Iherb och posten

Centaur

Trådstartare
Jag har beställt från iherb i 10 år och det är ytterst sällan att posten/tullen brytt sig om att stoppa paketen. Det är aldrig några stora summor jag handlar för, några hundralappar. Men nu har båda de två senaste paketen stoppats och jag har fått brev där de kräver kvitto! Vilket aldrig någonsin hänt förut. Dessutom står ju kvittot tryckt på utsidan av paketet så det är väldigt onödigt... :grin:

Det gör att det tar enormt lång tid innan paketen kommer fram, jag tvingas sen åka in till posten och betala för att få ut dem (har lantbrevbäring och 3 mil till posten). Eftersom det handlar om låga värden är det inte tal om mer än en 50 lapp i mva och det kan jag väl betala, men posten tar sig dessutom betalt 125 kr för besväret... Samt kostnad och tid för att behöva åka in och lösa ut paketen. Då blir billigt snabbt väldigt dyrt istället.

Har jag plötsligt fått extrem otur eller har posten börjat stoppa alla iherb paket?? Någon annan som fått sina paket stoppade?

Jag kommer inte sluta handla från iherb, men om posten ska fortsätta ta alla paket kommer jag välja DHL istället. De är snabbare, kör ut paketen och man får faktura på mva/tull.
 
Jag har nästan slutat handla där, allt fastnar numera. Tullen har blivit vansinnigt övernitisk, jag har fått betala tull på begagnade kläder jag köpt från USA :meh:
 
Det är svårt med import/export..
Kan företaget skriva en proforma brukar det gå lätt. Statistiknummer måste anges.
Tulldokument måste sitta lättillgängligt utanpå paketet.
Om det är märkt med lågt värde och gåva brukar det gå lättare.

Tullkraven är den samma oavsett vilket bolag som skeppar. Har haft mycket med DHL att göra under julen, skrivit tonvis med tulldokument och det är ändå inte säkert att allt kommer fram som det ska..
 
Hade en märklig upplevelse för ett tag sedan. Beställde från tyska amazon (en vara som tillverkas i USA). Betalade i euro, och antog såklart att varan skulle skickas från Tyskland. Men den kom från USA... Tulldeklaration utanpå och hyfsat lågt värde (ca $40). Den kom i brevlådan. Men jag hade ju blivit något sur om den fastnat i tullen eftersom jag inte ens visste att jag beställde från USA....:confused:
 

Liknande trådar

Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
10 629
Senast: Enya
·
  • Artikel
Dagbok Jag kände mig så jävla pepp på att få sätta tänderna i husrestaurering och trädgårdsomvandling inkl odling så att jag nästan dreglade...
Svar
1
· Visningar
1 192
Senast: skiesabove
·
Samhälle Från en skogsägare till en annan: en förändring i ditt skogsbruk kan bli en jättestor miljövinst. Baserat på vad du skriver verkar det...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
7 137
Senast: Mkb
·
Samhälle Fast det är inte alltid bra nog att göra det man kan efter sina egna förutsättningar. Det är bra att inse att man kan göra mer och inte...
16 17 18
Svar
345
· Visningar
22 111
Senast: Otherside
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Uppdateringstråd 29
  • Sojasås + katter

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp