Illasmakande basmatiris

Ris är inte min starka sida. Allt ris som köps med en bra kvalitetskontroll. DVs certifierade leverantörer med alla nödvändiga Cert mm håller godkänd livsmedelsstandard. Så där skulle jag i så fall välja svensk kedjor. Även om ingen får importera varor som inte håller livsmedelsstandard. Upptäcks det något felaktigt går det ut ett larm på en länk som uppmärksammar worldvide. Basmati är mer långkornigt än jasmin. Sen finns det massor med kvalitets parametrar. Tex Broken : mängd trasiga korn ger billigare ris. Young grop, old grop. Old grop ger fastare ris som kan ta upp mer vatten ger dyrare ris. Jag kokar alltid i riskokare utan salt. Sköljer först i durkslag. Visserligen har hygien blivit bättre sen jag tittade på ett lager i Thailand men ändå. Vill jag klibbigt ris till tex pokebowl kokar jag grötris.
 
Ja, jag också. Har gjort så sen jag flyttade hemifrån iaf. Dels för att det är enklast och dels för det här med arsenik. Det var på buke jag insåg att inte alla gör så.

Men jag funderar på om det finns nån fördel att skölja också innan, när det gäller arseniken?
Vet inte. Jag sköljer ibland, om jag kommer ihåg det, men oftast inte. Vi äter inte alls lika mycket ris nu, utan har upptäckt havreris, matvete, mathavre och liknande.
 
Igår sköljde jag ICAs basmatiris. Jag är rätt bra på att koka ris, men detta blev klibbigt, rejält klibbigt. Uncle Bens' klibbar aldrig på det viset. Jag undrar vad som är skillnaden mellan märkena, basmatiris är väl vad det är? Varför klibbar det ena märket?
 
Jag kör på Mahmood Rice, utan tvekan bästa basmatiriset. Jag har testat ettt gäng olika sorter och slutar alltid med Mahmood ris igen.
 
Nu har jag hittat ett nytt, ekologiskt, basmatiris från ICA! JÄTTEgott, klibbar inte och ... ja, är toppen helt enkelt! Hurra!!!
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag ramlade ner i en liten mental grop i helgen. Jag blev bara så förbannat trött på och uppgiven över min hälsa. Jag försöker annars...
Svar
0
· Visningar
1 215
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Senast tagna bilden XV
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

  • Löss
  • Fjordingtråden
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp