Bukefalos 28 år!

Illaluktande tvättmaskin- vad göra?

Gry

Trådstartare
Vi har en tvättmaskin hemma med ngra år på nacken och där tvätten börjar lukta lite halvskumt när man plockar ur den. Läste här på buke att sköljmedel var attans så miljöovänligt och nybliven ekonisse som man är slutade jag genast med onödig gottlukt på kläderna. MEN nu börjar kläderna som sagt lukta lite skumt och kör man in huvet i trumman och sniffar runt :p luktar det liksom i trumman också.

Vi har varit noga med att inte stänga luckan när vi inte tvättar, dock har vi slarvat med att inte dra ut facken för tvättmedel osv.

Kan man rengöra med ngt? Finns det några knep att ta till? :idea:
 
Sv: Illaluktande tvättmaskin- vad göra?

Numera tvättar vi ju sällan på höga temperaturer, så det samlas en del skit i maskinen som så småningom börjar lukta. Några gånger per år kör jag maskinen på 95 grader med vanligt tvättmedel, det rensar upp ganska bra.

Man kan antingen köra den tom eller med lakan eller handdukar som tål 95 grader, det spelar ingen roll. :laugh:

Passa samtidigt på att göra en storstädning i maskinen, dra ut tvättmedelsfacket och diska det ordentligt, gör rent alla filter osv.
 
Sv: Illaluktande tvättmaskin- vad göra?

Vi har en liten lucka framtill på tvättmaskinen, som enligt instruktionsboken kallas "knappnålsfack" (inte detsamma som där man häller tvättmedel). Där samlas det en faslig massa härligt gojs :eek: Du kanske har något liknande?
 
Sv: Illaluktande tvättmaskin- vad göra?

Bra svar jag vill bara tillägga att använda ättika, det tar bort lukten effektivt.
 
Sv: Illaluktande tvättmaskin- vad göra?

Noterar tipset! :bow:

Nu är våran maskin såpass ny, och iom att vi "tvättat ur" den regelbundet ända från början så hoppas jag att den håller sig fräsch, men man vet ju aldrig i framtiden. :angel:

Hur doserar man det i maskinen? Skippar man tvättmedlet isf?

Vi brukar sätta ut ättika i snapsglas om något rum fått dålig lukt, och för att öka "upptagningsytan" sätter vi hushållspapper runt kanten. När vi gjorde det i ett förrådsutrymme i butiken (=gammal järnhandel...) blev pappret alldeles brunt... :eek:

Så nog har ättika bra effekt!
 
Sv: Illaluktande tvättmaskin- vad göra?

kl
Ja attika ar skitbra, jag fortstar inte hur folk kan ata det bara :eek:

Jag brukar tvatta mina golvmoppar i 95 grader en gang i veckan, pa nattetid saklart sa elen ar billigare!

Du kan ta ut tvattmedelsfacket och forsoka gora rent hela vagen ner till trumman, dar kan det samlas gojs.
 
Sv: Illaluktande tvättmaskin- vad göra?

Mina föräldrar hade också sådär med sin gamla tvättmaskin..dom köpte en ny och typ det blir aldrig riktigt bra under armarna på kläderna, luktar liksom lite svettaktigt fortfarande eller så blir det vissa tvättar unket och hon måste tvätta om..
Kom på att ena maskinen i min tvättstuga är lite sådär också :S trots luktagott
 
Sv: Illaluktande tvättmaskin- vad göra?

Nja, natt taxan är väl borttagen för länge sedan så elen bör väl kosta lika mycket nattetid som dagtid. Vår box togs bort nu när vi fick automatisk avläsning, eftersom systemet avskaffades för jätte många år sedan.

Stinkande tvättmaskin, de som reparerar dessa tingest rekommenderar citronsyra i 95 grader varannan månad. Ättika torkar ut gummi bälgen men fungerar säkert. Spricker bälgen brukar det börja stinka ännu mer.
 
Sv: Illaluktande tvättmaskin- vad göra?

KL

Supertack för alla tips! tackar och bugar :bow:

Testar citronsyra efter nästa runda till affären, om jag kan vänta... då blir det ättiksprit istället. (kan ni säga/skriva/tänka ättikssprit utan engelsk Ewelynuttal??? För mig är det stört omöjligt... :D Ättikkspirith)
 
Sv: Illaluktande tvättmaskin- vad göra?

Nja, natt taxan är väl borttagen för länge sedan så elen bör väl kosta lika mycket nattetid som dagtid.

Fast Vindvissla bor ju inte i Sverige :idea:
Det gör inte jag heller så det tipset tar jag åt mig.
 
Sv: Illaluktande tvättmaskin- vad göra?

Och en viktig sak, stäng ALDRIG luckan till tvättmaskinen när den inte används. Den bör stå lite på glänt och även tvättmedelsfacket så att det blir cirkulation, en annan sak som kan stinka är om maskinen förblir oanvänd ett lite längre tag och vatten finns kvar i bälgens nederkant. Jag brukar torka ur den för att slippa unken vattenlukt.
 
Sv: Illaluktande tvättmaskin- vad göra?

Min tvättmaskin är likadan, tvätten luktar lite unket och tröjorna lite svettigt fast det är nytvättat..

Mamsen läste i en tidning (typ hemmets journal eller liknande) på sidan emd husmorstips följande:

Kör maskinen tom 1 gång på max temp med citronsyra, kör därefter den i 95 grader tom och ha i tvättmedel som innehåller TAED.


Har funkat kanon! Kör denna kuren 1 gång i månaden och nu luktar min tvätt gott igen:) Jag använder vanligtvis inte tvättmedel med taed i, är allergisk så jag kör bara med via sensitive, tydligen för snällt för att döda bakterierna även om man körde på högre temp. Kom dock på att jag kan köra alla hundfiltar och sånt med annat tvättmedel på 95 grader så det blir en sån maskin i veckan nu +kuren ovan.

Samt alla luckor och filter öppna så fort jag inte använder maskinen såklart!
 
Senast ändrad:
Sv: Illaluktande tvättmaskin- vad göra?

Ah det visste jag inte att den var borttagen i Sverige. Vi använder nattaxan jättemycket till vår jordvärme och jag sätter allt som oftast igång tvättmaskin och diskmaskin innan jag går och lägger mig.

Citronsyra ska jag också komma ihåg när min börjar lukta nästa gång.
 

Liknande trådar

Fritid Jag har märkt att ibland luktar min tvätt illa - efter att jag har tvättat den. Speciellt när jag kör på kortprogram (som egentligen...
2 3
Svar
46
· Visningar
6 654
Senast: tanten
·
Relationer Ursäkta mig för det dunderlånga inlägget men känner att jag måste få skriva av mig lite, jag vet inte riktigt vad sjutton jag ska göra...
2
Svar
33
· Visningar
11 821
Senast: Mirre
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp