Inackorderingsstall

Sv: Inackorderingsstall

Ja visst måste man anpassa sig. Men det jag menar är att det måste finnas en annan drivkraft som gör att man hyr ut stallplatser till privathästar.
Om man planerar att bygga ett stall för uthyrning och ser att man kanske inte ens får kostnadstäckning och man ändå väljer att bygga, så måste det ju finnas ett annat motiv. Det är kul, få sällskap mm.
Vore det en affärsidé skulle man välja göra nåt annat.

I mitt fall valde jag att bygga ett mindre stall än planerat - och har bara utvalda "gäster" jag verkligen trivs med och vi hjälps åt. De priser som är gängse häromkring räcker inte ens till att få kostnadstäckning för stall och foderkostnader, än mindre arbete. Och då bygger man inte större än att man kan dra runt det på hobbynivå.

Om jag nån gång slutar med att ha egna hästar, så kommer stallet att stå tomt eller användas till annan verksamhet. Och paddocken? - tja nåt kan man väl hitta på att använda den till

....och i framtiden är det inte helt otroligt att priserna anpassas till kostnaderna så då kanske...
 
Sv: Inackorderingsstall

Men varför i hela fridens namn valde den första hovslagaren att inte ta betalt för sina tjänster, och varför följde så många efter?Ja, det undrar jag också, och ergo, det är därför jag skapade denna tråd

Varför väljer du att bygga stall för inackordering av privathästar när du redan vet att du inte kan ta tillräckligt betalt för att få det gå runt?
De flesta som hyr ut billigt har ju i vart fall befintliga stall.
 
Sv: Inackorderingsstall

Varför väljer du att bygga stall för inackordering av privathästar när du redan vet att du inte kan ta tillräckligt betalt för att få det gå runt?
De flesta som hyr ut billigt har ju i vart fall befintliga stall.

Därför att det är vi dåraktigt optimistiska typer som får jorden att gå runt....;)
 
Sv: Inackorderingsstall

Och så även det omvända, hur många människor som står inackorderade klagar inte vilt på stallägaren och dess priser!? Finns otaliga trådar om detta, samt snack ute i vardagen! Det gör tydligen väldigt ont i själ och hjärta att det ev. skulle vara så att vederbörande tjänar 10 öre! Titta bara i denna tråd. Så "gnället" åt andra hållet finns det isf. lika stort belägg för anser jag, man behöver bara läsa här på Buke!

Jag redovisar aldrig min ekonomi för varken anställda eller hyresgäster och det oavsett, har ingen med att göra! Jag tar de priser som jag vill ha och där med jämt! Nu har jag haft VÄLDIGT tur med mina hyresgäster, så när som på någon. Men jag har hellre boxar tomma och väljer och vrakar. Min allra finaste hyresgäst finns här på Buke och jag skulle gärna klona henne! :love: ;)

Kicki :laugh:

vart finns gnället om att stallägare skulle tjäna pengar? hittar inga trådar - däremot det motsatta, gnäll om inackar och hur mkt stallägaren slavar : )

Känner faktiskt inte igen problemet alls, och jag har stått i flera stall. De inackorderingar som stått och står på dessa ställen accepterar hyran och de tjänster som ingår i hyran utan snack. däremot blir de trötta på när de får slängt i ansiktet dagligen dax hur tacksamma de ska va för denna hyran och hur mycket stallägaren offrar sig och sliter : )

som sagt, som uthyrare är det klokt att känna till vikten av relationen säljare och kund relation.

Roligt att du har såna bra stallförutsättningar. Det är såna du beskriver som även jag har erfarenhet av till mesta del tack och lov.

Elin5: sunda kommentarer som bidrag till diskusionen!
 
Senast ändrad:
Sv: Inackorderingsstall

Jag står idag i ett stall där det kostar 6500 per månad (toppanläggning, allt ingår). Om alla stallhyror skulle höjas och stallägare skulle börja ta betalt för den verkliga tid de lägger ner på att sköta hästarna och min stallhyra skulle höjas till exempelvis 10000 kronor i månaden skulle jag stå kvar och inte flytta till ett stall utan bekvämligheter för 4000 kronor. Är ganska säker på att de flesta i mitt stall skulle resonera likadant.
Jag tror helt enkelt inte att det finns någon marknad för stall utan bekvämligheter för 5000 kronor/månad, för de som kan tänka sig att betala de summorna i stallhyra har det så pass gott ställt att de är beredda att betala ännu mer för stallhyran för att stå på en bra anläggning...
 
Sv: Inackorderingsstall

:)
Jag står idag i ett stall där det kostar 6500 per månad (toppanläggning, allt ingår). Om alla stallhyror skulle höjas och stallägare skulle börja ta betalt för den verkliga tid de lägger ner på att sköta hästarna och min stallhyra skulle höjas till exempelvis 10000 kronor i månaden skulle jag stå kvar och inte flytta till ett stall utan bekvämligheter för 4000 kronor. Är ganska säker på att de flesta i mitt stall skulle resonera likadant.
Jag tror helt enkelt inte att det finns någon marknad för stall utan bekvämligheter för 5000 kronor/månad, för de som kan tänka sig att betala de summorna i stallhyra har det så pass gott ställt att de är beredda att betala ännu mer för stallhyran för att stå på en bra anläggning...

6 500 kr! 10 000 kr! 5 000 kr! Det är bara att konstatera att vi alla lever i helt skilda världar :)
Troligen därför som diskussionerna här på Buke blir lite taggiga och t o m lite aggressiva ibland - vi diskuterar helt enkelt inte samma sak!
 
Sv: Inackorderingsstall

vart finns gnället om att stallägare skulle tjäna pengar? hittar inga trådar - däremot det motsatta, gnäll om inackar och hur mkt stallägaren slavar : )

Känner faktiskt inte igen problemet alls, och jag har stått i flera stall. De inackorderingar som stått och står på dessa ställen accepterar hyran och de tjänster som ingår i hyran utan snack. däremot blir de trötta på när de får slängt i ansiktet dagligen dax hur tacksamma de ska va för denna hyran och hur mycket stallägaren offrar sig och sliter : )

som sagt, som uthyrare är det klokt att känna till vikten av relationen säljare och kund relation.

Roligt att du har såna bra stallförutsättningar. Det är såna du beskriver som även jag har erfarenhet av till mesta del tack och lov.

Elin5: sunda kommentarer som bidrag till diskusionen!


Trådarnas ursprungstanke behöver inte ha varit att ta upp ev. vinst för en stallägare, men det har yppats. Och så även i denna tråd, man vill inte att stallägaren ska ha sin/sina hästar gratis t.ex. Vad man gör med ev. vinst angår ju ingen.

Givetvis så accepterar folk hyran om de står kvar, annat vore ju konstigt. Men nog har både jag och andra häromkring upplevt att folk, då de tittat på boxplats, har haft synpunkter på kostnaden. Och tagit upp sin egen dåliga ekonomi som grund! :crazy: Och inget är mig mer likgiltigt, det här är vad jag vill ha annars får det vara.

Kicki :laugh:
 

Liknande trådar

F
Hästmänniskan Hej! Jag är ny här på forumet och undrar om det finns någon som jag som driver inackorderingsstall delvis kollektivt? Jag börjar...
3 4 5
Svar
95
· Visningar
10 211
Senast: sommartjejen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp