Bukefalos 28 år!

Idag small det ordentligt... (Långt)

Sv: Idag small det ordentligt... (Långt)

*KL*

Tycker det låter som en rastlös schäferhane som behöver utlopp för sin energi. Att promenera i 1,5h per dag och lite "uppgifter" är inget som tröttar ut en aktiv bruksras!

Dessutom förstår jag inte vad ett MH ska vara bra för? Jag vet många idiothundar som klarar av ett MH. Min Beauceron klarade sitt MH och Korning (med undantag för skotten) trots att han är ett nervöst vrak ;)

Tyvärr har jag svårt att se att era stora (ja, jag tycker ni har mycket problem med hunden!) skulle kunna försvinna helt. Problemet har hela tiden eskalerat så jag skulle rekommendera en omplacering (förhoppningsvis till en kompetent uppfödare?) för er skull och hunden!
 
Sv: Idag small det ordentligt... (Långt)

KL

Jag läser här att de flesta pratar om schäfrar och om hur de är, hur de ska tränas etc etc - denna hund är inte reggad=inte ens säkert enbart schäfer i hunden? Kan alltså ha andra rastypiska drag i sig som vi inte känner till.

Jag har haft ett antal schäfrar och i nio fall av tio har de INTE uppvisat ett sådant beteende, oavsett träningsgrad. Att de har energi, ja - de har mycket jaktkamplust, ja - de vallar, ja; men från det till att jaga, bita och bli blockerad, inte gå att bryta, morra på folk m m oönskade beteenden, det är INTE typiskt schäfrar som får "för lite träning". Det är i mina ögon en mentalt icke stabil hund alt en hund som är smärtpåverkad. Jag har varit med om två schäfrar med liknande "egenskaper", båda två visade sig ha defekter/skador i rygg resp armbåge/höft - båda två avlivades. Det finns i mina ögon absolut ingen anledning att ha en sådan hund, det är varken sjysst mot hunden eller mot ägaren. Att börja krångla med omplacering och försöka träna bort att en hund blockerar sig, det är frågan om det är så snällt gentemot hunden egentligen? Att behålla den och stänga in den i tid och otid, är det så snällt mot hunden?

Det låter hemskt negativt, jag vet, men för hundens bästa och för ert bästa är det den rekommendation jag skulle ge - utifrån det du har beskrivit här.
 
Sv: Idag small det ordentligt... (Långt)

Fast du utgår ifrån att en omplacering är negativ. Vem säger att någon annan inte styr upp hunden bättre än nuvarande ägare?

Ska man ta bort alla hundar man själv inte klarar av?
 
Sv: Idag small det ordentligt... (Långt)

Har bara läst TS.

Jag hade omplacerat hunden eller avlivat punkt.
Har själv levt med en hund där vi tänkte "tänk om" konstant hela tiden, vändningen kom en dag när tanken faktiskt blev realitet.
Vill aldrig hamna i en liknande situation igen.

Edit ,ska kanske tillägga att i mitt fall handlade det inte om en bruksras,hunden var totalgenomgången av vet.(dock ej frisk) utredd av beteendevetare och allsköns raskunninga,det är aldrig ett lätt beslut vilket man än tar,men jag har lärt mig vart mina gränser går.
 
Senast ändrad:
Sv: Idag small det ordentligt... (Långt)

Var bannade jag eller sa att hon gjort ett dumt val? Jag kanske uttryckte mig oklart, men jag forsokte illustrera hur lite TS vet/forstar om en brukshund ... och hur mycket hon har att lara sig om hon vill fixa problemet. Jag anser inte att "hon sitter i den sits hon sitter i" ... da jag tror att hunden mycket val kan laras vad som ar acceptabelt och inte ... om TS ar beredd att ta jobbet det innebar.
Jag kanner mig latt allergisk mot attityden att det ar fel pa hunden och synd om TS ...
QUOTE]

Vi menar samma sak men ur olika perspektiv.
Jag menar att hon sitter där hon sitter och får arbeta sig fram därifrån, och jag har väl aldrig påstått att jag tycker synd eller inte om TS?
Detta handlar väl om hunden, inte om huruvida det är synd om TS eller ej?

Jag har heller aldrig sagt att jag inte tror att hunden kan läras att bli bättre, om du läser mina tidigare inlägg också nästa gång så kanske vi kan undvika såna här missförstånd :)
Skrev att jag tyckte hon skulle ta kontakt med en tränare och jobba sig framåt med hjälp av denne, och även att om tiden inte räckte till fundera på en annan lösning.
 
Sv: Idag small det ordentligt... (Långt)

(Bara läst ts)

Ni har tre allternativ som jag ser det:

*Ta bort
*Omplacera
*Skaffa hjälp och träna mer

För det första så skulle jag göra en fullständig veterinärkoll,speciellt nu när han blivit sparkad av hästen,sen utgå från den.

Han är bara två år,så det kan så klart gå att träna bort,men frågan är om hunden kommer få förtroende för er,och om ni kommer få förtroende för den,om inte,omplacera den!

Din sambo är ju redan inne på att ta bort honom,så ni måste ju sätt er ner och prata igenom allt hur ni ska göra.

En schäfer behöver ju verkligen få arbeta,får han verkligen vad han behöver? Både fysiskt och psykiskt? Finns det mer tid att ge honom,för det verkar som om han behöver det.

JAG tycker dock att han har gjort bort sig för länge sen,om han huggit hästen så pass mycket,och även er vid tre olika tillfällen så är det ingen hund jag skulle vilja ha kvar,samtidigt förstår jag hur otroligt ont i hjärtat det gör att göra sig av med sin vän!

Jag har själv en hund av "svår" ras,och skulle han börja bete sig så där så skulle han ryka ganska fort,en gång är ingen gång (så länge det såklart inte är nån annan människa,djur,eller ett barn,då blir det inga mer chanser) ,men sen så skulle jag låta han få somna in,men nu är min så pass gammal så OM han börjar bete sig illa så skulle det nog bero på åldern,trötthet,smärta i kroppen,kanske senil... Och så klart så skulle jag inte omplacera en sån gammal hund,så då skulle han få sluta sina dagar.

Vad ni än väljer att göra så ordnar det sig säkert,bara ni inte fortsätter som ni gjort nu,för det verkar tyvär inte funka....
 
Sv: Idag small det ordentligt... (Långt)

Fast du utgår ifrån att en omplacering är negativ. Vem säger att någon annan inte styr upp hunden bättre än nuvarande ägare?

Ska man ta bort alla hundar man själv inte klarar av?

Håller med dig o flertalet andra.

kl
Hunden är vetutredd tidigare men bör absolut kollas upp snarast av vet efter sparkarna.
TS bör kontakta en hundförare hos polisen så att hunden får genomgå ett L-test, sen får man utgå ifrån det.
Om någon vill ha den till tjänst, fine, andra kunniga är svårare att få tag på för en oreggad hund.

Vad gäller hur Schäferhanar som är understimulerade så har jag träffat en del i mina dar o de har varit väldigt lik denna.

Flera skriver om det med att hunden bitit dem 3 ggr, uppenbarligen så har de som skrivit så lika dålig koll som TS om vad omriktade beteenden innebär.


Hittar TS ingen som vill ha/kan klara av hunden så är det bara att ta bort den, för dess egen o deras egen skull.
 
Sv: Idag small det ordentligt... (Långt)

Lycka till TS.. hur det än går.
 
Sv: Idag small det ordentligt... (Långt)

Jag har träffat många hundar som blivit "blockerade" av en eller annan anledning och flera av dessa har ändrat beteende efter att ägarna har börjat träna hunden på rätt sätt. Är man orolig för att hunden faktiskt är smärtpåverkad så kan man ju prova att sätta hunden på smärtstillande någon månad eller två. Min egen schäferblandras var 100 resor värre än TS hund, på henne syntes ingen som helst förändring i beteende när hon gick på smärtstillande. Problemet löstes med (rätt) träning och hunden lever än idag och är nästan 16 år.
 
Sv: Idag small det ordentligt... (Långt)

Jag har inte lusläst alla svar, men jag får en känsla i din tråd att du har givit upp. Även om du älskar din hund, vilket jag inte betvivlar, så tar det för mycket på dig. Och jag håller med.

Det som skrämmer mig lite i din berättelse är att han inte lyssnar på dig utan fortsätter att attackera "din" egendom. Är det just dig har inte visar respekt eller gör han det även mot andra? Kan man ta maten/ben ifrån honom?

Det andra som får mig att fundera lite är att hunden inte "lär" sig av två rejäla smällar från hästen. Vår hund lärde sig på en gång att hästar ska man nog ha på en armslängds avstånd. Han var förvisso inte alls aggressiv mot hästarna utan bara totalt orädd för dem och sprang in mellan benen och hur som helst. En dag fick en häst nog och gav honom en ordentlig knuff med bakbenet. Jag tror inte att hästen menade att skada utan snarare att markera att den inte tolererade honom SÅ nära. Hunden pep till och sprang där ifrån och nu håller han sig undan ung minst 2 m och står någon häst i stallgången går han inte in i stallet.

Jag tycker du har två val antingen omplacering eller ta bort den. Omplacering är svårt, det måste ju bli "rätt" personer som får hunden. Ta bort den, ja då riskerar varken hund eller någon anna bli skadad men å andra sidan är det en ung hund som kanske blir hur bra som helst i en annan miljö. Svårt...
 
Sv: Idag small det ordentligt... (Långt)

Fast du utgår ifrån att en omplacering är negativ. Vem säger att någon annan inte styr upp hunden bättre än nuvarande ägare?

Ska man ta bort alla hundar man själv inte klarar av?

Duktiga personer vill ju sällan aldrig ha oreggade hundar ju. Det är ingen reggad schäfer. Undantaget är väl till tjänst då, en oreggad hund kan ju åxå L-testas och säljas till väktare eller polis så jag tycker absolut att TS ska kontakta polisen och fråga om det.

Ang MH så är det klart att en massa vrak kan ta sig igenom det men det ger ju en fingervisning om hundens mentalitet. Nu är det ju tyvärr en oreggad hunda men om det hade varit en reggad schäfer hade man kunnat börja med ett MH och om det hade varit bra hade man haft en bättre uppfattning om ifall det hade varit nån idé att L-testa hunden och sen försöka sälja den till tjänst. Som det är nu är det ju svårare att avgöra om hunden kan vara tjänstematerial, på TS beskrivning kan den vara både en riktigt bra hund och ett vrak liksom det går ju inte att avgöra :crazy:

Ang att be uppfödare om råd eller lämna tillbaka hunden dit så kan man nog glömma det, de enda som föder upp oreggade schäfrar är ju oseriösa stollar tyvärr.
 
Sv: Idag small det ordentligt... (Långt)

Att de har energi, ja - de har mycket jaktkamplust, ja - de vallar, ja; men från det till att jaga, bita och bli blockerad, inte gå att bryta, morra på folk m m oönskade beteenden, det är INTE typiskt schäfrar som får "för lite träning". Det är i mina ögon en mentalt icke stabil hund alt en hund som är smärtpåverkad.


Hur menar du, att jaga och även gå på byten är väl ingen onormalt beteende för en hund med mkt jaktkamplust? Hunden fattar ju inte skillnad på en häst och en älg/rådjur... Alla bra bruksschäfrar vill väl dra efter vilt tills man lär dem annat? Att omrikta och bita ägaren i situationer när hunden är upprörd t ex på andra hundar är väl heller inte så märkligt? Och att en okunnig ägare inte kan bryta oönskade beteenden är väl heller inte så konstigt.

Det enda jag kan hålla med om är att bra hundar inte morrar på folk i tid och otid, men om hunden upplever ägaren som tillräckligt osäker så kan den ju börja vakta honom/henne som en resurs.

Annars tror jag faktiskt att det kan vara en understimulerad, ouppfostrad hund som absolut skulle gå att få ordning på. Det kan åxå vara ett avlivningsobjekt med stora mentala brister, jag tycker att det är helt omöjligt att avgöra på TS beskrivning?
 
Sv: Idag small det ordentligt... (Långt)

Efter tränare osv, om du fortfarande inte klarar av hunden. Ring polisen. Jag tycker att han låter som en hund som skulle passa utmärkt som tjänstehund med en hundförare som kan göra honom säkrare på sig själv och ge honom mycket mer stimulans än ni kan med häst osv som tar tid.

En hund som inte är trygg är väl inget för polisen?! Jag undrar va du tycker att polisen ska ha för hundar egentligen?

Ne rent krasst är de så här att jo de finns hundar som föds med dålig metalitet men sedan är de så att TS och sambon inte har lyckats haft kontroll på det. Att den jagar hästar och katter ser jag bara som ren brist i uppfostran MEN jag skulle inte dalta jag älskar mina hundar över allt annat men börjar dom visa agrisivitet mot barn hade den inte fått några mer channser. Finns ingen anledning att chansa enligt mig. OCH jag skulle aldrig ge hunden vidare till någon annan mäniska med "blödigt hjärta som vill hjälpa den stackarn" det är bara att ge vidare ett problem. Värden är full med översnälla jätte sociala hundar utan problem som blir behandlad som skit rädd dem istället då vi uppenbarligen inte är så många mäniskor som älskar hundar att vi tar hand om alla som vi sätter till världen.
 
Sv: Idag small det ordentligt... (Långt)

Skriver så jag hittar tillbaka
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Idag small det ordentligt... (Långt)

Jag håller inte riktigt med dig om att hunden borde "lära" sig att akta sig om den får sparkar. Min schäferkille (bruks) är ibland på hästarna mycket. Har fått träna som en jävla dåre. Han har dessutom blivit sparkad. Två gånger och dessutom i huvudet. Rent livsfarligt! Men när det händer så blir han istället arg tillbaka och ska "fostra" (i brist på bättre ord...) hästen. Dock biter han inte som ts hund. Men han kan nafsa och framförallt så blir det ju farligt för honom, är faktiskt inte orolig för hästarna i det läget då han aldrig bitit och har svårt att tro att han skulle bita (nu räknar jag inte ett lätt nafs). Det är ofta hårda hundar som tänder till i retningsläge eller vid slag.

Detta är anledningen till att jag har börjat träna min hund på djuren istället. Att han får hjälpa till att flytta dem osv och att han SKA VETA hur nära man får vara och NÄR. NÄR är endast när matte sagt att nu ska vi göra så. Han följer även med när jag rider och jag tränar fortfarande på att han ska hålla avstånd då han gärna går alldeles för nära.


TS: Håller med de som säger att aktiveringen/träningen förmodligen inte är tillräcklig. Det låter som en rätt normal hund av bruksras som agerar utåt.
Om jag skulle vara du så skulle jag nog be ngn hjälpa dig så ni kan gå med hund och häst så det avdramatiseras och faktiskt korrigera (kraftigt om det behövs) om han gör utfall.
Och om ni inte vill ha kvar så ta kontakt med polisen så ni kan göra L-test och sälja till ngn inom tjänst. Om det inte funkar så kanske avlivning är det bästa. Så han inte hamnar i ett till okunnigt (ursäkta om jag låter hård) hem där det blir samma sak.
 
Sv: Idag small det ordentligt... (Långt)

KL

Jag läser här att de flesta pratar om schäfrar och om hur de är, hur de ska tränas etc etc - denna hund är inte reggad=inte ens säkert enbart schäfer i hunden? Kan alltså ha andra rastypiska drag i sig som vi inte känner till.

Jag har haft ett antal schäfrar och i nio fall av tio har de INTE uppvisat ett sådant beteende, oavsett träningsgrad. Att de har energi, ja - de har mycket jaktkamplust, ja - de vallar, ja; men från det till att jaga, bita och bli blockerad, inte gå att bryta, morra på folk m m oönskade beteenden, det är INTE typiskt schäfrar som får "för lite träning". Det är i mina ögon en mentalt icke stabil hund alt en hund som är smärtpåverkad. Jag har varit med om två schäfrar med liknande "egenskaper", båda två visade sig ha defekter/skador i rygg resp armbåge/höft - båda två avlivades. Det finns i mina ögon absolut ingen anledning att ha en sådan hund, det är varken sjysst mot hunden eller mot ägaren. Att börja krångla med omplacering och försöka träna bort att en hund blockerar sig, det är frågan om det är så snällt gentemot hunden egentligen? Att behålla den och stänga in den i tid och otid, är det så snällt mot hunden?

Det låter hemskt negativt, jag vet, men för hundens bästa och för ert bästa är det den rekommendation jag skulle ge - utifrån det du har beskrivit här.

I min tiks "förra" liv hittade hon som sagt på en massa olater. Bla stack hon vid en promenad och fällde en ren, japp, bara på den och rätt ner på marken. Idag kan det gå ett rådjur fem meter framför och visst kan hon bli sugen, men hon är enligt min åsikt helt viltren. Det kommer fortfarande dagar där hon kan bli lite "stirrig" på hästarna om de rusar i hagen, men även där har hon coolat ner och är en "normal" stallhund. Jag har hört så många liknande historier om både schäfrar och mallar att jag inte är förvånad längre, de är hundar och är de frustrerade hittar de ofta själva på ett sätt för att försöka få utlopp för den frustrationen.

Däremot håller jag helt med om att det inte alls är säkert att det är en schäfer om den är oreggad, och jag ser absolut inte att en uppfödare skulle vilja ta över den. Jag hade varit öppen för omplacering, men man ska ha i åtanke att folk kanske inte är så sugna på att köpa den/få den med tanke på bakgrundsstoryn, särskilt när den inte har stamtavla heller då de flesta som har schäfer nog oftast vill köra någon form av bruksarbete...
 
Sv: Idag small det ordentligt... (Långt)

En hund som inte är trygg är väl inget för polisen?! Jag undrar va du tycker att polisen ska ha för hundar egentligen?

Nu skrevs det ju "så att hunden kan bli säkrare på sig själv". Det behöver inte betyda att det är en i grunden mentalt osäker hund, men att den kanske är omogen och således behöver någon som kan hjälpa den att "växa" lite.
 
Sv: Idag small det ordentligt... (Långt)

KL Klart tveksam som omplaceringshund. De flesta som har kompetensen har andra mål med sitt hundliv än att ta hand om en blandras/oreggad med den här historien. Men det finns säker många glada optimister som vill försöka.
PL
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Eftersom jag är både en klant och ganska godtrogen blev jag pålurad en omplaceringshund som har orsakat mig mycket bekymmer. Det är...
Svar
19
· Visningar
2 290
Övr. Hund Jag har en pomeraniantik på 6 år, som är en väldigt känslig individ. Det har tagit fram tills i år att få henne trygg nog att vara ensam...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 014
Senast: lilstar
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
8 799
Senast: Juli0a
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 344
Senast: Ridinglady
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp