tydligare och mer tillmötesgående från början och redan fredagen den 15:e talat om att proverna var sent inskickade, och kanske URSÄKTAT det, hade vi aldrig hamnat i denna situation.
 
Sv: Icke tillmötesgående hingstägare

Jag håller också med. Har själv varit i sitsen att hingst som jag varit intresserad av inte skickat in provsvar eller inte löst licens när jag velat skicka iväg mitt sto. Då får man antingen byta hingst eller vänta till nästa brunst.

Fast nu visste jag ju inte att proverna inte var komna förrän på fredagen och hingstägaren var då säker på att de skulle komma på måndagen eller tisdagen. Hade jag vetat redan innan att proverna först skulle komma sent veckan efter, då hade ju självklart även jag valt en annan hingst.
 
Sv: Icke tillmötesgående hingstägare

PRECIS !

Jag själv är just denna säsong intresserad av en hingst som står utomlands, denne har en representant i Sverige, en i Danmark och en i Tyskland.

Jag mailade representanten i Sverige och frågade efter dräktighetsprocent samt motilitet, fick svar att det var hingstens första år i avel men att han hade bra sperma.
Bra ??? Jag frågade efter siffror.

Jag mailade ägarna i både Danmark & Tyskland, får till svar att hans första föl kommer i år och att dräktighetsprocenten varit hög. Danskarna sa att hans motilitet var ca 80%, tyskarna sa 50-60%. Det är ju ett rätt stort spann däremellan.

Jag mailade då den svenska representanten för 3 veckor sedan och frågade vad dom egentligen stämde, inget svar. Mailade igen för 1 ½ vecka sen och påpekade att jag inte hade fått något svar.
Inte ett ord tillbaka.

Denna hingst skulle passa mitt sto bra, men pga representanternas dåliga service kommer jag inte använda honom.

Har du verkligen frågat om motilitet och fått såna svar? Motilitet är hur spermierna rör sig innan man seminerar. Det varierar otroligt mycket beroende på vem som tittar, hur det skickats, vilken typ av mikroskop som används osv. Det har inget samband med fertilitet. Det finns hingstar vars sperma är helslö när man tittar på det i mikroskop men som ändå har jättebra dräktighet, och hingstar som har supersperma i mikroskopet men sen ändå tas ur avel pga att de inte är fertila!

Får du tidningen Showjumping? Om inte så be få låna någons tidning av sista nummret, där intervjuades de bäste seminveterinärerna angående fertilitet och dräktighet.

När det sen handlar om dräktighetsprocent så är det inte heller en lätt sak att svara på, i Tyskland redovisas den inte någonstans. Har din hingst varit verksam i Sverige innan så kan du se det på blup och språngrulla men det ska du verkligen ta med en nypa salt. Importhingstarna får ofta ganska få ston vilket inte gör att siffrorna säger ngt, plus att fölen ibland reggas i andra förbund och därför inte syns...

Däremot så håller jag med om att det är dålig service att inte svara!!
 
Sv: Icke tillmötesgående hingstägare

Jag tycker hingsthållaren verkar seriös, som inte skickar sperma på en hingst där provsvaren inte kommit. Vem vet, det kanske inte gick att få hingsten att lämna proven tidigare än så heller?Att du kör stoet till seminstationen innan hingsten är tillänglig ska väl inte hingshållaren drabbas av, genom att tvunget ge dig rabatt?

När man tar CEM-prov så får hingsten avslappningsmedel så han ska släppa ut penisen samt att man ska kunna gojsa omkring ganska långt upp med en tops innanför penishuden, det känns nog en hel del....:eek:

Det handlar inte så mycket om att hingsten inte vill lämna provet, inte vad jag lärt mig iallafall.


Jag vet inte hur det görs i resten av Sverige men när jag gjorde det på min hingst ( import därför det gjordes ) så skickade veterinären iväg proverna....samma dag de togs...

Och om det är fallet här så är det oseriöst att säga att man börjar tappa hingsten den 14e men tar prov och skickar in dem den 13e....finns ingen chans att man ska få svar på en dag !

Minst 1 vecka får man räkna med, kanske speciellt i april när många skickar in prover.
 

Liknande trådar

Avel Behöver lite input. Betäckte mitt sto för första gången i år, hon är 11 år och hon har inte varit betäckt tidigare vad jag vet...
Svar
10
· Visningar
1 112
Avel Hej hej! Hur skulle ni ta ställning till om man har en häst på stuteri och ger stuteriet tydliga instruktioner om vad som gäller och...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
31 983
Senast: iNHALE
·
Avel Ska inseminera mitt 5-åriga sto, första gången. Tidigare har jag använt mig av naturlig betäckning och har ju då lämnat stona hos hingst...
Svar
6
· Visningar
1 409
Senast: Novalisa
·
Avel Jag har ett sto på 14år som varit dräktig 4gånger. Första gången hon var dräktig var 2014 men då kastade hon så då betäckte man henne...
2
Svar
36
· Visningar
6 542
Senast: Masse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp