Inackorderingsstall

Hästmassören

Trådstartare
Jag håller på att projektera för ett inackorderingsstall och har därför flöjt en del trådar på detta forum med stort intresse.
Just prissättningen verkar vara ett återkommande ämne.
Jag kan väl konstatera att det finns dom som jobbar svart eller vitt, dom som jobbar gratis eller tar ut en marknadsmässig lön.

I många fall, (dom flesta), där jag tittat på priser, så verkar det som om stallägaren jobbar gratis, eller åtminstonde näst intill.
Jag har drivit företag i annan bransch under ett antal år, och jag tror inte det skulle finnas någon, i någon annan bransch, som skulle starta ett företag och jobba gratis. Då har man liksom inte en affärsidé som håller.
Varför gör människor detta i inackorderingsbranschen?
Jag konstaterade tidigt att man kan hitta en stallplats, svart, för under tusenlappen där in/utsläpp och foder/strö ingår. Jag kan aldrig, med en seriös inställning, konkurrera med detta. Lika lite som en seriös hantverkare kan konkurrera med rena svartjobbare. Man får liksom bortse från dom.

Är det för att stallägare känner att man måste tävla med en person som har en box över och hyr ut den för småpengar svart som man inte törs ta betalt för sina tjänster? Eller vad är det frågan om?

Ett bra stall där in/utsläpp, täckestjänst, fodring 3-4 gånger per dag ingår, borde, om grov/kraft/strö också ingår, kosta mellan 3500:- och 4000:- inkl moms om det ska vara affärsmässigt.
Varför är vi hästägare beredda att betala vad det kostar för hovslagare, veterinärer och försäkringar, men inte för inackordering?
 
Sv: Inackorderingsstall

Antagligen för att 4000kr/mån är ganska mycket pengar för en vanlig knegare, så finns det billigare alternativ tar man naturligtvis det...själv hade jag hellre valt (om jag nu inte haft eget stall alltså) att sköta en del in/utsläpp samt fodringar, och betalat en billigare peng i stället.
 
Sv: Inackorderingsstall

Hm.. jag hade aldir tänkte på det viset du presenterar det, förut.
Jag har en häst i ett stall där vi alla hjälps åt, och det tror jag är rätt vanligt, att stallägaren ser inte det som ett jobb utan som en hobby, och hobby kostar ju pengar medans en affärsrörelse ska ju ge pengar. Jag har länge oxå funderat på att hyra ett stall själv och ha inackorderingar, färmst för att få hjälp med in och utsläpp, så att man kan åka bort på helger och så att det inte ska vara ett problem. Men samtidigt vill man ju inte få back iaf, eftersom jag har hästar som hobby. Men att lägga på några hundralappar på stallhyran är ju helt ok, så att man har råd att köpa saker som grepar och hagmaterial och sånt som bör finnas och slits så måste man ju ha en budget för.
Men jag har oxå funderar på att ta det ett steg längre, att försöka gå plus på hästarna, att man kan ha ca 4-5 hästar, ha lite utblidningar/kurser för barn/nybörjare (eftersom jag inte är utbildad trännare) och kankske lite turidningar (jag räknar ju inte med det varje vecka då), även ha medryttare kankse som kan hjälpa till med ridning mot betalning och även sälja och tränna upp hästar. Och ha det som en liten halvtidsbusiness, vid sidan om ett halvtids jobb eller så. Tror du det kommer att funka? Kan man gå plus på det?
 
Sv: Inackorderingsstall

Kom en annan sak, det beror ju på var i sverige man är, jag kommer ifrån sthlm och där kan det ju kosta 3000-4000 i mån och där kan man ju lägga på en 1000 på stallhyran om man erbjuder helackordering. Men nu bok jag i kalmar och här skorat det ca 1000 att ha en häst stårende i stall och att betala 2000 kr här är dyrt! och jag tror inte många vill det eftersom man kan få en plast rätt billigt här
 
Sv: Inackorderingsstall

jag betalar ca 3500 för min stallplats där de saker du beskriver ingår, och runt oss finns det många som är ännu dyrare. Men det kanske är lite prisskillnad runt om i landet men det finns de som är beredda att betala så mycket.
 
Sv: Inackorderingsstall

Antagligen för att 4000kr/mån är ganska mycket pengar för en vanlig knegare, så finns det billigare alternativ tar man naturligtvis det...själv hade jag hellre valt (om jag nu inte haft eget stall alltså) att sköta en del in/utsläpp samt fodringar, och betalat en billigare peng i stället.

Jo, det är väl det som är grejen, men varför jobbar folk gratis...???
Annars är väl kallhyran rätt så lika genomgående, så har man inte 50.000:-/månaden, så kan man ju hyra in sig och göra allt jobb själv, som du säger.
 
Sv: Inackorderingsstall

I de flesta andra länder får man betala vad det kostar att vara uppstallad. Även om jag tog in någon svart 1.000:-/månaden så finns det inte en chans att jag får något över om hö/strö ingår plus in/ut släpp. Snarare är det så att det kostar mer och jag hade alltså fått betala för att någon annan ska ha häst hos mig.

Många har frågat om de kan få vara installade hos mig men tills att folk lär sig att betala för vad det faktiskt kostar kommer jag inte ens att tänka tanken på att ha någon här.

Snabbt räknat:

Kutterspån 8 balar /månad = 520

Hö (det pris som jag tar när jag säljer och hade fått i fickan om jag inte gett till inackorderad) = 600:-

Hade fått använda mer av min odlingsbara mark till hästhagar och jag får in hösilage som jag säljer för 11.000:-/ha/år så det är ca 900:- / månad.

Mer gödsel att ta hand om, slitage på hagar och stall, extra el, mer vatten, jämna ridbanan oftare, plus min egen tid för att sköta en extra häst. Fodringar, in och ut blir i alla fall 30 min/ dag x 30 dagar = 15 timmar x 400:- = 6.000:-

Så om någon är intresserad av att betala mer än 8.000:-/månad, det pris då man får en skälig lön och får betalt för foder och strö så ska jag fundera på att ta in inackorderade.

Fattar inte varför folk jobbar gratis eller faktiskt sponsrar folks hästägande genom att ha dem uppstallade till otroligt låga priser.
 
Sv: Inackorderingsstall

Men grejen är ju den att folk har inte råd med tusentalskronor i stallhyra OCH foderkostnader OCH hovslagare, försäkringar, veterinär osv.
Skulle det vara så att alla stallhyror gick så att den/de som sköter stallet skulle få en skälig lön och även gå plus så skulle ju större delen av hästsverige försvinna.

Att folk går med på att "jobba gratis" beror säkerligen på att det är så det ser ut helt enkelt nu för tiden.
Skulle jag själv ha stall skulle det knappast spela mig någon roll om jag fick ta ut en häst istället för tre exv.
Har man det däremot som "företag" så måste man ju däremot ha en tillräckligt hög inkomst för att själv leva, och även kunna driva gården vidare även om det kommer oförutsedda utgifter, men då gäller det ju hur eller hur att man har ett stort antal hästar så man får en liten summa över på varje häst sas.
Jag tvivlar på att man skulle kunna få det att gå runt på bara ett fåtal hästar även om man tog överpris.
 
Sv: Inackorderingsstall

Fast nu tycker jag faktiskt du räknar vääääldigt konstigt. Du får gärna redogöra lite mer.. Jag bara spekulerar lite nu utifrån min synvinkel..

Kutterspån 8 balar /månad = 520
Det beror ju på hur pass bra det mockas, hur grisig hästen är, hur stor boxen är, utevistelsen osv. Men går hästen ute mer än halva dygnet så borde man nog kunna spara in en liten summa där iaf. Våra hästar står inne en stor del av dygnet och där går det knappast åt 8 balar /månad om man mockar bra.
Hö (det pris som jag tar när jag säljer och hade fått i fickan om jag inte gett till inackorderad) = 600:-
Fast hö är ju bäst om man säljer för kg priset, tycker jag = du får de pengarna ändå...

Hade fått använda mer av min odlingsbara mark till hästhagar och jag får in hösilage som jag säljer för 11.000:-/ha/år så det är ca 900:- / månad.
dels samma som ovan.
Hur många balar hös får man eg ut på ett ha varje skörd om du får in den summan pengar(jag har ingen aning!)? :eek:
Och skulle verkligen dina nuvarande hagar bli förstörda av att det kom EN häst till?


Mer gödsel att ta hand om,sant
slitage på hagar och stall, Blir inte SÅ himla mkt mer av EN häst.
extra el, Elen lär ju vara densamma såvida du inte har En lampa vid varje box som bara hålls tänd när du är inne hos just den hästen.
mer vatten, Kan inte bli någon större summa..
jämna ridbanan oftare, Knappast för EN häst.
plus min egen tid för att sköta en extra häst. Fodringar, in och ut blir i alla fall 30 min/ dag x 30 dagar = 15 timmar x 400:- = 6.000:-Återigen EN häst.. Jag vet ju inte vad du har för tempo/hur långt du har till hagar och foderställen, men för mig skulle in+utsläpp av EN häst inte ta med än 10 minuter dag för hagen längst bort, 3 fodringar 5 minuter tillsammans = MAX 15x30 = 7,5 timmar x 400 (Vitt antar jag då annars är det ju orimligt) = 3000:-
Men då förutsätter det ju att du verkligen gör det 30 dagar i månaden också och inte bara i veckorna...

Det skulle i min värld bli 3000:- (vitt) plus då foderkostnader och strö som knappast lär gå upp i 2000:- (som du räknade på)...

Jag tror att det är lättare att få folk att betala dessa summor om du ordentligt redovisar var pengarna går någonstans. Att betala 4000:- när man är van att betala 500:- känns ju säkerligen inte kul för någon och jag tror nog det känns väldigt orimligt att någon skulle ta ta den kostnaden och faktiskt lägga den bara på stallet och inte till sina egna nöjen om man vet att ett stall har överlevt på 500:-/månad. Bara en tanke..
 
Sv: Inackorderingsstall

Men grejen är ju den att folk har inte råd med tusentalskronor i stallhyra OCH foderkostnader OCH hovslagare, försäkringar, veterinär osv.
Skulle det vara så att alla stallhyror gick så att den/de som sköter stallet skulle få en skälig lön och även gå plus så skulle ju större delen av hästsverige försvinna.

Att folk går med på att "jobba gratis" beror säkerligen på att det är så det ser ut helt enkelt nu för tiden.
Skulle jag själv ha stall skulle det knappast spela mig någon roll om jag fick ta ut en häst istället för tre exv.
Har man det däremot som "företag" så måste man ju däremot ha en tillräckligt hög inkomst för att själv leva, och även kunna driva gården vidare även om det kommer oförutsedda utgifter, men då gäller det ju hur eller hur att man har ett stort antal hästar så man får en liten summa över på varje häst sas.
Jag tvivlar på att man skulle kunna få det att gå runt på bara ett fåtal hästar även om man tog överpris.

Precis, visst är det så. Dom flesta hyr in sig i stall där det finns ett par boxar över, stallägaren tar in några inackorderingar, upplever inte det som ett stort besvär att hantera 1-2 hästar till, bryr sig inte så mycket om kvitton och lägger sig på ett väldigt lågt pris.
Problemt då blir att vi som vill satsa på större, bra stall. Godkända på alla sätt, kanske bygga ridhus för att ge träningsmöjligheter och driva detta åtmisndonde deltid, måste kunna ta ut en lön. Vi kommer aldrig att kunna konkurrera med dom mindre stallen som hyr ut ett par boxar bara för att få sällskap.

Argumentet att folk inte har råd kan jag förstå, men inte riktigt köpa ändå. Jag kan ju inte kräva att ICA handlaren ska jobba gratis bara för att jag ska kunna köpa oxfilé på en Tisdag.
Ska man ha häst så kostar det, så är det bara. Ska man dessutom ha någon som sköter den åt sig, så kostar det också. Eller borde göra åtminstonde.
Att man kan skära kostnader genom att själv ta hand om in/utsläpp, mocking och fodring är ju helt ok, men varför har människor så svårt att ta betat/betala för tid?
 
Sv: Inackorderingsstall

Det är en intressant tanke. Min pappa tillhör ju dem som hyr ut i princip gratis, och det är vitt. Men han ser det inte som ett arbete, han har ju ett annat jobb. Gården är liksom fritid och rekreation. Han hade ändå släppt ut mina hästar och med lite inackorderingar är det lite mer fart på gården så vi inte blir helt isolerade, och stället hålls levande istället för att växa igen, vilket det säkert skulle göra om bara jag befann mig i stallet med mina två hästar.

Däremot hade jag inte haft något emot att höja hyrorna ganska rejält, för att kunna erbjuda bättre service, som t.ex. sätta upp riktigt bra staket eller åtminstone fint staket till ridbanan, eller så det täcker avbetalningen för ett lån för att bygga ridhus. Jag hade varit ÖVERLYCKLIG över ett ridhus!

Men jag har testat att tjata varje dag, tjata då och då, försöka tvinga eller låta honom inse på egen hand... men han höjer inte hyran. Och då är det inte bara kallhyra. Hade det varit mitt ställe, vilket det kanske blir en dag, hade jag absolut höjt. Det är upp till honom om han vill jobba gratis men det är inte min melodi. Och de som står här nu hade säkerligen stått kvar ändå, för de uppskattar oss, våra stora hagar, lång utevistelse, trevlig stämning och bra ridvägar. Ett ridhus på det och jag skulle aldrig bli av med dem ;)

Dock vill jag se att hyrorna här i trakten ändå är rätt låga. Det är väl inte jättemånga som har helinack, när jag kikar på blocket finns ingen annons för över 2000 trots att flertalet har många tjänster eller bekvämligheter som ingår. De flesta ligger mellan 500-1000 kr för t.ex. insläpp & utsläpp, stora hagar, ridbana, ev foder/strö.
 
Senast ändrad:
Sv: Inackorderingsstall

Argumentet att folk inte har råd kan jag förstå, men inte riktigt köpa ändå. Jag kan ju inte kräva att ICA handlaren ska jobba gratis bara för att jag ska kunna köpa oxfilé på en Tisdag.

Precis min tanke.

Jag har bara så svårt att förstå varför hästfolk tycker att stallägare ska sponsra deras hobby för att de egentligen inte har råd att äga häst.
 
Sv: Inackorderingsstall

Egentligen så är det väl så att man kan ha råd att ha häst om man lägger ner arbetet själv. Att hyra ut en box för runt 7-800 i kallhyra känns väl inte så betungande för hästägare. Mat/strö måste man ju köpa, det går ju inte att komma ifrån. Sedan får man ju vackert göra allt jobb själv. Så tror jag dom flesta har. Innan vi köpte eget så var det precis så vi hade våra hästar.
Det är i dom fall där hästägaren vill ha utökas service med in/utsläpp, mockning, täckesservice och fodring som jag tycker att man faktiskt får vara beredd att betala, eller om man erbjuder den servicen, faktiskt ta betalt för det.
 
Sv: Inackorderingsstall

Det här blev en intressant diskussion. Frågan är väl vad vi vill ha för typ av "hästsverige"
Antingen så tar folk betalt så att det går att leva/tjäna på det eller så får vi ha kvar det lägre priserna och först och främst ha det som hobby eller i bästa fall kunna täcka de egna hästarna.

I det första exemplet kommer de flesta inte att ha råd att hålla häst. Enbart de med mkt god inkomst kommer ha möjlighet till det precis som i de flesta andra länder dvs hästar=rika människor. De flesta som har häst idah kommer att försvinna och ridning kommer inte längre vara en sport som de flesta kan hålla på med. Å andra sidan så innebär högre hyror möklighet till bättre anläggningar/gårdar och möjlighet till att kunna försörja sig på hästarna och tom kunna anställa personal vitt!

I andra exemplet så ser vi ju hur det är nu. De flesta med en normal inkomst kan ha häst. Men gränsen mellan hobby och yrke är hårfin så att försörja sig helt på att ha inhyrnings stall är omöjligt. Många jobbar för svarta löner och man får jobba i princip gratis. Men som sagt ridningen är en folksport vilket det inte är i många andra länder. Jag hade aldrig kunnat ha häst i första exemplet.

Nu är väl detta rätt så hårddraget och det finns säkert en hel del "luckor" och mkt ekonomiska aspekter som jag inte begriper mig på. Det är alltså bara mina funderingar... :)
 
Sv: Inackorderingsstall

Våra hästar står inne en stor del av dygnet och där går det knappast åt 8 balar /månad om man mockar bra.

Jag mockar bra och jag använder faktiskt 3 balar/häst i veckan. Vill inte ha ett lortigt stall

Fast hö är ju bäst om man säljer för kg priset, tycker jag = du får de pengarna ändå...

Höet ska betalas på ett sätt eller annat, om det ingår i stallhyran eller ej.


Hur många balar hös får man eg ut på ett ha varje skörd om du får in den summan pengar(jag har ingen aning!)? :eek:

Jag har räknat ut hur mycket pengar jag har fått in genom åren och delat det per antal hektar. Och ja, det blir mycket pengar som man tjänar per hektar om man har välskötta marker och lagt ut gödning.

Och skulle verkligen dina nuvarande hagar bli förstörda av att det kom EN häst till?

Förstörda??? Hästar ska väl ha i alla fall 1 ha / häst så jag tycker att det är det minsta som behövs. Jag vilar även mina hagar så att det finns bra gräs och inte upptrampade lerhagar med bara ogräs. Att så om kostar mycket pengar och ju fler hästar ju mer upptrampade hagar så EN extra häst drar faktiskt med sig extra kostnader.


Mer gödsel att ta hand om,sant
slitage på hagar och stall, Blir inte SÅ himla mkt mer av EN häst.

Jo, det blir det. Ska renovera stallet nu och att bara köpa nya boxar kommer att kosta ca 20,000:- / box. Efter 10 år är det dags att fixa igen och då blir det slitage för 200:- / månad.

extra el, Elen lär ju vara densamma såvida du inte har En lampa vid varje box som bara hålls tänd när du är inne hos just den hästen.

Varmvatten (el???) för att spola häst plus tänt när jag annars kanske inte är där.

mer vatten, Kan inte bli någon större summa..
jämna ridbanan oftare, Knappast för EN häst.

Vadå knappast? Jag är noga med att ha jämt underlag så det blir faktiskt mer körningar. Slitage, diesel etc.

plus min egen tid för att sköta en extra häst. Fodringar, in och ut blir i alla fall 30 min/ dag x 30 dagar = 15 timmar x 400:- = 6.000:-Återigen EN häst.. Jag vet ju inte vad du har för tempo/hur långt du har till hagar och foderställen, men för mig skulle in+utsläpp av EN häst inte ta med än 10 minuter dag för hagen längst bort, 3 fodringar 5 minuter tillsammans = MAX 15x30 = 7,5 timmar x 400 (Vitt antar jag då annars är det ju orimligt) = 3000:-

Jag är noga med hästarna så det blir faktiskt 1/2 timmer per dag för fodringar och in/utsläpp. Hö 5 ggr / dag och kraft foder 2 och ev. täckesbyten så det blir minst 1/2 h dag. Man måste köra in hösilage oftare.


Det är lätt att blunda för vad det verkligen kostar men även om det är trevligt med sällskap så kommer det inte in någon i mitt stall för en tusenlapp eller 2 i månaden. Trevligt att det finns de som vill göra det gratis eller till och med betala för andras hobby. Förstår fortfarande inte varför folk tror att hästägande är en rättighet även om man inte har råd med det.

Men då förutsätter det ju att du verkligen gör det 30 dagar i månaden också och inte bara i veckorna...

Det skulle i min värld bli 3000:- (vitt) plus då foderkostnader och strö som knappast lär gå upp i 2000:- (som du räknade på)...

Jag tror att det är lättare att få folk att betala dessa summor om du ordentligt redovisar var pengarna går någonstans. Att betala 4000:- när man är van att betala 500:- känns ju säkerligen inte kul för någon och jag tror nog det känns väldigt orimligt att någon skulle ta ta den kostnaden och faktiskt lägga den bara på stallet och inte till sina egna nöjen om man vet att ett stall har överlevt på 500:-/månad. Bara en tanke..



xxxxxxxxxxxxzzzzzzzzzzzzzzz
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Inackorderingsstall

Det där är något som jag själv har funderat på...

Bara morgonfodring-täckes påtagning-utsläpp-insläpp-eftermiddagsfodring-täckesavtagning för 5 dagar i veckan hamnar på minst 2000 i månaden i arbetskostnad.

Så det känns som att smärtgränsen för om man ska hyra ut några boxar eller inte går vid 3500-4000 per månad.
Häromkring ligger marknadspriserna på runt 1500 per månad :crazy:.

Så, vi har beslutat att inte ha några inackorderingar trots att vi har tomma boxar.
Vi hade även kunnat renovera en stallänga till och haft bortåt ett tiotal inackorderingar - men det finns ingen mening med att lägga i storleksordningen 300 000 - 500 000 på att renovera ett stall om man inte tjänar några pengar på verksamheten.

Så därför får helt enkelt alla hitta stallplatser bäst fasen dom vill, vi har plats till våra hästar.

Det som är lite märkligt är att samma människor som inte vill betala ordentliga stallhyror undrar över varför dom inte kan få hästjobb med avtalsenlig lön eller undrar över varför det inte finns massor av uppvärmda ridhus överallt :grin:
 
Sv: Inackorderingsstall

Håller med dig till fullo.

En annan sak jag har funderat över är att hästägare ofta gnäller över att stallplats och hö är så dyrt men sen i nästa sekund köper de sadlar för 15.000 - 20.000 utan att fundera. Även alla tillskottsmedel betalar de hutlöst dyrt för, var på Citygross och köpte Glukosamin 1299:- för en större burk. När jag var där för 1 vecka sen fanns där säkert 10-15 burkar men när jag skulle köpa fick jag precis tag i sista burken. Det är mer än de flesta betalar i stallhyra i månaden. Varför är det just stallplats och hö som ska vara så billigt och allt annat får vara dyrt när det gäller hästar?
 
Sv: Inackorderingsstall

Vilken intressant tråd!! Jag är också förundrad över hur många hästmänniskor tänker och hur dom är villiga på att betala. Här är en jämförelse: Har du en hund som ska vara på dagis så kostar det c:a 2000:-/månad och det är bara dagtid och vardagar. Ingen mat ingår och den tillbringar ganska stor del av dagen i en rastgård eller inomhus. Den tas ut på promenad c:a 2 gånger/dag.

När du kommer till hästmänniskor så ska stallplatsen helst inte kosta mer än 1000:-/box/månad (då ingår oftast inte mat, strö eller in-utsläpp) Stallinredning är inte gratis. Golven och resten av stallet slits (Att gjuta om golv hör inte till de lägre utgifterna.) Hagarna ska ha bra staket. En ridvolt ska helst finnas och underhållas. Dyngstacken ska transporteras bort. Allt kostar och 800:- +moms/månad täcker inte de kostnader som en häst medför. Varför har då stallägare så svårt att ta betalt för sina stall och de tjänster som de erbjuder?
 
Sv: Inackorderingsstall

Håller med dig till fullo.

En annan sak jag har funderat över är att hästägare ofta gnäller över att stallplats och hö är så dyrt men sen i nästa sekund köper de sadlar för 15.000 - 20.000 utan att fundera. Även alla tillskottsmedel betalar de hutlöst dyrt för, var på Citygross och köpte Glukosamin 1299:- för en större burk. När jag var där för 1 vecka sen fanns där säkert 10-15 burkar men när jag skulle köpa fick jag precis tag i sista burken. Det är mer än de flesta betalar i stallhyra i månaden. Varför är det just stallplats och hö som ska vara så billigt och allt annat får vara dyrt när det gäller hästar?

Precis vad jag tänker ibland. Höet ska vara billigt men det går bra att köpa tillskottsfoder för mycket mer varje månad istället för att köpa ett kvalitetshö(silage) med resultat att hästen inte behöver tillskottet.
 

Liknande trådar

F
Hästmänniskan Hej! Jag är ny här på forumet och undrar om det finns någon som jag som driver inackorderingsstall delvis kollektivt? Jag börjar...
3 4 5
Svar
95
· Visningar
10 211
Senast: sommartjejen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp