Idag ändras allt

Nu är det sista dagen som jag är här. För IDAG ska jag flytta till ett hvb hem. Jag hade ju som ett mål att jag ville bli ut skriven för nyår men då ville jag ju få komma HEM och inte till nåt sånt ställe. Så är ju inte som jag klarade det målet då.
Men ja iallafall så ska jag flytta dit idag då som känns jätte konstigt. För jag känner ju INGEN där och vet jätte lite om hur allt gårtill och allt sånt. Och jag är jätte dålig på att lita på dom jag inte känner och typ säga hur jag mår eller sånt. Så är jätte rädd att det kommer bli sådär så jag inte kan säga nånting och då är det ingen som jag kan få fram nånting till där. För som nu så är det tillexempel en av dom bra sköterskorna som märker ifall hon kanske ska fråga lite mera hur det är och så ifall jag inte kan säga. Och kan messa pappa ifall jag inte kan säga nåt. Men där är det ju ingen som vet hur jag är liksom så då kan jag inte det.
Och vad jag vet så är det inte låst där utan dom får inte låsa in en. Och dethär är säkert olika på olika ställen men iallafall som jag har sett och läst så är det jätte mycket möjlig heter att göra dåliga saker. Och det är också jätte jobbigt isåfall för ifall jag inte litar på nån där och inte kan säga ifall jag mår skit liksom så är det ju mycket större chans att jag gör dåliga saker också. Och isåfall OM jag skulle göra det så ifall jag skulle ångra mig så blir det också jätte svårt för jag inte känner nån.
Så ja det är jätte många saker som jag är nervös för och så. Och bara hur allt funkar och med typ mat och skola och allt sånt och om man har terapi och bara rädd för ALLT. Och att jag har inte fått säga hejdå till O eller hundarna så det känns också skit och som jag sviker dom. Eller jag vet att dom nog inte tänker så men jag kan ändå inte fåbort att dom kanske undrar varför jag bara är borta och aldrig kommer till dom ifall jag inte bryr mig mera och så. Och typ att jag känner det som jag är över given av alla och ingen bryr sig eller nånting men så kanske dom tror så om mig. Och jag vill verkligen INTE att dom ska tro att jag inte VILL vara hos dom men jag kan ju inte ändra det alls. Så det är också skit jobbigt.
Och att jag vet ingenting hur jag borde vara liksom eller vad jag ska göra eller nånting. Eller ja ska väl vara migsjälv tycker dom flesta men om jag BARA ska vara migsjälv och som jag känner så vill jag inte prata med nån eller göra nåt utan bara gömma mig och försvinna. Men det kan jag ju inte. Så vet liksom inte hur dom för väntar sig att jag ska vara så jag inte gör allt fel bara.
Iallafall så förlåt att det här är dåligt skrivet och så men ville bara försöka få ut lite och typ skriva lite hur det känns justnu bara. Och jag vet INGET om regler och så på hvb hemmet så har ingen aning ifall man får ha sin telefon och dator och sånt eller om man inte får eller nånting. Så ingen aning ifall jag kommer kunna skriva heller så bara så ni vet ifall jag bara försvinner så kanske man inte får det. Men somsagt jag har ingen aning så man kanske får ha allt somvanligt också men bara OM.
 

Nu jobbar kp och M :heart Så har varit med M ett tag. Men skulle egentligen vilja eller behöva prata om en sak med kp men det känns inte som det kommer gå idag alls. Så vet inte hur jag ska göra då ifall jag ändå ska försöka eller ifall det bara är o nödigt då om jag ändå inte kommer kunna säga det jag vill.

Även om du inte kan säga det du vill just i dag, så är bara det att du tänkt tanken ett viktigt första steg på vägen.
Ni kanske kan prata om något annat, mindre svårt, till en början?
 
Även om du inte kan säga det du vill just i dag, så är bara det att du tänkt tanken ett viktigt första steg på vägen.
Ni kanske kan prata om något annat, mindre svårt, till en början?
Ja kanske fast skulle varit bra om jag kunde säga det idag. Och vet inget annat att prata om heller.
 
Ja kanske fast skulle varit bra om jag kunde säga det idag. Och vet inget annat att prata om heller.

Du kanske kan börja med att prata om M, om det är lättare? Fråga vad för mat han gillar, om hon börstar honom varje dag, om han kan några trick, till exempel... och så kan du säga att han är den enda du känner dig helt trygg och lugn med, men att du försöker lita på KP med... så kanske det blir lättare att komma in på det du vill säga sedan?
 
Kan du måla eller skriva en lapp till KP om det du vill säga?
Eller vill du att vi hjälper dig formulera dig?
Jag kan inte rita det iallafall men kan väl kanske skriva en lapp men vet inte hur jag ska skriva. Och vet inte ifall ni här kan hjälpa med hur jag kan skriva heller för då måste jag ju ändå få ordning på det här först och det går inte heller.
Men jag har tänkt typ helatiden att jag ska men när det blir nåt till fälle så går det ändå inte. Så vet inte hur jag ska bara börja eller typ göra så det blir ett till fälle att prata. Men det som nån skrev att börja prata om M kanske kan fungera iallafall.
 
Kan du börja med att bara säga eller skriva att det är något du behöver prata om?
Så vet kp i alla fall det, även om du kanske inte kan säga mer än det just nu.
Så kanske hon kan hjälpa vid tillfälle att skapa en lugn situation där det går bättre att fortsätta prata senare?
 
Jag kan inte rita det iallafall men kan väl kanske skriva en lapp men vet inte hur jag ska skriva. Och vet inte ifall ni här kan hjälpa med hur jag kan skriva heller för då måste jag ju ändå få ordning på det här först och det går inte heller.
Men jag har tänkt typ helatiden att jag ska men när det blir nåt till fälle så går det ändå inte. Så vet inte hur jag ska bara börja eller typ göra så det blir ett till fälle att prata. Men det som nån skrev att börja prata om M kanske kan fungera iallafall.

Åh jag känner så väl igen det! Att det är omöjligt att komma på en början. Numera börjar jag istället med att säga/skriva att det är något jag behöver säga/prata om men jag vet inte hur. På någotvis så brukar det hjälpa min hjärna att liksom gå vidare till nästa steg att försöka formulera Vad. Istället för att vara fast redan innan på hur/om/när jag ska försöka typ.

Sedan tycker jag det brukar vara lättare om den jag vill prata med frågar lite. Gärna så jag kan säga ja eller nej. Typ inom vilket område ämnet är eller om vi pratat om något liknande innan. Då kan den ju också fortsätta ställa frågor så man kanske närmar sig ämnet.

Kanske kan kp på sikt hitta ett sätt att hjälpa dig få fram vad du vill på något liknande vis när det är jobbiga grejer? Bara att kp vet du vill få sagt något kanske räcker som en början att ge er båda mer hjälp.

Och otroligt modigt och bra av dig att kontakta den andra personalen 😍 Så synd bara att den inte hade tid när du gjort en sådan stor grej (ja det ÄR en stor grej! Hade varit det för mig också!) ❤
 
Jag är sååå jävla trött på migsjälv. Skulle ju försöka prata om en sak med kp och hade skrivit lite typ inledning på en lapp. Så började visa den och hon frågade en sak och det bara var HELT stopp. Så kunde inte svara och kunde inte säga nånting. Och det gick inte att få fram nånting utan var HELT o möjligt så blev jag mer frusterad bara och mera ångest och blev skit jobbigt. Och fick en typ panik attack och kunde inte säga NÅNTING av det jag ville så allt bara var helt i onödan.
Hatar hatar hatar att jag är såhär jävla dum och konstig.
 
Synd att det blev så, men KP verkar vara en klok person så det löser sig nog. Det var modigt av dig att ta initiativ till att prata.
Jag vill inte verka som jag bara säger mot men alltså det är inte så enkelt så det bara kommer lösa sig för kp är en klok person. Och hon är jätte bra så menar inte nåt dåligt om henne men ifall jag inte KAN få ut saker fast jag försöker och gör mitt bästa jag kan så spelar det ju ingen roll hur bra och snäll och allt sånt den personen jag försöker säga det till är. Utan det är ju JAG som är problemet då så det inte går och ifall jag inte kan få fram saker så kan jag ju inte få bra hjälp heller så då blir allt helt o nödigt och dumt. Och då hjälper det inte om det är modigt att försöka heller ifall jag ändå inte kan.
 
Jag vill inte verka som jag bara säger mot men alltså det är inte så enkelt så det bara kommer lösa sig för kp är en klok person. Och hon är jätte bra så menar inte nåt dåligt om henne men ifall jag inte KAN få ut saker fast jag försöker och gör mitt bästa jag kan så spelar det ju ingen roll hur bra och snäll och allt sånt den personen jag försöker säga det till är. Utan det är ju JAG som är problemet då så det inte går och ifall jag inte kan få fram saker så kan jag ju inte få bra hjälp heller så då blir allt helt o nödigt och dumt. Och då hjälper det inte om det är modigt att försöka heller ifall jag ändå inte kan.
Vad frustrerande ! Känner med dig :heart
 
Så jobbigt!! 😔 För mig utifrån ser det dock ut som att du tagit jättemånga steg framåt mot att lyckas prata mera på kort tid. Du har dels kontaktat någon annan än kp och del både vågat säga till kp att du vill prata och börjat på en inledning. Jag fattar att det känns helt lönlöst när du ändå inte kommer hela vägen fram men det är ändå i sig otroligt viktiga och bra steg du tagit. Men fattar att det INTE är känslan just nu såklart. Hoppas M kanske hunnit trösta lite åtminstone ❤
 
Jag är sååå jävla trött på migsjälv. Skulle ju försöka prata om en sak med kp och hade skrivit lite typ inledning på en lapp. Så började visa den och hon frågade en sak och det bara var HELT stopp. Så kunde inte svara och kunde inte säga nånting. Och det gick inte att få fram nånting utan var HELT o möjligt så blev jag mer frusterad bara och mera ångest och blev skit jobbigt. Och fick en typ panik attack och kunde inte säga NÅNTING av det jag ville så allt bara var helt i onödan.
Hatar hatar hatar att jag är såhär jävla dum och konstig.

Vad trist att det blev så! :heart Förstår att det känns hopplöst just nu, men bara för att det inte gick i dag, så betyder inte det att det inte kommer gå alls. Det är som när man ska lära sig cykla, även om man ramlar och inte får till det i början så måste man inte ge upp, till slut så går det. :heart

Stor kram!
 
Jag vill inte verka som jag bara säger mot men alltså det är inte så enkelt så det bara kommer lösa sig för kp är en klok person. Och hon är jätte bra så menar inte nåt dåligt om henne men ifall jag inte KAN få ut saker fast jag försöker och gör mitt bästa jag kan så spelar det ju ingen roll hur bra och snäll och allt sånt den personen jag försöker säga det till är. Utan det är ju JAG som är problemet då så det inte går och ifall jag inte kan få fram saker så kan jag ju inte få bra hjälp heller så då blir allt helt o nödigt och dumt. Och då hjälper det inte om det är modigt att försöka heller ifall jag ändå inte kan.
Vad jättefrustrerande det måste varit att vilja och sen bara bli blockerad! ❤️

Men när man ska få vård kan det faktiskt vara bra att sånt här sker. För då får KP och läkare etc se hur det kan bli. Och så kan de lättare fundera ut hur de ska hjälpa dig när det låser sig.

Ibland när jag jobbar som tränare så får jag elever som berättar om ett problem. Men på lektionerna händer aldrig det problemet som brukar hända. Då kan jag inte hjälpa dem lika bra som om jag faktiskt själv får se och uppleva situationerna med problemet.
Lite så kan det vara för dig med KP/läkare/psykolog.
Och ja, det är du som måste prata. Men de kan hjälpa dig lura den delen av din sjukdom som hindrar dig. Och ju mer information de får kring hur du mår desto bättre kan de hjälpa dig. Och informationen måste inte bara vara sånt du berättar/skriver etc. Det är också jättemycket info i när det låser sig, hur du reagerar då etc.

Jag tycker du gjort jättestora framsteg på mkt kort tid vad gäller att prata, skriva etc om hur du känner och mår till vården.
Resten kommer! ❤️
 
Vad jättefrustrerande det måste varit att vilja och sen bara bli blockerad! ❤️

Men när man ska få vård kan det faktiskt vara bra att sånt här sker. För då får KP och läkare etc se hur det kan bli. Och så kan de lättare fundera ut hur de ska hjälpa dig när det låser sig.

Ibland när jag jobbar som tränare så får jag elever som berättar om ett problem. Men på lektionerna händer aldrig det problemet som brukar hända. Då kan jag inte hjälpa dem lika bra som om jag faktiskt själv får se och uppleva situationerna med problemet.
Lite så kan det vara för dig med KP/läkare/psykolog.
Och ja, det är du som måste prata. Men de kan hjälpa dig lura den delen av din sjukdom som hindrar dig. Och ju mer information de får kring hur du mår desto bättre kan de hjälpa dig. Och informationen måste inte bara vara sånt du berättar/skriver etc. Det är också jättemycket info i när det låser sig, hur du reagerar då etc.

Jag tycker du gjort jättestora framsteg på mkt kort tid vad gäller att prata, skriva etc om hur du känner och mår till vården.
Resten kommer! ❤️
Jag menar inte att du har fel nu eller att det är nåt dåligt eller nåt sånt. Utan du har säkert rätt om allt men jag skulle ändå hellre kunna bara vara normal och säga det jag vill och inte bli så konstig och dum i huvudet.
 
Jag menar inte att du har fel nu eller att det är nåt dåligt eller nåt sånt. Utan du har säkert rätt om allt men jag skulle ändå hellre kunna bara vara normal och säga det jag vill och inte bli så konstig och dum i huvudet.
Förstår absolut att du skulle vilja kunna prata fritt. Och att inte kunna det måste vara jättejobbigt! Speciellt när det är så viktiga saker man vill och behöver få ur sig. ❤️
 
Iallafall så igår somnade jag när jag hade M i mitt rum så det var bra :heart Men sen vaknade jag typ vid fyra eller runt då och då var det mycket jobbigare igen med ångest och sånt. Så försökte inte tänka på det och försökte tänka på bra saker liksom så jag kunde somna igen men det gick inte. Så tillslut gjorde jag ändå en lite dum sak men då blev det iallafall lite mindre ångest efter ett tag så kunde sova lite till.
Men ja nu börjar det bli lite mera ångest igen och jobbiga tankar så igen så är det bara jobbigt.
 

Liknande trådar

L
  • Artikel
Dagbok Det händer såmycket helatiden. Jag har tagit upp skolan igen och jag galopperade på ridningen förra veckan som jag skrev om ❤️ Och även...
Svar
12
· Visningar
759
Senast: LiviaFilippa
·
L
  • Artikel
Dagbok Nu är det påsk igen och det är den värsta hög tiden förmig. Så justnu på minner väldigt mycket om väldigt jobbiga saker. Men det är ändå...
2
Svar
32
· Visningar
1 539
Senast: Flixon
·
L
  • Artikel
Dagbok Jag ville göra en egen dagboks tråd om dethär för att det är mera djupa tankar och så och jag vill inte blanda hop det med liksom...
Svar
15
· Visningar
1 283
Senast: SiZo
·
  • Artikel
Dagbok Hej! Jag har fått veta en sak som kommer göra denhär sommaren till den bästa på flera flera år! Och jag ville verkligen få ha en dagboks...
2
Svar
25
· Visningar
1 917
Senast: Nox
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCV
  • Glass
  • Strejk

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Kattsnack 10
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp