"Import" finare än "Svensk Korsnings..."?

det är ju jättevanligt att nyimporterade hästar saknar namn idag. vet flera som fått namnge sin nyinköpta häst till vad de vill pga den har inget namn i passet. Förr när de inte ens hade pass... klart man borde kunnat döpa om sin ballyaclough breezer till pelle svanslös om man velat.

Oj, det visste jag inte! :eek:
Att det ofta var div. "luckor" i utländska pass visste jag inte, men visste helt ärligt inte att mer än tyska hästar saknade namn (de brukar ju först namnges när de börjar "visas" vid 3-4 års ålder).
 
Jag jobbade på ridskola typ 2004 och vi köpte hästar och ponnysar från en hästhandlare. 9 ggr av 10 hade de inget namn utan det bestämde vi när de kom. De flesta var från Irland och Holland.

Där jag gick på ridskola i slutet av 90 talet kom 2 hästar utan namn till ridskolan.
Den ena fick namnet No name och den andra som kom med för en billig peng fick namnet Xtra.
Tror No name bytte till Dixi efter några månader men inte hundra.
 
Min första häst sades vara en hannoveranarkorsning, har ingen aning om det stämmer. Han importerades till Finland från Estland och hade ett litauiskt pass (som visade sig inte höra till honom i slutänden). En rätt grov halvblodsvalack, hade varit intessant att veta exakt ålder, ras och var han är född. Stackarn hade nog rest runt och flyttat en hel del innan jag köpte honom, då uppskattades han vara 6 år enligt tänderna och jag var den tredje ägaren av honom i Finland.. Då hade han varit i landet i 1,5 år ungefär.

Men jag kan tänka mej att "hannoveranerkorsning" slår lite högre än "häst av halvblodstyp importerad från valfri öststat" :grin:
 
Min första häst sades vara en hannoveranarkorsning, har ingen aning om det stämmer. Han importerades till Finland från Estland och hade ett litauiskt pass (som visade sig inte höra till honom i slutänden). En rätt grov halvblodsvalack, hade varit intessant att veta exakt ålder, ras och var han är född. Stackarn hade nog rest runt och flyttat en hel del innan jag köpte honom, då uppskattades han vara 6 år enligt tänderna och jag var den tredje ägaren av honom i Finland.. Då hade han varit i landet i 1,5 år ungefär.

Men jag kan tänka mej att "hannoveranerkorsning" slår lite högre än "häst av halvblodstyp importerad från valfri öststat" :grin:

Jösses, stackars häst! :cry:
Nu vet jag inte om det är samma sak med estländska och litauiska, men åtminstone lettiska halvblod har faktiskt förvånansvärt ofta tyska halvblod inkorsade, så det är inte helt omöjligt att han ändå var säg 20-30% hannoveranare, om det är samma i ovan nämnda länder :)
 
Jösses, stackars häst! :cry:
Nu vet jag inte om det är samma sak med estländska och litauiska, men åtminstone lettiska halvblod har faktiskt förvånansvärt ofta tyska halvblod inkorsade, så det är inte helt omöjligt att han ändå var säg 20-30% hannoveranare, om det är samma i ovan nämnda länder :)
Absolut möjligt :) min icke så speciellt hästkunniga pappa tyckte att "det är säkert hannoveranare i honom, det ser man på öronen". Han är rätt söt med sina långa öron! Min gissning är att han kommit från Litauen då passet var därifrån, men han kom från ett försäljningsstall i Estland så att veta när ett ev passförväxlande skett är omöjligt att veta.. Kan ju ha varit så att han inte haft papper alls och de bara tagit något som funnits till hands. I vilket fall som helst upptäcktes passförväxlingen när jag skulle tilläggsregistrera honom (de tidigare ägarna hade slarvat där med..) och mitt mörkbruna halvblod enligt passet skulle ha varit en brunblack/gulbrun häst. :meh: Så uppenbarligen helt fel. Tyvärr hittade vi inget chip på honom heller, så jag kan inte spåra honom längre än så utifrån de importpapper jag fick. Men nu är han åtminstone chippad, omregistrerad och fått ett nytt pass med uppgifter som stämmer så här långt. Det blev bara ett halvårs krångel med alla papper, men tur nog inte så dyrt att rätta till som jag trodde. Sålde hästen för snart två år sedan till en jättetrevlig familj där han har det bra, så det ordnade sig fint till slut :)
 
Är du 100% säker på att de är svenskfödda? Min första ponny stod som svenskfödd i sitt pass med namn på en svensk uppfödare. Men hon var import från Danmark vilket jag vet stämmer då den som importerade henne som unghäst är en bekant till familjen. Den som stod som uppfödare i passet var en tidigare ägare och inte den som faktiskt fött upp hästen.
Säkert inte allt för ovanligt.
 
Är du 100% säker på att de är svenskfödda? Min första ponny stod som svenskfödd i sitt pass med namn på en svensk uppfödare. Men hon var import från Danmark vilket jag vet stämmer då den som importerade henne som unghäst är en bekant till familjen. Den som stod som uppfödare i passet var en tidigare ägare och inte den som faktiskt fött upp hästen.
Säkert inte allt för ovanligt.

Travarna är jag så gått som 100% säker på. De andra är jag ändå typ 95% på. Jag ska absolut inte säga inte, men med de omständigheter som finns så "borde" dem vara det. Kan ha missat något, men importen av 0-2 åringar, särskilt från GB och Irland, har mig veterligen aldrig varit så väldigt omfattande.
 
Travarna är jag så gått som 100% säker på. De andra är jag ändå typ 95% på. Jag ska absolut inte säga inte, men med de omständigheter som finns så "borde" dem vara det. Kan ha missat något, men importen av 0-2 åringar, särskilt från GB och Irland, har mig veterligen aldrig varit så väldigt omfattande.
Väldigt ovanligt med oreggade travare med, mig veterligen.

Och det har ju trillat in en hel del hästar och ponnyer från irland genom åren - att några av dem skulle vara unghästar är väl inte så förvånande?
 
Also, under de åren jag var med och sålde hästar så var jag aldrig med om att man försökte sälja in svenskfödda hästar som importer?
Det låter väldigt ovanligt och som ett lokalt fenomen i så fall?
 
Väldigt ovanligt med oreggade travare med, mig veterligen.

Och det har ju trillat in en hel del hästar och ponnyer från irland genom åren - att några av dem skulle vara unghästar är väl inte så förvånande?

Jag skulle säga tvärtom - det är rätt vanligt med oreggade 100% renrasiga travare....

Nej, irländare på 4-10 år kommer väl lassvis till Skåne varje vecka, men iaf under 3-4 år upplever jag som ganska ovanligt.
Jag känner rätt många just irländare, och har ju en själv (om än moderlivsimporterad). Men iaf det jag vet är att man främst "vill ha" åtminstone 4-5 åringar. Kanske att det slinker med någon 3 åring, men någon större handel med typ halvårsföl - 2 åringar har jag inte hört något om.
 
Travarna är jag så gått som 100% säker på. De andra är jag ändå typ 95% på. Jag ska absolut inte säga inte, men med de omständigheter som finns så "borde" dem vara det. Kan ha missat något, men importen av 0-2 åringar, särskilt från GB och Irland, har mig veterligen aldrig varit så väldigt omfattande.

En travare som är svenskfödd har jag extremt svårt tro inte är inregistrerad korrekt och märkt. För dyrt för att "kasta bort" den aveln. Om man så inte betalt språngavgiften
 
Fö, att titta på en ponny och gissa sig till om det är en svensk korsningsponny eller en engelsk/irländsk känns rätt omöjligt.
För jag antar att det är dina gissningar angående de olika hästarna? Eller VET du vilka korsningar de är?
 
Inte helt ovanligt med oreggade travare. Betäckning med dyra hingstar och en fölunge som inte utvecklas som den ska, är sned eller liknande lägger man inga pengar på utan får vara "dödfödd" el liknande.
Vad jag fått höra av en större uppfödare i mellansverige när vi var in och betäckte sto 2007.
 
Fö, att titta på en ponny och gissa sig till om det är en svensk korsningsponny eller en engelsk/irländsk känns rätt omöjligt.
För jag antar att det är dina gissningar angående de olika hästarna? Eller VET du vilka korsningar de är?
Någon har jag varit lite osäker på. Men åtminstone vissa, t.ex. en arab/ridponny "känns väldigt svensk", och åtminstone arab är ju ingen stor ras på t.ex. Irland. Eller som t.ex. "Welsh Cob korsningen" som både ser ut som, och rör sig exakt som en kallblodstravare (och som dessutom garanterat funnits i Sverige sedan 2 års ålder), känns ju lite märkligt att den skulle vara just en engelskimporterad WC korsning.
 
En travare som är svenskfödd har jag extremt svårt tro inte är inregistrerad korrekt och märkt. För dyrt för att "kasta bort" den aveln. Om man så inte betalt språngavgiften

Iaf här i krokarna är det väldigt vanligt med oreggade både klb och vlb travare. Har nog nästan stött på ett dussintal hittills.
 
Inte helt ovanligt med oreggade travare. Betäckning med dyra hingstar och en fölunge som inte utvecklas som den ska, är sned eller liknande lägger man inga pengar på utan får vara "dödfödd" el liknande.
Vad jag fått höra av en större uppfödare i mellansverige när vi var in och betäckte sto 2007.

De brukar dock slås ihjäl rätt omgående då. Travsporten är inte alls lika känslomässigt blödig som hästsporten.

Så att inte en utan flera svenskfödda fullstammade travare skulle inte ha registrerats in men sen dyka upp som ridhästar under importflagg. Låter som nåt ur min häst för mig. Nån enstaka - ja kanske. Men flera. Nä.
 
Någon har jag varit lite osäker på. Men åtminstone vissa, t.ex. en arab/ridponny "känns väldigt svensk", och åtminstone arab är ju ingen stor ras på t.ex. Irland. Eller som t.ex. "Welsh Cob korsningen" som både ser ut som, och rör sig exakt som en kallblodstravare (och som dessutom garanterat funnits i Sverige sedan 2 års ålder), känns ju lite märkligt att den skulle vara just en engelskimporterad WC korsning.

Men VET du det är arab eller ser den ut som arab? Welsh är enormt stor ras i UK och vissa Welsh har tydliga arabdrag. En mindre talangfull cob kan röra sig som en kallblodstravare osv.
 
Någon har jag varit lite osäker på. Men åtminstone vissa, t.ex. en arab/ridponny "känns väldigt svensk", och åtminstone arab är ju ingen stor ras på t.ex. Irland. Eller som t.ex. "Welsh Cob korsningen" som både ser ut som, och rör sig exakt som en kallblodstravare (och som dessutom garanterat funnits i Sverige sedan 2 års ålder), känns ju lite märkligt att den skulle vara just en engelskimporterad WC korsning.
Som @Alexandra_W säger, vissa welshar är ju extremt arabtypade - så att se skillnad på en arabtypad welshkorsning och en arabkorsning är inte så enkelt.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp