"Import" finare än "Svensk Korsnings..."?

De brukar dock slås ihjäl rätt omgående då. Travsporten är inte alls lika känslomässigt blödig som hästsporten.

Så att inte en utan flera svenskfödda fullstammade travare skulle inte ha registrerats in men sen dyka upp som ridhästar under importflagg. Låter som nåt ur min häst för mig. Nån enstaka - ja kanske. Men flera. Nä.

Jag vet inte mer än vad jag fått höra, men litar givetvis mer på en erkänd uppfödare med 50 år av travsport i bagaget.
Huruvida de står som importer senare i livet låter jag vara osagt då jag inte stött på någon, men har å andra sidan inte lusläst stam på alla travarliknande hästar jag träffat.
 
Alltså någon har varit neråt -90, de flesta +/- millenieskiftet, den senaste -05.
Och de heter liksom inte "Musse", "Nalle Puh" eller sånt heller, utan "sådant bara en svensktalande person skulle kunnat döpa de till".

Fast vad dom är döpta till spelar ingen som helst roll. På 90-talet och början av 2000 talet vällde dt inte papperslösa ponnyer som fick sina namn i Sverige då kunde de alltså döpas till precis vad som helst
 
Många hästhandlare har ju litegrann som kutym att "blanka" hästarna när de köper in dem. Det vill säga att gamla namnet, passet och rasen/raserna försvinner och hästen får en helt ny identitet. Då blir dom "Fia-Lotta", korsningsponny från Irland eller vilket land hästhandlaren nu finns i. Det behöver inte vara det land hästen egentligen kommer ifrån.
 
Men VET du det är arab eller ser den ut som arab? Welsh är enormt stor ras i UK och vissa Welsh har tydliga arabdrag. En mindre talangfull cob kan röra sig som en kallblodstravare osv.

Med tanke på linjerna/dragen/rörelserna i övrigt skulle jag tippa på arab. Den är också så stor att om det hade varit tal om Welsh hade man pratat WC, och de dragen hade den absolut inte. Möjligen att den var VM x större isf, men det känns ändå mindre troligt. Den är D/övermaxad D-ponny.

Jag tror inte att en WC/korsning "i princip inte" kan fatta galopp om man inte gör precis alldeles rätt på alla sätt, och dessutom mestadels skentravar som en tok.......... Men det kanske bara är jag, I don't know. Iaf där är jag ganska säker, faktiskt. :)
 
Många hästhandlare har ju litegrann som kutym att "blanka" hästarna när de köper in dem. Det vill säga att gamla namnet, passet och rasen/raserna försvinner och hästen får en helt ny identitet. Då blir dom "Fia-Lotta", korsningsponny från Irland eller vilket land hästhandlaren nu finns i. Det behöver inte vara det land hästen egentligen kommer ifrån.

Det borde dock bli svårare och svårare? Iom att det oftast chipmärks vid första passet. Så en passlös borde det funka fint på men sen blir det svårare?
 
Många hästhandlare har ju litegrann som kutym att "blanka" hästarna när de köper in dem. Det vill säga att gamla namnet, passet och rasen/raserna försvinner och hästen får en helt ny identitet. Då blir dom "Fia-Lotta", korsningsponny från Irland eller vilket land hästhandlaren nu finns i. Det behöver inte vara det land hästen egentligen kommer ifrån.

:eek: :eek: :eek:
Jag trodde inte att det förekom såpass "sent" (dessa hästar, om de hade varit/är importer, hade varit imp. åren kring millenieskiftet i de flesta fall). Alltså jag har hört sådana historier från kring 80- och tidigt 90-tal, men visste inte att det pågick kring millenieskiftet. Då hade ju passkrav och sådant redan slagit igenom på bred front i Europa. :eek:
 
:eek: :eek: :eek:
Jag trodde inte att det förekom såpass "sent" (dessa hästar, om de hade varit/är importer, hade varit imp. åren kring millenieskiftet i de flesta fall). Alltså jag har hört sådana historier från kring 80- och tidigt 90-tal, men visste inte att det pågick kring millenieskiftet. Då hade ju passkrav och sådant redan slagit igenom på bred front i Europa. :eek:

Nej det hade det faktiskt inte. Jag hade en arab född 2003 och rasföreningen utfärdade inte pass automatiskt då. Man fick begära det.

Chipkrav var låååångt senare.
 
Med tanke på linjerna/dragen/rörelserna i övrigt skulle jag tippa på arab. Den är också så stor att om det hade varit tal om Welsh hade man pratat WC, och de dragen hade den absolut inte. Möjligen att den var VM x större isf, men det känns ändå mindre troligt. Den är D/övermaxad D-ponny.

Jag tror inte att en WC/korsning "i princip inte" kan fatta galopp om man inte gör precis alldeles rätt på alla sätt, och dessutom mestadels skentravar som en tok.......... Men det kanske bara är jag, I don't know. Iaf där är jag ganska säker, faktiskt. :)

Jag hade en svenskfödd, fullstammad Welshponny på 147 cm i mankhöjd. Idel sekt B i stamtavlan.

Du förutsätter alldeles för mycket på för lösa grunder tycker jag.

Tillägg: En häst som inte ridits in ordentligt, har ont eller illa tillpassad utrustning kan bete sig som beskrivet.
 
Det borde dock bli svårare och svårare? Iom att det oftast chipmärks vid första passet. Så en passlös borde det funka fint på men sen blir det svårare?

Beror ju lite på. Kolla t ex M*nsb*ro. Där får ju alla ponnyer nya identiteter och namn samt blir korsningsponnyer med okänd härstamning när de kommer dit. Sen säljs de vidare till t ex Sverige. Kanske väljer de ut de passlösa, jag vet inte. Men t ex på Irland är det ganska vanligt att folk öht inte reggar sina hästar för det är tydligen dyrt och inget man bryr sig om. Finns t o m renrasiga hästar som man väljer att inte regga p.g.a just kostnaden. Men vet också att det uppdagats att hästar haft dubbla chip, vet inte om från just det stallet som jag nämner ovan men rent generellt.
 
Med tanke på linjerna/dragen/rörelserna i övrigt skulle jag tippa på arab. Den är också så stor att om det hade varit tal om Welsh hade man pratat WC, och de dragen hade den absolut inte. Möjligen att den var VM x större isf, men det känns ändå mindre troligt. Den är D/övermaxad D-ponny.

Jag tror inte att en WC/korsning "i princip inte" kan fatta galopp om man inte gör precis alldeles rätt på alla sätt, och dessutom mestadels skentravar som en tok.......... Men det kanske bara är jag, I don't know. Iaf där är jag ganska säker, faktiskt. :)

Så du vet inte att de här hästarna verkligen är en annan ras än i passen?

Mitt halvblod tex har fullblod och anglo i sig. Anglon är många led bak.
Han ser ut som en anglo. Och har samma överrörlighet och temperament etc.

Precis som att araben kan göra sig påmind många led fram i en Welsh.
 
Beror ju lite på. Kolla t ex M*nsb*ro. Där får ju alla ponnyer nya identiteter och namn samt blir korsningsponnyer med okänd härstamning när de kommer dit. Sen säljs de vidare till t ex Sverige. Kanske väljer de ut de passlösa, jag vet inte. Men t ex på Irland är det ganska vanligt att folk öht inte reggar sina hästar för det är tydligen dyrt och inget man bryr sig om. Finns t o m renrasiga hästar som man väljer att inte regga p.g.a just kostnaden. Men vet också att det uppdagats att hästar haft dubbla chip, vet inte om från just det stallet som jag nämner ovan men rent generellt.

Intressant. Jag har ju tänkt en del på det där när jag försökt få historia på min. Men hon "finns inte" förutom i passet och registret. Samtidigt är hon chippad som fyraåring när hon fick pass så omöjligt hon sas bytt identitet efter fyra års ålder. (Hon har bara ett chip). Och konturdiagrammet i passet (som är ritat när hon var fyra år) är hon.

Så chippen borde försvåra när de väl sitter där. Men det krävs ju då det är krav på chip för att få pass.
 
De brukar dock slås ihjäl rätt omgående då. Travsporten är inte alls lika känslomässigt blödig som hästsporten.

Så att inte en utan flera svenskfödda fullstammade travare skulle inte ha registrerats in men sen dyka upp som ridhästar under importflagg. Låter som nåt ur min häst för mig. Nån enstaka - ja kanske. Men flera. Nä.

Jag skulle dock tro att det i så fall inte handlar om större uppfödare, utan mindre privata. Som nog inte tar bort sina hästar lika lättvindigt.
 
Fast det där tycker jag inte är så konstigt, faktiskt. Visst det är ju inte "rätt" så att säga, men det är ju inte konstigt i den bemärkelsen ;)
Jag menar, din travare blev ju inte WC-korsning från England liksom...

Poängen är väl egentligen att många av de hästar du syftar på i trådstarten är sådana som inte fick sitt pass i samband med att de föddes utan i vissa fall ganska många år senare.
Det var inte alltid så enkelt (eller billigt) att registrera "korrekt".
Ju mer jag tänker på saken, desto mer har jag för mig att passobligatoriet kom ca 2005. Hästar födda på 1990-talet och första hälften av 2000-talet hade således i många fall inget "originalpass".

Att registrera många år senare, med full stam, hade blivit väldigt dyrt många gånger.

Min travare blev "korsningsponny". Inte från England, nej, men efter ett antal generationer skulle hennes "släktingar" ha kunnat tappa bort travar-delen väldigt fort.
 
Alltså någon har varit neråt -90, de flesta +/- millenieskiftet, den senaste -05.
Och de heter liksom inte "Musse", "Nalle Puh" eller sånt heller, utan "sådant bara en svensktalande person skulle kunnat döpa de till".

Och före 2005 var det inte obligatoriskt med pass. Så dessa hästar är troligen sådana som fått pass pga ett nytillkommet obligatorium och många torde ha valt den billigaste varianten man kunde hitta.
Bara för att registrera in hästarna på ett godkänt häst och få passen.
 
Väldigt ovanligt med oreggade travare med, mig veterligen.

Och det har ju trillat in en hel del hästar och ponnyer från irland genom åren - att några av dem skulle vara unghästar är väl inte så förvånande?

Nja, de travare som inte registrerades "i tid" förblev gärna oreggade. Eftersom det inte går att registrera in i STC hur sent som helst.
Och det förekom ju att stoägare "glömde" att betala in fölavgiften och då blev de icke registreringsbara.
 
Någon har jag varit lite osäker på. Men åtminstone vissa, t.ex. en arab/ridponny "känns väldigt svensk", och åtminstone arab är ju ingen stor ras på t.ex. Irland. Eller som t.ex. "Welsh Cob korsningen" som både ser ut som, och rör sig exakt som en kallblodstravare (och som dessutom garanterat funnits i Sverige sedan 2 års ålder), känns ju lite märkligt att den skulle vara just en engelskimporterad WC korsning.

Du spekulerar.
Arabaktigt huvud kan vissa welshkorsningar få, inte så konstigt.
Welsh-cob-korsningen kan mycket väl vara en WC-korsning. Grannens WC har ganska stora likheter med min kbl-travare (förutom färgen, då). Storlek, exteriör, typ, steg (men min kbl-travare har för rasen ovanligt flott gång). Att hästen funnits i Sverige sedan två års ålder säger ju inte att den är född i Sverige?
 
De brukar dock slås ihjäl rätt omgående då. Travsporten är inte alls lika känslomässigt blödig som hästsporten.

Så att inte en utan flera svenskfödda fullstammade travare skulle inte ha registrerats in men sen dyka upp som ridhästar under importflagg. Låter som nåt ur min häst för mig. Nån enstaka - ja kanske. Men flera. Nä.

Jag tycker det låter udda att travarna dyker upp som "importer" men inte konstigt att de dykt upp som oreggade.
Jag har också träffat på ett gäng sådana - och som sagt ägt en själv. Den blev "korsningsponny" i passet.
 
Jag tror inte att en WC/korsning "i princip inte" kan fatta galopp om man inte gör precis alldeles rätt på alla sätt, och dessutom mestadels skentravar som en tok.......... Men det kanske bara är jag, I don't know. Iaf där är jag ganska säker, faktiskt. :)

Jag har sett en jätteflott renrasig WC som har just de galopp-svårigheterna du beskriver.
Eller hade, tills han blev tillräckligt tränad för att hitta balansen.
Hästen är jättefin på alla sätt, en sådan där jag riktigt dreglar över...

men har haft svårt att balansera sig i galoppen och springer sig därför in i galopp.

Du kan inte vara säker av att gissa.
 
:eek: :eek: :eek:
Jag trodde inte att det förekom såpass "sent" (dessa hästar, om de hade varit/är importer, hade varit imp. åren kring millenieskiftet i de flesta fall). Alltså jag har hört sådana historier från kring 80- och tidigt 90-tal, men visste inte att det pågick kring millenieskiftet. Då hade ju passkrav och sådant redan slagit igenom på bred front i Europa. :eek:
passobligatorium troligen 2005. Ungefär.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Diarré
  • Senast tagna bilden XV
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp