Icke tillmötesgående hingstägare

Sv: Icke tillmötesgående hingstägare

När man tar prov på seminhingstar topsar man på 3 olika ställen, samt att ett prov ska vara från sperman. Alltså måste man få hingsten att tagga upp och hoppa på bocken och lämna sperma.
Så man kan inte ge dom lugnande för att ta proven.
 
Sv: Icke tillmötesgående hingstägare

Jag fortsätter:
och den dagen man bestämt med veterinären att proven ska tas är det ofta viktigt att ha ett brunstigt sto tillgängligt.
Och är det sto man tar fram bara "halvbrunstigt", och efter lite teasing slår i väggen, så kanske hingsten tappar lusten, och inte hoppar på bocken.
Och är det dessutom iskallt ute, med snöblask, förstår jag att det inte är så bara att ta provet en bestämd dag.
 
Sv: Icke tillmötesgående hingstägare

När man tar prov på seminhingstar topsar man på 3 olika ställen, samt att ett prov ska vara från sperman. Alltså måste man få hingsten att tagga upp och hoppa på bocken och lämna sperma.
Så man kan inte ge dom lugnande för att ta proven.

Stämmer inte.
Det man letar efter i sperman är EAV-Virus och det kapslar in sig i de accessoriska könskörtlarna, dvs tex prostata eller bulbourethralkörtlarna vars huvudsakliga uppgift är att producera bland annat preejakulat som innehåller hjälpämnen till sperman.
Viruset följer med preejakulatet ut och preejakulat kan man få av hingsten utan att den hoppar på bock, antingen genom att hetsa den över boxkanten eller genom att ge muskelavslappnande/lugnande, tex Plegicil eller Domosedan.
EAV kan även testas via blod, men om man hittar antikroppar i blodet så måste ett andra test till för att utesluta att hingsten utsöndrar virus i sperman och på så vis smittar stona. Därför är det enklast att testa på sädesvätska/preejakulat direkt.
CEM testas som sagts tidigare via svabtester.
 
Sv: Icke tillmötesgående hingstägare

Jag fortsätter:
och den dagen man bestämt med veterinären att proven ska tas är det ofta viktigt att ha ett brunstigt sto tillgängligt.
Och är det sto man tar fram bara "halvbrunstigt", och efter lite teasing slår i väggen, så kanske hingsten tappar lusten, och inte hoppar på bocken.
Och är det dessutom iskallt ute, med snöblask, förstår jag att det inte är så bara att ta provet en bestämd dag.

Isåfall är det ju ännu viktigare att man verkligen börjar i god tid, kanske tom en månad innan man tänkt sig börja tappa....tycker jag.

Att få fram ett brunstigt sto är kanske inte så lätt om vädret är kallt och blaskigt MEN det är nu inte vädret som gör att stona brunstar utan det är främst dygnsljuset.....
Och en hingst är en hingst, han låter sig nog sporras av ett sto även om vädret är trist ;)

Är halvblodshingstar så "känsliga" ?

Det är väl lite den som håller i hingsten som oxå bör ha kunskap om när det kan vara läge att ta bort han från stoet innan hon sparkar och släppa han på bocken.....

NU har jag verkligen ingen kunskap eller erfarenhet av semin och tappning då jag endast kör naturligt med min hingst ( är dessutom inget halvblod ) så jag kanske är ute och cyklar helt....:angel:
 
Sv: Icke tillmötesgående hingstägare

När man tar prov på seminhingstar topsar man på 3 olika ställen, samt att ett prov ska vara från sperman. Alltså måste man få hingsten att tagga upp och hoppa på bocken och lämna sperma.
Så man kan inte ge dom lugnande för att ta proven.

Ja, veterinären tog 3 tops, eller kanske det bara var 2 men fler än 1 var det iallafall, från min hingst oxå men det behövdes ingen ejakulation så att säga utan det räckte med lugnande/avslappnande medel.....jag tittade inte så jättenoga så jag vet inte hur eller vart han tog de 3 olika topsen nånstans....

Men nån sperma behövdes inte, såvitt jag vet.

Fast det är möjligt det är annorlunda med seminhingstar, vad vet jag :idea:
 
Sv: Icke tillmötesgående hingstägare

Jag tror inte vi gjort fel i alla år...?
Vi testar alla hingstar med 4 tops. 3 topsar på penis, den 4 doppas i sperma eller, i värsta fall, preejakulat.
Och på provsvaren står det CEM-svar på alla 4proven.

På hingstar som ej står på semin, dvs naturlig betäckning, eller importhingstar som testas, så räcker det med 3 tops.
 
Sv: Icke tillmötesgående hingstägare

Vi testade nyss en hingst och är tämligen säker på att vi gjorde som du.
 
Sv: Icke tillmötesgående hingstägare

Jag fortsätter:
och den dagen man bestämt med veterinären att proven ska tas är det ofta viktigt att ha ett brunstigt sto tillgängligt.
Och är det sto man tar fram bara "halvbrunstigt", och efter lite teasing slår i väggen, så kanske hingsten tappar lusten, och inte hoppar på bocken.
Och är det dessutom iskallt ute, med snöblask, förstår jag att det inte är så bara att ta provet en bestämd dag.

Nu kan inte jag inte mycket om semin, men som jag fattat det så var det ju bestämt ganska långt innan att hingsten skulle i avel den 15:e april?

I princip hade väl hingstägaren kunnat börja försöka ta proverna redan den 15:e mars, eller ännu tidigare? Det är ju inget som tvingar en att vara ute i sista sekunden, när man vet om lång tid innan att till den 15:e måste allt vara klart, för då står stoägarna med sina ston på seminstation och bara väntar.

Och om det nu är så att hingstägaren under någon månads tid har försökt att få hingsten att lämna spermaprov, men det inte gått, så undrar jag hur lämplig den hingsten är som avelshingst, om det är så svårt att få den att släppa till? Det måste ju vara en mardröm att försöka få dräktigt med en hingst som i bästa fall kan tänka sig lämna sperma en gång per månad.
 
Sv: Icke tillmötesgående hingstägare

Ja jag fick dom svaren, och nej motilitet har inte alltid med dräktigheten att göra.

Jag fick dessutom svaren att han väntar sina första föl i år av danskarna, men den svenska representanten säger att det är hans första år i avel.

Mäter man inte dräktighetsprocent i Danmark heller ?
 
Sv: Icke tillmötesgående hingstägare

´Jag tycker att det är dålig stil och jag skulle personligen aldrig vända mig till en sådan hingstägare igen!
jag har råkat ut för dålig hantering hos en seminstation och kommer därför aldig åka till dem igen, skulle ev. kunna tänka mig att använda någon av deras hingstar då de ändå visade lite goodwill på slutet.
 
Sv: Icke tillmötesgående hingstägare

Kanske uttryckte mig otydligt, nej, du har inte gjort fel på något sätt. Det jag avsåg var att man kan ge muskelavslappnande/lugnande och ändå få proven man behöver.
 

Liknande trådar

Avel Behöver lite input. Betäckte mitt sto för första gången i år, hon är 11 år och hon har inte varit betäckt tidigare vad jag vet...
Svar
10
· Visningar
1 112
Avel Hej hej! Hur skulle ni ta ställning till om man har en häst på stuteri och ger stuteriet tydliga instruktioner om vad som gäller och...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
31 983
Senast: iNHALE
·
Avel Ska inseminera mitt 5-åriga sto, första gången. Tidigare har jag använt mig av naturlig betäckning och har ju då lämnat stona hos hingst...
Svar
6
· Visningar
1 409
Senast: Novalisa
·
Avel Jag har ett sto på 14år som varit dräktig 4gånger. Första gången hon var dräktig var 2014 men då kastade hon så då betäckte man henne...
2
Svar
36
· Visningar
6 542
Senast: Masse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp