igår brann det i alla län utom tre

Fast hot mot naturen med brand är ju lite missvisande,många arter gynnas av brand och Naturvårdsverket gör regelbundet bränningar i skogen (iofs kontrollerat men det vet ju inte naturen om).
Certifierade större företag bränner på egen mark 5% av årliga föryngringsarealen ska brännas, men naturlig brand räknas också. Länsstyrelsen i naturreservat.
 
Nu är jag riktigt upprörd över den bloggare om jag följt ett tag som förra året skaffade hus här på Gotland. Inte nog med att hon nästan "romantiserar" vattenbristen och klappar sig själv på ryggen när de ska sluta tvätta så mycket sängkläder, handdukar osv "för nu är det vi som sparar på grundvattnet" får mig att vilja skrika rätt ut. Som här om dagen när det bara var trycket det var fel på, men oj så fel de hade, det var visst vattnet det var slut på :banghead:
Här om dagen la hon också ut vackra bilder på hur de hade varit ute och grillat. Jag, och många andra, reagerade på hur oansvarigt detta är då det är eldningsförbud. Idag kom inlägget (hon besvarade aldrig våra kommentarer) om hur hon faktiskt trodde att allmänna grillplatser var okej, och att hon hade ringt brandförsvaret som sagt att allmänna grillplatser inte är okej, men att privata grillar över 50 cm är det. VARFÖR INTE BARA UPPMUNTRA ATT SKITA I GRILLHELVETET JUST NU?!?!?!:arghh::wtf::banghead::banghead::banghead:
 
Testa dig själv här:

1. Jag har anledning att tro att jag är bättre än de flesta människor på att bedöma brandrisk när jag gör upp eld. Förbudet gäller ju folk som inte har koll.
2. Jag har bara fem veckors semester, vintern är så lång, jag betalar en jävla massa skatt, fuck you jag tänker grilla!
3. PK-jävlarna passar på att trycka till oss rökare ännu mer, så fan heller! Jag fimpar extra noncharlant för att visa dem.

Resultat:
2-3 ja-svar: Betrakta ditt samhällskontrakt som uppsagt, bäst du börjar bunkra vatten tills det börjar brinna hos dig.
1 ja-svar: Du lider av kronisk entitlement, gå om dagis och be din mamma ta dig i örat.
0 ja-svar: Du är okej.

Jag knycker den också helt skamlöst!
 
Jag undrar om jag är Sveriges mest okritiska och lydiga medborgare. Vilket är en udda känsla.

Men av allt det jag har hört och läst då myndigheter och andra ansvariga uttalar sig om vad de gör nu under torkan, foderkrisen och bränderna, låter för mig väldigt klokt och vettigt. Jag upplever att de sköter sig jättebra.

Är jag blåögd och naiv och auktoritetstrogen, eller gör de väl ifrån sig?
 
Vi ska iväg och campa vi en sjö helgen den 4-5 aug och vi har planerat att ta med vår rök. Men både jag och sambon känner att om det inte regnat konstant iaf tre-fyra dagar i sträck innan dess så skiter vi i det. Även om det enligt kommunens hemsidor är ok att grilla på dessa grillplatser som finns där, så har jag inte mage att göra det. Vad händer om en liiiiiten jäkla gnista flyger över dem där 40kvm grus som är runt om. Nej det blir kallskuret som åker med istället.

Jag förstår inte varför folk prompt ska grilla överallt just nu. Och varför inte alla affärer haf fått försäljningsstopp på engångsgrillar framförallt :mad:
 
Jag var livrädd här igår när det gick en åskfront över. Den verkar dock inte ha startat något.

Edit: Kan säga att normalt älskar jag åskväder och tycker det är mysigt, det är alltså inte åskan i sig jag är rädd för.
Det är en sån märklig konflikt inom en, å ena sidan så hoppas man att det ska komma ordentligt med regn och åska brukar innebära regn men samtidigt knyter sig magen vid åska och man spannar efter rökpelare åt alla håll. Jag skulle verkligen uppskatta ett helt dygn med hällregn just nu, det skulle vara så underbart ärligt talat.
 
Både yr och SMHI säger att det ska regna i Hälsingland på lördag, jag håller tummarna!
Även om bekämpningen går åt rätt håll nu så lider jag med dom som är ute och jobbar i värmen. Superhjältar är vad dom är :love:

19 mm i Ljusdal enligt klart :crazy: Det är ju bra men behövs MASSOR! Har aldrig önskat regn så mycket som jag gör nu, och jag älskar egentligen värme. Men det här är inte kul.

Hos mig ska det åska imorgon eftermiddag och komma max 2 mm regn. Normalt sett är jag inte alls rädd för åska, men nu är jag det.
 
:(
Det är faktiskt fruktansvärt, det som pågår nu. Hur ska det sluta? Och när?
Ja, lätt att drabbas av nån sorts domedagsstämnning.

Men runt om pågår massor av aktivietet. En del som jag inte ens föreställt mig.
Skogsägarorganisationer fick ju massor av erfarenheter av branden i Västmanland. Det virke som ska ut från skogen efteråt måste tas om hand och alla sågverk vill inte ta brandskadat timmer. Hur får man bort all skadad skog som annars blir fäste för skadinsekter som skadar den skog som står kvar. De pågår massor av jobb runtomkring.

Och en annan högst udda grej. Skogsbilvägar med vägtrummor av plast istället för metall eller cement. De där trummorna smälter i brand! Och vägen skärs av eller blir svårt skadad så räddningsfordon får svårt att köra..
 
Ja, lätt att drabbas av nån sorts domedagsstämnning.

Men runt om pågår massor av aktivietet. En del som jag inte ens föreställt mig.
Skogsägarorganisationer fick ju massor av erfarenheter av branden i Västmanland. Det virke som ska ut från skogen efteråt måste tas om hand och alla sågverk vill inte ta brandskadat timmer. Hur får man bort all skadad skog som annars blir fäste för skadinsekter som skadar den skog som står kvar. De pågår massor av jobb runtomkring.

Och en annan högst udda grej. Skogsbilvägar med vägtrummor av plast istället för metall eller cement. De där trummorna smälter i brand! Och vägen skärs av eller blir svårt skadad så räddningsfordon får svårt att köra..

Jag vet att Karl Hedin hade ett separat sågverk för brandskadad skog efter branden i Västmanland. Vad jag vet har det gått att rädda en del av det iaf, även om de fått lov att ta bort mer än vanligt från sidorna och att det inte går att använda biprodukterna till något annat än biobränsle.
 
Jag vet att Karl Hedin hade ett separat sågverk för brandskadad skog efter branden i Västmanland. Vad jag vet har det gått att rädda en del av det iaf, även om de fått lov att ta bort mer än vanligt från sidorna och att det inte går att använda biprodukterna till något annat än biobränsle.
Precis så.

De behövs att något sågverk i trakterna tar åt sig att ta hand om virket. Allt det måste samordnas. Det händer inte av sig själv. Mitt i den febrila aktiviteten runt det akuta måste även framtiden planeras.

Plus en aspekt jag hörde igår i ett tal. All skog som växer upp blir exakt lika gammal! Ett helt nytt landskap växer fram.

Familjer som skött sin skog i många generationer kommer inte att ha skog att skörda förrän barnbarnen vuxit upp. En helt ny tillvaro.
 
Lövén står och talar om att vår beredskap är god, lite verklighetskontakt hade verkligen inte skadat, folk är utmattade av allt slit i hettan och röken, vem löser av? Var är alla resurser? Jag har fått lära mig att när något händer drar man igång med fullt pådrag eftersom det är lättare att backa bandet än försöka komma ikapp.

Med den torka vi har behöver man inte vara något geni för att fatta att när det brinner på flera håll i landet med den extrema torkan och de höga temperaturerna som råder gäller det att snabbt släcka ... det går inte med underbemannad personal och undermålig utrustning. :banghead:

I Västerbotten har de hittat vad de tror är fimpar och eldrester efter utländska bärplockare under rådande totalförbud. Nu menas det att det är företagen som anlitar dem som är skyldiga att informera om vad som gäller, vilket tydligen inte har gjorts. :mad:
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Varning för långt inlägg, men jag hopps att ni orkar läsa och svara på mina frågor i slutet. Igår fick jag domen, utmattningssyndrom...
5 6 7
Svar
138
· Visningar
14 523
Senast: Trott
·
Samhälle Jag vet att många här inte direkt bor i stora städer utan lite mer på landet. Själv bor jag så långt ut att det här med TV, telefon och...
2
Svar
26
· Visningar
2 140
Senast: athena
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 200
Senast: QueenLilith
·
Relationer Vad är hemligheten bakom att lyckas i långa relationer? Alltså inte att bara vara i en långvarig relation utan att faktiskt trivas i...
13 14 15
Svar
287
· Visningar
34 402
Senast: monster1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp