Illasmakande basmatiris

Här är ett "recept" på om man vill ha oklibbigt och fluffigt basmati https://zeinaskitchen.se/basta-sattet-att-tillaga-basmatiris-pa/.
Riset kommer fortfarande klibba mycket mer än Uncle Bens. Jag gör så och det har fortfarande en viss sammanhållning. Det ser man på bilden av högen ris på fatet dessutom, att det har integritet eller viss tendens att hålla ihop. Uncle Bens parboiled är grådaskigt och kan inte forma en sådan hög, det glider isär helt i en pöl. Kornen är helt torra.

Och jag köper inte heller ris av affärsvarumärkena om jag kan hjälpa det utan det finns enstaka ICA och några orientaliska som har trevligt Basmati.
 
Står inte på alla paket men tror det är så man gör när man kokar ris i länder som äter mycket ris. Det ligger ju inte i svenska traditionen däremot. När jag var liten var det enda riset som fanns på marknaden (som jag kände till) Uncle Bens, så man åt inte ris så ofta. Sedan dök en asiatisk butik upp med jasminris när jag var 14 :) jättegott, vände aldrig tillbaka, min väninna och jag köpte typ ris för månadspengen :rofl:. Ytterligare senare upptäcktes basmatiriset och först då stötte jag på instruktionen att skölja riset först. Men jasminriset hade ju inga läsbara instruktioner.
Ja, jag är ju också uppväxt på "uncle Bens-tiden" eller tom blåvitt, det riset är ju inte så spännande men jag har alltid gillat det som fanns på kinarestauranger så sen har det blivit jasminris när det väl fanns på marknaden. Så jag började väll skölja då och har aldrig sett tillbaka typ. Dessutom blir sköljvattnet jättebra gödning till krukväxterna.
 
Är det torra smulor har man gjort väldigt fel vid tillagningen 😅
Jag älskar både jasmin och matris, beror helt på maträtt vad jag väljer 😊
Är du säker, har du provat Uncle Bens parboiled ris? Jag har ätit det riset fram till jag var 14, kokat av ett stort antal mammor till mina vänner och diverse släktingar. Det blir aldrig något annat än lätt grå korn med väldigt speciell smak. :) De kan ju alltså ha bättrat sig såklart de senaste 10 åren men vissa gillar det som det är och då och då stöter man på det på någon lunchsylta.
 
Ja, jag är ju också uppväxt på "uncle Bens-tiden" eller tom blåvitt, det riset är ju inte så spännande men jag har alltid gillat det som fanns på kinarestauranger så sen har det blivit jasminris när det väl fanns på marknaden. Så jag började väll skölja då och har aldrig sett tillbaka typ. Dessutom blir sköljvattnet jättebra gödning till krukväxterna.
Det har jag däremot aldrig provat, krukväxterna säger du?
 
Är du säker, har du provat Uncle Bens parboiled ris? Jag har ätit det riset fram till jag var 14, kokat av ett stort antal mammor till mina vänner och diverse släktingar. Det blir aldrig något annat än lätt grå korn med väldigt speciell smak. :) De kan ju alltså ha bättrat sig såklart de senaste 10 åren men vissa gillar det som det är och då och då stöter man på det på någon lunchsylta.

Det har jag aldrig ätit, låter äckligt 😅
Äter aldrig på lunchsyltor 😊

Det jag menade var att klibbfritt ris inte behöver vara ett dugg torrt och smuligt. Undantag det där skabbriset du pratar om 😁
 
Vi har köpt Uncle Bens´ basmatiris i åratal och alltid älskat det. Det lär dessutom vara fritt från arsenik och annat elände som ris ibland förknippas med. Men på sistone har det både luktat och smakat konstigt. Lite som jordig kartong, om jag ska komma på nån liknelse. Familjen vägrar äta det. Vi har köpt från olika butiker, vid olika tillfällen, även testat det i de där onödiga kokpåsarna, men även de smakar lika illa. Andra basmatimärken är ok, men vi har alltid tyckt bäst om Uncle Bens.....

Nån annan som upplevt samma sak? Jag har googlat men hittar inga klagomål nånstans.....
Oh btw jo jag har stött på illasmakande och luktande basmatiris, ibland nästan med kattkisslukt. Så jag är jätteförsiktig med nya märken och köper inte för stora förpackningar av det. Det är kanske som det ska vara men jag kan inte få i mig det, utan slänger det och köper inte det märket igen.
 
Jag vill att riset ska vara fluffigt och ha tuggmotstånd (vilket givetvis har med koktiden att göra också) och precis så klibbigt att jag kan servera det i små kupoler efter att ha packat det i en liten skål och vänder upp och ner på den. Absolut inte i klumpar. ICA:s basmati beter sig helt annorlunda än Uncle Bens' i det avseendet.
 
Jag vill att riset ska vara fluffigt och ha tuggmotstånd (vilket givetvis har med koktiden att göra också) och precis så klibbigt att jag kan servera det i små kupoler efter att ha packat det i en liten skål och vänder upp och ner på den. Absolut inte i klumpar. ICA:s basmati beter sig helt annorlunda än Uncle Bens' i det avseendet.
Ok, jag gillar ju inte heller ICAs basmatiris (köper om jag måste), även om jag tror att jag hade kunnat göra det där med det.

Men då tror jag du måste leta upp ett ris av ett annat märke från någon bra orientalisk butik eller från en ICA som har andra märken än just bara ICAs egna. Man kan om man kan se igenom plasten ta det med de allra längsta kornen tex. Jag har några olika som jag tycker är bra och har testat mig fram.

Men det behöver oftast sköljas, kokas 20 minuter och så fluffar man det och låter det stå ngra minuter till utan lock.

Vi gör sådana kupoler ibland, inte jätteofta iofs.
 
Jag köper short-grained från min asiatiska butik vid Hötorget när jag vill ha 'kupoler' sköljer väldigt noga tills vattnet är klart och låter det sedan stå i ca 20-30 min under lock. Sedan kokar jag det i riskokare med dubbelt så mycket vatten som ris. Med den metoden fick jag faktiskt bra och välsmakande ris efter att min säck aldrig tog slut - fyra år!
 
Jag tycker basmatiris är som ett litet mellanting mellan jasmin och parboiled i klibbighet.

Basmatiris går fortfarande att forma utan att uppfattas som en geléklump 🙊
 
Jasminris är nog det godaste i risväg alltså! :d:d:d Köper inget annat än det nu, men jag har aldrig sköljt det. Hur sköljer man ris utan att det försvinner i väg?

Nästan synd att vi ska äta hemlagade hamburgare strax.
 
Jasminris är nog det godaste i risväg alltså! :d:d:d Köper inget annat än det nu, men jag har aldrig sköljt det. Hur sköljer man ris utan att det försvinner i väg?

Nästan synd att vi ska äta hemlagade hamburgare strax.

Man fyller kastrullen med vatten och häller sedan ut det flera gånger, eller så gör man som jag ibland och är extremt miljöovänlig och låter det stå under rinnande kran tills vatten är helt klart, obs, sätt inte på kranen så kraftigt att riset åker ut. Rör om med jämna mellanrum för att se till att riset verkligen är sköljt.
 
Man fyller kastrullen med vatten och häller sedan ut det flera gånger, eller så gör man som jag ibland och är extremt miljöovänlig och låter det stå under rinnande kran tills vatten är helt klart, obs, sätt inte på kranen så kraftigt att riset åker ut. Rör om med jämna mellanrum för att se till att riset verkligen är sköljt.
Aha, får testa. Kändes lite märkligt att sila det, tänkte jag.
 
(Har ju bara ätit Uncle Bens parboiled men det är ju liksom inte ris för mig, det smakar inte ris och det ser inte ut som det eller luktar som det heller :) men jag tycker ju då som sagt att självklart ska ris klibba.)
Parboiled har ju den fördelen att mycket av näringsämnena (och en del av smaken) behålls istället för att försvinna vid poleringen som med vanligt vitt ris.

Basmatiris köpte jag ofta när jag bodde i Lund, det fanns en affär som importerade opolerat basmatiris med silverhinnan kvar. Det är något helt annat än det polerade vita riset.
 
Jag tycker inte riset blir kompakt när det kokas. Jag sköljer det ca 2grr genom att hälla vatten i kastrullen och virvla runt det och sedan hälla av (i krukväxterna eller vattenkannan). Sen fyller jag på med vatten och salt, sätter på locket, kokar upp riset, vrider ned temperaturen till 1-2 och sedan får det stå där på mycket låg temp tills det är kokt och allt vatten är borta 15-20 minuter, jag brukar provsmaka. Fungerar klockrent på både basmati och jasminris. Men jag kanske har tur med kvaliten, jag brukar köpa icas tror jag, typ det som finns i butiken.
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag ramlade ner i en liten mental grop i helgen. Jag blev bara så förbannat trött på och uppgiven över min hälsa. Jag försöker annars...
Svar
0
· Visningar
1 215
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Stora shoppingtråden II
  • Löss
  • Världscupsfinalerna

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp