Induktionshäll; ja eller nej?

Induktionshäll; ja eller nej?

  • Jag har induktionshäll och gillar det!

    Röster: 103 92,0%
  • Jag har induktionshäll och gillar det INTE!

    Röster: 9 8,0%

  • Antal omröstningsdeltagare
    112
Jag har inte induktion längre, men kommer byta till det när vi gör om köket i vinter. Saknar det något enormt! Är dock inte superförtjust i touch, men tar hellre induktion med touch än ej induktion utan touch.
Samma här. Oj vad jag saknade induktionen halvåret vi bodde i tillfälligt boende.
 
Jag har en Siemens induktionshäll som är elva år gammal och har aldrig varit kompis med den... :meh:
För små kokzoner - gjutjärnsstekpannan blir inte het ända ut i kanterna och många kastruller som ska vara avsedda för induktion funkar väldigt dåligt; jag måste flytta omkring dem varenda gång för att "få träff" så att de börjar bli varma.
Flera av mina gamla favoritkastruller funkade inte på induktionshällen; bla. min Fiskars traktörpanna... :cry:
Såg ett erbjudande på en sådan för induktion häromveckan men köpte inte eftersom någon resencerat den med "blir inte tillräckligt varm på induktionshäll".
Den där plattan som ska funka att lägga emellan funkar inte tillräckligt bra; inte för mig i alla fall, inte så att det som ställs på plattan kokar. (jag testade med saftmajan)
Så när jag tycker att jag har lite pengar över kommer jag att byta ut hällen, håller koll på Blocket och liknande sidor också.
Kan dock tänka mig en induktionshäll med bättre funktioner.
 
Om det hade gått hade jag valt glaskeramikhäll med samma funktion och utseende som induktionshäll.

Det är så alla glashällar jag haft funkar? Nuvarande har fysiska vred, inga yttre skillnader jämfört med induktionshäll. Jag hade hellre haft induktion för snabbheten, men spisen var fabriksny när jag flyttade in så det är orimligt att byta ut den.
 
Det är så alla glashällar jag haft funkar? Nuvarande har fysiska vred, inga yttre skillnader jämfört med induktionshäll. Jag hade hellre haft induktion för snabbheten, men spisen var fabriksny när jag flyttade in så det är orimligt att byta ut den.
Jag har haft glaskeramikspis. Nu har jag induktionshäll och inbyggnadsugn. Vet inte om det går med glaskeramik. Det var så jag menade bara.

Jag trivs med glaskeramikhällen och dess funktioner, men hade velat ha att plattorna lös upp när de var igång som på glaskeramikhäll. Och blev varma som de också. Lättare när man inte ser bra.
 
Jag har haft glaskeramikspis. Nu har jag induktionshäll och inbyggnadsugn. Vet inte om det går med glaskeramik. Det var så jag menade bara.

Jag trivs med glaskeramikhällen och dess funktioner, men hade velat ha att plattorna lös upp när de var igång som på glaskeramikhäll. Och blev varma som de också. Lättare när man inte ser bra.
Lyser de inte ordentligt? Det gör de induktionshällar jag haft. Skumt. Hade ju inte alls varit svårt att ordna om man hade tänkt så långt.

Det kanske inte finns så stort utbud av glaskeramikhällar numera, men min är som sagt en Electrolux och bara ett par år gammal. Mina föräldrar har en stor inbyggd häll med inbyggnadsugn av värsta high tech-modell, men den är några år äldre så det kanske förväntas att man vill ha induktion när man bygger sådant kök numera.

Det bästa hade väl varit om man tänker ett par steg längre när det gäller användbarhet för flera när man designar spisarna. En tydlig indikation på vilken platta som är igång tex.

På min spis har jag även ett vred som har "barnlås" och stänger av allt oavsett hur övriga vred står. Jag hatar den funktionen på de flesta touch-spisar, men gillar verkligen vredet som jag tydligt både kan se och känna att sprenger är helt avstängd och inte kommer sättas igång av att katterna går på den.
 
Lyser de inte ordentligt? Det gör de induktionshällar jag haft. Skumt. Hade ju inte alls varit svårt att ordna om man hade tänkt så långt.

Det kanske inte finns så stort utbud av glaskeramikhällar numera, men min är som sagt en Electrolux och bara ett par år gammal. Mina föräldrar har en stor inbyggd häll med inbyggnadsugn av värsta high tech-modell, men den är några år äldre så det kanske förväntas att man vill ha induktion när man bygger sådant kök numera.

Det bästa hade väl varit om man tänker ett par steg längre när det gäller användbarhet för flera när man designar spisarna. En tydlig indikation på vilken platta som är igång tex.

På min spis har jag även ett vred som har "barnlås" och stänger av allt oavsett hur övriga vred står. Jag hatar den funktionen på de flesta touch-spisar, men gillar verkligen vredet som jag tydligt både kan se och känna att sprenger är helt avstängd och inte kommer sättas igång av att katterna går på den.
Nej, tror inte ens dina induktioner har lyst på det viset jag menar ;)
Jag menar inte en liten lampa framtill eller var panelen nu sitter, utan jag menar hela plattan som på en glaskeramikhäll. Hela plattan blir röd och varm när den är igång. Superenkelt att se var man ska sätta sin gryta/stekpanna och att känna huruvida den är av eller på.

Så funktionen med att lysa i plattan skulle man haft på induktion också, som en lampa i plattan eller något, enkelt för synskadade liksom. Det är den kombinationen jag skulle vilja ha menar jag. :)
 
Nej, tror inte ens dina induktioner har lyst på det viset jag menar ;)
Jag menar inte en liten lampa framtill eller var panelen nu sitter, utan jag menar hela plattan som på en glaskeramikhäll. Hela plattan blir röd och varm när den är igång. Superenkelt att se var man ska sätta sin gryta/stekpanna och att känna huruvida den är av eller på.

Så funktionen med att lysa i plattan skulle man haft på induktion också, som en lampa i plattan eller något, enkelt för synskadade liksom. Det är den kombinationen jag skulle vilja ha menar jag. :)
Jag förstår vad du menar, en optisk effekt eftersom hällen inte blir varm förrän man ställer något magnetiskt på den men så du lättare ser var du ska ställa grytan/stekpannan på hällen.
 
Jag förstår vad du menar, en optisk effekt eftersom hällen inte blir varm förrän man ställer något magnetiskt på den men så du lättare ser var du ska ställa grytan/stekpannan på hällen.
Precis så. En röd platta i den svarta hällen är ju så mycket lättare att pricka rätt än svart i ... svart.... Och för den som inte vill ha funktionen ska den kunna vara avstängningsbar, precis som det enerverande pipandet är . :)
 
Hm, vi var i Eletroluxbutiken och pratade med försäljarna och de hade ingen induktionshäll utan touch, bara med vreden också. Så deras varianter har alla det problemet att de piper, stänger av sig och bråkar.

Så är det någon som vet nån induktionshäll helt utan touchdisplay?
 
Vi har en Husqvarna induktionspis med vred och den funkar bra. Vi är mycket nöjda! Maten är snäppet godare nu när vi har bättre kontroll över värmen. Det går ruskigt fort att koka kaffe nu.😁
 
Vi har induktion med både touch och vred. Använder aldrig någonsin touchen och skulle aldrig någonsin köpa med bara touch.
Hur fungerar det med touchen? Kan du avvaktivera den? Eller börjar den pipa eller stänga av sig vid fukt mm?
Vilken modell har du?
 
Hm, vi var i Eletroluxbutiken och pratade med försäljarna och de hade ingen induktionshäll utan touch, bara med vreden också. Så deras varianter har alla det problemet att de piper, stänger av sig och bråkar.

Så är det någon som vet nån induktionshäll helt utan touchdisplay?
Enda gången min elektrolux piper "i onödan" är vissa gånger när jag torkar av spisen. Annars händer det aldrig. Har aldrig hänt att den stängt av sig själv heller. Alla med touch är inte så dåliga.
 
Tusen tack för alla svar! Det lutar åt en sådan här; https://www.tretti.se/vitvaror/spis/induktions-spis/product/electrolux-lki64400sw/
Har gått igenom mitt grytsortiment och de flesta funkar, utom mina kaffebryggare från Bialetti. Nån som har dessa med en iduktionsplatta? Hur funkar det?

Edit; Alltså ett tillbehör som en lägger på induktionshällen som en sen sätter kaffebryggaren på.
Jag har den där plattan man köper till och det fungerar utmärkt att göra kaffe i Bialettin på induktionshällen nu. Går väldigt fort också. Tror jag köpte min på Amazon, var inte särskilt dyr. Så helt värt att köpa!
 
Har induktionshäll och skulle inte vilja ha något annat. Det är dock viktigt att välja rätt häll. Vi hade först en från Ikea men den tyckte vi inte om. Superkänslig touch för fuktiga fingrar och tjöt vid minsta skvätt. Sedan har vi testat en något äldre Husqvarna som inte heller kändes bra. Nu har vi Siemens (hade i förra huset också) som vi är nöjda med, jag skulle dock rekommendera att köra utan flexzone.
 
Har induktionshäll och skulle inte vilja ha något annat. Det är dock viktigt att välja rätt häll. Vi hade först en från Ikea men den tyckte vi inte om. Superkänslig touch för fuktiga fingrar och tjöt vid minsta skvätt. Sedan har vi testat en något äldre Husqvarna som inte heller kändes bra. Nu har vi Siemens (hade i förra huset också) som vi är nöjda med, jag skulle dock rekommendera att köra utan flexzone.
Har din Seimens vred eller touch eller både och?
 

Liknande trådar

Hemmet Jag trivs utmärkt i min fina lägenhet, men har lite problem med de tekniska prylarna här helt ärligt. Försökte få synmottagningen att...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
8 550
Senast: Amha
·
Hemmet Ja eh, det var visst dags att bli sambos. I slutet av nästa månad ska vi flytta till vår lägenhet. Bostaden blir både större än vad vi...
Svar
9
· Visningar
898
Senast: Fruentimber
·
Kropp & Själ Kan inte sova utan ligger och snurrar i sängen och funderar på något som psykoterapeuten sa till mig i dag. Jag ska besluta mig. För...
2
Svar
21
· Visningar
1 392
Senast: tuaphua
·
IT & mobiler Ja, som rubriken. Google är inte min vän. Var kan jag hitta hörlurar med sladd och heöst någon form av brusreducering Sist jag flög...
2
Svar
30
· Visningar
1 185
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Resultat på HD-röntgen
  • Uppdateringstråd 29
  • Lösa hundar

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp