Bukefalos 28 år!

Illa behandlade hästar...

okej. jag kanske uttryckte mig lite klumpigt. det jag beskrev var hur jag säkrast hade hanterat en svår häst utan att sätta mig själv i svåra situationer. ska man sedan börja arbeta med hästen så är det annorlunda. men man måste VETA vad man gör.
att visa att hästen gör fel kan man göra genom att driva runt baken när den hotar att sparka dig, man kan driva iväg hästen åt alla möjliga håll. man behöver inte alltid ryta.

som icebabe säger i tråden nedanför " sparkar hästen så sparka tillbaka, biter hästen, bit tillbaka" är däremot rena självmordet på en illa behandlad häst om den visar aggressiva tendenser. detta har redan försummats så mycket hos en häst som blivit aggressiv så att det enda han gör är att försvara sig själv. om det kommer han fortsätta med. ju "aggressivare" du blir i ditt sätt att säga till honom, ju aggressivare kommer han att bemöta dig.
tro mig. jag har en sådan häst hemma. jag kan rabbla upp massa historier jag fått höra från hans tidigare liv: attackerat, sprungit över ägare i hagen, huggit, sparkat mm.
och jag har inte stött på detta problem faktiskt, även om jag hanterar honom på det sättet jag har beskrivit...
men självklart finns det lika många åsikter som människor.
 
det fungerar på hästar som inte är förstörda av människan. men vissa illa behandlade hästar, som denna tråden handlar om, sätter människan som ett hot. även om flockbeteéndet fungerar i hagen...de försöker bara att försvara sig själva när du säger till den, genom att "bitas tillbaka" för den har fått lära sig att människor som gör detta är farliga..
sen vet jag inte hur svårt det är att ändra den inställningen. ganska svårt..om ens omöjligt att utplåna den helt. jag har då inte lyckats med min...
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 329
Senast: Ridinglady
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 219
Senast: Mabuse
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 593
Hästvård Usch jag mår så dåligt. Min hovslagare är superduktig och det har aldrig varit några problem med honom. Han har alltid med sig 1-2...
Svar
17
· Visningar
2 640
Senast: Stereo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp