Ignorera samvetet?

Hade varit tacksam om jag fått reda på det, oavsett från vem, så att JAG kunnat ta ett beslut därifrån. Vill jag leva med någon som ligger med andra, eller inte.

Att inte få reda på det, hade för mig i längden varit bra mycket värre än att nån som låg med min partner sen sa det till mig.

Ts är ju ändå den näst bästa att höra det från, tycker jag.

Jag vill bara säga att jag har läst alla inlägg men antagligen inte kommer hinna svara på alla idag. Jag uppskattar diskussionen och era svar gör att jag vrider och vänder på mina egna tankar mer än vad jag gjorde innan.

Jag tycker mest att det är underligt och gränslöst att ringa partnern i det här fallet. TS och partnern har ju ingen som helst relation.
Ang. kollegans partner så har jag bara träffat hen två gånger. Jag kommer inte leta fram ett nummer och ringa, jag tänkte mer ett kort meddelande. För att, som några av er säger i tråden, jag själv nog skulle vilja veta.

Inledde något med en kollega (en upptagen sådan), och nu efter några månader

Någonstans i bakhuvudet finns också tanken på att dennes partner kanske förtjänar att få veta? Men det är nog för sent, det är lätt att vara efterklok.

Du ansåg ju tydligen inte att partnern "förtjänade" veta något när du inledde sexrelationen och hade inte din kk sagt något om sina känslor så hade du nog fortfarande inte tyckt att dennes partner "förtjänade" veta något..

Kan man inte leken tåla, så ger man sig inte in i den. DU valde att inleda en relation med en upptagen person och nu, när denne börjar få känslor för dig, så vill du skvallra till dennes partner??

Varför :confused:

Jag vill bara säga att jag har läst alla inlägg men antagligen inte kommer hinna svara på alla idag. Jag uppskattar diskussionen och era svar gör att jag vrider och vänder på mina egna tankar mer än vad jag gjorde innan.

Ang. kollegans partner så har jag bara träffat hen två gånger. Jag kommer inte leta fram ett nummer och ringa, jag tänkte mer ett kort meddelande. För att, som några av er säger i tråden, jag själv nog skulle vilja veta.
Jag hade snarare utgått från mig själv. Vill jag vara en person som griper in i andras liv på det viset? Mitt svar är nej.

Alltså, nog för att jag själv kanske hade velat veta - men jag har inte riktigt fattat varför du vill höra av dig till partnern? Som hämnd för att kollegan utvecklat känslor för dig? Eller för att du känner dig lurad på något sätt? Du valde ju trots allt att inleda en kk-relation med kollegan, och jag antar att du inte funderade på att höra av dig till partnern då. Så varför nu?

Alltså, nog för att jag själv kanske hade velat veta - men jag har inte riktigt fattat varför du vill höra av dig till partnern? Som hämnd för att kollegan utvecklat känslor för dig? Eller för att du känner dig lurad på något sätt? Du valde ju trots allt att inleda en kk-relation med kollegan, och jag antar att du inte funderade på att höra av dig till partnern då. Så varför nu?
Jag skrev det tidigare i tråden, men jag fick intrycket av att det fanns en deal mellan kollegan och partner. Något som nu visat sig vara felaktigt.

Någon hämnd är jag inte ute efter, jag känner mig kanske lite lurad ja men mest förvirrad.

Jag har haft en kollega som fått (oönskade) känslor för mig, och det var SKITJOBBIGT. Innan han berättade det kunde vi ha kul på jobbet, men efter blev det bara konstig, pinsam stämning från båda håll. Båda försökte låtsas som inget, men jag tänkte på det/kände mig taskig (helt utan anledning, jag kan ju inte hjälpa att jag inte kände likadant för honom) och jag tror han tänkte på det också. Ingen av oss hade förhållanden med andra, men jag kände verkligen ingenting åt det hållet med honom.

Jag blev faktiskt enbart lättad när han slutade på jobbet (av andra skäl). Så många gånger som jag varit i den andra sitsen, det vill säga den som känner något, och det var nyttigt att se att det f-n inte är lättare att vara den eftertraktade. Jag hade brutit i ditt läge om du inte känner något seriöst för människan. Det blir bara jobbigt om hen gör det och ni ska fortsätta jobba ihop.

Jag skrev det tidigare i tråden, men jag fick intrycket av att det fanns en deal mellan kollegan och partner. Något som nu visat sig vara felaktigt.

Någon hämnd är jag inte ute efter, jag känner mig kanske lite lurad ja men mest förvirrad.

Ja, jag såg det inlägget, men jag förstod inte att det var anledningen till att berätta. Har du tagit upp det med kollegan, att du trodde att det fanns en överenskommelse mellan hen och hens partner? Det hjälper ju liksom inte din situation att berätta, tänker jag. Jag hade bara skitit i det och brutit. Jag vill hålla min arbetsplats så dramafri som möjligt.

Och på vilket sätt hjälper det dig, att skvallra för din kk's partner att du knullat runt med vederbörande i flera månaders tid? Vad är syftet med att berätta?

Bryt, släpp och gå vidare. Kk's relation är kk's ansvar, inte ditt..
Hjälper och hjälper...

Jag tänker att jag hade uppskattat sådan information, men har förstått av svaren i tråden att alla inte hade velat veta om deras partner gjort något sådant. Blir det automatiskt att skvallra?

Ja, jag såg det inlägget, men jag förstod inte att det var anledningen till att berätta. Har du tagit upp det med kollegan, att du trodde att det fanns en överenskommelse mellan hen och hens partner? Det hjälper ju liksom inte din situation att berätta, tänker jag. Jag hade bara skitit i det och brutit. Jag vill hålla min arbetsplats så dramafri som möjligt.
Jag lutar mot att bara bryta och ignorera. Jag fick veta först igår att det jag trodde var en överenskommelse inte existerade. Så när jag skrev mitt första inlägg var jag mer känslomässigt berörd än nu. Tror jag.

Alltså jag vet inte.
Blir du knäsvag av att se honom låter det som du är mer intresserad än vad du vill erkänna för dig själv.
Det här funderar jag på. Är det en försvarsmekanism från min sida? Att jag försvarar mig själv och mina handlingar med att det kanske finns känslor någonstans?

Alltså hämnd, du känner dig lurad och nu ska du ge igen. Skit samma att du skadar någon annan dubbelt först genom att ligga med dennes partner, vilket denne inte vet om men sen så nöjer du dig inte med att enbart hugga kniven i ryggen utan du ska vrida om den för att du känner dig lurad.

Ditt nick är verkligen ironiskt, om du hade brytt dig det minsta om patnern hade du aldrig inlett något förhållande med kollegan. Hycklareochhämndgirig hade passat bättre, för inte är det av omtanke du vill berätta. ;)

Jag tänker att jag hade uppskattat sådan information, men har förstått av svaren i tråden att alla inte hade velat veta om deras partner gjort något sådant. Blir det automatiskt att skvallra?

Men fortfarande - du hade ju inte tänkt att berätta något från första början. Alltså blir det ju snarare någon form av hämndaktion om du väljer att göra det nu, när du känner dig lurad.

Alltså, jag håller med dig @Gnist men som jag uppfattar det så sa denna snubben (ja jag tror inte det är en "hen") till TS att han var i en sk "öppen relation" (funkat någonsin i längden? Ja, jag vet att det finns undantag till regeln.).

TS litade då 100% på detta och tänkte aldrig på att han kanske ljög. Nu har hon fått veta att han ljög och har känslor för henne.

Alltså, om jag vore personen vars partner hade varit otrogen så hade jag nog velat veta, det köper jag. Oavsett om det är den som denne var otrogen med som berättar, eller om det är jultomten. Detta pga att jag har absolut nolltolerans mot otrohet och skulle vilja göra slut sekunden efter.

Men som kanske flera andra frågar jag mig här lite om anledningen till att TS vill berätta för personen. Är det för dennes bästa eller för sitt egna samvete?

Alltså, jag håller med dig @Gnist men som jag uppfattar det så sa denna snubben (ja jag tror inte det är en "hen") till TS att han var i en sk "öppen relation" (funkat någonsin i längden? Ja, jag vet att det finns undantag till regeln.).

TS litade då 100% på detta och tänkte aldrig på att han kanske ljög. Nu har hon fått veta att han ljög och har känslor för henne.

Alltså, om jag vore personen vars partner hade varit otrogen så hade jag nog velat veta, det köper jag. Oavsett om det är den som denne var otrogen med som berättar, eller om det är jultomten. Detta pga att jag har absolut nolltolerans mot otrohet och skulle vilja göra slut sekunden efter.

Men som kanske flera andra frågar jag mig här lite om anledningen till att TS vill berätta för personen. Är det för dennes bästa eller för sitt egna samvete?
Trådens rubrik är ju Ignorera samvetet? Det tolkar jag som att TS tänker sig att använda kollegans partner för att lasta av sitt dåliga samvete på. Jag tycker att det är ett konstigt sätt att behandla personer man inte ens känner. Lastar av sitt dåliga samvete gör man ju för sin egen skull, inte för andras.

Trådens rubrik är ju Ignorera samvetet? Det tolkar jag som att TS tänker sig att använda kollegans partner för att lasta av sitt dåliga samvete på. Jag tycker att det är ett konstigt sätt att behandla personer man inte ens känner. Lastar av sitt dåliga samvete gör man ju för sin egen skull, inte för andras.

Jag håller med dig. Jag är väl bara lite kluven eftersom förutom allt annat så hade jag hellre vetat än inte vetat om min partner var otrogen. Typ som att ett fel (lätta sitt samvete i detta fall) kan göra ett rätt (personen får veta). Dvs, jag hade varit förbannad på personen som legat med min partner i månader, självklart. Men jag hade varit mer förbannad på min partner, och velat göra mig av med denne illa kvickt.

När min man var otrogen kände jag i efterhand att jag hade önskat att någon, vem som helst, hade berättat för mig. Jag hade blivit glad om den andra berättat. Svårt att säga hur ts ska göra dock, eftersom det inte finns något rätt svar.

Jag vet inte, men det där är så himla olika. Kanske hade jag velat veta, kanske inte. Jag hade nog hellre velat veta om det hade varit något långvarigt med samma person. Är inte helt säker på att jag hade velat veta om någon enstaka händelse.

Jag fick veta först igår att det jag trodde var en överenskommelse inte existerade. Så när jag skrev mitt första inlägg var jag mer känslomässigt berörd än nu. Tror jag.

Men sa hen att de hade en överenskommelse eller inte? Med tanke på hur mycket ovanligare det verkar vara med öppna förhållanden låter det inte troligt att man bara ”får intryck” av dem. Troligare att den som lever öppet talar om det uttryckligt för sina övriga dejter.

Liknande trådar

Relationer Just nu är jag bara ledsen över situationen som uppstått. Jag har jobbat på samma jobb i några år och trivs jättebra, främst då jag... 5 6 7
Svar
121
· Visningar
17 645
Senast: QueenLilith
·
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är... 2
Svar
27
· Visningar
11 197
Senast: Imna
·
Skola & Jobb Jag har ett dilemma på jobbet som börjar bli väldigt påfrestande för mitt mående. Har två kollegor som jag inte kommer överens med, vi... 2 3
Svar
44
· Visningar
4 748
Senast: Keb71
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka