Inackorderingsstall

Sv: Inackorderingsstall

Ja då får man väl inse begränsningarna och kanske syssla med annan verksamhet. :devil: Precis som jag skrev tidigare. har man verksamhet ska man inte gnälla inför sina inackorderingar om vilka almosor man står till tjänst med och hur man lider och offrar sig. Det är oerhört pinsamt oproffessionellt.
 
Sv: Inackorderingsstall

Ja, vad ska jag säga... I en normalt fungerande marknad, där säljare tar betalt för sina tjänster och köpare betalar, så regler priset sig efter utbud och efterfrågan. När en säljare upphör att ta betalt för en tjänst så är det klart som fan att köparen väljer gratisalternativet. Jag klandrar absolut inte köparen för detta. Det jag reagerar och undrar över (känns som jag förklarat detta 100 gånger nu), är det faktum att säljare av en tjänst väljer att inte ta betalt för den.
Idag KAN du inte ta ut en vettig ersättning eftersom så många väljer att jobba gratis. Att bara säga "höj priset" eller "hitta något annat att göra" är att, medvetet eller omedvetet inte se problemet.

Låt mig dra en parallell:

Säg att en hovslagare plötsligt bestämmer sig för att börja ta väldigt lite betalt för sin tid. Han tar betalt för material men inte så mycket mer. Plötsligt så erbjuds alltså en helskoning för 300:-.
Självklart så kommer denna hovslagare få massor av kunder.
Nu visar det sig att i stället för att bli förbannade på sin yrkesbroder som dumpar priset på detta sätt, så väljer dom flesta hovslagare att inte heller dom ta betalt för sin tid, och sätter sina priser på samma nivå som den första.
Att detta i längden kommer att leda till sämre hovslagare är väl ingen som behöver fundera på.
Dom som, mot bättre vetande, slår sig in på hovslagarbanan nu har två val:

1. Lägg dig på ett pris som motsvarar din arbetsinsats/kostnad
2. Lägg dig på samma pris som alla andra.

Vid alternativ 1 så kommer den hovisen inte att få så många kunder, vid alternativ två så hjälper han till att vidmakthålla ett i grunden osunt system.

Ska man då skylla på hästägare som hellre betalar 300:- än 1000:- för en helskoning, naturligtvis inte! Det är ju inte dom som skapat denna "marknad". Dom som man måste skylla på är ju naturligtvis dom som är yrkesutövare och inte tar betalt för sina tjänster.

Men varför i hela fridens namn valde den första hovslagaren att inte ta betalt för sina tjänster, och varför följde så många efter?
Ja, det undrar jag också, och ergo, det är därför jag skapade denna tråd
 
Sv: Inackorderingsstall

Ska man då skylla på hästägare som hellre betalar 300:- än 1000:- för en helskoning, naturligtvis inte! Det är ju inte dom som skapat denna "marknad". Dom som man måste skylla på är ju naturligtvis dom som är yrkesutövare och inte tar betalt för sina tjänster.

Men varför i hela fridens namn valde den första hovslagaren att inte ta betalt för sina tjänster, och varför följde så många efter?
Ja, det undrar jag också, och ergo, det är därför jag skapade denna tråd

japp exakt, det har jag också förstått är syftet med tråden. Jag har vänt mig till "gnällarna" som tar ut det på sina inackar.
 
Sv: Inackorderingsstall

Vet du, jag håller inte med. Jag ser den här mentaliteten hos flera stallägare/uthyrare i trådar här på forumet och jag förstår den inte.
Jag anser att ni dumförklarar 80% av sveriges häst befolkning (dvs de 80% som INTE hyr ut eller bedriver verksamhet att hyra ut/ha inackorderingar). Det är högst arrogant!
Vad har ni för utbildning? Har ni någonsin läst affärsrelationer eller annan utbildning ang. relation säljare-kund? Och har ni ngn insatthet i era inackorderingars insatthet på området?

utifrån det jag ser här som skrivs i denna och flera andra trådar är svaret NEJ.

alla som är lite vettigt utbildade, har arbetslivserfarenhet och allmän normal nivå av intelligens ang. hästbranschen när det gäller verksamhet av denna typen, vet att det inte är en bransch man tjänar pengar på. alls, i stort sett.

ang. relationen säljare-kund så är det en relation som ska väga balanserat, och man ska inse att bägge är lika viktiga för den andre. Den relationen är därmed mycket delikat.

som inackordering vill jag inte höra ett enda jävla gnäll ursäkta uttrycket, om hur mycket stalluthyraren slavar, offrar sig och lever martyr för att jag som inackordering ska kunna stå där. Håll truten eller HÖJ priset till en nivå ni är nöjda med, och skaffa inackorderingar som då endera inte gillar läget och flyttar, och nya som kommer in och accepterar det prisläget.
eller avveckla er verksamhet och satsa på ngt annat om ni anser att det ger er grund för gnäll, bitterhet och tårar och elände enbart.

så enkelt är det faktiskt.

jag anser mig högst normal intelligent och insatt i det hela. och som sagt, som betalande kund har jag accepterat ett pris som angivits. är det priset inte humant, så är det inte mitt fel eller hur? Höj då priset och se till att de som accepterar det står där utifrån de premisserna.

TRÖTT på martyrskapet inom denna bransch! Gå en utbildning i affärsverksamhet för katten!


Man behöver väl inte dumförklara folk bara för att man anser att det är många som inte inser vilka kostnader som många gånger ligger till grund!? Det är ju inte alltför sällan som man inser att hyfsat många inte vet eller alla gånger riktigt inser vilka dolda kostnader som finns och dess omfång. Och jag tycker att ditt utspel som mer eller mindre i frågasätter kompetens och kunnande åt andra hållet är väl isf. inget bättre!? Vad har du isf. själv för utb. kompetens inom detta område!? Har du själv drivit/driver ett företag?

Givetvis så står det ju var och en fritt att hyra ut boxplatser, men nu är det ju inte riktigt det som är frågan. Driver själv ett stort lantbruksföretag med min man, och det har vi gjort tillsammans i mer än 20 år. Har 75 mjölkkor och totalt inkl. kalvar och ungdjur c:a 225 djur. Boxuthyrningen är bara ett litet sidospår i den verkliga verksamheten. Så det är ju inte så att jag inte besitter kunnande om företagande i övrigt.

Kicki :laugh:
 
Sv: Inackorderingsstall

He, he... ok. Jag kommer naturligtvis få anpassa mig till "verkligheten" jag med när vårt stall står färdigt, jag är bara lite nyfiken på varför verkligheten ser t som den gör.....
 
Sv: Inackorderingsstall

Jag håller faktiskt med mackan!

Ingen tvingar oss att hyra ut boxplatser. Det är marknaden som sätter priset helt enkelt. Vill man inte hyra ut till de priser som marknaden accepterar måste man lägga ner sin rörelse. Det är så marknadsekonomi fungerar.

Gnäll om priset skall man inte höra vare sig från stallägare eller hyresgäst.

Sen blir jag förbannad på de här på forumet som har sina hästar inackorderingar men som tycker allt är för dyrt. Vissa vill inte betala stallägarens hobby är ett struntargument tex. Samma sak gäller för hyresgäst som för stallägare. Är priset för högt för en stallplats så hyr man inte in sig där helt enkelt. har man inte råd med häst så säljer man den.

Men marknadsekonomin fungerar ju bara sålänge alla följer lagar och bestämmelser. Därför blir det väldigt konstigt när "Olle i skogen" hyr ut boxplatser till sina "Nudelkompisar", använder uttryck från föregående talare helt friskt här nu, utan att skatta eller redovisa moms för sin försäljning av dessa tjänster. I lagens mening gör sig ju Olle skyldig till ett ekobrott men då risken för upptäckt är extremt liten så struntar Olle i det utan hyr ut för att få in åtminstone lite pengar till sin "verksamhet". Här brakar ju marknadsekonomin sönder och samman och jag som konsument (inackorderad) bör se som min skyldighet att se till att stallet jag hyr av åtminstone har en F-skattsedel. För att marknadsekonomin ska fungera, för att det ska bli rättvist för alla och för att branschen ska bli betraktad som seriös.
Problemet är ju inte att stallägare inte vill hyra ut till de priser som marknaden accepterar utan att vissa stallägare erbjuder samma service som stallägare med en moms och skatteresgistrerad verksamhet men till mycket lägre pris därför att han begår lagbrott genom att strunta i att redovisa skatt och moms på sin verksamhet. Det är problemet och inget annat.
Om alla stallägare kunde börja göra rätt för sig så kan vi börja snacka marknadsekonomi sedan.
Nästa hyresgäst som kommer till mig med en massa idéer om hur hyreskostnaden skulle kunna minskas tänker jag förvisa till ett jättebra "nudelstall" eller snarare "oxfiléstall" till "nudelpriser"... som jag känner till i närheten och som Skatteverket tyckte att jag skulle anmäla...ska jag göra det tycker ni??? När jag kollade deras verksamhet hos Skatteverket så låg den som vilande...hm...såg inte en enda häst i de många rasthagarna som såg varken döda eller vilande ut...
 
Sv: Inackorderingsstall

8 balar per månad???? :confused: Inte per häst räknat väl?
 
Sv: Inackorderingsstall

Man behöver väl inte dumförklara folk bara för att man anser att det är många som inte inser vilka kostnader som många gånger ligger till grund!? Det är ju inte alltför sällan som man inser att hyfsat många inte vet eller alla gånger riktigt inser vilka dolda kostnader som finns och dess omfång. Och jag tycker att ditt utspel som mer eller mindre i frågasätter kompetens och kunnande åt andra hållet är väl isf. inget bättre!? Vad har du isf. själv för utb. kompetens inom detta område!? Har du själv drivit/driver ett företag?

Givetvis så står det ju var och en fritt att hyra ut boxplatser, men nu är det ju inte riktigt det som är frågan. Driver själv ett stort lantbruksföretag med min man, och det har vi gjort tillsammans i mer än 20 år. Har 75 mjölkkor och totalt inkl. kalvar och ungdjur c:a 225 djur. Boxuthyrningen är bara ett litet sidospår i den verkliga verksamheten. Så det är ju inte så att jag inte besitter kunnande om företagande i övrigt.
Kicki :laugh:

fast det är just det folk gör här titt som tätt, i inackorderings/uthyrnings trådar. det är bara att läsa : )

Jag har både företags ekonomi, marknads, affärsverksamhets och service utbildningar och erfarenhet i bagaget och arbetar inom dessa branschen sen många år. Jag tycker inte alls att mitt utspel är liknande det gnäll som framförs här av vissa, därför att jag har belägg för detta gnäll, som uttrycks klart och tydligt i SKRIFT här på forumet, dvs vad man anser om sina inackorderingar.

Jag hoppas att dina inackorderingar slipper få din ekonomi redovisad för sig dax och dagligen :) Det är nämligen det som görs, det jag kommenterat, plus med martyrstämpeln ovanpå.

I denna tråden diskuteras nu två olika saker. Jag har fullt ut förstått hästmassörens syfte med tråden, men när visst annat folk började gnälla och klaga på hur dyrt det är och vilka välgörenhets priser de ligger ute med osv, blev jag trött, för det är inte första gången utan snarare ett hundrade gången.
 
Senast ändrad:
Sv: Inackorderingsstall

Jo, det skulle funka om alla som erbjuder tjänster i inackorderingsstall skulle börja ta betalt för sin tid, samtidigt. Annars så får nog den som gör det räkna med massflykt.......

Jovisst är detta ett ytterst påtagligt problem, hur fasen ska det kunna utvecklas nya livskraftiga anläggningar när marknaden ser ut som den gör ?

Något som jag tror att man skulle vinna på längden är mer kontroller, så det första vi bör göra är att sluta gnälla på olika kontrollorgan och istället välkommna fler kontroller med öppna armar.

Idag finns det gott om regler... men få eller inga kontroller av efterlevnaden av dessa regler.

Ta bara en sådan regel om att vara registrerad foderföretagare, hur många "Olle i skogen" har anmält att dom har köttproduktion med 4 djurenheter (läs hästar som inte har infört i passet att dom inte får bli mat) i sitt gammla "nudelstall" ?

Idag lever "hästvärlden" lite grann utanför samhället i övrigt... i en egen värld där eko-brott, brott mot arbetsmiljö, miljöbrott m.m. ofta tom uppmuntras.

Jag minns ett reportage om halkbekämpning i ridsport... där man i artikeln ansåg att det var bra att "sanda" med hästdynga :eek:.

Och har någon trots allt stallpersonal med "vita" löner så anses det helt normalt att tjänstgöra 24 timmar per dygn 7 dagar i veckan... utan vilrum eller skriven arbetsmiljöplan, utan skyddsombud m.m.

Och SvRF när dom kvalitetskontrollerar ridskolor så hur ofta kontrollerar dom att ridskolan ifråga efterlever lagen om skydd mot olyckor vad avser brandskydd ?

Nä, det är mycket som skulle behöva "städas upp" i hästsverige, det är ju något som skulle gynna seriösa aktörer.

Kanske en samlad aktion där skatteverket, jordbruksverket, länstyrelse och kommun samarbetar skulle göra susen.
 
Sv: Inackorderingsstall

Problemet med alla regler och paragrafer vi har är att det kostar för oss som följer lagen. De som inte följer lagen klarar sig oftast utan att följa lagar och regler. Därför blir allt detta ytterliggare en konkurrensnackdel för de laglydiga.

Det som vore allra mest verksamt vore nog bättre kontroll från Skatteverkets sida. Sen är det förvisso så att de som tar väldigt låga hyror gör ingen vinst och behöver således inte heller betala skatt ens om de skulle köra allt vitt.
 
Sv: Inackorderingsstall

He, he... ok. Jag kommer naturligtvis få anpassa mig till "verkligheten" jag med när vårt stall står färdigt, jag är bara lite nyfiken på varför verkligheten ser t som den gör.....

Men varför ens bygga stall om marknaden är för dålig?

Om fler stallägare helt enkelt la ner verksamheten om de fick för dåligt betalt så skulle marknaden börja fungera bättre.
 
Sv: Inackorderingsstall

Men varför ens bygga stall om marknaden är för dålig?

Om fler stallägare helt enkelt la ner verksamheten om de fick för dåligt betalt så skulle marknaden börja fungera bättre.

Håller helt med - och i samma andetag vill jag spinna vidare på Tacticus inlägg. Jag håller helt med även denne - det finns grava fel i hästsverige när det gäller verksamhet och skattepengar och annat.

jag är oerhört fascinerad över hur det kommer sig att det skapas fler och fler "hästutbildningar", som finansieras med skattepengar via studiemedel för flera millioner om året - men samtidigt tillåts det att branschen ser ut som den gör. Jag fattar inte hur man kan resonera att skattebetalare ska finansiera dessa utbildningar, när sen svartjobb och svartmarknad är normen inom branschen som den ser ut idag! Det är helt otroligt.

Jovisst är detta ett ytterst påtagligt problem, hur fasen ska det kunna utvecklas nya livskraftiga anläggningar när marknaden ser ut som den gör ?

Något som jag tror att man skulle vinna på längden är mer kontroller, så det första vi bör göra är att sluta gnälla på olika kontrollorgan och istället välkommna fler kontroller med öppna armar.

Idag finns det gott om regler... men få eller inga kontroller av efterlevnaden av dessa regler.

Idag lever "hästvärlden" lite grann utanför samhället i övrigt... i en egen värld där eko-brott, brott mot arbetsmiljö, miljöbrott m.m. ofta tom uppmuntras.

Och har någon trots allt stallpersonal med "vita" löner så anses det helt normalt att tjänstgöra 24 timmar per dygn 7 dagar i veckan... utan vilrum eller skriven arbetsmiljöplan, utan skyddsombud m.m.

Och SvRF när dom kvalitetskontrollerar ridskolor så hur ofta kontrollerar dom att ridskolan ifråga efterlever lagen om skydd mot olyckor vad avser brandskydd ?

Nä, det är mycket som skulle behöva "städas upp" i hästsverige, det är ju något som skulle gynna seriösa aktörer.

Kanske en samlad aktion där skatteverket, jordbruksverket, länstyrelse och kommun samarbetar skulle göra susen.

precis. :bow: Lägg till studiestödsnämnden!
 
Senast ändrad:
Sv: Inackorderingsstall

Jag sa fler kontroller, inte fler avgifter för kontroller.

Problemet är att just "skogs-olle" inte blir kontrollerad, så som det är nu så blir fel människor granskade.

Men jorbruksverket är ju ändå ute och reviderar blockdatabasen lite då och då eller kontrollerar stöden, detta sker ju mycket med satellit...men med den upplösning som dagens system har så skulle det ju vara ganska lätt att se var det finns hästar och då kan man ju kolla om dessa stall finns registrerade någonstans.

Idag är det svårt att gömma sig, och ännu svårare att gömma något så stort som en häst....
 
Sv: Inackorderingsstall

som inackordering vill jag inte höra ett enda jävla gnäll ursäkta uttrycket, om hur mycket stalluthyraren slavar, offrar sig och lever martyr för att jag som inackordering ska kunna stå där. Håll truten eller HÖJ priset till en nivå ni är nöjda med, och skaffa inackorderingar som då endera inte gillar läget och flyttar, och nya som kommer in och accepterar det prisläget.
eller avveckla er verksamhet och satsa på ngt annat om ni anser att det ger er grund för gnäll, bitterhet och tårar och elände enbart.

WOW!!!!!! Vaknat på fel sida idag???:eek::devil:

Jag håller till viss del med dig. Ta det pris av dina inackorderade som du vill ha och är nöjd med och gnäll sen inte för att priset är för lågt och det samma gäller för inackorderade. Ni vet vad ni får för hur mycket så kom inte och gnäll när ni väl flyttat in i stallet.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Inackorderingsstall

WOW!!!!!! Vaknat på fel sida idag???:eek::devil:

Jag håller till viss del med dig. Ta det pris av dina inackordering som du vill ha och gnäll sen inte för att priset är för lågt och det samma gäller för inackorderade. Ni vet vad ni får för hur mycket så kom inte och gnäll när ni väl flyttat in i stallet.

Nejdå, det spelar ingen roll vilken dag det är när det gäller detta ämne, jag känner likadant konstant :devil:

Vi är helt överrens och jag håller med dig.
 
Sv: Inackorderingsstall

Varför kollar inte Skatteverket hästbranschen lika mycket som restaurangbranschen. Jag säljer t.ex. allt hösilage helt vitt men hos flertalet bönder häromkring kan man köpa hö och får aldrig ett kvitto. De är inte billiga heller. Även det borde rensas upp för det blir en ansenlig summa jag betalar in i moms som de inte gör.

Hur mycket svartarbete, svarta inkomster finns det inte inom hästbranschen? Alla känner säkert till hovslagare, hästmassörer, sadel utprovare etc.... som man aldrig får kvitto ifrån. Av någon anledning så verkar folk acceptera det. Hade ICA handlaren inte gett dig kvitto utan kört allt svart så hade folk blivit som galna. Det blir bara så orättvist när vissa gör rätt för sig och ska konkurrera med de som inte gör rätt för sig.
 
Sv: Inackorderingsstall

fast det är just det folk gör här titt som tätt, i inackorderings/uthyrnings trådar. det är bara att läsa : )

Jag har både företags ekonomi, marknads, affärsverksamhets och service utbildningar och erfarenhet i bagaget och arbetar inom dessa branschen sen många år. Jag tycker inte alls att mitt utspel är liknande det gnäll som framförs här av vissa, därför att jag har belägg för detta gnäll, som uttrycks klart och tydligt i SKRIFT här på forumet, dvs vad man anser om sina inackorderingar.

Jag hoppas att dina inackorderingar slipper få din ekonomi redovisad för sig dax och dagligen :) Det är nämligen det som görs, det jag kommenterat, plus med martyrstämpeln ovanpå.

I denna tråden diskuteras nu två olika saker. Jag har fullt ut förstått hästmassörens syfte med tråden, men när visst annat folk började gnälla och klaga på hur dyrt det är och vilka välgörenhets priser de ligger ute med osv, blev jag trött, för det är inte första gången utan snarare ett hundrade gången.


Och så även det omvända, hur många människor som står inackorderade klagar inte vilt på stallägaren och dess priser!? Finns otaliga trådar om detta, samt snack ute i vardagen! Det gör tydligen väldigt ont i själ och hjärta att det ev. skulle vara så att vederbörande tjänar 10 öre! Titta bara i denna tråd. Så "gnället" åt andra hållet finns det isf. lika stort belägg för anser jag, man behöver bara läsa här på Buke!

Jag redovisar aldrig min ekonomi för varken anställda eller hyresgäster och det oavsett, har ingen med att göra! Jag tar de priser som jag vill ha och där med jämt! Nu har jag haft VÄLDIGT tur med mina hyresgäster, så när som på någon. Men jag har hellre boxar tomma och väljer och vrakar. Min allra finaste hyresgäst finns här på Buke och jag skulle gärna klona henne! :love: ;)

Kicki :laugh:
 
Sv: Inackorderingsstall

He, he... ok. Jag kommer naturligtvis få anpassa mig till "verkligheten" jag med när vårt stall står färdigt, jag är bara lite nyfiken på varför verkligheten ser t som den gör.....

Då behöver du ju bara söka svaret hos dig själv. I och med att du t o m bygger nytt och för att hyra ut till underpriser bidrar även du till att bevara den "icke fungerande marknaden"

Svaret kanske är så enkelt att folk tycker det är så kul att ha ett inackordeingsstall att de är villiga att hyra ut gratis (eller med förlust)

Då är slutsatsen: att hyra ut stallplatser till privatpersoner är att betrakta som hobbyverksamhet- inte företagande!
Och då behöver det ju faktiskt inte gå ihop :)
 
Sv: Inackorderingsstall

Då behöver du ju bara söka svaret hos dig själv. I och med att du t o m bygger nytt och för att hyra ut till underpriser bidrar även du till att bevara den "icke fungerande marknaden"

Svaret kanske är så enkelt att folk tycker det är så kul att ha ett inackordeingsstall att de är villiga att hyra ut gratis (eller med förlust)

Då är slutsatsen: att hyra ut stallplatser till privatpersoner är att betrakta som hobbyverksamhet- inte företagande!
Och då behöver det ju faktiskt inte gå ihop :)

Jo, jag måste naturligtvis anpassa mig till den rådande verkligheten om jag ska hyra ut boxar. Därmed inte sagt att jag tycker att denna verklighet är bra och att jag inte vill förändra den. Jag gillar inte allt i samhället heller, men jag inser att man därför inte kan gå ut och förändra saker på egen hand.
Därav denna tråd.
Att försöka förändra verkligheten för inackorderingsstall genom att som ensam stallägare ta ut vad det egentligen kostar är naturligtvis fel väg.
Jag vill få igång en diskution runt detta, både bland hyresgäster och hyresvärdar.
 

Liknande trådar

F
Hästmänniskan Hej! Jag är ny här på forumet och undrar om det finns någon som jag som driver inackorderingsstall delvis kollektivt? Jag börjar...
3 4 5
Svar
95
· Visningar
10 211
Senast: sommartjejen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Vildkattungar
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp