Bukefalos 28 år!

Inflamerat tandkött (bland annat)

hermulen

Trådstartare
Kanske ska ta det från början.
Jag köpte min häst för två år sedan. En jättefin varmblodsvallack som var elva år. Han hade startat på travet några gånger men gått som ridhäst i 6 år.

Sen ett år tillbaka har han börjat bli väldigt jobbig i munnen när man rider. Så fort man har kontakt på tygeln så tuggar han och försöker komma undan. Han slänger med huvudet och liksom drar i bettet. Det konstiga är att han gör det på lång tygel också.

Jag hade från börjat ett tvådelat bett med löpande ringar. Nu i julas kollade min ridlärare (som är oerhört kunnig) upp det och sa att det var aningen för långt. Jag läste om många olika bett och kom fram till att ett rakt bett med fasta ringar skulle passa oss så det köpte jag. Jag funderade lite på om bettet hade klämt honom och om det kunde vara därför han stretat emot så mycket. Men sen jag bytt så har det fortsatt och nästan blivit värre.

Det första man antagligen tänker är att jag är för hård i handen eller att han har ont någonstans.

Hård i handen tror jag inte att jag är. Jag rider två andra hästar hemma och rider två ggr/vecka på ridskola och jag har aldrig märkt något liknande med de hästarna. Jag eftersträvar att alltid vara så mjuk som möjligt och bara krama lätt på tyglen när jag vill något. Men man vet ju inte. Kanske är det så att min häst är känsligare än de andra.

Då är ju frågan om han har ont. Jag har tandläkartid bokad i början av maj då jag ska kolla upp det. Men jag undrar vad det kan vara som skulle kunna vara fel i såfall? Vargtänderna är borta. Kan det vara hål i tänderna, vassa kanter eller något annat?

Märkte också idag att han hade röda områden och något litet sår runt "hingstbetarna" eller vad det heter. Det har han inte haft innan. Antagligen är det en inflammation. Vad kan man göra åt det? Hur pass ont gör det och hur kan det ha uppkommit?


Jag börjar bli riktigt ledsen för jag vill ju bara att det ska bli så bra som möjligt för både han och mig. Låter hemskt, men jag hoppas att han har något litet problem i munnen som man kan behandla så att han blir bättre sen. För om jag inte hittar något i munnen vet jag inte vad jag ska göra. Jag har provat bettlöst men det fungerar bara inte. Han vill inte lyssna på det alls utan gör som han själv vill.
Har också funderat på att köpa mig en ny häst och ha honom som sällskapshäst/skogsmullehäst men jag vet ju att han kan och att han vill verkligen. Det skulle vara för tråkigt för honom och jag tycker ju om honom så himla mycket.
Är också jätterädd för att det ändå är mitt fel och att det är jag som gör honom sån. Kanske jag skulle låta min syster rida honom lite mer...

Förlåt för ett långt och kanske ostrukturerat inlägg. Men jag känner mig så uppgiven just nu.
 
Sv: Inflamerat tandkött (bland annat)

Hej!

Du har walt ett bett som är mkt snällt för munnen och jag tror inte att det är bettet i sig som är problemet. Inflammerade runt caninetänderna är de aw och till, men om sårigheterna sitter på bettsidan så kan man förstås fundera lite på om bettet hamnar så långt ner i munnen att det slår emot dessa tänder? Behöwer inte wara pga att du har långa sidostycken utan på att dins häst har en lite awwikande anatomi i munnen.

Jag tror iofs inte att det är orsaken till problemen heller. Snarare skulle jag gissa på att han har wassa emaljåsar, kanske hakar eller ramper, han skulle kunna ha någon wargtandsrest (lite sent att få problem aw det nu iofs).

Anwänder du nosgrimma? Ofta är det den som ställer till problemen genom att twinga ihop käkarna. Gör det ont i en tand eller om kindslemhinnan kläms mot tandraderna så blir det problem. Prowa att knäppa upp den ett antal hål!

Ge inte upp hoppet nu! Symptomen du beskriwer är typiska wid tandproblem. Men warför har du wäntat ett helt år på att få det kollat!?
 
Sv: Inflamerat tandkött (bland annat)

Tack för snabbt svar!

Det lilla såret sitter vid utsidan av tanden. Jag har ju inte ridit honom "ordentligt" på några månader nu utan bara skrittat på långa tyglar för att han ska få komma ut lite. Och såret har uppstått under senaste veckan så jag tror inte att det är bettrelaterat.

Hum, kan man upptäcka sånt på ett vanligt tandläkarbesök? Är det i stort sett bara att raspa då? Det skulle ju vara underbart om det inte var värre än så.

Ja, jag har varierat väldigt mycket under hela tiden jag har haft honom mellan en engelsk nosgrimma, aachen och helt utan. Har också använt en remont sedan i julas. I somras red jag nästan helt utan nosgrimma hela tiden så om han hade haft några problem av den så känns det som om de borde ha läkt då.

Ja, det kan man ju fråga sig nu efteråt. Från början avfärdade jag det som att han var ivrig eller pigg. Sen under hösten red jag inte så värst mycket och nu i vintras så började jag förstå att det var ett allvarligt problem och jag försökte fixa det genom att byta bett. Det var då jag blev tipsad om denna tandläkaren också. Jag önskar ju att jag hade kontaktat någon på en gång för ett år sedan men kunskapen räkte nog inte till. Det brukar ju vara där det hänger.
 
Sv: Inflamerat tandkött (bland annat)

Puttar upp.

Usch, jag börjar bli riktigt orolig nu. Tänk om det inte är något fel? Vad fasen gör jag då...
 

Liknande trådar

Ridning Och jag har ingen aning om vad jag ska leta efter. Jag behöver en som kan stå en vecka eller tre utan att göra skolor ovan mark när vi...
5 6 7
Svar
132
· Visningar
11 964
Senast: Ramona
·
Hästvård Usch jag mår så dåligt. Min hovslagare är superduktig och det har aldrig varit några problem med honom. Han har alltid med sig 1-2...
Svar
17
· Visningar
2 644
Senast: Stereo
·
Hästvård Hej. Jag vill börja med att säga att jag ska ringa veterinär på måndag, så ingen tror att jag inte tänker på det. :) Jag har en ponny...
2 3
Svar
42
· Visningar
6 488
Senast: Takire
·
Ridning Viss rambling-varning bör nog utfärdas. 😆 Har, efter snart 2 år i ett nytt land, hittat ett mindre stall nära där jag bor som jag har...
Svar
4
· Visningar
1 422

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp