Importerat dräktigt sto, betäckningsrapport saknas?

Ganti

Trådstartare
En bekant till mig importerade ett dräktigt sto från island våren 2011.
Under sommaren kom sedan fölet.

Men sedan dess har fölet inte gått att regga eftersom det inte finns någon betäckningsrapport.

Vems fel är det att det inte finns någon?
Vi har försökt få tag i hingstägaren helt utan resultat.
De som sålde stot har inte heller lyckats få tag i hingstägaren.

Vi har kontaktat SIF, de har bara skrivit tillbaka att de ska forska i ärendet mer har inte hörts av.

WF har kontaktats, de har i sin tur kontaktat hingstägaren via mail, än så länge inga resultat.

SUCK...

Hur ska man gå till väga?
Nån som har varit med om något liknande som kan berätta hur ni gjorde eller hur det löste sig?
 
Sv: Importerat dräktigt sto, betäckningsrapport saknas?

Låter ju som en riktig miss. Fölet är ju utan tvivel renrasigt och från Island, så SIF måste regga det, men om det är oklart med härstamningen torde väl fölet i värsta fall stå med okänd fader tills det hela är utrett. Tycker jag, men tydligen inte i enlighet med systemet. ;)
 
Sv: Importerat dräktigt sto, betäckningsrapport saknas?

Nej för att jag vet flera hästar på Island utan papper pga man inte vet vem hingsten är, och man bryr sig ej heller om att ta reda på det. Så dessa hästar kommer att bli kvar på Island, det är inte heller första gången som detta sker att importerade ston som är dräktiga inte får med sig någon betäckningsrapport. Det finns bl a någon annonsör på Bukefalos som har sålt sådana ston tidigare och hur det har gått för dessa föl vet jag inte.
 
Sv: Importerat dräktigt sto, betäckningsrapport saknas?

Det går alldeles utmärkt att importera häst med okänd härstammning från Island, få pass och regga den i SIF. Så kusarna behöver inte stanna på Island bara för att de har okända föräldrar.
Hur man bär sig åt ang. moderlivsimporten som ts funderar på vet jag dock inte men troligen borde gå att göra som Duplo föreslår, dvs okänd pappa.
 
Sv: Importerat dräktigt sto, betäckningsrapport saknas?

Ja tydligen inte eftersom man har försökt nu, och att man har okänd hingst längre bak i stammen bryr man sig tydligen inte men däremot så var det stopp på sista avkomman eftersom man inte visste vilken hingst då det handlade om en ren tjuvbetäckning. Men självklart, det är ju en renrasig islänning så det råder ju inga som helst tvivel om.
 
Sv: Importerat dräktigt sto, betäckningsrapport saknas?

Hur menar du? Får den helt enkelt inte exporteras från Island alls eller bara inte till Sverige eller får den exporteras men inte reggas? När ändrades detta?
 
Sv: Importerat dräktigt sto, betäckningsrapport saknas?

Undrar samma sak, för förr har det ju inte varit några som helst problem hur okänd stammen än är, bara hästen är från Island (eller gjord där).
 
Sv: Importerat dräktigt sto, betäckningsrapport saknas?

Bör ju även gå att ta blodprov på fölet om inte annat så för att fastställa att det faktiskt är den hingst ni tror är pappa som är pappa.
I övrigt tycker jag att det är riktigt tråkiga hingstägare som inte svarar, var det ägaren som hade hand om stoet under dräktigheten hos hingsten eller skickades hon bort? ägde ni henne då? eller hur gick de till. Får gärna pma. mig om vad/vilka de handlar om, kanske kan vara till hjälp då jag är bosatt på ön.

//Petronella
 
Sv: Importerat dräktigt sto, betäckningsrapport saknas?

Hur menar du? Får den helt enkelt inte exporteras från Island alls eller bara inte till Sverige eller får den exporteras men inte reggas? När ändrades detta?

Vet ej när det ändrades om eller varför, vet endast att ett sånt svar har getts för ett par hästar.
 
Sv: Importerat dräktigt sto, betäckningsrapport saknas?

Undrar samma sak, för förr har det ju inte varit några som helst problem hur okänd stammen än är, bara hästen är från Island (eller gjord där).

Halvt OT.
Om hästen nu reggas i SIF med okänd pappa (att det är en islandshäst är ju alla överens om, inkl SIF tydligen). Får man tävla den då?:p
 
Sv: Importerat dräktigt sto, betäckningsrapport saknas?

Om det går att regga den som islandshäst och få pass från Sif så får den tävla
 
Sv: Importerat dräktigt sto, betäckningsrapport saknas?

Nej stot hade vi inte hand om under betäckningen, det var en gård på island och de som ägde gården sålde henne vidare till sverige dräktig, där emot så fölade hon i sverige.

Jag vill tacka alla för er hjälp!

Efter mycket mailade till alla möjliga så lyckades det till slut lösa sig tack vara worlfengur!
Nu har betäckningsrapporten inkommit och registrerats i wf så nu bör det gå helt problemfritt att regga killen med full stam =)
 
Sv: Importerat dräktigt sto, betäckningsrapport saknas?

Man ska inte ropa hej förän man är över bäcken, eller??

Alla inom SIF världen, har ni något förslag?? Pga att vi har jagat betäckningsrapport på island åt ett föl som är fött Juli 2011 har gjort att fölet nu är över 6 månader (typ ca 7 månader nu) och då kräver SIF att man skickar in tagel för DNA från föl, sto och hingst. Sto och föl är inga problem men hingsten är ett jäkla problem, det har ju tagit några månader att bara få in den dära jäkla betäckn...ingsrapporten, att få in DNA känns, ja, typ, omöjligt. Fölet är en livmoderimport och betäckningsrapport finns som sagt, finns det några kryphål eller hur i hela friden ska man göra??? Farfar och gammelfarfar har registrerat DNA på pappans sida, kan man gå den vägen? Eller är det någon som känner hingstägaren?? Hingsten är Hlekkur frá Svanavatni IS2000184426
Alla förslag är väldigt välkomna!
 
Sv: Importerat dräktigt sto, betäckningsrapport saknas?

De som äger Hlekkur enl. WF bor på Svanavatni på södra Island (utanför Hvolvöllur) och det kanske går att kontakta dem (kollade WF och sen isländska telefonkatalogen på nätet ja.is). Kan inte den som sålde stoet till din kompis hjälpa till, tycker faktiskt att han eller hon har ganska mycket ansvar över att det blivit såhär.
Telenr står även på ja.is så det är väl bara att prova att ringa, de flesta på Island talar engelska.
 
Senast ändrad:
Sv: Importerat dräktigt sto, betäckningsrapport saknas?

Nej det verkar inte alls som om hon som sålde stoet vill hjälpa till.
Det jag har fått som svar är bara att den som äger hingsten är en äldre dam som troligtvis inte kan engelska så bra och så har jag fått kontaktuppgifter.
Hade hon varit seriös så hade jag sett säljaren ringa och prata med hingstägaren på isländska, om nu ägaren är så dålig på engelska.

Kanske tycker hon att jag ska gå en språkkurs i isländska innan.

Åh så irriterande situation...
 
Sv: Importerat dräktigt sto, betäckningsrapport saknas?

Det var hon som hade och sålde stoet till sverige som fick hem hinsten till sin gård...
 
Sv: Importerat dräktigt sto, betäckningsrapport saknas?

Min ena valack från Island har okänd mamma:confused:..
Han är reggad i sverige med svenskt pass.. Även tävlad..
 
Sv: Importerat dräktigt sto, betäckningsrapport saknas?

Tycker det känns överkurs att behöva ha DNA-test på fadern om man fixar med DNA på modern, när fölet är en livmodersimport och man har koll på importdatum. Det borde ju vara ganska enkelt att räkna ut att det är synnerligen osannolikt att fölet har en pappa som inte är islandshäst, rent tidsmässigt alltså.

På SIFs hemsida står det:
"Om ansökan skickas in efter det att fölet är 6 månader tillkommer en avgift på 400 kr samt fullständig härstamningskontroll mot far och mor, kostnad för DNA tillkommer."

Om jag förstod det hela rätt har ansökan skickats in innan de 6 månaderna, och att man då upptäckte att betäckningsrapporten saknades, men att denna nu finns registrerad i WF? Om detta stämmer tycker man ju (naiv som man är) att ansökan borde accepteras. Ägaren till stoet har ju skickat in ansökan i tid och SIF har ju varit medvetna om anledningen till problemet.

Är det någon som vet om detta är SIF:s regel, eller kommer den från en högre instans.
Har ju själv valacker så har inte haft någon anledning att fundera på detta med att registrera ett föl.
 
Sv: Importerat dräktigt sto, betäckningsrapport saknas?

Min ena valack från Island har okänd mamma:confused:..
Han är reggad i sverige med svenskt pass.. Även tävlad..

En häst som heter lika som min från samma gård alltså har pappa men ingen mamma, bor också i Sverige enligt WF. Han skulle nu då vara 34 år:). Skumt

Fast när jag tittar på pappans avkommor så är sonen död nu, snacka om tillförlitliga uppgifter

Ursäkta OT
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

D
Ekonomi & Juridik Hej! Jag vänder mig till er här på buke då jag har ett problem. Detta nick är nygjort och jag vill inte röja mitt riktiga till hänsyn...
2
Svar
26
· Visningar
8 234
Senast: lilith
·
Islandshäst Innan jag skaffade Islandshäst så trodde jag som dum dressyrryttare att alla Islandshästar kan tölta och att det är lätt.:crazy::eek...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
9 919
Senast: fettso
·
S
Islandshäst Allt fler blir irriterade på de otroliga registreringkostnader (8750 kr!!!) :confused: som SIF lägger på att regga en islandshäst efter...
12 13 14
Svar
278
· Visningar
28 785
Senast: Blossi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp