"Import" finare än "Svensk Korsnings..."?

Måste bara tillägga att vi inte är ensamma om att avla på varmblodiga travare i Sverige heller, även om det inte alls är lika vanligt förekommande i europa.
 
Måste bara tillägga att vi inte är ensamma om att avla på varmblodiga travare i Sverige heller, även om det inte alls är lika vanligt förekommande i europa.

Sant.
Italien, Tyskland (där de även har pass-löp med vbl-travarna), Frankrike. Frankrike kan jag tänka mig har en rätt stor avel - med tanke på att vi i Sverige har huvudsakligen amerikanskt och franskt blod i våra vbl-travare.
Ryssland - men ganska liten avel nu kan jag tänka mig...
 
Sant.
Italien, Tyskland (där de även har pass-löp med vbl-travarna), Frankrike. Frankrike kan jag tänka mig har en rätt stor avel - med tanke på att vi i Sverige har huvudsakligen amerikanskt och franskt blod i våra vbl-travare.
Ryssland - men ganska liten avel nu kan jag tänka mig...
När jag flög till och från Rom i somras såg jag många travbanor nere på marken!
 
Intressant. Jag har ju tänkt en del på det där när jag försökt få historia på min. Men hon "finns inte" förutom i passet och registret. Samtidigt är hon chippad som fyraåring när hon fick pass så omöjligt hon sas bytt identitet efter fyra års ålder. (Hon har bara ett chip). Och konturdiagrammet i passet (som är ritat när hon var fyra år) är hon.

Så chippen borde försvåra när de väl sitter där. Men det krävs ju då det är krav på chip för att få pass.

Jag tror faktiskt det är rätt vanligt att man varken har pass eller chip på hästarna ute på kontinenten/Irland/UK. Särskilt om det är korsningar. Det är väl först om det ska tävlas som det blir ett nödvändigt ont att fixa, eller som sagt när något försäljningsstall snappar upp hästen. Då får den ett pass, chip och namn.
Finns ju fortfarande rätt mycket passlösa hästar i Sverige också.
 
På tal om wc så kan jag hålla med om att vissa individer har svårare för galoppen. Min wc som främst är sällskap orkar väldigt lite om hon är otränad, då är hon ändå hyfsat "lätt". Många wc är tunga i kropp och typ och orkar inte riktigt med galoppen.
 
Nja, de travare som inte registrerades "i tid" förblev gärna oreggade. Eftersom det inte går att registrera in i STC hur sent som helst.
Och det förekom ju att stoägare "glömde" att betala in fölavgiften och då blev de icke registreringsbara.

Eller att stoet såldes dräktig och köparen inte betalade in hingstavgiften har jag för mig också hände. Åtminstone på 90-talet.
 
Eller att stoet såldes dräktig och köparen inte betalade in hingstavgiften har jag för mig också hände. Åtminstone på 90-talet.

Säkert det också.
Och innan pass-obligatoriet så såldes sådana avkommor billigt som ridhästar. Med pass-obligatoriet blir det ju lite krångligare i efterhand att göra en sådan miss.
 
Eller att stoet såldes dräktig och köparen inte betalade in hingstavgiften har jag för mig också hände. Åtminstone på 90-talet.
Det hände ett par vänner till mej. Köpte en märr som dom inte fick dräktig. Sen visade det sig att hon var dräktig iallafall. Säljaren grät när dom berättade att hon hade fölat. Fölavgiften låg på 20 000 men det betalades inte in och mina vänner behöll fölet oreggat. Detta hände för ca 12år sen
 
De brukar dock slås ihjäl rätt omgående då. Travsporten är inte alls lika känslomässigt blödig som hästsporten.

Så att inte en utan flera svenskfödda fullstammade travare skulle inte ha registrerats in men sen dyka upp som ridhästar under importflagg. Låter som nåt ur min häst för mig. Nån enstaka - ja kanske. Men flera. Nä.

Ja verkligen . Knappt ens en enstaka .

@Dressyrtjejen_97 jag känner att du kanske drar en del stora växlar, tolkningar och antaganden rätt rejält . Ibland blir dina trådar och antaganden lite åt det hållet ? :confused:
 
Med tanke på linjerna/dragen/rörelserna i övrigt skulle jag tippa på arab. Den är också så stor att om det hade varit tal om Welsh hade man pratat WC, och de dragen hade den absolut inte. Möjligen att den var VM x större isf, men det känns ändå mindre troligt. Den är D/övermaxad D-ponny.

Jag tror inte att en WC/korsning "i princip inte" kan fatta galopp om man inte gör precis alldeles rätt på alla sätt, och dessutom mestadels skentravar som en tok.......... Men det kanske bara är jag, I don't know. Iaf där är jag ganska säker, faktiskt. :)
Jag har en mycket fin SvRP (maxad D) med alla papper iordning, svenskfödd. När folk ser henne frågar de nästan alltid om det är en arab eller arabkorsning. Det finns bara en arab i hennes stamtavla, fyra led bort, däremot rätt mycket Welsh och fullblod. Bara ett exempel, men jag har sett flera liknande exemplar, så kanske behöver du tänka om där :).
 
I vissa fall kan ju hästarna registrerats som okänd härstamning trots att man vet vilka föräldrarna är, vad detta beror på vet jag inte heller?
Men hoppet från "okänd härstamning" till "irländsk import med okänd härstamning" är ju intressant att veta vad det beror på :p

Det beror ofta på att fadern inte är godkänd/inte har löst licens eller att man inte betalt avgifterna till hingsthållaren.

Det är alltså avsevärt mycket billigare att regga hästen med okänd stam än att lösa de licenser och hingstavgifter samt DNA-testa.
 
Det beror ofta på att fadern inte är godkänd/inte har löst licens eller att man inte betalt avgifterna till hingsthållaren.

Det är alltså avsevärt mycket billigare att regga hästen med okänd stam än att lösa de licenser och hingstavgifter samt DNA-testa.

Det låter rimligt :up: Är inte särskilt insatt i hingsthållning men har förstått att en icke godkänd hingst inte får betäcka utomstående ston?
 
Det beror ofta på att fadern inte är godkänd/inte har löst licens eller att man inte betalt avgifterna till hingsthållaren.

Det är alltså avsevärt mycket billigare att regga hästen med okänd stam än att lösa de licenser och hingstavgifter samt DNA-testa.

Eller att man åkt på nya regler. Jag var nära registrera en fullstammad arab med godkända föräldrar, alla avgifter betalda och papper iordning osv som kamel (nä men korsning) för det var så jävla krångligt och dyrt att fixa det korrekt pga en ny regel de hittat på. De beslöt sig för att kräva DNA-prov istället för blodtypning, generellt alltså för alla.
 
Men man fick inte sälja hästar utan pass det året.

Det får man inte nu heller. Det sker ändå.

Men då 2003 så ingen ville ens se passen. Min dåvarande rasorganisation utfärdade inte pass automatiskt vid registrering. Djurskyddet ville inte se pass vid kontroller ens när man erbjöd sig visa för "det är inget vi bryr oss om än". Klinikerna ville inte se det. Etc.
 
Det får man inte nu heller. Det sker ändå.

Men då 2003 så ingen ville ens se passen. Min dåvarande rasorganisation utfärdade inte pass automatiskt vid registrering. Djurskyddet ville inte se pass vid kontroller ens när man erbjöd sig visa för "det är inget vi bryr oss om än". Klinikerna ville inte se det. Etc.

Det är en helt annan diskussion, jag skrev mitt inlägg endast för att förtydliga när bestämmelserna gällde.
 
Det är en helt annan diskussion, jag skrev mitt inlägg endast för att förtydliga när bestämmelserna gällde.

Ja men det avhandlades ju redan tidigare. Att de inte hade slagit igenom varken i Europa eller Sverige då även om de fanns - och många hästar var passlösa och bytte land passlöst.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp