Ikea sundvik hack

BernT

Trådstartare
Tänkte köpa ett sundvik klädskåp till dottern men insåg att man kan ju inte sätta i någon inredning? En pinne och en låda räcker inte till alla hennes kläder.. skulle vilja kunna sätta in trådkorgar men verkar inte gå. Någon som har sundvik och gjort om den på något sätt för att få bättre förvaring? Eller är det bara att borra egna hål och hoppas att det blir bra? Det kommer inte bli bra om jag ska göra det haha. 🙈
 
Nu har jag inte riktigt detaljkoll på IKEAs trådbackssystem och deras mått, och hur dessa passar i just det skåpet, men en lösning jag gjort i ett garderobsskåp från ikea, var helt enkelt att köpa Ikeas trådbackar med stativ, och ställa in i på skåpets "golv". Backstativen passade perfekt i storlek, och blev till många "lådor" att ha tröjor och underkläder i.

Jag ville ha en hylla över, för att kunna lägga vissa saker på, och till det köpte jag ett löst hyllplan (som fick sågas till för att passa), och borrrade in enkla hyllbärare. Mitt skåp räcker på höjden för att det ska gå att hänga t.ex. skjortor och byxor på galgar ovanför hyllan.

Till mitt skåp, så passade Ikeas trådbackssystem perfekt i måtten, men om det inte passar så finns det ju andra tråd/meshbackssystem, som har en uppsjö av olika varianter på mått, Elfa t.ex.
 
Jag tror att enda sättet att få till mer förvaringsyta i SUNDVIK är att borra/skruva fast hyllor och liknande själv. Finns inte måttanpassad garderobsinredning till den.

Har du serien i andra möbler också?
Annars hade jag kollat på andra serier med garderober till hennes rum.
Jag valde att sätta in STUVA i dotterns rum, där kan man planera garderob och lådor precis som man vill eftersom allt har samma bredd och djup. Vill man ha enbart lådor köper man det eller så köper man dörrar och har hyllor, nätkorgar, hängpinne och vad man nu vill ha.
Stuva finns även i olika storlekar och färger..
 
Jag tror att enda sättet att få till mer förvaringsyta i SUNDVIK är att borra/skruva fast hyllor och liknande själv. Finns inte måttanpassad garderobsinredning till den.

Har du serien i andra möbler också?
Annars hade jag kollat på andra serier med garderober till hennes rum.
Jag valde att sätta in STUVA i dotterns rum, där kan man planera garderob och lådor precis som man vill eftersom allt har samma bredd och djup. Vill man ha enbart lådor köper man det eller så köper man dörrar och har hyllor, nätkorgar, hängpinne och vad man nu vill ha.
Stuva finns även i olika storlekar och färger..

Vi har stuva nu men jag hatar den 🙈 förlåt men den är så sjukt ful. Jag gillar sundvik för den känns stilren men jag vet inte om jag orkar hålla på och skruva och modifiera. I teorin gör jag det men i praktiken vette katten. Ska fundera lite, hittade en sundvik på begagnatmarknad billigt så skulle ju kunna köpa den och testa.
 
Nu har jag inte riktigt detaljkoll på IKEAs trådbackssystem och deras mått, och hur dessa passar i just det skåpet, men en lösning jag gjort i ett garderobsskåp från ikea, var helt enkelt att köpa Ikeas trådbackar med stativ, och ställa in i på skåpets "golv". Backstativen passade perfekt i storlek, och blev till många "lådor" att ha tröjor och underkläder i.

Jag ville ha en hylla över, för att kunna lägga vissa saker på, och till det köpte jag ett löst hyllplan (som fick sågas till för att passa), och borrrade in enkla hyllbärare. Mitt skåp räcker på höjden för att det ska gå att hänga t.ex. skjortor och byxor på galgar ovanför hyllan.

Till mitt skåp, så passade Ikeas trådbackssystem perfekt i måtten, men om det inte passar så finns det ju andra tråd/meshbackssystem, som har en uppsjö av olika varianter på mått, Elfa t.ex.

Ska måtta och se :) tack för tipset.
 
Vi har stuva nu men jag hatar den 🙈 förlåt men den är så sjukt ful. Jag gillar sundvik för den känns stilren men jag vet inte om jag orkar hålla på och skruva och modifiera. I teorin gör jag det men i praktiken vette katten. Ska fundera lite, hittade en sundvik på begagnatmarknad billigt så skulle ju kunna köpa den och testa.
Haha, okej. Smaken är som baken ;)
Jag har byggt ihop en jättemöbel av flera Stuva modeller i dotterns rum men kan tänka mig att det kanske inte är så snyggt om man enbart ska ha en garderob..
Hoppas du får till det som du vill :)
EC61BEF3-8E47-445C-AA1D-0341CDF1D2C7.jpeg
 
Ikeas trådbackar (och de flesta andra sådana) brukar vara anpassade efter skåp som är 60 cm djupa. Lundbergs har en serie som heter "mini" och är runt 45 cm, så den borde passa perfekt (finns i lite olika bredder, så du kan nog skräddarsy så att det blir bra på bredden).

Det är jättelätt att sätta upp hyllbärare om man vill ha hyllplan från vägg till vägg, men det låter mer som att du letar efter en borrfri lösning? :)

Annars funkar de flesta konsolbackar om bakstycket på skåpet håller för montering (utan att ha sett den är inget jag skulle lita på i en Ikea-möbel, de "ska" ju vara så materialsnåla som möjligt i icke-bärande delar).

I lite trängre utrymmen har jag börjat kolla på badrumsinredning eller rullvagnar som förvaringslösning, de är ofta inte lika djupa (vill man inte att vagnen rullar iväg struntar man ju bara i att montera hjulen).

Vi har ett knepigt utrymme under köksbänken där en mollger-vagn blev perfekt:
20200118_121203.jpg
 
Korrigerar mig själv här, nu finns det även trådbackshurts i minimått på Ikea; Lennart. Den är dock rätt mycket mindre än den från Lundbergs, så det blir inte lika effektivt utnyttjande av utrymmet.
 
Tänkte köpa ett sundvik klädskåp till dottern men insåg att man kan ju inte sätta i någon inredning? En pinne och en låda räcker inte till alla hennes kläder.. skulle vilja kunna sätta in trådkorgar men verkar inte gå. Någon som har sundvik och gjort om den på något sätt för att få bättre förvaring? Eller är det bara att borra egna hål och hoppas att det blir bra? Det kommer inte bli bra om jag ska göra det haha. 🙈

Väcker liv i tråden och undrar hur du gjorde? 😊
 
Nja nej. Hade världens planer men insåg att det bara skulle bli skit 🙈 så fick köpa en garderob som gick att ha inredning i. Tråkigt för Sundvik är fina.

Jag gillar också Sundvik så hade önskat ett annat svar 😄 Får kolla med någon som är händigare än mig.
 
Kan man inte borra fast trälister i garderoben och låta trådbackarna hasa på dem, istället för rulla på trådbackslister.

Det kanske kan vara en idé. Kollade lite mer noggrant igår och det ser ut som att sidorna på garderoben är tunnare skivor så jag är osäker på om en kan borra och fästa något i dem.
 

Liknande trådar

Kläder & Bli fin Jag har drabbats av något helt oförklarligt sug efter lyx. O_o Förstår inte riktigt varför, jag har alltid varit rätt enkel i mitt...
2
Svar
22
· Visningar
2 921
Senast: Tuvstarr
·
Relationer Lååångt om min krångliga mor-dotter relation. Har i över ett halvår nu haft paus från min mor. Efter ännu ett storbråk så kände jag att...
Svar
13
· Visningar
2 606
Senast: tanten
·
Hemmet När jag läser i forumet inser jag att jag är långt ifrån ensam om att ha svårt att "få det gjort" när det gäller vardagssysslor - det...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
8 069
Senast: Habina
·
  • Artikel
Dagbok När jag bestämde mig för att skilja mig så lovade jag mig själv att jag INTE ska låta det faktum att jag lever ensam begränsa mig på...
Svar
13
· Visningar
1 887
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp