Importera hund allmän fråga

Diabetikern

Trådstartare
Hej börjar med att säga att det INTE är jag som letar hund. 2 får räcka.

Har en väninna som söker efter en specifik ras och har svårt att hitta uppfödare. Hon verkar nu ha hittat en i Belgien.

Vad ska man som privatperson tänka extra på när/om man importerar hund? Finns det databaser liknande SKK där hon kan se hälsostatus mm?

Ni som har importerat hund hur har det gått till? Vad ska man tänka på? :)
 
Vad jag vet så finns inga databaser online i Belgien där man kan kolla upp hundar. Alltså får man som köpare göra som på den gamla goda tiden, man får fråga och be om papper på det man är intresserad av.

Jag har genom åren importerat fyra hundar – två från Finland, en från Nederländerna och en från England. Jag kände uppfödarna sedan tidigare och köpte mina valpar för att jag ville ha valp ur just de avelskombinationerna.

Bra att veta när man importerar är att om man har otur och valpen/hunden visar sig ha ett dolt fel, som alltså hundens egen försäkring inte täcker, så finns ingen uppfödare som är skyldig att ersätta något. Man får då stå för det hela själv.

När man importerar och inte känner uppfödaren sedan tidigare, så måste man ju se till att ta reda på vad det är för uppfödare man vill köpa från. För min del så hade jag nyttjat mina kontakter inom rasen internationellt och kollat runt för att få veta om det är en vettig uppfödare eller ej. Är man helt ny och inte känner folk inom rasen så blir det ju knepigare, men då får man väl försöka känna efter vad det är för en uppfödare. Finns rasen i Sverige? Lär känna rasfolk och kolla genom dem om det är en vettig uppfödare man hittat.
 
Rasen finns i Sverige och uppfödaren i Belgien verkar ganska välkänd. För att få köpa hund där måste väninnan åka dit personligen och hämta/köpa valpen. Så kännedom inom rasen och vad hon letar efter har hon men det blir ju alltid extra när det blir utanför Sveriges gränser så att säga. :) meriter och annat.
 
Jag har importerat från Schweiz mitt under pandemin, vilket krånglade till processen betydligt. Mycket och gedigen kontakt med uppfödaren är a och o, för att få insikt i om en tänker lika gällande mentalitet, hälsa, hundhållning etc. Om möjligt så åk dit och hämta hunden - att skicka hunden med transportbolag kan såklart gå finfint men jag har hört om många negativa upplevelser tyvärr.
 
Vi importerade från Italien, uppfödaren kände jag till genom Facebooksida och hemsida. Kollade upp släktingar till tilltänkta kullen och hade en hel del kontakt med uppfödaren. Åkte ner och hämtade valpen, gick hur bra som helst.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag är på jakt efter en ny hund. Hunden kommer utbildas till patrullsökhund och leta efter försvunna personer. Då jag inte vågar...
Svar
6
· Visningar
638
Senast: Nordthor
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
5 675
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 782
Senast: Snurrfian
·
Hundavel & Ras Jag blir så trött. Jag blir så trött på SKK för att de inte är bättre, jag blir så trött på min rasförening som inte är bättre, jag blir...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 728

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp