Importera hund

Japp, exportstamtavlan ska man skicka in. I mitt fall kom den nån vecka efter hunden, men det är ju inget problem. Finns ju ingen tidsgräns för när man ska skicka in den :)
Funderade på det häromdagen, finns en hane importerad i min ras som inte är reggad i sverige och varit i sverige i 1 år. Trodde man var tvungen att skicka in inom viss tid eller så, men det förklarar ju saken!
 
Funderade på det häromdagen, finns en hane importerad i min ras som inte är reggad i sverige och varit i sverige i 1 år. Trodde man var tvungen att skicka in inom viss tid eller så, men det förklarar ju saken!

Finns hundar som inte omreggas på flera, flera år också. Varför man inte gör det begriper jag inte riktigt, snålhet kanske för det kostar ju en liten slant, eller så är det bara okunskap.
 
Finns hundar som inte omreggas på flera, flera år också. Varför man inte gör det begriper jag inte riktigt, snålhet kanske för det kostar ju en liten slant, eller så är det bara okunskap.
Det är en uppfödare som har denna..men innan hen ska använda den så måste väl hunden vara reggad eller?
 
Det är en uppfödare som har denna..men innan hen ska använda den så måste väl hunden vara reggad eller?

Ja vad jag vet så är det så men helt 100% säker är jag inte, men samtidigt så vet jag att det finns importerade hanar som gått i avel utan att vara omreggade, så det verkar ju gå att komma runt.
 
En importhane som inte är köpt kan gå i avel här i 6 mån (om inget ändrats nyss) sen måste han omreggas.
En inköpt hane ska (enl skk) omreggas innan han går i avel.
 
Och är det hane av bruksras ska han göra MH o så väl efter 6 mån sas?

Ja det stämmer. Pappan till vår D-kull fick ett tillfälligt regnr efter 6 mån och gjordes då MH. Han var i Sverige i 1,5 år ca.
 
Ja vad jag vet så är det så men helt 100% säker är jag inte, men samtidigt så vet jag att det finns importerade hanar som gått i avel utan att vara omreggade, så det verkar ju gå att komma runt.

Det går ju tyvärr att låssas om som om hanen står kvar i ursprungslandet och parning skett där. Dock behöver ju någon i det landet fortfarande stå som ägare till honom och skriva under papperen för parningen.
 
En importhane som inte är köpt kan gå i avel här i 6 mån (om inget ändrats nyss) sen måste han omreggas.
En inköpt hane ska (enl skk) omreggas innan han går i avel.
Om jag har förstått rätt så ägs han av 2 svenska uppfödare som importerat honom, men bor hos den ena. Den andra uppfödaren har hans syster hos sig och hon är reggad och utställd. De kom samtidigt..
 
Om jag har förstått rätt så ägs han av 2 svenska uppfödare som importerat honom, men bor hos den ena. Den andra uppfödaren har hans syster hos sig och hon är reggad och utställd. De kom samtidigt..

Väldigt konstigt. Det låter inte okej.
 
Finns hundar som inte omreggas på flera, flera år också. Varför man inte gör det begriper jag inte riktigt, snålhet kanske för det kostar ju en liten slant, eller så är det bara okunskap.

Eller så har man delat ägarskap, eller ställer inte ut ä, avlar eller tävlar så det spelar inte så stor roll.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
8 197
Senast: dobbis
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
9 838
Hundavel & Ras Hej! Jag är en tjej på 15 år som går i tankarna om att köpa hund till nästa år. Jag har kollat en hel del på vorsteh men mina föräldrar...
2
Svar
30
· Visningar
3 518
Senast: Hedinn
·
Hundavel & Ras Jag funderar skarpt på att skaffa mig en till hund kanske om ett år. Jag har några raser i åtanke, men tycker det är super svårt...
Svar
14
· Visningar
1 381
Senast: Tonto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Annonsera mera VII
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp