Illasmakande basmatiris

Jag tycker inte riset blir kompakt när det kokas. Jag sköljer det ca 2grr genom att hälla vatten i kastrullen och virvla runt det och sedan hälla av (i krukväxterna eller vattenkannan). Sen fyller jag på med vatten och salt, sätter på locket, kokar upp riset, vrider ned temperaturen till 1-2 och sedan får det stå där på mycket låg temp tills det är kokt och allt vatten är borta 15-20 minuter, jag brukar provsmaka. Fungerar klockrent på både basmati och jasminris. Men jag kanske har tur med kvaliten, jag brukar köpa icas tror jag, typ det som finns i butiken.
Jag kokar upp med lock och när det har börjat koka stänger jag av plattan helt och rör om och sedan får det stå där till allt vatten är borta. Rör om ibland. Det är klart när det kan komma en doft av varmt ris istället för varmt risvatten. Tycker det blir jättebra. Är riktigt sugen på ris nu och kan känna lukten i hjärnan till och med! :D :o
 
Jag kokar upp med lock och när det har börjat koka stänger jag av plattan helt och rör om och sedan får det stå där till allt vatten är borta. Rör om ibland. Det är klart när det kan komma en doft av varmt ris istället för varmt risvatten. Tycker det blir jättebra. Är riktigt sugen på ris nu och kan känna lukten i hjärnan till och med! :D :o
Jag rör inte om, då tycker jag det blir klistrigt :).
 
Inte att rekommendera. Som sagt, fyll och häll ut fem, sex gånger tills vattnet är klart.
5-6 gånger? Det lät ju som jättemycket :o Rör du om riset när du sköljer det då? När jag sköljer ris så brukar det räcka med 3 gånger. Har i riset, rör runt med hjälp av slev eller liknande och häller ut. Kanske har jag mer vatten? Eller inte är lika kräsen med hur klart vattnet ska vara på slutet..?
 
Men... ni som gillar ris som inte är klibbigt, hur äter ni riset? Jag känner mig lite dum nu, men jag har börjat gilla ris först nu efter att ha upptäckt klibbigt ris. Köper bara jasminris och följer instruktionerna jättenoga för att inte riskera att det slutar vara klibbigt... Annat ris lyckas jag knappt få i mig. Det ramlar ju bara runt och är allmänt svårhanterligt, samt blir lätt att smaka torrt... :angel:

Jag ska nog aldrig satsa på en karriär som kock eller provsmakare av mat :D
 
5-6 gånger? Det lät ju som jättemycket :o Rör du om riset när du sköljer det då? När jag sköljer ris så brukar det räcka med 3 gånger. Har i riset, rör runt med hjälp av slev eller liknande och häller ut. Kanske har jag mer vatten? Eller inte är lika kräsen med hur klart vattnet ska vara på slutet..?
Mitt ris var extremt gammalt (fyra år gammalt) så det behövde sköljas riktigt ordentligt. Men, ja, när jag var miljöovänlig så lät jag bara kranen rinna över riset och rörde om det ibland för att se till att allt sköljdes noggrant och vattnet rann klart.
 
Parboiled har ju den fördelen att mycket av näringsämnena (och en del av smaken) behålls istället för att försvinna vid poleringen som med vanligt vitt ris.

Basmatiris köpte jag ofta när jag bodde i Lund, det fanns en affär som importerade opolerat basmatiris med silverhinnan kvar. Det är något helt annat än det polerade vita riset.
Säkert, men jag är hopplöst inne på att gilla smaken. Vet ju att om man bara äter vitt ris får man definitivt brist och sjukdomar, var det beri beri? Så lite silverhinna vore säkert bra, men samtidigt äter jag ju annat också.
 
Skölja riset gör jag ALLTID sex, sju gånger - rör om och häller av - ris är ofta oerhört smutsigt och jag sköljer i omgångar tills vattnet är klart.
 
Jag rör aldrig i riset sedan det börjat koka; det får småkoka orört och man ser när det är klart, får typ små hål på ytan. Jag vill ha lite tuggmotstånd i riset dessutom. Fluffar bara upp det med gaffel sen. Och då vill jag inte ha en massa klibb.....
 
o
Men... ni som gillar ris som inte är klibbigt, hur äter ni riset? Jag känner mig lite dum nu, men jag har börjat gilla ris först nu efter att ha upptäckt klibbigt ris. Köper bara jasminris och följer instruktionerna jättenoga för att inte riskera att det slutar vara klibbigt... Annat ris lyckas jag knappt få i mig. Det ramlar ju bara runt och är allmänt svårhanterligt, samt blir lätt att smaka torrt... :angel:

Jag ska nog aldrig satsa på en karriär som kock eller provsmakare av mat :D
Alltså, det är ju inte så torrt att varje korn ligger för sig, men så att det är fluffigt snarare än grötigt och sönderkokt. Det ska gå att sära på kornen.
 
Många spännande tips här på bra basmatimärken - men det är dessa jag oroar mig över. Undersökningen jag hittade nu, som var så aktuell för några år sen, handlar om besprutningsmedel och, inte minst, anti-mögelgifter. Det var där Uncle Bens' låg så bra till, med inga mätbara gifter alls. Dessa ovanliga märken känns osäkra, hur vet man att de är ok?

Det känns som om det blir quinoa istället framöver... Och ris enbart till indiska rätter.
 
Men... ni som gillar ris som inte är klibbigt, hur äter ni riset? Jag känner mig lite dum nu, men jag har börjat gilla ris först nu efter att ha upptäckt klibbigt ris. Köper bara jasminris och följer instruktionerna jättenoga för att inte riskera att det slutar vara klibbigt... Annat ris lyckas jag knappt få i mig. Det ramlar ju bara runt och är allmänt svårhanterligt, samt blir lätt att smaka torrt... :angel:

Jag ska nog aldrig satsa på en karriär som kock eller provsmakare av mat :D

Till korv stroganoff tex, då geggar jag runt allt till en enda röra på tallriken 😁
 
Jäklar vad man lär sig på den här sidan, jag har aldrig sköljt riset innan utan bara kokat och ätit och det är alltså farligt?
 
Jäklar vad man lär sig på den här sidan, jag har aldrig sköljt riset innan utan bara kokat och ätit och det är alltså farligt?
Ja, det finns/kan finnas arsenik i ris.
Och det finns ju en anledning till att barn inte ska äta ris för ofta.

Men om jag ska vara ärlig sköljer jag inte alltid heller, men äter å andra sidan inte ris särskilt ofta.
 
Ang. arsenik har jag läst nån gång att det inte hjälper att skölja riset men däremot att koka i för mycket vatten och hälla av. Nu letade jag men hittade bara detta (från Livsmedelsverket):
Ett sätt att minska mängden arsenik är att koka riset med stort överskott av vatten som sedan hälls bort. Då kan arsenikinnehållet i riset minska med mer än hälften.
Hittar inget om att skölja?
 
Ang. arsenik har jag läst nån gång att det inte hjälper att skölja riset men däremot att koka i för mycket vatten och hälla av. Nu letade jag men hittade bara detta (från Livsmedelsverket):

Hittar inget om att skölja?
Jag kokar ALLTID mitt ris som man kokar pasta numera. Tycker att det är alldeles för besvärligt att få rätt på koktiden annars. Riskokare har jag också haft, och då blev riset bra, men det är lite bökigt att dra fram den för att koka ris.
 
Jag kokar ALLTID mitt ris som man kokar pasta numera. Tycker att det är alldeles för besvärligt att få rätt på koktiden annars. Riskokare har jag också haft, och då blev riset bra, men det är lite bökigt att dra fram den för att koka ris.
Ja, jag också. Har gjort så sen jag flyttade hemifrån iaf. Dels för att det är enklast och dels för det här med arsenik. Det var på buke jag insåg att inte alla gör så.

Men jag funderar på om det finns nån fördel att skölja också innan, när det gäller arseniken?
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag ramlade ner i en liten mental grop i helgen. Jag blev bara så förbannat trött på och uppgiven över min hälsa. Jag försöker annars...
Svar
0
· Visningar
1 220
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp