Bukefalos 28 år!

Idag small det ordentligt... (Långt)

Sv: Idag small det ordentligt... (Långt)

Han får minst 1.5 timmar rask promenad per dag. Plus att han är med och springer lös och gör av med en massa energi, han sover i princip alltid som en stock när han väl är hemma och det är vilodags.

Han får en stunds mental träning varje dag, men ofast jobbar vi med honom under hela dagen med olika kommandon eller uppgifter.

Den träningen räckte för våran korsning siberian husky/vit herde som blev som en psykotisk duracellkanin om hon inte fick jobba.

Det spelar ingen roll om han är trött, mentalt eller fysiskt, han ger sej ändå inte...:crazy:

//Just_a_horse_lover

Det verkar som om den övervägande delen av träningen läggs på den rent fysiska delen. En stunds mental träning? Vad innebär det? Tränar ni spår eller någon annan bruksgren eller är det bara lättare träning? En Schäfer har ofta ett stort behov av båda delarna.
 
Sv: Idag small det ordentligt... (Långt)

Efter tränare osv, om du fortfarande inte klarar av hunden. Ring polisen. Jag tycker att han låter som en hund som skulle passa utmärkt som tjänstehund med en hundförare som kan göra honom säkrare på sig själv och ge honom mycket mer stimulans än ni kan med häst osv som tar tid.
 
Sv: Idag small det ordentligt... (Långt)

Jag tror att du behover mycet professional hjalp. Jag tror inte du klarar av att "fixa" det sjalv, delvis for att du latit det ga sa langt att han gjor en regelratt attack och du blir overraskad och delvis for att du har sa dalig kontroll pa en 2arig schafer att du maste fysiskt flytta pa den for att fa den att sluta med vad den gjor. Det visar att du redan "tappat bollen" och har mycket job framfor dig. Det gar att fixa ... om du ar villig att lagga ner jobbet.

Att trana en hund innebar manga timmar av jobb och 100% konsekvens. ... ie; om du ropar ska den komma ALLTID ... om du inte ar saker pa att det kommer att ske ropar du inte ... Har du sagt att den ska ligga sa ligger den tills du sager nagot annat, och du ser till att det ALLTID hander. NO excuses.

Jag upptackte tidigt att min rottis var foljsam och verkligen ville lyda ... men om jag bestraffade sa upptackte jag att jag hade vad folk kallar for "envisa rottweilers". Jag anvander numera mest positive traning, men har rosten som talar om ifall jag ar nojd eller inte, nagon annan 'bestraffning' anvander jag inte.
Min tjej ar 4 ar och springer los pa garden nar jag ar ute ... och sedan hon var en 8 veckors valp har jag ropat pa henne for att ge henne en godis eller leka lite och latit henne ga igen ... manga ganger varje dag. Jag ropar fortfarande in for att leka ... men aldrig for att "ta fast" henne for att gjora nagot hon inte vill. Om jag misstanker att hon inte vill gjora nagot hamtar jag henne, eller ropar in, leker lite och sedan tar fast henne.

Det handlar mest om att kunna satta sig in i hur hunden kan tankas reagera ... inte vad jag vill eller hur jag som manniska tanker.
 
Sv: Idag small det ordentligt... (Långt)

Först och främst:

Hunden har blivit sparkad av en häst och kan mycket väl ha inre skador även om han beter sig normalt för tillfället. Jag hade därför åkt direkt till närmaste veterinär för grundlig koll/röntgen och ev lämnat hunden där för observation. De är starka de där hästarna och en spark kan orsaka stora skador. Min första hund dog efter EN spark på sidan.

När det gäller angreppet så ÄR alla hundar rovdjur, det är fullt naturligt för dem att ge sig på bytesdjur som är mycket större än de själva. Jag tycker att ni ska omplacera hunden till någon som har tid och lust att aktivera en Schäfer med lite sprutt i. Dock ligger det er hund i fatet att han inte har några papper = går inte att tävla med i bruks. Men kanske till någon som vill ha en tjänstehund? Alternativt att ni bokar en kurs på närmaste brukshundklubb och inser att en sådan hund kräver lite mer än bara promenader och lite hjärngympa.

Du skrev att du inte ville ha några moralpredikningar, men jag blir faktiskt ganska arg när jag läser ditt inlägg! Skaffar man hund så skaffar man också ett ansvar att ta hand om den efter dennes förutsättningar!
 
Sv: Idag small det ordentligt... (Långt)

Låter som en helt normal schäferhane som uppfostrats med för slapp hand och nu börjar bli vuxen. Det är troligen inget fel på den alls.

Får jag gissa så har ni en hund ni inte klarar av. Lämna tillbaka till uppfödaren, sälj till mer passande förare eller varför inte testa för tjänst. Skaffa er sedan en hund med lite mindre i sig. Det ger ett roligare liv för både er och hundarna.
 
Sv: Idag small det ordentligt... (Långt)

kl

Tråkigt allt som hänt, för alla inblandade parter..
Jag tror ni kan lösa problemet med hjälp av kunnig tränare och tid tid tid. Däremot är ju frågan om den tiden finns?
Eftersom du själv skrev att du måste ha med honom till stallet vissa dagar för att hinna stimulera honom o sådär.
Finns inte den tiden, eller du/ni inte har möjlighet att skapa tiden så kan det nog vara väldigt svårt..
Som någon skrev, kanske skulle funka som tjänstehund eller liknande?
Det går ju också att ni försöker med tränare osv, och om det inte fungerar då försöker tänka på vad ni ska göra av hunden.

För övrigt tycker jag det är onödigt att sparka på någon som redan ligger.. TS vet ju uppenbarligen om problemet och vill lösa det, vad hjälper det då att komma med moralpredikningar?
Kanske fel val av ras, kanske en för komplicerad hund, kanske något "fel" på hunden, oavsett anledning sitter ju TS där hon sitter..
 
Sv: Idag small det ordentligt... (Långt)

kl
<snip> TS vet ju uppenbarligen om problemet och vill lösa det, vad hjälper det då att komma med moralpredikningar?
Kanske fel val av ras, kanske en för komplicerad hund, kanske något "fel" på hunden, oavsett anledning sitter ju TS där hon sitter..

Jag ser inga moralpredikningar och dessutom tror jag inte att TS forstar problemet alls. De har en brukshund men jag tror inte att TS forstar vad det innebar:

Spelar ingen roll om vi säger ifrån 1000 ggr, han fortsätter så fort vi vänder ryggen till ändå.

Alltsa har ni inte lart honom vad "saga ifran" betyder.

Han vill gärna jaga hästarna, har mycket lite respekt för mej när jag säger ifrån.

Jag ar beredd att svara pa att det beror pa att du inte har lart honom vad du vill ... och att du inte ar konsekvent

Dock är han hur fin som helst när vi jobbar lydnad själva. Väldigt lättlärd och arbetsvillig.

darfor att da antligen far han jobba som han behover for att ma bra. Formodligen tydliga instructioner som han forstar och din uppmarksamhet.

Han kan bete sej riktigt illa mot vissa människor vi passerar på promenader, han har morrat och skällt och försökt hoppa mot dem vissa gånger. Detta tycker jag har blivit värre med tiden. Han ska även mopsa när vi möter hundar, men inget som inte går att hantera, det är mer att han har en attityd att "här kommer jag, stört, bäst och vackrast"... När han väl får hälsa är han världens snällaste och kommer överens med i princip alla.

Aterigen ... darfor att han inte fatt klara instructioner om vad du forvantar dig sa han tycker det ar bast att han handlar sjalv.

Dock har det hänt 2 ggr att han ballat ur när vi gått förbi en trädgård nära där vi bodde tidigare, (där det finns en hanhund som uppvisar ganska ggresivt beteende när vi passerar) att när han har mopsat mot den och vi har försökt få kontakt med honom så han han vänt sej om och bitit, mej 2 ggr det har även hänt min sambo 1 gång... Så sammanlagt har han bitit 3 gånger. Två av gångerna har det gått hål på huden och blött ganska mycket.
<snip>
Vi hanterar honom med en fast hand så det ska egentligen inte finnas nåt som gör att han behöver fundera på vem som bestämmer. Ändå flippar han ut så som han gör med jämna mellanrum.

En hund som vander och "redirect" sin frustration pa agaren behover inte "veta vem som bestammer" ... den behover agare som lar sig mer om hur hundar fungerar sa de kan "step up to the plate" och behandla hunden som den brukshund den ar.
 
Sv: Idag small det ordentligt... (Långt)

Även om detta är normalt beteende för en schäfer med mycket motor i, jag kan inte rasen, så tycker jag att den här hunden verkar vara i svåraste laget för en normal hundägare.

Jag tycker inte som somliga här att du är en dålig hundmänniska om du nu har misslyckats med den här hunden. Du har haft otur, (och varit lite orutinerad som valt en oreggad hund) som visade sig vara för svår för dig.

Om jag hade varit du så hade jag gett hunden en chans efter mina förutsättningar. Skaffat en bra instruktör. Sett hur mycket hunden skulle behöva för att bli balanserad. Hade jag insett att det handlar om mer arbete än vad som passar in i mitt liv hade jag försökt omplacera till någon som kan ge hunden det. I sista hand hade jag tagit bort hunden.
För mig hade det aldrig fungerat att ha en hund som jag inte kunde lite på i sociala sammanhang eller som inte gick att lämna till hundvakt.

Det blev inte som du hade tänkt dig och då får man hantera situationen därefter. Om det i slutändan innebär att hunden får somna in så skulle jag inte lasta dig.
Hoppas du hittar styrkan att ta rätt beslut!
Styrkekram
 
Sv: Idag small det ordentligt... (Långt)

Jag ser inga moralpredikningar och dessutom tror jag inte att TS forstar problemet alls. De har en brukshund men jag tror inte att TS forstar vad det innebar:
QUOTE]

Eftersom du antingen glömde läsa slutklämmen eller bara sket i det så skriver jag den igen:

Hur det än ligger till sitter ju ts i sitsen hon sitter i!

Något annat kan hon ju inte göra nu, oavsett bakgrund eller hur?
Att banna henne och säga att hon gjort ett dumt val, inte förstår osv, tror du det HJÄLPER på något sätt?

Carolininen: +1 på det! Var vad jag ville få fram men lyckades tydligen inte.. Men kunde hur som helst inte sagt det bättre själv!
 
Sv: Idag small det ordentligt... (Långt)

Ringa polisen är nog inte dumt!

TS; fattade det som att det var en schäfer (renrasig) och inte oreggad. Så då är vanligt MH uteslutet där...
Men ring polisen (hundenheten) och rådfråga, det skadar inte. Vet inte om de kan göra tester utan att hunden har en "anmälan" men annars, för hundar som beter sig som din så testar ju dom och råder kring hur hunden bör hanteras. De borde bli glada över att du regerar innan andra blir skadade! Kanske nån här som har koll på om det går att göra så?
 
Sv: Idag small det ordentligt... (Långt)

Knapplån

Jag tänker inte komma med några moralpredikningar men däremot ge lite perspektiv på den grad av aktivitet som ni erbjuder er hund. Du beskriver ca 1,5 timmes rask promenad om dagen plus en stunds mental aktivering. Det svarar ganska precis emot vad mina två mopsar får på vardagarna. På helgen får de mer promenadtid + agility + mer mental aktivering. Ni erbjuder alltså lika mycket, eller t.o.m. något mindre aktivering till en brukshund med massor av motor som vi ger till två sällskapshundar modell mindre, som utan vidare skulle kunna sova bort en hel dag utan att knysta. Det ger anledning till eftertanke tycker jag.
 
Sv: Idag small det ordentligt... (Långt)

Så... nu har jag lugnat mig och tänker inte skriva något om vad jag gör om någon släpper en sån hund i ett stall jag har ansvar för.

Du skriver att ni har erfarenhet av andra problemhundar, eller i alla fall din sambo som nu också har dömt ut hunden. Några bekanta (typ) hade en hund som var lite stossig och blev blockerad när han högg, de valde att ta till professionell hjälp för att få en ordentlig diagnos på djuret som mycket riktigt dömdes ut. Kan ju vara en idé om du vill ha en second opinion från någon som inte är känslomässigt involverad i hunden.

I övrigt håller jag med Hellas senaste inlägg... sedan gäller det ju att träna rätt saker (för hunden), inte bara att träna mycket.
 
Sv: Idag small det ordentligt... (Långt)

Ush vad hemskt, styrkekramar till dig!!!!:cry:

Jag vet personligen inte om jag hade vågat behålla en sådan hund, hur mycket jag än hade älskat denne!! En schäfer är ju inte heller någon liten hund direkt!!
Tycker du ska kolla upp lite möjligheter innan du och din sambo tar beslut!
 
Sv: Idag small det ordentligt... (Långt)

KL

Håller faktiskt med alla andra som säger att det låter som en normal schäferhane-som därtill har fått för lite stimulans i vardagen. Schäfrar behöver en meningsfull uppgift i sina liv. Lite lydnad här och lite lydnad där hjälper sällan, utan de måste verkligen få tänka och arbeta för att dränera sig på energi. När jag skaffade min tik var hon inte alls dresserad, och hade inte fått göra något annat än promenader i sitt liv. Det hette att hon hatade andra hundar, jagade ALLT osv. Visst, det gjorde hon-just då. Hon var så frustrerad över all energi hon samlat på sig under åren av tristess, och mådde inte bra över det. Frustrationen gick kort sagt ut i olater. När vi började träna (spår och lydnad i första hand) rann nästan allt sådant av. Hon gick att nå vid de tidigare tillfällen hon blivit "blockad", och olaterna försvann tämligen snabbt.

Om jag vore ni skulle jag ge det en chans till, anmäla till en spårkurs och därefter låta er hund spåra iaf 2 dagar i veckan, samt ett lydnadspass på det ( där hunden får gå i fritt följ (fot) lära sig läggande, ställande, apportering osv) och se hur han beter sig efter det. Jag skulle bli förvånad om han inte coolade ner. Vad gäller hästen eller andra djur som inte får "störas" eller skadas är jag ganska hård-där gäller inte tillsägelser. Där gäller det att himlen ramlar ner över honom. Något sådant ska inte finnas i hans hjärna. Men! Introducera inte häst för honom igen förrän du verkligen har lydnad på honom i övrigt.
 
Sv: Idag small det ordentligt... (Långt)

Du får en känsla av ett inlägg att TS hund är oförbätterlig? Jag blir helt matt, verkligen.

Att hunden gick på hästen och sedan triggades av att hästen försökte fly är inte ens i närheten av att jämföra med att gå på ett barn. Det jag läser i TS beskrivning av hunden är inget ovanligt eller unikt. TS behöver ta hjälp av en kunnig och utbildad person, att hunden skulle vara omöjlig är inget som man kan avgöra utan att ge hunden en chans till hjälp/förbättring.

TS:

Ta hjälp, det är absolut inget unikt/ovanligt problem din hund visar. Ang att han är på katten är också det vanligt och inget som är sjukt hos din hund. Däremot bör ni fundera över att separera dom åt, iaf under perioden ni inte har full koll. Låt hunden vara hemma eller i bilen när ni är i stallet fortsättningsvis. Jag tycker på det du beskriver att hunden är väldigt osäker och obalanserad. Men det går inte att genom text ge tips eller råd egentligen i en situation likt denna.

Håller med dig där ....!! Väldigt bra uttryckt :bow::bow:
 
Sv: Idag small det ordentligt... (Långt)

Knapplån

Jag tänker inte komma med några moralpredikningar men däremot ge lite perspektiv på den grad av aktivitet som ni erbjuder er hund. Du beskriver ca 1,5 timmes rask promenad om dagen plus en stunds mental aktivering. Det svarar ganska precis emot vad mina två mopsar får på vardagarna. På helgen får de mer promenadtid + agility + mer mental aktivering. Ni erbjuder alltså lika mycket, eller t.o.m. något mindre aktivering till en brukshund med massor av motor som vi ger till två sällskapshundar modell mindre, som utan vidare skulle kunna sova bort en hel dag utan att knysta. Det ger anledning till eftertanke tycker jag.

Och lika mycket som jag ger mina stora sällskapshundar + att de även får springa lösa och leka (vilket är vad de behöver för att vara glada. promenaderna hade jag kunnat skippa, men just att springa är viktigt för dem).


Mer till TS:
Du har tid att gå 1½ timmes promenad och träna lite mentalt grejs med hunden? Vad sägs om att omfördela lite, lägga 1 timme på att spåra med hunden eller hålla på med annan ordentlig hjärngympa och sedan 1 timme på rask promenad? Det lär inte kräva mer tid än vad du i nuläget lägger på hunden, men troligtvis ge en gladare hund eftersom den absolut borde få arbeta mer med hjärnan.
Kanske en kurs på brukshundklubben kunde vara något annars?
 
Sv: Idag small det ordentligt... (Långt)

Jag ser inga moralpredikningar och dessutom tror jag inte att TS forstar problemet alls. De har en brukshund men jag tror inte att TS forstar vad det innebar:

Eftersom du antingen glömde läsa slutklämmen eller bara sket i det så skriver jag den igen:

Hur det än ligger till sitter ju ts i sitsen hon sitter i!

Något annat kan hon ju inte göra nu, oavsett bakgrund eller hur?
Att banna henne och säga att hon gjort ett dumt val, inte förstår osv, tror du det HJÄLPER på något sätt?
Var bannade jag eller sa att hon gjort ett dumt val? Jag kanske uttryckte mig oklart, men jag forsokte illustrera hur lite TS vet/forstar om en brukshund ... och hur mycket hon har att lara sig om hon vill fixa problemet. Jag anser inte att "hon sitter i den sits hon sitter i" ... da jag tror att hunden mycket val kan laras vad som ar acceptabelt och inte ... om TS ar beredd att ta jobbet det innebar.
Jag kanner mig latt allergisk mot attityden att det ar fel pa hunden och synd om TS ...

KL
Håller faktiskt med alla andra som säger att det låter som en normal schäferhane-som därtill har fått för lite stimulans i vardagen. Schäfrar behöver en meningsfull uppgift i sina liv. Lite lydnad här och lite lydnad där hjälper sällan, utan de måste verkligen få tänka och arbeta för att dränera sig på energi. När jag skaffade min tik var hon inte alls dresserad, och hade inte fått göra något annat än promenader i sitt liv. Det hette att hon hatade andra hundar, jagade ALLT osv. Visst, det gjorde hon-just då. Hon var så frustrerad över all energi hon samlat på sig under åren av tristess, och mådde inte bra över det. Frustrationen gick kort sagt ut i olater. När vi började träna (spår och lydnad i första hand) rann nästan allt sådant av. Hon gick att nå vid de tidigare tillfällen hon blivit "blockad", och olaterna försvann tämligen snabbt.

Om jag vore ni skulle jag ge det en chans till, anmäla till en spårkurs och därefter låta er hund spåra iaf 2 dagar i veckan, samt ett lydnadspass på det ( där hunden får gå i fritt följ (fot) lära sig läggande, ställande, apportering osv) och se hur han beter sig efter det. Jag skulle bli förvånad om han inte coolade ner. Vad gäller hästen eller andra djur som inte får "störas" eller skadas är jag ganska hård-där gäller inte tillsägelser. Där gäller det att himlen ramlar ner över honom. Något sådant ska inte finnas i hans hjärna. Men! Introducera inte häst för honom igen förrän du verkligen har lydnad på honom i övrigt.

:bow::bow::bow:
 
Sv: Idag small det ordentligt... (Långt)

Låter som du/ni tagit er vatten över huvudet genom att skaffa en sån hund ni har.

Hur mår du? Är du rädd för honom?
Låter som både du och din sambo tappat förtroendet för honom. Han beter sig inte konstigt alls om man ser till vad det är för ras och vad ni ger honom för träning nu som många redan innan påpekat.

Åk till vet. och se till så han mår bra och sen tycker jag du ska prata med uppfödaren om omplacering. Det ska vara roligt att ha hund :)

Hoppas hästen klarade sig undan utan större men!
 
Sv: Idag small det ordentligt... (Långt)

Låter som en helt normal schäferhane som uppfostrats med för slapp hand och nu börjar bli vuxen. Det är troligen inget fel på den alls.

Får jag gissa så har ni en hund ni inte klarar av. Lämna tillbaka till uppfödaren, sälj till mer passande förare eller varför inte testa för tjänst. Skaffa er sedan en hund med lite mindre i sig. Det ger ett roligare liv för både er och hundarna.

:bow:

Ja, att bli tjänstehund är ett riktigt bra alternativ för de flesta brukshundar som "vanliga hundägare" inte klarar av.

Inte bara blir hundägaren av med problemet, man bjuder också osjälviskt hunden på en mer stimulerande och rolig tillvaro. Dessutom gör hunden nytta. Nu är alla parter; hundägare, hund och häst ledsna.
 
Sv: Idag small det ordentligt... (Långt)

Först och främst, kastrering är ingen universal lösning på en hund med utvecklade problembeteenden. Möjligen om hunden skulle vara översexuell eller annat. På en osäker hund kan det tom göra hunden mer osäker. De flesta som jag vet som kastrerat upplever att hunden är ganska mycket som innan.

De gånger hunden bet er kan mycket väl ha varit pga omriktat beteende. Den hade låst sig på en annan aggressiv hund och tyvärr omriktades bettet mot er. Av det jag läser så tycker jag att hunden låter väldigt missförstådd av er. Att bara öka motionen på en hundras som schäfer ger den snarare bara mer energi, den orkar mer ju mer kondition den får. Rätta mig om jag har fel men ni verkar inte direkt erbjuda hunden någon mentalstimulans. Att ge hunden komandon i stallet är ingen mentalstimulans.

Jättetråkig situation det som hände, men du och din sambo borde tänka igenom vilken hundras det är ni har köpt. Ni är ägare till en bruksras med allt vad det nu innebär. Hunden verkar understimulerad och har utvecklat en rad med oönskade beteenden. På ett ställe skrev du att problemen mest var i stallet, men ni blev alla bitna utanför stallet. Hunden morrar mot barn och spänner sig mot hundar. Får känslan av att ni blundat för en del bitar som ni egentligen borde ha tagit tag i och arbetat aktivt med.

Det är inte helt ovanligt att man inte kan hantera problem fysiskt med en del hundar. Vet ni med er att hunden reagerar negativt på fysiska korrigeringar så slopa dessa. Försök hitta andra vägar att jobba med hunden. Er hund behöver mer aktivering och då talar jag inte om motion. Dessutom så tycker ja att ni behöver kontakta en kunnig hundtränare och för er egen skull sätta er in i vad för slags hund ni har.

Jag är ingen hund expert och det är egentligen för lite text för att jag ska kunna uttala mig. Men för mig låter er hund inte som ett hopplöst fall. Jag tror att en hel del av dessa beteenden beror på er som ägare, på er okunskap helt enkelt. Förlåt om jag låter hård. Jag menar inte att vara elak. Får bara känslan av att ni inte tillgodoser er hunds behov och det är ruta ett för att komma tillrätta med alla problem beteenden.

Var någonstanns bor ni? Kanske kan någon på forumet rekomendera en duktig instruktör som kan se er live och hjälpa er att utvärdera hunden och komma med råd om hur ni bör lägga upp er träning. En schäfer behöver mycket nosarbete och jobba med skallen.

Ett till tips, jämför inte hunden med andra hundar och er tidigare blandras. En husky och en schäfer är väldigt olika raser! Huskyn är avlad för att springa och schäfern för att jobba med skallen. Tills vidare, testa munkorg utomhus och börja jobba på problemen. Utsätt inte hunden för situationer som stressar upp den för mycket och sluta korrigera fysiskt eftersom ni har en hund som svarar upp då.

Jättetråkigt det som hände! Men jaktinstinkten kan lätt triggas igång hos en hund. Hoppas att hästen klarar sig utan med och att du och hunden inte är för mörbultade.

Mvh
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Eftersom jag är både en klant och ganska godtrogen blev jag pålurad en omplaceringshund som har orsakat mig mycket bekymmer. Det är...
Svar
19
· Visningar
2 221
Övr. Hund Jag har en pomeraniantik på 6 år, som är en väldigt känslig individ. Det har tagit fram tills i år att få henne trygg nog att vara ensam...
2 3
Svar
49
· Visningar
3 974
Senast: lilstar
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
8 398
Senast: Juli0a
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 321
Senast: Ridinglady
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp