Indexet kom....och gick, med så mycket frågor.

Hur ska jag kunna veta hur säkert det är? Jag som alla andra har bara det som står på avelsdata att gå på.
Jag vet inte vad du menar med att anpassa användningen av indexet?
Blir det krav finns ju inget den enskillda uppfödaren kan göra mer än att para efter de siffror som blir tillåtet.

Jag pratade nyss med den tollaruppfödare jag har mest kontakt med ang detta. En uppfödare jag har stor respekt för. Hon är som du skeptisk och för lite samma resongmang. Men blir intressant att se hur det ter sig i praktiken menade hon. Det kommer ju bli högljudda protester om de direkt gör krav av det hela, antar jag.
 
Avelsförbundet?

Index är vad index är och omöjligt för oss uppfödare att kunna kontrollera tillförlitligheten på och med tanke på hur det är upplagt med de parametrar som spelar in, att importhundar får sämre index än de egentligen har så kan jag tycka att tillförlitligheten inte är så där väldigt bra som det är nu..

Eller föreningen. Rasklubben. De som sätter reglerna.

Nej det går ju inte att kontrollera om det inte publiceras. Men det finns ju även om de inte är officiella. Är man medlem i sin förning borde det ju gå att påverka tillgängligheten?
 
Eller föreningen. Rasklubben. De som sätter reglerna.

Nej det går ju inte att kontrollera om det inte publiceras. Men det finns ju även om de inte är officiella. Är man medlem i sin förning borde det ju gå att påverka tillgängligheten?

Så funkar det inte på hundar. Vi som uppfödare kan se hd-resultat på längden och bredden och få fram uppgifter från hemländer om resultat där, men det påverkar ju ingenting för ffa de hundar som plockas in/som tikägare åker utomlands för att para med.

Indexet blir ju ändå "fel", när det inte går efter de faktiska resultaten för dessa hundar, när parametrar som var, när, hur man röntgar spelar in såpass mycket som det ändå gör och därmed i vissa fall diskvalificerar hundar med bra index, bra arvbarhet enkomt för att de får ett "standardindex" här.

Hur ska det då kunna anses som tillförlitligt, när det inte bygger på faktiska fakta?

Nä, för att detta ska bli bra så skulle alla FCI-anslutna klubbar behöva samköra sina register och det kommer aldrig att hända.
 
Så funkar det inte på hundar. Vi som uppfödare kan se hd-resultat på längden och bredden och få fram uppgifter från hemländer om resultat där, men det påverkar ju ingenting för ffa de hundar som plockas in/som tikägare åker utomlands för att para med.

Indexet blir ju ändå "fel", när det inte går efter de faktiska resultaten för dessa hundar, när parametrar som var, när, hur man röntgar spelar in såpass mycket som det ändå gör och därmed i vissa fall diskvalificerar hundar med bra index, bra arvbarhet enkomt för att de får ett "standardindex" här.

Hur ska det då kunna anses som tillförlitligt, när det inte bygger på faktiska fakta?

Nä, för att detta ska bli bra så skulle alla FCI-anslutna klubbar behöva samköra sina register och det kommer aldrig att hända.

Det blir inte fel i sig, bara mer osäkert än det skulle kunna vara. De fakta som kommer in är ju fortfarande rätt.
 
Det blir inte fel i sig, bara mer osäkert än det skulle kunna vara. De fakta som kommer in är ju fortfarande rätt.

Nej, eftersom utlandsregistrerade hundars (eller deras avkommor) ledresultat inte förs in i hunddata, så kommer definitivt inte all fakta in = blir alldeles för dålig tillförlitlighet på index mot verklighetens fakta, som faktiskt går att hitta för uppfödare med en del detektivarbete.
 
Eller ja, har man enbart svenskfödda hundar i leden och enbart avlar på dito hundar så blir förstås tillförlitligheten rätt bra, men det är inte den världen vi lever i idag. Många importerar/exporterar, åker utomlands för att para osv.
 
Nej, eftersom utlandsregistrerade hundars (eller deras avkommor) ledresultat inte förs in i hunddata, så kommer definitivt inte all fakta in = blir alldeles för dålig tillförlitlighet på index mot verklighetens fakta, som faktiskt går att hitta för uppfödare med en del detektivarbete.

:confused:

Det var ju precis det jag skrev. Det blir sämre tillförlitlighet. All fakta kommer inte in, men det betyder ju inte att den fakta som kommer in är fel. Finns det tillräckligt med svenska avkommor kan indexet ändå bli tillräckligt bra för att använda. Det som måste fram är ju en strategi för hur man hanterar de individer där man inte har tillräcklig information för att få tillförlitligt index. Sedan kan man som uppfödare såklart komplettera indexet med annan information som man kan få fram på andra sätt. Index är ett väldigt bra verktyg men det är såklart aldrig hela sanningen.
 
Vad kommer ett eventuellt krav på en indexsiffra att innebära? Regförbud om parningen har sämre siffror för HD än xx?
 
Jag har aldrig använt avelsdata så jag tänkte att du kanske hittar bättre. Men då finns alltså ingen säkerhet så långt du hittat?

Jag menar att man från avelsförbundet kan sätta krav som gäller endast i de fallen indexen är tillräckligt säkra t.ex.

Ska inte SKKs egna system vara säkert nog? Det är deras ord som gäller.
Rasklubben har sagt sitt i frågan, de vill ha indexet på rekommendation till att börja med men hittills har SKK sagt att det ska bli krav.
Beslutet klubbas 29 September.
 
Så funkar det inte på hundar. Vi som uppfödare kan se hd-resultat på längden och bredden och få fram uppgifter från hemländer om resultat där, men det påverkar ju ingenting för ffa de hundar som plockas in/som tikägare åker utomlands för att para med.

Indexet blir ju ändå "fel", när det inte går efter de faktiska resultaten för dessa hundar, när parametrar som var, när, hur man röntgar spelar in såpass mycket som det ändå gör och därmed i vissa fall diskvalificerar hundar med bra index, bra arvbarhet enkomt för att de får ett "standardindex" här.

Hur ska det då kunna anses som tillförlitligt, när det inte bygger på faktiska fakta?

Nä, för att detta ska bli bra så skulle alla FCI-anslutna klubbar behöva samköra sina register och det kommer aldrig att hända.

:bow:
 
Vad kommer ett eventuellt krav på en indexsiffra att innebära? Regförbud om parningen har sämre siffror för HD än xx?

Det eller avelsspärr på hela kullen. Detta har SKK inte klargjort ännu. Detta ska ju börja gälla om bara några månader och vi som ska para förhoppningsvis inom några veckor tycker givetvis att detta är pissjobbigt då indexet ännu inte är släppt.
Det vore ju inte kul att göra en kombo nu som hamnar under indexspärren.

Jag hann dock göra provparning igår och kombo nr hamnar på 108 trots obeprövad importtik.
Kombo två hamnar på prick 100 pga importhane så den får vi alltså stryka och leta ny hane till.
 
Ska inte SKKs egna system vara säkert nog? Det är deras ord som gäller.
Rasklubben har sagt sitt i frågan, de vill ha indexet på rekommendation till att börja med men hittills har SKK sagt att det ska bli krav.
Beslutet klubbas 29 September.

Det beror ju på hur mycket information som finns tillgänglig? Jag vet inte vad det är för "krav" ni pratar om, jag förklarar bara hur index fungerar :). Men det verkar konstigt om de inte har någon slags miniminivå för säkerheten innan de sätter restriktioner.
 
Det eller avelsspärr på hela kullen. Detta har SKK inte klargjort ännu. Detta ska ju börja gälla om bara några månader och vi som ska para förhoppningsvis inom några veckor tycker givetvis att detta är pissjobbigt då indexet ännu inte är släppt.
Det vore ju inte kul att göra en kombo nu som hamnar under indexspärren.

Jag hann dock göra provparning igår och kombo nr hamnar på 108 trots obeprövad importtik.
Kombo två hamnar på prick 100 pga importhane så den får vi alltså stryka och leta ny hane till.

Sjukt skumt. Varför ska de avelsspärra en kull som redan från födseln är avelsspärrad i praktiken, om de får för lågt index?
Och ska de spärra kullar retroaktivt, om kullens totala index efter ett par år understiger 100?

Ja, jag fattar ju att du inte kan svara på det, men alltså.. Hur tänker dom?
 
:confused:

Det var ju precis det jag skrev. Det blir sämre tillförlitlighet. All fakta kommer inte in, men det betyder ju inte att den fakta som kommer in är fel.

Så om en hane har index 116 i hemlandet men får index 100 här, så är det inte fel?

De som vi uppfödare har att gå efter är det synliga som finns på avelsdata, i vissa fall felaktiga fakta som gör att vi inte kan göra en kombination som vi VET ger bra index, men som inte gör det ändå pga att inte rätt fakta finns i avelsdata.

Som sagt, för att det här ska kunna fungera korrekt så skulle alla FCIanslutna klubbar behöva samköra sina register och det kommer aldrig att hända.
 
Så om en hane har index 116 i hemlandet men får index 100 här, så är det inte fel?

De som vi uppfödare har att gå efter är det synliga som finns på avelsdata, i vissa fall felaktiga fakta som gör att vi inte kan göra en kombination som vi VET ger bra index, men som inte gör det ändå pga att inte rätt fakta finns i avelsdata.

Som sagt, för att det här ska kunna fungera korrekt så skulle alla FCIanslutna klubbar behöva samköra sina register och det kommer aldrig att hända.

Inte om medelfelen från de olika länderna "överlappar". Om den har 100 i Sverige med medelfel på 15 och 116 i ett annat land med medelfel 8 kanske det "egentliga" värdet skulle ha varit 111 i båda.
 
Inte om medelfelen från de olika länderna "överlappar". Om den har 100 i Sverige med medelfel på 15 och 116 i ett annat land med medelfel 8 kanske det "egentliga" värdet skulle ha varit 111 i båda.

Skk tar inte hänsyn till data från hemlandet utan importhundar får ett lägre ingångsindex som kommer ligga på 95-100. Sen får de jobba sig upp i indexpoöng med att lämna bra avkommor i sverige. De kan ha 100 avkommor som alla är fria i ett annat land. Här får han ändå ett lågt index.

SKK kräver att ett kullindex ska vara över 100. Det betyder att kullen måste få ett index på 101 som minimum för att få tillverkas. Detta tar man reda på via ett provparningsprogram på avelsdata.

Jag hade själv tänkt para en tik med en importhane som har mycket bra index i Tyskland, kommer från linjer med mycket fin ledstatistik och som har lämnat en kull i Tyskland där samtliga avkommor är friröntgade med A-höfter.
Hade han varit svenskfödd med den statistiken så skulle han ha ett index på 110-115. Vi har lagt enormt mycket tid på att grotta ner oss i hans statistik som är spridd i Tyskland, Danmark och Tjeckien. Vi och ägaren har alltså avsevärt mer info att bygga våra beslut på än SKK som anser att han har "okänd status".
Som okänd får ett lågt index vilket gör att vi kan inte para med honom för indexet för kullen kommer att bli 100 vilket inte är godkänt av SKK.
 
Skk tar inte hänsyn till data från hemlandet utan importhundar får ett lägre ingångsindex som kommer ligga på 95-100. Sen får de jobba sig upp i indexpoöng med att lämna bra avkommor i sverige. De kan ha 100 avkommor som alla är fria i ett annat land. Här får han ändå ett lågt index.

SKK kräver att ett kullindex ska vara över 100. Det betyder att kullen måste få ett index på 101 som minimum för att få tillverkas. Detta tar man reda på via ett provparningsprogram på avelsdata.

Jag hade själv tänkt para en tik med en importhane som har mycket bra index i Tyskland, kommer från linjer med mycket fin ledstatistik och som har lämnat en kull i Tyskland där samtliga avkommor är friröntgade med A-höfter.
Hade han varit svenskfödd med den statistiken så skulle han ha ett index på 110-115. Vi har lagt enormt mycket tid på att grotta ner oss i hans statistik som är spridd i Tyskland, Danmark och Tjeckien. Vi och ägaren har alltså avsevärt mer info att bygga våra beslut på än SKK som anser att han har "okänd status".
Som okänd får ett lågt index vilket gör att vi kan inte para med honom för indexet för kullen kommer att bli 100 vilket inte är godkänt av SKK.
:down:
 

Liknande trådar

Hundhälsa Jag är fortfarande på jakt efter den rätta valpen/kullen. Rasen är Isländsk fårhund som är en väldigt frisk ras, men det förekommer...
Svar
8
· Visningar
1 193
Senast: Wingates
·
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
8 287
Senast: dobbis
·
Hundhälsa Snart är det ju dags för Trolla att paras (tänk att tiden går så fort det var ju nyss jag hämtade hem henne :) ) Självklart har ju...
Svar
7
· Visningar
964
Senast: dobbis
·
Hundavel & Ras Dräktig Ridgeback. Vi parade henne den 17,18,19 och 20 Oktober. Vi har hannen också och de har fått en kull för 3 år sen med 13 friska...
Svar
18
· Visningar
4 812
Senast: regina11
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp