Bukefalos 28 år!

Ihopsläpp med ranghöga hästar

Taefill

Trådstartare
Om ett ihopsläpp ska ske där befintliga hästar är en välfungerande flock på 5 hästar, 2 ranhöga och resten inte utstickande åt något håll. De ranghöga är kända för att kunna bråka lite med nya hästar och har gett lite bitskador och liknande, dock inget som krävt veterinärvård men ändå sår som kräver omvårdnad. Brukar också kunna bli en del spring första dagarna och att den nya hästen hålls borta från flocken ett tag. Förekommande sparkar verkar mer vara markeringar än att faktiskt försöka sparka den andra hästen.
Här är det vinter med is och snö och broddade hästar.

Med den informationen, hur hade ni löst det om en häst som är ganska låg i rang ska släppas ihop med den flocken? Alternativet "helst inte alls" känns som det mest självklara för mig, men det är inte säkert att det går att vänta med ett ihopsläpp.
 
Sv: Ihopsläpp med ranghöga hästar

Helst inte alls är ju det naturliga alternativet här!
Is och broddade hästar som sparkas låter ju som receptet för en rejält allvarlig skada. Är det värt det??

Hur ser hagalternativen ut?
Finns det bara en enda hage?
Finns det två hagar alt ridbana/ridhus så att man kan låta dom få bekanta sig ett par per gång?
Finns det inga andra möjligheter så hade jag nog försökt att få hästarna att bekanta sig med nykomlingen i stallet så gott det går. Ställ en ranghög häst i boxen bredvid den nya så dom iaf har fått lukta lite innan dom släpps ihop.

Iom att den nya hästen är låg i rang så har den förhoppninsvis vett att hålla sig undan.
Jag hade släppt ut dom i ordningen, ny häst, dom lugna hästarna och sist dom två ranghöga.
Då har nykomlingen chans att flytta undan lite och blir inte attackerad direkt när den går genom grinden.
 
Sv: Ihopsläpp med ranghöga hästar

Eftersom den nya hästen är låg i rang skulle jag inte vara så orolig, då går den troligtvis undan när de andra "jagar iväg", värre är det när två bestämda hästar släpps ihop, -då är det mer risk för bråk.

Det är sällan det förekommer ordentliga olyckor när man släpper ihop hästar, det visar även statistik om man börjar läsa studieresultat som handlar om ihopsläpp.
Jag själv har inte varit med om ett enda olycksfall i samband med ihopsläpp.
 
Sv: Ihopsläpp med ranghöga hästar

Hur stor är hagen och hur många är dom i hagen? Har dom hö i hagen? Om dom har något att sysselsätta sig med och gärna inte är allt för hungriga innan ihopsläppet så brukar det gå rätt fort innan flocken stabiliserar sig igen. Om det finns plats att gå undan och han dessutom är lågrangad så borde det går bra.
Släppa ihop en och en som någon nämnde är ett bra förslag, även att stå boxgranne några dagar.
 
Sv: Ihopsläpp med ranghöga hästar

Jag släpper alltid ihop den ranglåga med den ranghöga först . Är den nya accepterad av den ranghöga blir det mindre tjafs från de övriga . Det är hästarna på "mellanrangskalan" som brukar ha mest att bevisa för att hålla och markera sina platser, inte de ranghöga .
 
Sv: Ihopsläpp med ranghöga hästar

Tillräckligt stor hage så nykomlingen kan komma undan. Låt den nye komma in i hagen först, och sedan en häst i taget. Den ranghöge först som någon skrev, och låt det gå en bra stund innan fler kommer ut.
 
Sv: Ihopsläpp med ranghöga hästar

Hej!

Beroende på hur ranglåg den ranglåga är hade jag avvaktat helt med ihopsläpp.

Min pärla (extremt ranglåg) släpptes för några år sen ihop med 4 andra hästar av varierande rang (men alla var "jättesnälla"). De ranghöga valde att skicka bort henne en bit men lät henne sen vara, men den absolut ranglägste jagade henne varv på varv på varv runt hagen och placerade henne längst bort i hagen. Detta pågick tills jag insåg att det inte skulle bli bättre och tog in henne i väntan på att den "elake" skulle flytta. Hagen var gissningsvis minst 6 hektar och där var 5 hästar i den. Gott om plats med andra ord och gott om gräs att äta, så det fanns ingen anledning att jaga omkring henne.

Så, är det halt och jäkligt hade jag inte släppt ut min häst alls med de andra, utan hellre hållt den själv tills underlaget var bättre. Kanske kan de lära känna varandra i stallet lite först också.

/Lavinia, vars förra häst gick att släppa med precis vad som helst utan problem, stor chock när nuvarande endast tycks fungera med små ponnyer.
 
Sv: Ihopsläpp med ranghöga hästar

Eftersom den nya hästen är låg i rang skulle jag inte vara så orolig, då går den troligtvis undan när de andra "jagar iväg", värre är det när två bestämda hästar släpps ihop, -då är det mer risk för bråk.

Det är sällan det förekommer ordentliga olyckor när man släpper ihop hästar, det visar även statistik om man börjar läsa studieresultat som handlar om ihopsläpp.
Jag själv har inte varit med om ett enda olycksfall i samband med ihopsläpp.

Men det har jag tyvärr, flera gånger.:crazy:
 
Sv: Ihopsläpp med ranghöga hästar

Håller med Kallebus beträffande dåligt underlag och brodd - ingen höjdare vid ihopsläpp!!

Det är aldrig kul att släppa ihop hästar på vintern av just denna orsak. Det kom en ny ponny i december till hagen där min häst går, det var djup snö och vi befarade is under. Eftersom det bara var tre hästar som skulle släppas ihop bestämde vi oss för att släppa dem i ridhuset avbroddade.

Det finns dock ganska många nackdelar med det såsom att hästarna inte har något annat att göra än att bråka med varandra om de så har lust. Begränsad yta för den i underläge att komma undan. Fördelarna: inga brodd, ingen halka. Så detta kan ju vara ett alternativ, dock blir det kanske mycket med 5 hästar..

Ett annat alternativ kan, om det finns möjlighet, kanske vara att din pålle får gå tillsammans med en ur flocken några dagar? Eller i en hage bredvid så att de kan få en chans att hälsa på avstånd?

Hoppas att det löser sig!
 
Sv: Ihopsläpp med ranghöga hästar

Det mesta hänger på gott om plats och social kompetens.
Ordet ranghög används ofta om hästar som bråkar utan anledning, har ingenting med var dom har sin plats i flocken.
Den som bestämmer i hagen går kanske inte ens går fram och hälsar på den nya hästen om den beter sig på rätt sätt.
Om den nya hästen som släpps in inte har vett att hålla sig undan i början så blir det problem.
Det hade vi för många år sedan, en mycket bra ledarvalack som bara vickade på ena örat vid behov. Det släpptes in en bråkstake som inte gick undan då fick veterinären komma och sy sår.
Förra året fick vi in en ny valack i stallet som var en ökänd bråkstake på förra stället. Han bara tassade in i sin nya flock och blev bästa kompis med en av hästarna med en gång, har aldrig bråkat eller varit till problem. Så en balanserad flock med ytor att röra sig på ger minst problem. Är hästarna i grunden uppfostrad rätt så brukar det fungera bra.
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 007
Senast: Stereo
·
Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor...
2
Svar
29
· Visningar
4 280
Senast: Fiorano
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 224
Senast: AbCdE
·
Kropp & Själ Jag vet inte vad jag ska ta mig till längre. Jag har varit på exakt samma plats i livet i flera år nu. Jag kommer ingenstans med mitt...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
5 059
Senast: MiaMia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp