Inackorderingsstall

Sv: Inackorderingsstall

Jag har inte sagt att en häst inte kostar tid eller pengar, jag har sagt att en häst mer inte kostar så mycket tid eller pengar i jämförelse om man effiktiviserar det.
Som ex att mocka åt en häst tar 1 minut + tömma kärran 1 minut = 2 minuter.
Om man får en häst till så tar det 1 minut att mocka, men det tar inte 1 minut att tömma kärran eftersom man ändå går en gång. Alltså tar det bara 1,5 minut/häst att mocka och tömma kärran..
Samma med ex fodersäckar, det tar ju bara 10 sekunder extra eftersom man kan ta två åt gången exempelvis.

Gör du samma beräkningar då du går till ditt jobb som anställd!?

Kicki :laugh:
 
Sv: Inackorderingsstall

Ja, man tror att man är ensam om dessa tankar som företagare i hästbranschen... Men ibland ljusnar det när andra berättar om samma sak.
Jag har under 1,5 års tid försökt få mitt stall att fungera genom att ta betalt för vad det faktiskt kostar mig varje månad, ett ynka påslag på ca 5% och sedan moms på det och tänka sig...jag landar på mellan 3000 och 4000 varje gång.
Det gnälls att det är för dyrt och att man kan hjälpa till med viss service om man kan få lite billigare hyra eller andra idéer om att sänka kostnaden för sig själv.
Vad de flesta verkar glömma bort är tydligen att det är en tjänst jag som stallägare säljer, JAG bestämmer vad som ingår, JAG bestämmer hur mycket det kostar och JAG bestämmer vem som arbetar på mitt företag och utför tjänsterna. Så är det ialla branscher...utom hästbranchen. Där ska gemene man vara med och bestämma om allt, från rutiner och vem som jobbar till vad det ska kosta.
Jag såg ett inlägg en gång skrivet av en person som försvarade detta beteende med att "jag vill inte betala för att stallägaren ska kunna utöva sin hobby". Det var nog det dummaste jag hört någonsin, så det är alltså ok att jag går in i en mataffär, kräver att få tala med ägaren och säger till denne: "Du får allt lov att sänka priset på det här paketet med mjölk, jag tycker det är för dyrt och jag vill inte finansiera dina matkostnader..."
Ehhh...ja det kanske är värt ett försök...

Men saken är den att om hästägare insåg att deras hästar kostar pengar och betalade för att vara säkra på att stå i ett stall som betalade moms och skatt samt har sina anställda försäkrade mot olyckor som kan ge men för livet....ja då hade vi inte haft detta problem.
Köper/anlitar man inte svart arbetskraft så hade vi inte behövt lägga på 25% moms på stallhyran utan kanske 20% eller i bästa fall 15%.
Men det existerar bara i en perfekt värld...och det är inte hästvärlden i allafall.


Till detta kan man bara.... :bow: :bow:

Kicki :laugh:
 
Sv: Inackorderingsstall

och spill (grovfoder)
och löpande underhåll stall, boxar, hagar, paddock mm
och återkommande inköp av grepar skovlar, skottkärra mm
och el mm (ev sopor)
och avskrivning/ränta
och ev försäkring
och gödselhantering (bli av med gödsel är ofta inte billigt
och strö
och skötsel (putsning) av beten o stängsel
och snöröjning/sandning
och ev avskrivning/ränta/underhåll av paddock
och bokföring/telefon/bilresor mm
och ....


Måste här åxå....:bow: :bow:

Kicki :laugh:
 
Sv: Inackorderingsstall

Jo, vi se nog saker och ting olika. Jag pratar fortfarande inte om ridhus, ridbana, varmvatten och liknande, utan tiden.
Förrsten, hyr du ut en boxplats och tar betalt för det, så driver du verksamhet. Oavsett i vilken typ av stall du står.
Jag förstår dock grunden i vad du säger och håller delvis med.
Det som föranledde att jag skrev detta inlägg är att jag håller på att bygga stall, tänker hyra ut 4-5 boxar och gick därför ut och tittade på hur det såg ut på marknaden. Jag fann att prisspannet var rätt omfattande, även inom samma områden och samma typ av stall/service. Jag funderade på varför det kunde vara så ,och kom fram till att en av anledningarna var att vissa kör svart och en annan att man inte tog betalt för den tid man lade ner på att ta hand om andras hästar.
Igen, oavsett vilken typ av stall du står i så är alltid 1 minut 60 sekunder och en timme 60 minuter.
Jag, som har driver företag, tycker att det är väldigt märkligt att man som stallägare har så svårt att ta betalt för sin tid och började misstänka att skälet till detta var att man ansåg sig tvungen att konkurrera med stall där man inte tog betalt för sin tid.
Därav mitt inlägg.

Okej då har jag missat budskapet i din tråd lite :confused:. Jag fick för mig att det var en stor verksamhet du var ute efter att starta, med alla betänkliga bekvämligheter så som full service med täckesbyten, fodringar, in och utsläpp samt ridhus och alla bekvämligheter runt detta.
jag förstår att du får svårt att konkurrera om det gäller 4-5 boxplatser utan sånt, och du ändå vill lägga på så höga priser som du skriver, 3000 minimum osv. Det anser inte jag att det är värt, som konsument, att betala för att stå i ett stall i skogen utan vissa bekvämligheter, oavsett hur god skötsel osv hästarna får. Tror nog de flesta håller med, om man tittar på priserna i det dyraste länet av alla, dvs stockholm, så ligger knappast priserna högre än 4000 och då får du MYCKET för dessa 4 papp : )

Om det är som du nu skriver och som jag missat tidigare, att det gäller 4-5 boxplatser bara utan bekvämligheter osv, då tycker jag inte vi längre kan prata om nudlar och oxfile alls. :confused: då rör du dig ju i nudel kategorin och konkurerar med nudel verksamheten.

eller har jag helt missuppfattat dig nu igen? :confused:
 
Sv: Inackorderingsstall

Men oavsett hur man vrider på det så är en arbetad timme en arbetad timme vare sig du bor i Stockholm eller Ö-vik t.ex. och den ska man ju få betalt för. Samt att man ska ju ha klart för sig att många större anläggningar drivs med andra medel till stor del, då de inrymmer omfattande ridskoleverksamhet, samt inte har en privatfinansiering utan får komunal hjälp iom. detta. Klart att prisbilden ser eljest ut än för någon som står för fiolerna själv. Samt å andra sidan där någon mer idiellt tar ut och in samt fodrar o.dyl. för ett par tior.

Kicki :laugh:
 
Sv: Inackorderingsstall

Förvisso, men vem bestämmer priset på den arbetade timmen : ) Den prissätts ju beroende på pris sättarens syfte och motivering till arbetet, eller hur, därav mitt tidigare resonemang.
 
Sv: Inackorderingsstall

Okej då har jag missat budskapet i din tråd lite :confused:. Jag fick för mig att det var en stor verksamhet du var ute efter att starta, med alla betänkliga bekvämligheter så som full service med täckesbyten, fodringar, in och utsläpp samt ridhus och alla bekvämligheter runt detta.
jag förstår att du får svårt att konkurrera om det gäller 4-5 boxplatser utan sånt, och du ändå vill lägga på så höga priser som du skriver, 3000 minimum osv. Det anser inte jag att det är värt, som konsument, att betala för att stå i ett stall i skogen utan vissa bekvämligheter, oavsett hur god skötsel osv hästarna får. Tror nog de flesta håller med, om man tittar på priserna i det dyraste länet av alla, dvs stockholm, så ligger knappast priserna högre än 4000 och då får du MYCKET för dessa 4 papp : )

Om det är som du nu skriver och som jag missat tidigare, att det gäller 4-5 boxplatser bara utan bekvämligheter osv, då tycker jag inte vi längre kan prata om nudlar och oxfile alls. :confused: då rör du dig ju i nudel kategorin och konkurerar med nudel verksamheten.

eller har jag helt missuppfattat dig nu igen? :confused:

Närå, nu är vi på samma våglängd...:)
En av mina "points" i den här tråden är det faktum att om man räknar, som man ska när det gäller att ta betalt för sin tid, även om man ligger på en skitlåg månadslön, hamnar på dom summor som jag beskrev tidigare. Jag är full medveten om att man inte skulle få några hyresgäster med dom priserna eftersom man kan få stallplats på ställen där stallägaren jobbar gratis.
Vilket leder mig tillbaka till min ursprungliga fråga:

Varför har stallägare så svårt att faktiskt ta betalt för den tid det tar att ta hand om andras hästar? Genom att dom gör det, så slår dom undan benen för denna del av hästnäringen som skulle kunna expandera om alla började ta betalt som man ska.

För att föregå åsikter om att man då inte skulle ha råd att ha häst:
Det är alltså TIDEN jag menar. Om man tar hand om sin häst själv, ska man ju naturligtvis inte betala stallägaren för detta.
 
Sv: Inackorderingsstall

Varför skulle jag ta in en inackorderad till självkostnadspris? Då kan jag ju lika gärna låta bli. Självklart vill jag ju ha lite extra för att hålla ner mina egna kostnader på mina hästar! Skor din hovslagare till självkostnadspris? Det finns många hovslagare som skor "på sidan om" sitt vanliga arbete. Men inte skor dom bara för sko- och bensinkostnaden.

Men hovslagaren tar väl sällan betalt just för att kunna hålla egna hästar?

Om man vänder på saken då - varför ska någon annan behöva betala för dina hästar.?
Många gånger är det där åsikterna går isär. De som har stall vill att andra ska finansiera deras hästar, de som stallar upp vill lägga så lite pengar som bara möjligt på Sin häst.
Då menar jag inte att det gäller alla, men det finns många exempel på detta likväl som från andra hållet (Där hästägaren går +-0 eller -)

JAG är ju den sortens människa som aldrig skulle kunna ta massa extra betalt för att kunna ge min häst specialfoder eller vad det nu är, alltså kan JAG inte redigt tycka det är okej att andra gör det.
 
Sv: Inackorderingsstall

Gör du samma beräkningar då du går till ditt jobb som anställd!?

Kicki :laugh:

När jag jobbar ser jag till att jobba effektivt, ja.
Speciellt om jag skulle fakturera eller ha timlön. Då kan man ju inte stå och slösa pengar (tid).

När jag har haft stalltjänst så har jag räknat på hur lång tid saker tar för att kunna förbättra mig. :p

När det gäller hästar så är det ju så att de flesta ägare vänder och vrider på vajre öre för att kunna ge hästen det bästa, då skulle det inte kännas så kul(iaf inte för mig) om någon skulle få för sig om att slöa för att få in extra pengar exv (Säger inte att det är så i denna tråden nu alltså..)
Jag skulle inte stå kvar i ett sådant stall om det finns bättre/effektivare/billigare att välja på.
 
Sv: Inackorderingsstall

Men hovslagaren tar väl sällan betalt just för att kunna hålla egna hästar?

Om man vänder på saken då - varför ska någon annan behöva betala för dina hästar.?
Många gånger är det där åsikterna går isär. De som har stall vill att andra ska finansiera deras hästar, de som stallar upp vill lägga så lite pengar som bara möjligt på Sin häst.
Då menar jag inte att det gäller alla, men det finns många exempel på detta likväl som från andra hållet (Där hästägaren går +-0 eller -)

JAG är ju den sortens människa som aldrig skulle kunna ta massa extra betalt för att kunna ge min häst specialfoder eller vad det nu är, alltså kan JAG inte redigt tycka det är okej att andra gör det.

Varför skulle jag ta in andras hästar i mitt stall av annan anledning att sänka mina egna kostnader? För sällskapet? Jag tror att de flesta som har stall och tar in någon/några inackordering gör det med förhoppning att sänka sina kostnader på de egna hästarna.

Det behöver inte vara att du betalar för stallägarens hästar. Vad denne gör med dessa extrapengar är upp till den. Om nu hovslagaren skor hästar på sidan om sitt ordinarie arbete och köper en Porsche istället för extrapengarna, är det ok då? Bara det inte går till att finansiera just en häst?
 
Sv: Inackorderingsstall

Men hovslagaren tar väl sällan betalt just för att kunna hålla egna hästar?

Om man vänder på saken då - varför ska någon annan behöva betala för dina hästar.?
Många gånger är det där åsikterna går isär. De som har stall vill att andra ska finansiera deras hästar, de som stallar upp vill lägga så lite pengar som bara möjligt på Sin häst.
Då menar jag inte att det gäller alla, men det finns många exempel på detta likväl som från andra hållet (Där hästägaren går +-0 eller -)

JAG är ju den sortens människa som aldrig skulle kunna ta massa extra betalt för att kunna ge min häst specialfoder eller vad det nu är, alltså kan JAG inte redigt tycka det är okej att andra gör det.

Lite skrämmande detta.
Hovslagaren tjänar pengar på att sko - varför ska jag eller någon annan ha en åsikt om vad han/hon lägger pengarna på...????
Om jag har ett inackorderingsstall där jag hyr ut boxar och säljer tjänster som går ut på att ta hand om andras hästar, och får betalt för det, varför ska någon ha synpunkter vad jag lägger min förtjänst på...???

Tycker du att det på något sätt är omoraliskt att ta betalt och tjäna pengar, (dvs gå med vinst), för inackordering?
Tycker du att någon annan ska ha synpunkter på var jag gör med pengar som jag tjänar på mitt arbete?
 
Sv: Inackorderingsstall

då skulle det inte kännas så kul(iaf inte för mig) om någon skulle få för sig om att slöa för att få in extra pengar exv (

Hur går det ihop????? Ha inackorderade och SLÖA för att få in mer pengar? Varför har jag inte tänkt på det förut?:idea:

Vet inte hur gammal du är men du har nog ingen aning om hur mycket tid och energi det går åt att underhålla stall och marker om man nu vill att det ska vara välskött. Måla stall, sköta betes marker, underhålla stängsel plus tusen andra saker som ska göras.

En gång i framtiden tycker jag att du ska använda dina hårt sparade slantar och ta ut lån för att köpa en gård med mark och sen kanske du inser hur mycket pengar och energi det går åt.
 
Sv: Inackorderingsstall

Förvisso, men vem bestämmer priset på den arbetade timmen : ) Den prissätts ju beroende på pris sättarens syfte och motivering till arbetet, eller hur, därav mitt tidigare resonemang.


Den bör ju värderas på samma sätt som yrken inom övriga gröna näringar eller hur?! Det finns ju riktliner på samma vis som om man t.ex. tar en maskintimme från Maskinringen. Motivering till arbetet ska väl knappast stå som grund för ett löneuderlag!? Verkar ju rätt konstigt, vilken yrkesgrupp prissätts så inom andra näringar. Nämn ett yrke förutom hästnäringen där lönen börjar på krypa under 50-lappen per timme!

Skulle det inte finnas så mycket svartstall t.ex. så skulle ju prisbilden se eljest ut, samt subventionerade anläggningar med komunala medel, när de få ange norm blir ju hela bilden rätt skev.

Kicki :laugh:
 
Sv: Inackorderingsstall

Men hovslagaren tar väl sällan betalt just för att kunna hålla egna hästar?

Det kan väl vara en orsak, att man tar betalt för sitt arbete brukar väl grunda sig i att ha råd med saker och ting själv!? Av vilken orsak vill du ha lön på ditt jobb!?

Kicki :laugh:
 
Sv: Inackorderingsstall

När jag jobbar ser jag till att jobba effektivt, ja.
Speciellt om jag skulle fakturera eller ha timlön. Då kan man ju inte stå och slösa pengar (tid).

När jag har haft stalltjänst så har jag räknat på hur lång tid saker tar för att kunna förbättra mig. :p


Att jobba effektivt är ju en sak, det är ju något man alltid måste göra. Men här är det ju inte det som det egentligen handlar om anser jag, utan om självbärande enheter. Och det är ju inte meningen att man ska vara "hur effektiv" som helst när det gäller skötsel av djur. Vill ha ut ett bra arbete av mina anställda i la´går´n MEN de ska inte behöva komprimera tiden hur mycket som helst, något som bör gälla överallt!

Kicki :laugh:
 
Sv: Inackorderingsstall

Hur går det ihop????? Ha inackorderade och SLÖA för att få in mer pengar? Varför har jag inte tänkt på det förut?:idea:

:rofl: Att man inte kommit på det förut, att slöa för att få in mer pengar! Här har man slitit i alla år som egen företagare inte haft en aning om detta!

Kicki :laugh:
 
Sv: Inackorderingsstall

Den bör ju värderas på samma sätt som yrken inom övriga gröna näringar eller hur?! Det finns ju riktliner på samma vis som om man t.ex. tar en maskintimme från Maskinringen. Motivering till arbetet ska väl knappast stå som grund för ett löneuderlag!? Verkar ju rätt konstigt, vilken yrkesgrupp prissätts så inom andra näringar. Nämn ett yrke förutom hästnäringen där lönen börjar på krypa under 50-lappen per timme!

Skulle det inte finnas så mycket svartstall t.ex. så skulle ju prisbilden se eljest ut, samt subventionerade anläggningar med komunala medel, när de få ange norm blir ju hela bilden rätt skev.

Kicki :laugh:

Nja, vi är nog inte oense i grunden, men lönesättning är även individuell på de väldigt många arbetsplatser, inte kollektiv : )
 
Sv: Inackorderingsstall

Om man vänder på saken då - varför ska någon annan behöva betala för dina hästar.?
.


Så du går till ditt jobb endast för t.ex. reseersättning då?! För det du får in i lön måste ju enligt ditt resonemang bara gå precis jämt upp med de utgifter som går till hyresgästen. Så det måste ju gälla när du jobbar åxå eller....?

Kicki :laugh:
 
Sv: Inackorderingsstall

Nja, vi är nog inte oense i grunden, men lönesättning är även individuell på de väldigt många arbetsplatser, inte kollektiv : )


Visst kan den var individuell, men inte UNDER avtal! Hur skulle det se ut om jag sa åt mina anställda att de får endast 40 spänn timmen?

Kicki :laugh:
 

Liknande trådar

F
Hästmänniskan Hej! Jag är ny här på forumet och undrar om det finns någon som jag som driver inackorderingsstall delvis kollektivt? Jag börjar...
3 4 5
Svar
95
· Visningar
10 229
Senast: sommartjejen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp