Ilsken höna!

Fraggel_Tess

Trådstartare
Någon annan hönsägare som varit med om höna med
tuppfasoner?

Hon var först bara aggressiv mot främlingar men idag var det min tur att bli attackerad. Lite otrevligt fast hon är liten och det verkar som om hon stirrar upp tuppen också.

Någon som har förslag hur man sätter henne på plats eller är det enda sättet en enkel biljett till Sankte Per?
 
En möjlig orsak?

Hönsen har precis börjat värpa kan det vara att hon tycker man är en tjuv när man tar äggen?
 
självklart!
höns blir små vakthundar när de vill ruva. de burrar upp sig och hugger efter en om man vill komma åt äggen... :)
 
Låter hon konstigt? Som ett dovt kacklande?
Då är hon säkert vad vi här kallar "surhöna", jag vet faktiskt inte vad det heter på rikssvenska.
Betydelsen är i alla fall att hon vill lägga sig på ägg.
Är det så, låt henne ligga på 8-10 ägg så får du små dunbollar, i fall du har tupp förstås...
 
Så länge dom värper, brukar dom inte reagera på ovanligt sätt.
När dom ruvar, ligger dom fast utom den stund på dagen, då dom far omkring och käkar och är sociala. Ingen aggresivitet då heller.
När dunbollarna kommit fram, blir det en helt annan sak. ;)

Din höna har nog drabbats av storhetsvansinne och behöver lite uppfostran. Gå till motanfall á la jättehöna! Sätt dig i riktig respekt en gång för alla.

LIA
 
Låt henne samla ägg och ruva hon är med all säkerhet på G.
De brukar nämligen tom ta kommandot över tuppen då.
 
Okej vore verkligen kul om det blev kycklingar då denne ras är svår att få avkommor av i alla fall säger en ganska stor hönsexpert det :)
 
Har hört skrockhöna, ligghöna och ruvhöna i mittlandet. Nåja, norrlänningarna tycker nog att mitten är i Östersund ungefär. :D

Min erfarenhet är, att hönorna INTE är aggresiva innan äggen kläckts. Äggläggarna brukar hålla en låg profil (för att inte röja äggen?) och ruvhönsen, när dom lagt tillräckligt många ägg, ja dom lägger sig helt enkelt och ruvar. Där ligger dom tyst och stilla, om man inte plockar med dom, för då blir det arga protester.

LIA
 
När de väl har fått ihopa sina ägg är häller de låg profil ja, men innan dess är mina skrockiga och sura.
 
Det enda våra hönor gör, sedan dom lagt ett ägg, är att skryta lite. Dom "pjockar-pjockar" lite på sin väg tillbaka till kompisarna. När dom skall till att lägga sitt ägg, är dom näst intill osynliga, dvs dom som tjuvlägger ute.
Lustigt att höns har så olika beteende. Vad har du för ras?

Som sagt, enda gången hönorna (våra!) visar humör utanför värpredena, är när äggen är kläckta och någon ovälkommen kommer för nära kycklingarna. Vissa hönor går till attack, medan andra bara muttrar sitt ogillande.

Vi fick nacka en höna en gång, som var allmännt taskig och hackade små kycklingar osv. Förmodligen någon form av deffekt i den lilla hjärnan. Annars samsas hönor och tuppar utan problem, inkl med övriga djur och oss människor. Ve den som skulle gå till anfall mot oss. :devil:

LIA
 

Liknande trådar

Samhälle På vägen hem idag så kom det fram en man till mig. Han sa att han på väg hem från sitt jobb hade blivit misshandlad och rånad på allt...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 694
Senast: Lobelia
·
Övr. Hund Har en 18 månaders okastrerad hanhund. Fullt frisk och kry, älskar lek och bus (och dofta efter tikar), en fullt normal unghund helt...
Svar
14
· Visningar
1 158
Senast: iNTOHiMO
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 162
Senast: Snurrfian
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
7 215

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Lösa hundar
  • Aktivering/leksaker
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp