Bukefalos 28 år!

Illa behandlade hästar...

P

Poetry_princess

Har funderat lite över det här... Om en häst som inte riktigt litar på människor visar upp sig som "sur" och "bitsk" i stallet (kanske för att den är osäker), vad är det rätta att göra?
Jag har tänkt fram och tillbaka på om jag skulle ryta till åt hästen om tänder eller hovar kommer för nära - men ökar inte det hästens brist på tillit då? Ska man våga lita på att hästen inte biter/sparkar utan bara testar ledarskapet?
Man vill ju inte gärna vänta på att få en spark på låret eller ett bett i axeln innan man sätter gränsen?
Vilket är det bästa sättet att hantera såna här hästar? Speciellt vid första mötet!
 
Man kan ryta till.sätt gränser det måste man,sedan är det hur man behandlar hästen fter åt,och förösker komma på vad är det som gör att hästen just nu/då föröskte bita/sparka mig? försvar eller ont eller försöka vara ledare? eller rädd??
Hur ser jag att den är påväg innan? vad gör jag? vad har jag för kroppsspårk? nått man kan tänka på... fast sedan är ju en del hästar sura,liksom männiksor och andra djur,så finns det ju "surmärrar" mm ibland är det bara så,de är sura i personligheten....
 
Helt kort.
Du skall göra mycket på samma gång. Lära känna hästen, bygga upp ett förtroende, sätta gränser, gå in i ledarrollen, skaffa respekt och fr a, vara rädd om dig.
Djur är som barn i det hänseendet att dom uppskattar gränser (och mycket mer). Hästen blir inte rädd för dig eller tycker illa om dig, om du tar i. Och i skall du ta, om så behövs.

"Ska man våga lita på att hästen inte biter/sparkar utan bara testar ledarskapet?" Det är i princip sak samma, bara olika långt på samma väg. Tillåt det INTE! Sätt upp en gräns för dig själv, för hur "långt" hästen får gå. Jag låter mina använda mun och tunga för kontakt och kel, men sedan är det stopp. Är det på väg att bli en tugga, kommer ett klart "nej".
Allting som handlar om bita/sparka (hotfullt/aggresivt) är fullständigt förbjudet. Den häst som provar det med mig, möter ett vrålande lejon! Du skall jobba med din attityd, inte med spön och spö.

Ofta blir aviga hästar dom bästa kompisarna och individerna, när man väl kommit överens.

Se på dig själv. Din häst gör det! ;)

LIA
 
det blir inte bättre av att man daltar, tvärtom. tydliga konsekventa gränser är bäst. typ "är du snäll så är jag snäll".
 
Förstår vad ni menar, det har varit lite diffust för mig. Jag har ju alltid vetat att man ska visa hästen vad man accepterar och inte accepterar osv, men det har ju varit hästar som inte har varit misshandlade/illa behandlade, utan helt enkelt bara bortskämda eller bossiga...
Tänkte bara ifall det skulle vara någon skillnad när hästen bara är osäker..
 
nä ingen skillnad,det är nästan ÄNNU viktigare att du visar gränser när hästen är osäker,visa tydliga gränser.Visa att du är en bra ledare sominte tål skit,men behandlar henen väl när hon sköter sig :D
 
"Hej, här är jag. Vill du inte ha med mig att göra så är det lugnt, men ge mig en chans först. Jag tänker inte bråka med dig, så det är ingen ide att du bråkar med mig. Vad du än gör tänker jag inte slå dig, skrika åt dig eller behandla dig illa. Du tolererar inte att jag behandlar dig orespektfullt, så jag ställer samma krav på dig. Jag tänker behandla dig som en vänlig, varm och kännande varelse - för det vet jag att du är."

Med den attityden kommer man långt - oerhört långt. Ett steg i taget - beröring, förflyttning... Visa hästen att du, din kropp och framförallt dina händer är ofarliga. Och hela tiden - ATTITYDEN. Det är aldrig VAD man gör som är så himla viktigt, utan HUR och VARFÖR.

Om man själv sänker garden och låter hästen visa vägen brukar det gå rätt smidigt, för de allra flesta hästar mottar otroligt gärna en smekning och några snälla ord.
 
Gulligull i all ära men när hästen hotar så är det nog.
Sätt gränser, en spark oavsett vem som riktar den är brist på respekt.
 
det beror på. men som du sa, det kan vara fel att ryta åt en sådan häst. det kan mycket väl hända att hästen blir mycket aggressiv och försöker försvara sig själv. och med tanke på din egen säkerhet ska du nog försöka undvika det. när hästen gör fel så försök att visa det på ett annat sätt.
vid första mötet: du bör vara konsekvent. du får inte vara rädd för hästen och det du absolut inte får göra är att flytta dig för hästen. men glöm inte att visa honom respekt, inkräkta inte på hans område om du inte fått tilllåtelse. fråga hela tiden. ni måste gå halva vägen var.

men som sagt, se upp att säga ifrån för mycket, det finns andra sätt att tala om att han gör fel. kan du inte läsa av hästen( vilket man knappast kan göra utan problem vid första mötet) så undvik att gå i närkamp.
en sådan häst ska man fråga om allting.
lycka till.
anna
 
det är en väldig stor skillnad. har du hanterat sådana hästar?
en vanlig häst kan du säga ganska ordentligt om han sparkar och han gör det förhoppningsvis inte igen.
säger du till en sånhär häst är risken stor att du får tio sparkar till.
det är med andra ord farligt för din egen säkerhet.
 
Får inte ihop det här:
vid första mötet: du bör vara konsekvent
när hästen gör fel så försök att visa det på ett annat sätt (än att ryta till)
det du absolut inte får göra är att flytta dig för hästen
glöm inte att visa honom respekt
inkräkta inte på hans område om du inte fått tilllåtelse
fråga hela tiden. ni måste gå halva vägen var
se upp att säga ifrån för mycket
mm

Detta uppfattar jag som självmordsförsök. Eller i bästa fall att göra hästen fullständigt omöjlig och respektlös. Samt att avhända sig varje möjlighet till kontroll och uppfostran av hästen.

LIA
 
visar hästen tedens att sparka,så sparka tilbax,biter den?Bit då tilbax,dette är flockens egna metod.
men sparka der du vet en annan häst ville ha sparkat,gör det inte hårdt,men för att visa att du är den som leder her.
visar den tänder,visa tänder du også,det är mycke sådant der.
såg det der på tv med en hästviskare som pratade med hästen igjennom hästens eget språk,och det funkar bra,har forsökt en del med mig egen häst,och vi har kommit närmare varann( har dock inte haft behov av att sparka/bita,men har användt det med smatting av läppar,vändt ryggen till,backat och gått från han)
 
Jag stötte på en häst för ett par år sen som ägaren sa hade blivit misshandlad och vanvårdad. Hon gjorde "utfall" om man kom för nära boxkanten, blottade tänderna och hade "huggormshals". Ägaren sa att hon aldrig skulle göra något, men senare fick jag höra av ägarens kompis att hon hade fått ett bett bara för att hon helt enkelt var för snäll.
Det verkar som om alla har olika åsikter kring detta, en del säger att man måste vara ännu mer bestämd medan andra säger att det är helt fel...*förvirrad*...
 
Du måste hitta ditt egna sätt men gör aldrig nåt du inte behärskar. Starta inte ett bråk med en häst där du kan förlora och bli skadad.

Din säkerhet måste gå före allt.
 
Hmm jag har fått för mig att hästar alldrig är elaka, inte som vi människor tänker, det finns inget sånt i deras huven. Det handlar väl om att de vill klätra i hierarkin eller hur ?

En häst kan inte vara dum, elak, eller jävlig. Det är mänskliga egenskaper. Jag tror att många försöker överanalysera till varför någonting är si eller så.

Nåja, jag e nybörjare vad det gäller ridning och hästar. Men varje gång jag är med en häst... vet inte hur jag ska förklara det men, jag känner det att hela jag är uppmärksamad mot hästen och den i sin tur mot mig. Nåja jag ska sluta skriva nu för att jag känner att jag inte kan förklara det, och det kan lite väl spejsat och jag e ju nybörjare så jag e ursäktad :D
 
träffade på ett sto som högg & kickade efter en, mest hela tiden. människorna som handskades med henne sa till på skarpen och kunde oxå slå till henne (inte hårt) på huvudet om hon kom för nära m sina tänder. om jag förstod det rätt, så hotade hon alltid - verkställde aldrig, men naturligtvis obehagligt iaf. så, jag började fundera & kom fram till att hon säkert blivit behandlad på just det sättet hela sitt liv..mao så verkar det ju inte ha önskad effekt i just det här fallet.

lättare att ändra sitt eget beteende än att tro att hästen efter många år, hux flux, ska ändra sitt. försökte att ignorera hennes utfall, även om jag hade noga koll på var hon hade tänder & hovar = självbevarelsedrift *s* & istället så överöste jag henne m beröm de ggr hon stod m alla hovar på marken & de ggr jag kunde gå förbi hennes huvud utan att hon högg. hon verkade bli förvirrad av mitt beteende men blev iaf lite lugnare.

nu så träffade jag bara det här stoet den här enda ggn, så kan inte uttala mig om min hantering skulle fungerat i längden..men är ändå nöjd m mitt tillvägagångssätt. man ska naturligtvis inte utsätta sig f fara..men kanske inte så dumt att testa andra vägar?

- tänk på vad du VILL att hästen ska göra - inte på vad du INTE vill
 
Om hästen är osäker - gör den mindre osäker. Slå den inte för guds skull.
En häst biter bara folk som den kan bita, enligt Pat Parelli och jag håller faktiskt med. Har en del bitska hästar runt mig och de blir allt mindre bitska.
Jag blir förbannad när jag läser era inlägg.Detta är väl ändå en NH-sida.
Håller med dig som skrev att man inte ska låta hästen flytta omkring en och också att man ska vara konsekvent.
:mad:
 
oki..eftersom du valt att svara på just mitt inlägg, så får jag utgå fr att det tillhör dem du blir förbannad över. måste bara säga att jag tycker att det är förvånansvärt, då jag tycker att jag beskrivit ett av de mjukare sätten att bemöta problemet.
 
Nej, mitt inlägg riktade sig inte mot dig whoa, däremot kan man ju konstatera att du bara träffat stoet du talar om en enda gång.Och en gång är ingen gång.En häst som mår bra bit inte.Det är min bestämda övertyglese, ett sto som hugger hela tiden som du beskriver trivs inte med sitt liv.
 
Det bästa sättet? - Det är nog en fråga utan svar. Hästar är individer, och individer är aldrig den andra lik. Därför skulle jag först och fråmst försöka känna hästen.
Innan du kan få en häst att göra som du vill, måste du lära dig hur den reagerar på olika saker. Du måste veta vad du ska göra för att hästen ska reagera som du vill.

Jag skulle göra som jag gör med alla hästar. Helt enkelt fråga den saker. Och med det menar jag inte att jag står och är "hästpratare". :smirk: Utan jag pratar med kroppen, känner och flyttar. Hela tiden håller en kontakt och ber ibland om olika saker utan krav på vad den ska göra. Jag låter den reagera som den vill och lär mig av det.
Skaffar mig en kontakt helt enkelt och lär känna den.

Om en häst hugger mot mig är min handling olika beroende på hästen.
Om jag träffade en ny häst skulle jag nog först ställa mig frågan varför hästen reagerar så, det är ju antagligen något jag gjort fel. Det är i alla fall något som gör att hästen inte litar på mig. Och det är ju inget jag kan kräva av den - inte heller respekt. Respekt föds man inte med, man måste göra sig förtjänt av den (- detta gör man inte genom att slå hästen). Ärlig respekt kommer av ömsesidig respekt. Du respekterar inte en människa om den slår dig. Dock kan det göra att du blir rädd och väljer att göra som personen vill för att du inte vill ha stryk.
Räddsla och respekt är två HELT skillda saker. Sen kan man ju fråga sig vem som borde vara rädd för vem. Börjar man slå en häst så får man ju också inse att hästen har rätt att slå tillbaka.

Visste jag att hästen var illa behandlad kan jag tänka mig att jag skulle försöka ge lugn till hästen. Man måste nästan utstråla trygghet. Man får inte vara rädd, och inte arg. Man måste visa att man skulle offra allt för hästen om det var så.

Jag pratar som vanligt jätteluddigt med det är för att det är så olika på olika hästar. Man vet aldrig hur man skulle gå tillväga. Man måste känna när man står där, hur just den hästen är i sig själv just då.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 383
Senast: Ridinglady
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 314
Senast: Mabuse
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 763
Hästvård Usch jag mår så dåligt. Min hovslagare är superduktig och det har aldrig varit några problem med honom. Han har alltid med sig 1-2...
Svar
17
· Visningar
2 662
Senast: Stereo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp