Inackorderingsstall

Sv: Inackorderingsstall

Nejdå, jag håller med.

Men det kommer aldrig gå att konkurrera med olle i skogen och hans kamrat inhyrningar, så är det bara. och då måste man som sagt fokusera på ett annat klientel, som vill punga ut med pengarna. Jag kan ju säga för egen del, att för mig skulle aldrig olle i skogen vara ett alternativ, hur billig han än är. det är helt enkelt inte den typen av uppstallning jag är intresserad av.
 
Sv: Inackorderingsstall

Är det vanligt att folk har inackorderingsstall de tjänar pengar på?
Vist att de kan ta ut extra så de har en buffert till saker som behövs, nya stängsel, grepar och sånt.

Hur mycket ska man tjäna per häst eller så om man har inackorderingsstall, vad är rimligt då?
 
Sv: Inackorderingsstall

*knapplån*

(Hoppar in helt vilt så ingen behöver känna sig utpekad...)

Som företagare så försvinner väldigt mycket av pengarna i olika skatter och avgifter, så 200-300 kr per arbetad timme skulle inte vara orimligt för att ha inackorderingar.

I många fall hamnar då arbetet med täcken, in-utsläpp m.m. på ca 2000 per månad per inackorderad. Detta ger en total kostnad på ca 3500-4000 för många stallplatser.

Sen en lite undran... varför anser många hästägare att dom ska ha mycket billigare under sommaren ?
Det normala är ju att man slår ut alla kostnader man har på 12 månader. Det är ju som om din hyreslägenhet skulle få lägre hyra under sommaren eftersom det varken behövs sandas eller snöröjas då :crazy:
 
Sv: Inackorderingsstall

Är det vanligt att folk har inackorderingsstall de tjänar pengar på?
Vist att de kan ta ut extra så de har en buffert till saker som behövs, nya stängsel, grepar och sånt.

Hur mycket ska man tjäna per häst eller så om man har inackorderingsstall, vad är rimligt då?

Ett rimligt pris torde vara samtliga omkostnader som inackorderingen innebär plus kostnaden för den tid som det tar att utföra den service i form av in/utsläpp, täckesbyte, tillsyn, fodring och annat eventuellt som man vill ska ingå.
Väldigt få kan idag ta ut dom priserna, det är det som den här tråden handlar om, i alla fall initialt.
 
Sv: Inackorderingsstall

*knapplån*

Sen en lite undran... varför anser många hästägare att dom ska ha mycket billigare under sommaren ?
Det normala är ju att man slår ut alla kostnader man har på 12 månader. Det är ju som om din hyreslägenhet skulle få lägre hyra under sommaren eftersom det varken behövs sandas eller snöröjas då :crazy:

Fast då är det ju enklast att vara tydlig med hur man fördelat hyran över året, så att alla vet att det annars skulle bli dyrare under uppstallningsmånaderna. Vi betalar "vinterhyra" 8 månader och sommarhyra 4 månader. Under sommarmånaderna ingår då inget alls förutom betet, tillgång t stallet och viss tillsyn (vi hjälps åt), behöver man stalla upp sin häst får man fixa o betala foder, strö och göra jobbet själv.
 
Sv: Inackorderingsstall

Är det vanligt att folk har inackorderingsstall de tjänar pengar på?
Vist att de kan ta ut extra så de har en buffert till saker som behövs, nya stängsel, grepar och sånt.

Hur mycket ska man tjäna per häst eller så om man har inackorderingsstall, vad är rimligt då?

Man ska ju få igen direkta utgifter, foder o.dyl. samt för el, vatten slitage, samt arbetskostnad för utförda tjänster och det baserat på en skälig timtid . I övrigt ska ju varje box vara självbärande enhetsmässigt mot lån och liknande.

Tyvärr så är det ju så att det förväntas att även stallägarens arbete ska ses som en hobby iom. att den "ändå" är i stallet med egna hästar. Något som torde vara unikt inom ett arbetsområde. Men så återspeglas det ju även på tjejer som jobbar i princip mot praktikantlön om ens det i olika stallar.

Kicki :laugh:
 
Sv: Inackorderingsstall

Är det vanligt att folk har inackorderingsstall de tjänar pengar på?
Vist att de kan ta ut extra så de har en buffert till saker som behövs, nya stängsel, grepar och sånt.

Hur mycket ska man tjäna per häst eller så om man har inackorderingsstall, vad är rimligt då?

I ett litet privatstall kan man mycket väl nöja sig med att få betalt för de "extrakostnader" som den nya hästen genererar
Man ser troligen andra fördelar- man delar på arbetet, man får ridkompis, hästen får hästkompis och man kan åka bort (eller bli sjuk) och då vet man att nån tar hand om stallet.

MEN...jag tycker ändå att man ska räkna ut den verkliga kostnaden och även tala om det priset för hyresgästen- "men jag kan ge dig ett kompispris på.......kr"
Annars tror alla att stallägare skär guld med täljkniv.

Dessutom är det nyttigt för en själv att veta hur mycket man betalar för sin stallkompis - då har man rätt beslutsunderlag- och alla blir nöjda.

Då dumpar man inte heller marknaden för andra som har uthyrning av stallplatser som företag. Stallplatser är idag en "självdumpande" marknad.

Så... pruta gärna på priset ... men först efter att ha räknat ut vad stallplatsen verkligen kostar!

Vad som är rimligt att ta betalt varierar från fall till fall. Ex beroende på standard på stallet, vilka tjänster som ingår, ingår foder, strö, ingår ridhus, paddock, ridvägar mm. Går inte att säga ett pris generellt.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Inackorderingsstall

Annars tror alla att stallägare skär guld med täljkniv.

Ja, jag tror att det är många där ute som har sina hästar inackorderade hos andra som tror att de tar överpriser bara för att tjänar pengar.
Men det kostar ju så mycket mer att ha stall än vad man kan tänak på. Då och då är det ju dags att fylla på med grus på stallplan eller lägga nytt underlag på ridbanan, och näör man väl hade tänkt att spara lite pengar borde fasaden målas om:)
 
Sv: Inackorderingsstall

Ja, jag tror att det är många där ute som har sina hästar inackorderade hos andra som tror att de tar överpriser bara för att tjänar pengar.
Men det kostar ju så mycket mer att ha stall än vad man kan tänak på. Då och då är det ju dags att fylla på med grus på stallplan eller lägga nytt underlag på ridbanan, och näör man väl hade tänkt att spara lite pengar borde fasaden målas om:)

Vet du, jag håller inte med. Jag ser den här mentaliteten hos flera stallägare/uthyrare i trådar här på forumet och jag förstår den inte.
Jag anser att ni dumförklarar 80% av sveriges häst befolkning (dvs de 80% som INTE hyr ut eller bedriver verksamhet att hyra ut/ha inackorderingar). Det är högst arrogant!
Vad har ni för utbildning? Har ni någonsin läst affärsrelationer eller annan utbildning ang. relation säljare-kund? Och har ni ngn insatthet i era inackorderingars insatthet på området?

utifrån det jag ser här som skrivs i denna och flera andra trådar är svaret NEJ.

alla som är lite vettigt utbildade, har arbetslivserfarenhet och allmän normal nivå av intelligens ang. hästbranschen när det gäller verksamhet av denna typen, vet att det inte är en bransch man tjänar pengar på. alls, i stort sett.

ang. relationen säljare-kund så är det en relation som ska väga balanserat, och man ska inse att bägge är lika viktiga för den andre. Den relationen är därmed mycket delikat.

som inackordering vill jag inte höra ett enda jävla gnäll ursäkta uttrycket, om hur mycket stalluthyraren slavar, offrar sig och lever martyr för att jag som inackordering ska kunna stå där. Håll truten eller HÖJ priset till en nivå ni är nöjda med, och skaffa inackorderingar som då endera inte gillar läget och flyttar, och nya som kommer in och accepterar det prisläget.
eller avveckla er verksamhet och satsa på ngt annat om ni anser att det ger er grund för gnäll, bitterhet och tårar och elände enbart.

så enkelt är det faktiskt.

jag anser mig högst normal intelligent och insatt i det hela. och som sagt, som betalande kund har jag accepterat ett pris som angivits. är det priset inte humant, så är det inte mitt fel eller hur? Höj då priset och se till att de som accepterar det står där utifrån de premisserna.

TRÖTT på martyrskapet inom denna bransch! Gå en utbildning i affärsverksamhet för katten!
 
Sv: Inackorderingsstall

Ja, det var ord och inga visor....
Låt mig få presentera mig själv:

Jag är 52 år, har drivit eget företag i 9 år och har innan det jobbat som konsult och ansvarat för projekt i företag som Ericsson och Volvo. Så, jo, jag vet hur man beräknar kostnader och hur man bedriver verksamhet.

"Höj då priset", ja det är just det som är problemet och varför jag startade denna tråd.

Om man skulle ta ut ett pris som var relaterad till den arbetsinsats som lades ner, (förutsatt att man då säljer tjänster som in/utsläpp, täckestjänster, fodring mm), så skulle man inte få några hyresgäster.
Varför? Jo, därför att så många som hyr ut boxar inte tar betalt för sin tid.
Det är detta som är skälet till att jag startade denna tråd. Nämligen frågan om varför människor som tar hand om andras hästar inte tar betalt för den tid det tar.

Naturligtvis så får man ju inte gnälla på sina hyresgäster som betalar det pris man begärt, men det priset är ofta, när service som beskrives ovan, ingår, alldeles för lågt.
 
Sv: Inackorderingsstall

Ja, det var ord och inga visor....
Låt mig få presentera mig själv:

Jag är 52 år, har drivit eget företag i 9 år och har innan det jobbat som konsult och ansvarat för projekt i företag som Ericsson och Volvo. Så, jo, jag vet hur man beräknar kostnader och hur man bedriver verksamhet.

"Höj då priset", ja det är just det som är problemet och varför jag startade denna tråd.

Om man skulle ta ut ett pris som var relaterad till den arbetsinsats som lades ner, (förutsatt att man då säljer tjänster som in/utsläpp, täckestjänster, fodring mm), så skulle man inte få några hyresgäster.
Varför? Jo, därför att så många som hyr ut boxar inte tar betalt för sin tid.
Det är detta som är skälet till att jag startade denna tråd. Nämligen frågan om varför människor som tar hand om andras hästar inte tar betalt för den tid det tar.

Naturligtvis så får man ju inte gnälla på sina hyresgäster som betalar det pris man begärt, men det priset är ofta, när service som beskrives ovan, ingår, alldeles för lågt.


Jag håller faktiskt med mackan!

Ingen tvingar oss att hyra ut boxplatser. Det är marknaden som sätter priset helt enkelt. Vill man inte hyra ut till de priser som marknaden accepterar måste man lägga ner sin rörelse. Det är så marknadsekonomi fungerar.

Gnäll om priset skall man inte höra vare sig från stallägare eller hyresgäst.

Sen blir jag förbannad på de här på forumet som har sina hästar inackorderingar men som tycker allt är för dyrt. Vissa vill inte betala stallägarens hobby är ett struntargument tex. Samma sak gäller för hyresgäst som för stallägare. Är priset för högt för en stallplats så hyr man inte in sig där helt enkelt. har man inte råd med häst så säljer man den.
 
Sv: Inackorderingsstall

Jag håller faktiskt med mackan!

Ingen tvingar oss att hyra ut boxplatser. Det är marknaden som sätter priset helt enkelt. Vill man inte hyra ut till de priser som marknaden accepterar måste man lägga ner sin rörelse. Det är så marknadsekonomi fungerar.

Gnäll om priset skall man inte höra vare sig från stallägare eller hyresgäst.

Sen blir jag förbannad på de här på forumet som har sina hästar inackorderingar men som tycker allt är för dyrt. Vissa vill inte betala stallägarens hobby är ett struntargument tex. Samma sak gäller för hyresgäst som för stallägare. Är priset för högt för en stallplats så hyr man inte in sig där helt enkelt. har man inte råd med häst så säljer man den.

Marknadsekonomi bygger på att det finns en marknad, dvs en säljare och en köpare. Om inte man erbjuder tjänster utan att ta betalt så har man ingen marknad i ordets rätta bemärkelse.
Det är DET som denna tråden initialt handlar om och är skälet till att jag skapade denna tråd.
 
Sv: Inackorderingsstall

Marknadsekonomi bygger på att det finns en marknad, dvs en säljare och en köpare. Om inte man erbjuder tjänster utan att ta betalt så har man ingen marknad i ordets rätta bemärkelse.

Så är det. Se bara på jordbruket som länge var (och är)en "konstgjord marknad".

Jag är också utb ekonom och har jobbat m företags- och landsbygdsutveckling i många år.
Jag blir lite ledsen när jag ser duktiga instruktörer med fina anläggningar som inte sätter ett pris så att de kan reinvestera. Efter decenier är anläggningen utsliten och kunderna klagar, men pengarna till restaureringen finns helt enkelt inte.

Eller stallägare som inte klarar att bygga gödselplattta eller reparera boxar och stall. Kunderna kräver och klagar- de betalar ju. (men inte på långt när vad det kostar)

Jag har hört priser ner mot 800 kr/mån inkl moms o grovfoder, o strö! Jag har hört hästägare som tycker 500 inkl moms är mer än tillräckligt att betala för en stallplats. Blir så trött!

Det är bättre att uthyraren (ta gärna hjälp) räknar ut det verkliga priset (inkl alla kostander även reinvestering mm).

Sen sätter man ett pris mot kund- gärna med klart redovisad rabatt. Sen pratar man inte mer om det.

Uthyraren vet vad han säljer och (hur mkt han ev subventionerar) och köparen vet vad han betalar för och vad han kan kräva i service och kvalité.
 
Sv: Inackorderingsstall

Därför att 4000 kr/mån är mycket pengar. Jag betalar nu 2500 kr/mån och det räcker till och blir över kan jag säga. Står på en toppanläggning med nytt stort ridhus och nybyggt stall med stora boxar. Allt är tipp topp och med bra hagar osv. Allt ingår utom mockning, sedan delar vi på helgerna.

har ingenting emot att hjälpa till lite och skulle jag välja mellan stall a)4000 kr/mån allt ingår eller stall b)2000 kr/mån med viss kollektivt...skulle jag definitivt välja stall b. Man kan ha roligare för de pengarna än "bara" lägga det på stallhyran.
 
Sv: Inackorderingsstall

Mitt utbrott var inte riktat till dig, utan de som uttalar sig i trådarna ang. sina inackorderingars otacksamhet, hur de som uthyrare slavar och sliter osv osv. Jag tycker du verkar fullt sund och diskussionen om vilket pris man tar ut är det också, det var inte alls det jag avsåg när jag skrev det jag skrev nedan.

:bow:
 
Sv: Inackorderingsstall

Jag håller faktiskt med mackan!

Ingen tvingar oss att hyra ut boxplatser. Det är marknaden som sätter priset helt enkelt. Vill man inte hyra ut till de priser som marknaden accepterar måste man lägga ner sin rörelse. Det är så marknadsekonomi fungerar.

Gnäll om priset skall man inte höra vare sig från stallägare eller hyresgäst.

Sen blir jag förbannad på de här på forumet som har sina hästar inackorderingar men som tycker allt är för dyrt. Vissa vill inte betala stallägarens hobby är ett struntargument tex. Samma sak gäller för hyresgäst som för stallägare. Är priset för högt för en stallplats så hyr man inte in sig där helt enkelt. har man inte råd med häst så säljer man den.

Tack, jag håller helt med! :bow:
 
Sv: Inackorderingsstall

Jag förstår att 4000:- är för mycket för många. Situationen som du beskriver är ju faktiskt sådan det borde vara, dvs att det finns stall som erbjuder service som man faktiskt tar betalt för, och stall där man gör det mesta själv.

Det finns en marknad för stall som erbjuder service i form av skötsel av hästar eftersom många hästägare inte hinner med. Problemet är bara att många inackorderingsstall erbjuder tjänster utan att ta betalt. Detta slår undan benen på en potential marknad som i längden skulle gagna både säljare och köpare.
 
Sv: Inackorderingsstall

Jag tror nog att vi alla är vid sunda vätskor....:D

Jag tror att frustration kan uppstå om man upplever att man får slita häcken av sig till liten nytta.
Man har naturligtvis själv satt priset och man kan därmed inte gnälla på hyresgäster, men jag tror som sagt att man inte tänkt riktigt klart när man satte priset för lågt från början.
 
Sv: Inackorderingsstall

Jo, det skulle funka om alla som erbjuder tjänster i inackorderingsstall skulle börja ta betalt för sin tid, samtidigt. Annars så får nog den som gör det räkna med massflykt.......
 

Liknande trådar

F
Hästmänniskan Hej! Jag är ny här på forumet och undrar om det finns någon som jag som driver inackorderingsstall delvis kollektivt? Jag börjar...
3 4 5
Svar
95
· Visningar
10 211
Senast: sommartjejen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp