"Import" finare än "Svensk Korsnings..."?

Dressyrtjejen_97

Trådstartare
Har funderat lite över detta fenomen, som jag själv stött på flera gånger.

Alltså (korsnings)hästar som uppenbart är svenskfödda, med svenska pass (födelseland: Sverige) och uppenbart svenska namn, men där det ändå bedyras att dem är importerade, oftast från England eller Irland.
Bara för att ta några exempel från verkligheten:
Oreggad kallblodstravare - "Welsh Cob korsning imp. England".
Oreggad varmblodstravare - "Halvblodskorsning från Irland"
Kallblodstravarkorsning - "Hunter från Irland".
Sv.född RP (arab/*ponnyras*) - "Imp. GB".
Sv.född KP (russ/welsh) - "Engelsk korsningsponny" (sett flera ex. på detta!)
Osv. Osv. Osv.

Fenomenet verkar störst bland hästar födda på 90- och första halvan av 00-talet.

Varför gör man så? Ok möjligtvis att man inte säger att man har en oreggad travare utan kallar det "korsning" rätt och slätt, men varför verkar det så mycket finare med just engelska och irländska importer, framför svenska korsningar?
 
Har inget bra svar men har också funderat på detta.
Har två exempel som jag verkligen inte förstår, båda d-ponnys.
Ett arabiskt fullblodssto med faktiskt väldigt fin stam, såld som imp. korsningsponny utan känd stam, och en d-ponnyvalack som tävlar ganska högt i hoppning. Sistnämnda blev en irlädsk imp. trots att den är svenskfödd hos svensk uppfödare, dessutom skäck och lätt att identifiera från fölbilder.

Borde inte en häst vara mer intressant om den har känd härstamning?
 
Har inget bra svar men har också funderat på detta.
Har två exempel som jag verkligen inte förstår, båda d-ponnys.
Ett arabiskt fullblodssto med faktiskt väldigt fin stam, såld som imp. korsningsponny utan känd stam, och en d-ponnyvalack som tävlar ganska högt i hoppning. Sistnämnda blev en irlädsk imp. trots att den är svenskfödd hos svensk uppfödare, dessutom skäck och lätt att identifiera från fölbilder.

Borde inte en häst vara mer intressant om den har känd härstamning?

Nej, precis! Tycker också att det är jättekonstigt!
Okej om det är en häst som haft 10 ägare, "historien har försvunnit på vägen" etc. Etc. Det kan väl så vara i enstaka fall, men resten då?
Nu är jag visserligen något av en stamtavlenörd, men för mig är alltid känd stam värt mer än okänd dito.
 
Nej, precis! Tycker också att det är jättekonstigt!
Okej om det är en häst som haft 10 ägare, "historien har försvunnit på vägen" etc. Etc. Det kan väl så vara i enstaka fall, men resten då?
Nu är jag visserligen något av en stamtavlenörd, men för mig är alltid känd stam värt mer än okänd dito.

I vissa fall kan ju hästarna registrerats som okänd härstamning trots att man vet vilka föräldrarna är, vad detta beror på vet jag inte heller?
Men hoppet från "okänd härstamning" till "irländsk import med okänd härstamning" är ju intressant att veta vad det beror på :p
 
I vissa fall kan ju hästarna registrerats som okänd härstamning trots att man vet vilka föräldrarna är, vad detta beror på vet jag inte heller?

Om hästen får sitt pass "för sent" blir det dyrare att registrera med känd härstamning. Då krävs DNA-analyser. Det kanske uppfödaren inte är intresserad av...
Vissa hästar är det nästan omöjligt att registrera rätt om det gått för lång tid.

Jo, jag vet att de SKA registreras tidigt, men eftersom TS skriver om hästar födda på 1990-talet och tidigt 2000-tal, så.

Det var väl omkring år 2000 som "passtvånget" infördes har jag för mig.
Jag hade då ett par hästar, som förstås saknade pass.
Jag blev tvungen att fixa pass till dem.

Häst 1: varmblodstravare, sto, fyra eller fem år gammal när pass fixades (kommer inte ihåg). Känd mor, känd (väldigt känd) far. Dock var hästen inte registrerad vid födseln (ryktet sade att man missat att betala föl-avgiften).
För att registrera en sådan häst var "korsnings-förbunden" de tillgängliga. SH alternativ ASRP.
Eftersom min häst var väldigt liten till växten, blev det ASRP.
Jag skickade in papper och skrev att mamma var varmblodstravare, pappa varmblodstravare. Veterinärintyg med åldersbestämning och mätning.
Fick tillbaka ett pass där det stod "ponnysto av korsningstyp".
Min varmbloding blev alltså på papperet en korsningsponny med okänd stamtavla. Dock ingen import...

Häst 2: fjordsto. Ej registrerad.
Fick orange pass i fjordhästföreningen med okänd stamtavla. Där hade det säkert gått att hitta vem som var mamma och pappa om man luskat bakåt i hästens historia, men det spelade ju ingen roll.

I båda fallen blev de "konstigt" registrerade pga regelverket. Det hade inte gått att få in varmblodingen MED stamtavla i ASRP eller SH eftersom de rasförbunden inte registrerar travhästar. Och STC var inte aktuellt eftersom hästen var för gammal.
 
Personligen skulle jag vara mer intresserad av en häst från Irland än korsning från Sverige.
Irland har ofta en hel del fullblod i sina hästar och även ponny i är inte ovanligt om än inte lika vanligt, genom erfarenhet vet jag att det är hästar jag brukar uppskatta att både hantera och rida.

Travare är oxå riktigt trevliga hästar men där föredrar jag att sitta bakom än uppe på.
 
Har funderat lite över detta fenomen, som jag själv stött på flera gånger.

Alltså (korsnings)hästar som uppenbart är svenskfödda, med svenska pass (födelseland: Sverige) och uppenbart svenska namn, men där det ändå bedyras att dem är importerade, oftast från England eller Irland.
Bara för att ta några exempel från verkligheten:
Oreggad kallblodstravare - "Welsh Cob korsning imp. England".
Oreggad varmblodstravare - "Halvblodskorsning från Irland"
Kallblodstravarkorsning - "Hunter från Irland".
Sv.född RP (arab/*ponnyras*) - "Imp. GB".
Sv.född KP (russ/welsh) - "Engelsk korsningsponny" (sett flera ex. på detta!)
Osv. Osv. Osv.

Fenomenet verkar störst bland hästar födda på 90- och första halvan av 00-talet.

Varför gör man så? Ok möjligtvis att man inte säger att man har en oreggad travare utan kallar det "korsning" rätt och slätt, men varför verkar det så mycket finare med just engelska och irländska importer, framför svenska korsningar?
Är du säker på att de inte är importer?
Jag vet flera hästar som fått annat födelseland i passet än var de är födda.

Var tex vanligt förr att hästar från öst passerade Danmark lr Holland och fick pass o nytt födelsland där.
 
Lite OT.. Blev nyfiken och kikade lite närmre på tidigare nämnda d-ponnyskäck. Pappan till denne är inte godkänd och har runt 200 avkommor födda i sverige, som dock står som okänd i passet. Någon som vet hur vanligt detta är? När mamman står med i passet.
 
Lite OT.. Blev nyfiken och kikade lite närmre på tidigare nämnda d-ponnyskäck. Pappan till denne är inte godkänd och har runt 200 avkommor födda i sverige, som dock står som okänd i passet. Någon som vet hur vanligt detta är? När mamman står med i passet.

Svårt att veta hur vanligt...
men sannolikt ett sätt att "kapa kostnader".
För att få registrera hingsten som pappa ska väl både hingstlicens och stoavgifter betalas in, tror jag, till olika rasförbund.
Då kan det vara både billigare och enklare att registrera som okänd pappa.
 
Om hästen får sitt pass "för sent" blir det dyrare att registrera med känd härstamning. Då krävs DNA-analyser. Det kanske uppfödaren inte är intresserad av...
Vissa hästar är det nästan omöjligt att registrera rätt om det gått för lång tid.

Jo, jag vet att de SKA registreras tidigt, men eftersom TS skriver om hästar födda på 1990-talet och tidigt 2000-tal, så.

Det var väl omkring år 2000 som "passtvånget" infördes har jag för mig.
Jag hade då ett par hästar, som förstås saknade pass.
Jag blev tvungen att fixa pass till dem.

Häst 1: varmblodstravare, sto, fyra eller fem år gammal när pass fixades (kommer inte ihåg). Känd mor, känd (väldigt känd) far. Dock var hästen inte registrerad vid födseln (ryktet sade att man missat att betala föl-avgiften).
För att registrera en sådan häst var "korsnings-förbunden" de tillgängliga. SH alternativ ASRP.
Eftersom min häst var väldigt liten till växten, blev det ASRP.
Jag skickade in papper och skrev att mamma var varmblodstravare, pappa varmblodstravare. Veterinärintyg med åldersbestämning och mätning.
Fick tillbaka ett pass där det stod "ponnysto av korsningstyp".
Min varmbloding blev alltså på papperet en korsningsponny med okänd stamtavla. Dock ingen import...

Häst 2: fjordsto. Ej registrerad.
Fick orange pass i fjordhästföreningen med okänd stamtavla. Där hade det säkert gått att hitta vem som var mamma och pappa om man luskat bakåt i hästens historia, men det spelade ju ingen roll.

I båda fallen blev de "konstigt" registrerade pga regelverket. Det hade inte gått att få in varmblodingen MED stamtavla i ASRP eller SH eftersom de rasförbunden inte registrerar travhästar. Och STC var inte aktuellt eftersom hästen var för gammal.

Fast det där tycker jag inte är så konstigt, faktiskt. Visst det är ju inte "rätt" så att säga, men det är ju inte konstigt i den bemärkelsen ;)
Jag menar, din travare blev ju inte WC-korsning från England liksom...
 
Är du säker på att de inte är importer?
Jag vet flera hästar som fått annat födelseland i passet än var de är födda.

Var tex vanligt förr att hästar från öst passerade Danmark lr Holland och fick pass o nytt födelsland där.

Jag är säker.
Fast det var ju mer öststatsmyglet, det här är hästar med "födelseland: Sverige", väldigt svenska namn, och som åtminstone funnits i Sverige sedan 2-3-4 års ålder. Men det är väl klart, de kanske importerades som föl och döptes om då, hela bunten :p
 
Jag är säker.
Fast det var ju mer öststatsmyglet, det här är hästar med "födelseland: Sverige", väldigt svenska namn, och som åtminstone funnits i Sverige sedan 2-3-4 års ålder. Men det är väl klart, de kanske importerades som föl och döptes om då, hela bunten :p
Ja alltså. Vissa av dem hade blankt på namnet så det var bara att kalla den vad du ville dvs ge den ett namn som passade landet den sas komma ifrån.
Och dessa hade "födelseland: Holland" men var från Öst.
 
Min är i Sverige registrerad med födelseland Danmark. Var hon är född har jag ingen aning om. Som fyraåring (2008) får hon danskt pass. Ett exakr födelsedatum men Okänd/blank stam, "korsningshäst", tomt på födelseställe och uppfödare.

Som trettonåring kommer hon till Sverige och jag tilläggsregistrerat i TDB. Där får hon födelseland Danmark. I registret, hon har ju inget nytt pass.

Jag kallar henne för import Danmark/dansk import. För det ÄR hon. Men om hon i grunden är holländsk/rumänsk/polsk/tysk eller för all del dansk vet ingen. Inte gått att spåra alls, trots specifikt namn och mycket säregen teckning.
 
Ok. För som sagt, hästar utan stam från 90/00 skulle jag inte lita på passet särskilt mkt.
Vi har haft irländare med namnet "Musse" liksom.
Alltså någon har varit neråt -90, de flesta +/- millenieskiftet, den senaste -05.
Och de heter liksom inte "Musse", "Nalle Puh" eller sånt heller, utan "sådant bara en svensktalande person skulle kunnat döpa de till".
 
Alltså någon har varit neråt -90, de flesta +/- millenieskiftet, den senaste -05.
Och de heter liksom inte "Musse", "Nalle Puh" eller sånt heller, utan "sådant bara en svensktalande person skulle kunnat döpa de till".
Ja men som sagt. Har sett massor av gamla pass på ostammade hästar som inte har rätt födelseland. Flera verkar ha fått födelseland i det landet passet gjordes i helt enkelt.

Och jag förstod det, menar bara att namnet inte säger var de kommer ifrån iom att kan ha kommit hit odöpta.
 
Alltså någon har varit neråt -90, de flesta +/- millenieskiftet, den senaste -05.
Och de heter liksom inte "Musse", "Nalle Puh" eller sånt heller, utan "sådant bara en svensktalande person skulle kunnat döpa de till".
det är ju jättevanligt att nyimporterade hästar saknar namn idag. vet flera som fått namnge sin nyinköpta häst till vad de vill pga den har inget namn i passet. Förr när de inte ens hade pass... klart man borde kunnat döpa om sin ballyaclough breezer till pelle svanslös om man velat.
 
Ja men som sagt. Har sett massor av gamla pass på ostammade hästar som inte har rätt födelseland. Flera verkar ha fått födelseland i det landet passet gjordes i helt enkelt.

Och jag förstod det, menar bara att namnet inte säger var de kommer ifrån iom att kan ha kommit hit odöpta.

Jo, det fenomenet har jag också hört talas om. Det är ju dock inte korrekt egentligen, men ja, det var ju en del Öststasmygel de där åren.

Det har du ju också rätt i! Och har själv stött på importer som kommit hit som "relativt unga" (5-10 år) som hetat svenska saker. Men just kombinationen svenskt namn + svensk i passet + dokumenterat varit i Sverige sedan 1-3 års ålder = Svensk, i mina ögon iaf. :)
 
Ja men som sagt. Har sett massor av gamla pass på ostammade hästar som inte har rätt födelseland. Flera verkar ha fått födelseland i det landet passet gjordes i helt enkelt.

Och jag förstod det, menar bara att namnet inte säger var de kommer ifrån iom att kan ha kommit hit odöpta.

Jo, det fenomenet har jag också hört talas om. Det är ju dock inte korrekt egentligen, men ja, det var ju en del Öststasmygel de där åren.

Det har du ju också rätt i! Och har själv stött på importer som kommit hit som "relativt unga" (5-10 år) som hetat svenska saker. Men just kombinationen svenskt namn + svensk i passet + dokumenterat varit i Sverige sedan 1-3 års ålder = Svensk, i mina ögon iaf. :)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Akvarietråden IV
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp