Bukefalos 28 år!

Sv: Idol 2013

Skrämmande? Hårda ord där tycker jag...

För det första, hur viktigt är det vem som vinner Idol, egentligen?
För det andra, hur viktigt är Idol för musiksverige, egentligen?

Vad gör det om Kevin får göra en skiva, som varit en stor dröm för honom?
De som blir kända från idol plockas ändå upp av skivbolag som gör skivor med dom.

Skrämmande... det skulle jag kalla en SD vinst i valet tex... :p


Ja jag tycker att det är skrämmande att först juryn tycker att han är den bästa av flera flera flera tusen människor och sen att Sverige tycker att han är bäst.
Jag har inget emot Kevin, visst förstår jag charmen. Och visst kan även jag se honom sitta vid en lägereld med en gitarr och charma sönder även mig. Men någon sångare/artist nej.

Skrämmande i sammanhanget idol och skrämmande i sammanhanget att SD ligger i topp bland partierna i Sverige är inte ens jämförbart.
 
Sv: Idol 2013

Jag skrev som sagt att jag inte har något emot Kevin.
Men att svenska folket och juryn går enbart på charm och inte på sångröst är skrämmande. Det är inte Kevin som är skrämmande.
 
Sv: Idol 2013

Fast Idol handlar inte om vem som har bäst sångröst utan vem som vinner tävlingen att få ett skivkontrakt som artist. Det är långt ifrån alla artister som ens kan sjunga. Håkan Hellström, Ulf Lundell och Magnus Uggla är väl typexempel på artister som lyckats väldigt bra utan den egenskapen...

Grejen med Kevin, som jag tror, är att han "egentligen" är en hygglig sångare men att han (pga orutin?) inte får till det på scen. Han är väl den som kanske mest av alla hade behövt vara på plats och få sångpedagogens råd, men hans dubbla stolar under hösten har ju inte möjliggjort det.
Jag har lyssnat på det (nya) han har på Spotify som är gjort i studio. Och det är riktigt behagligt att lyssna på, även för en sån som jag som nära nog har absolut gehör...
 
Sv: Idol 2013

Precis. Behaglig röst är ordet. Idol handlar inte om ren sångröst. Det finns det andra program för.
Det verkar som vissa här helt har missat programiden?
 
Sv: Idol 2013

Fy vad elak du är!

Jag ser honom inte heller som en stor artist men man behöver inte var dum för det.
Killen är ju rar och snäll.
 
Sv: Idol 2013

KL

Har kollat på finalen idag i efterhand. Kevin var definitivt en värdig vinnare enligt dagsformen!

Jag är SÅ besviken på att Elin lagt rappen åt sidan. Jag föll stenhårt för henne på audition :love: Hoppas verkligen hon tar upp det om hon släpper egen musik.
 
Sv: Idol 2013

och jag måste erkänna att jag nästan är lite förvånad över att vinnarlåten inte redan är ute på spotify...
 
Sv: Idol 2013

kl

Har inte följt idolsäsongen egentligen utan bara tittat sporadiskt. Jag föll pladask för Jens raspiga rockröst och charm och hade hoppats han skulle gå längre, eller längst då. Men men. Han kommer nog igen. Elin tyckaer jag inte alls om. Hennes sång är pressad och polypig. Alltså det låter som hon har polyper, och hon tar i så man tror hon ska vomera. Erik Rapp kändes bra då och då, lite för mycket storyvighet i lågmäldhet för min smak, men han är nog duktig.
Kevin, har i sin sång varit pinsamt dålig bitvis, men han utstrålar sån glädje! I finalen var han fantastisk. Och jag tror sverige fått sin egen keith urban. Han hittar nog sin nish.

Jag tycker summa kardemumma att det var rätt vinnare som vann. Jag är trött på mellanmjölkiga idolmassproducerade idoler som ola/måns/danny/erik etc etc - kevin är nog den första med egen genre. Jag gratulerar honom och hoppas att det går bra för honom i framtiden.
 
Sv: Idol 2013

Fast Idol handlar inte om vem som har bäst sångröst utan vem som vinner tävlingen att få ett skivkontrakt som artist. Det är långt ifrån alla artister som ens kan sjunga. Håkan Hellström, Ulf Lundell och Magnus Uggla är väl typexempel på artister som lyckats väldigt bra utan den egenskapen...

Grejen med Kevin, som jag tror, är att han "egentligen" är en hygglig sångare men att han (pga orutin?) inte får till det på scen. Han är väl den som kanske mest av alla hade behövt vara på plats och få sångpedagogens råd, men hans dubbla stolar under hösten har ju inte möjliggjort det.
Jag har lyssnat på det (nya) han har på Spotify som är gjort i studio. Och det är riktigt behagligt att lyssna på, även för en sån som jag som nära nog har absolut gehör...


Håller helt med!
Tänk på hur stor Hellström är i sverige och han har verkligen ingen klickren sångröst!
Viktigare är att hitta sin genre och sin publik och släppa låtar som är starka.
Vem ska bestämma vem som "får" kalla sig artist?

Som jag sagt innan, många med bra ton o sångröst åkte ut tidigt i Idol, bevis på att inte rösten är allt!
 
Sv: Idol 2013

kl
Den här artikeln kanske redan är länkad i tråden? Iallafall tycker jag att den är rajt ån spåt.
http://www.expressen.se/noje/kronikorer/malin-collin/malin-collin-det-var-ratt-idol-som-vann/
Ja, rätt "Idol" vann.

Men utan juryduster och nätilska hade Kevin Walker aldrig tagit hem det.


Kevin Walker står med sitt gigantiska leende på scenen i Globen och lyfter händerna i en målgest. Men det är ingen buckla han tar emot och champagnen han sprutar beror inte på att han har tagit sitt fotbollslag till allsvenskan.

Han har vunnit "Idol" och blir nu helt plötsligt legitimerad popstjärna med rätt till en radiohit.

Kevin Walker är årets värdige vinnare.

Det har stötts och blötts många gånger hur hård juryn har varit mot honom, allt näthat som har vällt över honom, det hysteriska schemat som skulle kunna sänka vem som helst och vi kan enas om att vinnaren är faktiskt den som har kämpat allra hårdast den här hösten.

Gör det honom automatiskt till en värdig vinnare?

Nej, men det gör det faktum att han röstades fram till vinnare. Det är nämligen inte konstigare än så. "Idol" har aldrig varit en tävling i att sjunga fint. Det är en ren popularitetstävling och den som vinner är den som kan nå ut genom tv-rutan med sitt artisteri.

Jag pratade med Alexander Bard efter Kevin Walkers vinst och han sa att man egentligen inte ska bekymra sig över näthat eller nätkärlek. Man ska bara oroa sig för nätlikgiltighet. Där har han en poäng. Utan allt engagemang, oavsett om det har varit negativt eller hyllande, så hade Kevin Walker aldrig vunnit. Nästan alla har en åsikt om den skönsjungande, bildsköna, sportkillen med gitarr.

Min åsikt är att varenda planet verkar stå i perfekt position för Kevin Walker just nu och det är fantastiskt. Han kommer att få ett skivbolag i ryggen som hjälper honom med rätt låtar, hans album kommer att ta sig upp på hitlistorna, turnéerna kommer kantas av skrikande fans vid kravallstaket och så småningom får han ett samtal av Christer Björkman och blir hela Melodifestivalens lilla favorit.

Samtidigt tror jag att det bara är till Elin Bergmans fördel att hon kom tvåa. Nu kan hon i lugn och ro hitta sitt sound, rätt personer att jobba med och i sinom tid släppa exakt den musik hon vill göra. För den här tjejen har vi knappast sett för sista gången.

Men från och med nu lutar jag mig tillbaka och njuter av Kevin Walker-tidevarvet som vi just gick in i.

(för övrigt trist att se att även buke i vissa poster i tråden är en del av bukehatet mot kevin)
 
Sv: Idol 2013

men även om en av dem inte vinner så har de sjungit med Robbie Williams i Globen och det måste ju varit en härlig upplevelse!
Alltså, jag är kanske knäpp :o men jag har tittat på detta klipp ett antal gånger nu. :p Jag får liksom gåshud och tårar i ögonen av detta framträdande.
Dels för att det är så jävla häftigt för dessa nykläckta artister att få möjligheten uppträda ihop med en sån superstjärna inför en såpass stor publik i globen :banana:. Dels för att jag tycker att Robbie bjuder in dem på ett väldigt trevligt sätt. Dels för att både Elin och Kevin gör det riktigt bra! Och sen låter de där tre riktigt bra ihop också.
 
Sv: Idol 2013

Jag skrev som sagt att jag inte har något emot Kevin.
Men att svenska folket och juryn går enbart på charm och inte på sångröst är skrämmande. Det är inte Kevin som är skrämmande.

Men det handlar inte bara om att ha en vacker sångröst. Jag blir väldigt berörd av att höra Kevin sjunga. Behöver inte titta på honom så charm eller utseende spelar ingen roll tycker jag. Det fanns ju flera i år med bra röster men som inte berörde mig ett dugg. Blir jag inte berörd så är det inte intressant för mig. (Erik tex).
Vinst eller inte tror jag inte spelar minsta roll i förlängningen. De har visat upp sig för en stor publik och har en bra grund om de vill bli artister. Brinner de inte för det kommer det att rinna ut i sanden vare sig slutresultatet är seger eller en 8:E plats.
 
Senast ändrad:
Sv: Idol 2013

Erik Rapp är nåt så brutalt duktig! Han gör så snygga och svåra grejer som är svårt för en icke musiker att förstå.. Det är på riktigt helt makalöst!
Frågan är väl bara hur man bygger en karriär på att vara så brutalt duktig att ickemusiker inte kan förstå hur duktig man är? :confused: Jag menar, de allra flesta skivköparna är väl ändå förmodligen just ickemusiker...

Sen min tanke om finalen - det är nog fler än jag som märkte att Kevin lyfte sig många nivåer när de väl kom in i globen. Och jag undrar om det inte har varit nervdaller inför att bli hårt bedömd av juryn som gett merparten av missarna under hösten. Och att han bestämt sig för att bara njuta av att vara i finalen - jag tycker att man riktigt kunde se att han njöt av situationen - och då slappnade av. Och då funkade sången också!
 
Sv: Idol 2013

Håller med.
Kevin såg ut att njuta varenda sekund. Såg avslappnad och överlycklig ut på samma gång.
Skönt med nån artist som inte tar på sig den "tuffa, svåra masken".
 
Sv: Idol 2013

Frågan är väl bara hur man bygger en karriär på att vara så brutalt duktig att ickemusiker inte kan förstå hur duktig man är? :confused: Jag menar, de allra flesta skivköparna är väl ändå förmodligen just ickemusiker...

Sen min tanke om finalen - det är nog fler än jag som märkte att Kevin lyfte sig många nivåer när de väl kom in i globen. Och jag undrar om det inte har varit nervdaller inför att bli hårt bedömd av juryn som gett merparten av missarna under hösten. Och att han bestämt sig för att bara njuta av att vara i finalen - jag tycker att man riktigt kunde se att han njöt av situationen - och då slappnade av. Och då funkade sången också!

Fast jag tänker att den där skickligheten är ett fantastiskt grundmaterial. En bra låtskrivare och producent kan ta fram låtar som han klarar att göra snyggt. Många av de som är världsartister ÄR ju dock väldigt skickliga sångare och musiker.

Och ja, Kevin njöt och det syntes att han är en tävlingsmänniska. Elin såg aningen obekväm ut. Hennes ålder spelade henne ett spratt tror jag.

Men skit samma. Vi kommer att se mer av Elin, av Erik och av Kevin.

Frågan är vem som hänger kvar om tio år. Där tror jag inte på Kevin. Såvida han inte kan göra sig en Zelmerlövkarriär - dvs syssla med lite av varje.
 
Sv: Idol 2013

Det man inte får glömma är ju att Kevin var en fullkomligt oskolad sångare utan någon som helst erfarenhet av något annat än att sjunga hemma, medans de andra trots att de är yngre går musikutbildningar och har drillats i sångteknik i flera år innan idol. Inte alls konstigt att de har mer teknik att använda eller är tonsäkrare och är vana såväl att stå på en scen som att använda teknik som tex medhörning som ju ställde till det ordentligt för Kevin i början. Vilken råtalang Kevin är visade han ju på sin audition och det var ju tur att många uppenbarligen hade kvar det i minnet och tog honom vidare även när det svajade rejält de första riktiga framträdandena. Hade han sen bara lagt mer tid på musiken än på fotbollen under hösten hade han säkert utvecklats ännu mer, man såg ju en enorm skillnad de sista två veckorna efter att fotbollen slutade och han kunde ägna sig åt musiken på heltid, det var ju det resultatet vi såg i Globen.

Jag tror faktiskt tvärtom om han bara satsar på musiken och håller sig i rätt nisch så har han allt för att lyckas hålla sig kvar för det finns precis som även juryn påtalat flera gånger ett tomrum där i den svenska musiken. Och utländska i den nischen har ju också visat att det går att stå sig där år efter år för det är en musik som består.

Vi får hoppas han får släppa ytterligare en skiva med sin egen musik och inte bara denna coverskiva det lilla smakprov på hans egna låtar som innan legat uppe men som nu verkar vara nerplockade (hittar inte det igen i alla fall) lät inte dumt även om det bara var hemmainspelat.

Tyvärr är väl risken stor att huvudsatsningen ligger på fotbollen och han därmed inte kommer bli bestående i musiken.

Hade lite tråkigt igår kväll och gick tillbaka och kollade gamla klipp.

Audition. Lite kul att Bagge säger att han är den mest självklara av alla från norrland i år iom att flera i slutliga startfältet också kommer därifrån. http://www.tv4.se/idol/klipp/fotbollsspelaren-kevin-walker-framför-idol-juryn-2422069

Har man inte sett audition innan så kan man ju verkligen undra hur han tog sig vidare på de första två framträdandena, de var verkligen inte bra om man säger så.
http://www.tv4.se/idol/klipp/kevin-walker-use-somebody-2444909
http://www.tv4.se/idol/klipp/kevin-walker-rolling-in-the-deep-2446797

Man kan ju lugnt säga att det skett en viss utveckling fram till finalen ;)
http://www.tv4.se/idol/klipp/kevin-walker-say-2502930
http://www.tv4.se/idol/klipp/kevin-walker-belong-2502938

Som jag skrattade åt detta klippet speciellt då juryn alltså det speglar så himla väl känslan man själv fick att han började hitta lite av det han visade på audition som man visste fanns där men som han verkligen inte fått fram innan dess.
http://www.tv4.se/idol/klipp/kevin-walker-pride-in-the-name-of-love-2452679

En intressant sak jag har upptäckt när jag suttit och botaniserat runt bland klippen är vilken skillnad det är på ljudet på datorn kontra hur det var i TV, ingen aning om det bara är min tv som har urkasst ljud men det låter helt annorlunda i datorn.
 
Sv: Idol 2013

Du kommer med de fakta som jag misstänkt, men inte haft koll på.
Men bara det faktum att han faktiskt i många år fokuserat på att spela fotboll på hög nivå gör ju att man inser att musiken kommit i andra hand även om det är en stor passion för honom.
Vi får hoppas han får släppa ytterligare en skiva med sin egen musik och inte bara denna coverskiva det lilla smakprov på hans egna låtar som innan legat uppe men som nu verkar vara nerplockade (hittar inte det igen i alla fall) lät inte dumt även om det bara var hemmainspelat.
sök på "gungo" på spotify, så hittar du det tidigare albumet (som jag inte lyssnat på, bara sett)
 

Liknande trådar

F
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
88 89 90
Svar
1 794
· Visningar
58 093
Kropp & Själ Kan inte sova utan ligger och snurrar i sängen och funderar på något som psykoterapeuten sa till mig i dag. Jag ska besluta mig. För...
2
Svar
21
· Visningar
1 453
Senast: tuaphua
·
Kropp & Själ 40 närmar sig. Vikten går uppåt och jag har skaffat gymkort. Att reglera vikten med födointaget fungerar inte på mig, så min tanke är...
7 8 9
Svar
170
· Visningar
10 188
Senast: SiZo
·
Gravid - 1år Vad har ni ammat i? Jag skulle vilja hitta lite nytt till amningsgarderoben, jag är trött på att dra upp hela tröjan bland folk och...
Svar
13
· Visningar
384

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Var vill vi bo?
  • Tips på laddhybrid
  • Dejtingtråden del 37

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Flämtningar
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp