Inflammation i bäckenområdet

Madick

Trådstartare
Efter att ha haft ont i evigheter och lätt blir väldigt spänd i sätesmuskler och höfter så var det en instruktör på gymmet som frågade om jag kollat upp om jag kanske har någon inflammation eller så. Mellan rumpa och korsrygg, det platta området liksom, gör det ont bara man petar, som att jag hade världens största blåmärke. Att ligga på rygg och göra övningar är bara att glömma.

Läkartid först i slutet av juni. Hade jag varit bara jag hade jag gett mig själv en kur med t.ex. Voltaren en vecka och sett om det blev bättre, men jag ammar och då har jag hellre ont ett tag till än "förgiftar" mjölken.

Är det någon som haft inflammationer i området (är det benhinnor, muskler, senor, muskelfästen?) och finns det något annat än antiinflammatoriska mediciner som kan hjälpa? Tillfälligt kan jag få bort spänningar med TENS eller massage så gör det inte lika ont förrutom på bendelen där jag beskrev som blåmärken, där går det inte att massera för det gör för ont.
 
Oj, vänta så länge med läkartid! Kontakta kiropraktor eller liknande under tiden?
Är det runt höftbenskammen det gör ont? Det fäster många muskler där, både uppåt och neråt.
Muskelbristningar kan kännas som blåmärken och göra vansinnigt ont. Prova kyla? Kyla är bra mot det mesta.
Muskelinflammationer är ovanliga, bristning är mycket mycket vanligare. Och mycket mycket lindrigare.
 
Massera in arnicaliniment! Mycket och ofta. Det hjälper jättebra mot inflammationer i både muskler och benhinnor. Jag kan inte tänka mig att det går över i mjölken och skulle det göra det så är det inget farligt iallafall.
 
Oj, vänta så länge med läkartid! Kontakta kiropraktor eller liknande under tiden?
Är det runt höftbenskammen det gör ont? Det fäster många muskler där, både uppåt och neråt.
Muskelbristningar kan kännas som blåmärken och göra vansinnigt ont. Prova kyla? Kyla är bra mot det mesta.
Muskelinflammationer är ovanliga, bristning är mycket mycket vanligare. Och mycket mycket lindrigare.

Muskelinflammationer är väl inte ovanliga?
 
Oj, vänta så länge med läkartid! Kontakta kiropraktor eller liknande under tiden?
Är det runt höftbenskammen det gör ont? Det fäster många muskler där, både uppåt och neråt.
Muskelbristningar kan kännas som blåmärken och göra vansinnigt ont. Prova kyla? Kyla är bra mot det mesta.
Muskelinflammationer är ovanliga, bristning är mycket mycket vanligare. Och mycket mycket lindrigare.
Jämfört med hur länge jag haft ont så är en månads väntan på läkartid "ingenting". Om det är inflammationer vill inte naprapaten fibbla med det utan hänvisar till läkare först.
 
Så har jag haft det i typ 10 år. Det som funkar bäst är liniment, nu kör jag en mild variant då jag ammar men såfort jag slutar är det tillvaka till mer rejäla grejer som gäller. Men jag blir som sagt inte av med mitt helt, även om det är bättre och sämre i perioder.
 
Så har jag haft det i typ 10 år. Det som funkar bäst är liniment, nu kör jag en mild variant då jag ammar men såfort jag slutar är det tillvaka till mer rejäla grejer som gäller. Men jag blir som sagt inte av med mitt helt, även om det är bättre och sämre i perioder.
Har du varit hos läkare? Går det att säga vad det kommer ifrån?
 
Men kan en överansträngning/bristning hålla i sig så pass länge? Det är snart ett år och det har funnits tidigare också. Muskelfästet kanske är inflammerat?
 
Efter att ha haft ont i evigheter och lätt blir väldigt spänd i sätesmuskler och höfter så var det en instruktör på gymmet som frågade om jag kollat upp om jag kanske har någon inflammation eller så. Mellan rumpa och korsrygg, det platta området liksom, gör det ont bara man petar, som att jag hade världens största blåmärke. Att ligga på rygg och göra övningar är bara att glömma.

Läkartid först i slutet av juni. Hade jag varit bara jag hade jag gett mig själv en kur med t.ex. Voltaren en vecka och sett om det blev bättre, men jag ammar och då har jag hellre ont ett tag till än "förgiftar" mjölken.

Är det någon som haft inflammationer i området (är det benhinnor, muskler, senor, muskelfästen?) och finns det något annat än antiinflammatoriska mediciner som kan hjälpa? Tillfälligt kan jag få bort spänningar med TENS eller massage så gör det inte lika ont förrutom på bendelen där jag beskrev som blåmärken, där går det inte att massera för det gör för ont.

Jag är alltid mer eller mindre dålig där, just nu på grund av en muskelskada i vaden som gjort att jag överbelastar högre upp.

Massör-besök bokat men jag velar om i vilken ordning jag ska fixa det även om jag förstår att jag måste börja nerifrån. Jag har lite annat som behöver fixas högre upp också.
Jag blir lätt stark i höftböjarna och då tar sätesmusklerna mycket stryk som växlar ut i smärta.
 
Men kan en överansträngning/bristning hålla i sig så pass länge? Det är snart ett år och det har funnits tidigare också. Muskelfästet kanske är inflammerat?

Om det inte fått vila ordentligt och fått rätt vård kan det mycket väl hänga kvar och bli mer eller mindre kroniskt. Det kan ju ha blivit en skada i muskeln, fästet eller någon annan struktur. Man går och felbelastar och får mer och mer ont..

Jag har kronisk smärta i ena höften. Muskel och leden är permanent skadad. Jag fick göra en utredning för myosit och några reumatiska sjukdomar, men det var "bara" en överansträngning. Diagnosen fick jag för ca 7 år sen och det lär väl aldrig gå över. Nu har jag visserligen en skada i själva höftleden (subluxation som tonåring).
Behandlingen är kiropraktik (i och med att jag har ont i höften går jag och avlastar, blir sned och får mer ont. Kiropraktorn vrider tillbaka det), kyla, vila och försiktig rörelseträning. Vilan och rörelseträningen slarvar jag med, och egentligen ska jag inte rida alls. När det var som värst fick jag kortisonsprutor, precis som vid muskelinflammation. Fungerade tillfälligt.
Jag har haft mest nytta av sjukgymnast, kiropraktor och idrottsläkare. Vanlig allmänläkare har mest skrivit ut smärtstillande och beställt prover (vilket givetvis också är bra att få gjort, utesluta allvarligare sjukdomar). Men "experterna" har kunnat hjälpa med vardagen, hur man ska röra sig och träna för att lindra smärta och undvika framtida problem.
 
Jag är alltid mer eller mindre dålig där, just nu på grund av en muskelskada i vaden som gjort att jag överbelastar högre upp.

Massör-besök bokat men jag velar om i vilken ordning jag ska fixa det även om jag förstår att jag måste börja nerifrån. Jag har lite annat som behöver fixas högre upp också.
Jag blir lätt stark i höftböjarna och då tar sätesmusklerna mycket stryk som växlar ut i smärta.
Jag är väldigt kort i höftböjarna, om jag stretchar noga så mår rumpa och korsrygg bättre men ömheten består.
 
Jag är väldigt kort i höftböjarna, om jag stretchar noga så mår rumpa och korsrygg bättre men ömheten består.

Det tar ungefär ett halvår för en massör att komma till rätta med lite djupare problem i bäckenområdet om man går på regelbundna besök.
Jag inser själv att det är dags att sluta slarva med underhållet av kroppen, nu är det bara att få huvudet att förstå det också.
 
Har bokat tid på akupunktur så får vi se om det kan hjälpa något. Vill ju helst inte ta tabletter.
 
Jag får fruktansvärt ont på samma ställe av att stå och gå. Sjukgymnasten ordinerade mer träning, att musklerna är för otränade så ryggen "sjunker ihop" lite. Muskelkorsetten behöver aktiveras mer :) Stå vid diskbänken resulterar i vansinnig smärta, domnat vänsterben och elstötar i ryggen. På promenaderna får jag stanna var hundrade meter o böja mig framåt så jag "hänger ut" ryggraden lite innan jag kan fortsätta. Har bokat akupunktur nu i några veckor, som ska hjälpa mig med blodgenomströmningen för optimal muskelbildning under min träning. Hoppas på att det fungerar.
 
Jag får fruktansvärt ont på samma ställe av att stå och gå. Sjukgymnasten ordinerade mer träning, att musklerna är för otränade så ryggen "sjunker ihop" lite. Muskelkorsetten behöver aktiveras mer :) Stå vid diskbänken resulterar i vansinnig smärta, domnat vänsterben och elstötar i ryggen. På promenaderna får jag stanna var hundrade meter o böja mig framåt så jag "hänger ut" ryggraden lite innan jag kan fortsätta. Har bokat akupunktur nu i några veckor, som ska hjälpa mig med blodgenomströmningen för optimal muskelbildning under min träning. Hoppas på att det fungerar.
Träning kommer nog göra susen här också. Har nyss (4v sen) kommit igång med både mat och träningsprogram och det är klart bättre redan.
 
Jag har en inflammation i symfysen (främre bäckenfogen) sedan snart två år tillbaka. Efter en olycka med stort trauma över bäcken och buk så trycktes fogen troligen ihop och efter det är det enligt MR vätska där, förmodligen pga inflammation.
Läkarna vet inte huruvida detta kommer läka ut eller inte, och dunderkur antiinflammatoriskt hjälpte inte.
Smärtsamt och skitjobbigt, fått 4% medicinsk invaliditet pga det.
Så nog kan sånt hålla i sig...
 
Efter att ha haft ont i evigheter och lätt blir väldigt spänd i sätesmuskler och höfter så var det en instruktör på gymmet som frågade om jag kollat upp om jag kanske har någon inflammation eller så. Mellan rumpa och korsrygg, det platta området liksom, gör det ont bara man petar, som att jag hade världens största blåmärke. Att ligga på rygg och göra övningar är bara att glömma.

Läkartid först i slutet av juni. Hade jag varit bara jag hade jag gett mig själv en kur med t.ex. Voltaren en vecka och sett om det blev bättre, men jag ammar och då har jag hellre ont ett tag till än "förgiftar" mjölken.

Är det någon som haft inflammationer i området (är det benhinnor, muskler, senor, muskelfästen?) och finns det något annat än antiinflammatoriska mediciner som kan hjälpa? Tillfälligt kan jag få bort spänningar med TENS eller massage så gör det inte lika ont förrutom på bendelen där jag beskrev som blåmärken, där går det inte att massera för det gör för ont.

Sen när förgiftar voltaren mjölken? Jag har fått voltaren och liknande utskrivet på bb med helammad nyföding, det verkar inte rimligt att de skulle skriva ut något som förgiftar mjölken till en ammande mamma.
 
Har bokat tid på akupunktur så får vi se om det kan hjälpa något. Vill ju helst inte ta tabletter.
Ja, det kan ju vara värt att prova, hoppas det lindrar. Inflammationer sitter till 90 procent i bindväv, så precis som sthu säger är inflammationer i muskler väldigt ovanliga. Däremot överbelastningsskador i t ex muskelfästen, senor, ligament är betydligt vanligare. Jag tycker du ska boka tid hos en sjukgymnast för utredning av dina besvär.
 
Sen när förgiftar voltaren mjölken? Jag har fått voltaren och liknande utskrivet på bb med helammad nyföding, det verkar inte rimligt att de skulle skriva ut något som förgiftar mjölken till en ammande mamma.
Det stod i FASS. Mer än tillfällig användning skall bedömas av läkare.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 161
Senast: __sofia__
·
Kropp & Själ Under graviditeten och ett halvår efter hade jag så grymt ont i ryggen, eller egentligen höfterna i första hand. Gick till en...
Svar
9
· Visningar
791
Senast: Madick
·
Kropp & Själ Jag varnar för lite långt och kanske rörigt inlägg. Jag borde nog vara anonym men orkar inte skapa ett nytt nick just nu. Jag behöver...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
10 243
Senast: EmmaW
·
Kropp & Själ Mest lite fundersam, har tid hos läkare imorgon så är ingen diagnos eller så jag är ute efter. I juli förra året var jag med om en...
Svar
16
· Visningar
17 261

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp